Brætspil og (big) business
Posted: Fri May 10, 2024 9:30 am
For kort tid siden kom det frem, at den svenske Embracer-koncern, der bl.a. ejer Asmodee og en bunke computerspil-firmaer, havde en gigantisk gæld og ville splitte sig op i tre selskaber. Asmodee, der ellers er en god forretning, ville blive udsplittet som sit eget selskab og overtage Embracers gæld på ca. 7 milliarder kr.
Nu tænker du måske "Ja ja ja, hvis jeg havde lyst til at læse Børsen, ville jeg nok abonnere på dén avis. Jeg er komplet ligeglad med store, dumme svenske firmaer og corporate takeovers". Men måske er det ikke helt ligegyldigt alligevel som almindelig brætspiller
Firmaer, der opkøber andre firmaer, er ikke ligefrem noget nyt syn, men som en del nok ved, har Asmodee i stor stil været på shoppetur de seneste år. Udgivere som Fantasy Flight, Catan Studio, Z-Man, Plan B, Days of Wonder, Space Cowboys, Lookout Games, Repos og mange flere er landet i deres indkøbskurv. Og det betyder, at mange store og små titler er i deres katalog. Så når de for nogle dage siden annoncerede, at de ville skrue op for deres priser, påvirker det os, der køber retailspil. Og når de måske, måske ikke risikerer at ryge på røven pga. en kæmpegæld, kan det også påvirke en masse af de firmaer, de har opkøbt.
Selv venter jeg pt. på bl.a. Dark Quarter, et app-drevet spil fra Lucky Duck Games, der også lige er blevet opkøbt. Hvad betyder det for app-supporten, hvis deres nye ejer en dag lukker og slukker?
Mit spørgsmål: Er det godt eller skidt for vores hobby, at spilfirmaer konsoliderer sig? Betyder det bedre spil, bedre priser og mere stabile finanser - eller er det sundere med fri konkurrence og flere udgivere, der faktisk er interesseret i brætspil og ikke bare i at please deres aktionærer?
Personligt tænker jeg i hvert fald, at selv om crowdfunding er udskældt mange steder, har det en berettigelse blandt kæmpe corporations, der i stigende grad bare ser pap og plastic som endnu en indtægtskilde blandt mange. Også selv om crowdfunding omfatter store firmaer som CMON, der slet ikke burde være der længere.
Nu tænker du måske "Ja ja ja, hvis jeg havde lyst til at læse Børsen, ville jeg nok abonnere på dén avis. Jeg er komplet ligeglad med store, dumme svenske firmaer og corporate takeovers". Men måske er det ikke helt ligegyldigt alligevel som almindelig brætspiller
Firmaer, der opkøber andre firmaer, er ikke ligefrem noget nyt syn, men som en del nok ved, har Asmodee i stor stil været på shoppetur de seneste år. Udgivere som Fantasy Flight, Catan Studio, Z-Man, Plan B, Days of Wonder, Space Cowboys, Lookout Games, Repos og mange flere er landet i deres indkøbskurv. Og det betyder, at mange store og små titler er i deres katalog. Så når de for nogle dage siden annoncerede, at de ville skrue op for deres priser, påvirker det os, der køber retailspil. Og når de måske, måske ikke risikerer at ryge på røven pga. en kæmpegæld, kan det også påvirke en masse af de firmaer, de har opkøbt.
Selv venter jeg pt. på bl.a. Dark Quarter, et app-drevet spil fra Lucky Duck Games, der også lige er blevet opkøbt. Hvad betyder det for app-supporten, hvis deres nye ejer en dag lukker og slukker?
Mit spørgsmål: Er det godt eller skidt for vores hobby, at spilfirmaer konsoliderer sig? Betyder det bedre spil, bedre priser og mere stabile finanser - eller er det sundere med fri konkurrence og flere udgivere, der faktisk er interesseret i brætspil og ikke bare i at please deres aktionærer?
Personligt tænker jeg i hvert fald, at selv om crowdfunding er udskældt mange steder, har det en berettigelse blandt kæmpe corporations, der i stigende grad bare ser pap og plastic som endnu en indtægtskilde blandt mange. Også selv om crowdfunding omfatter store firmaer som CMON, der slet ikke burde være der længere.