Er det kun mig der synes at Betrayal at House on the Hill...

Her gives gode råd til hvordan man bedst lærer andre et spil at kende, hvor man kan få informationer, der kan sætte én selv i stand til at lære et spil m.m.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Er det kun mig der synes at Betrayal at House on the Hill...

Post by Mikkel »

...er lidt indviklet?
Nu er det også det første rigtige "voksen" spil jeg har kæmpet med.
Jeg har set at der er lavet en ordentlig røvfuld ændringer til de originale regler, men alligevel...Er det bare mig der har lagt ud med et for svært spil?

:?
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Er det kun mig der synes at Betrayal at House on the Hil

Post by Jens_Hoppe »

maxell wrote:Er det bare mig der har lagt ud med et for svært spil?
Muligvis. Jeg har ikke spillet Betrayal, men har en god idé om spillets kompleksitet, og hvis dine erfaringer hidtil (som du beskriver i en anden tråd) mest har været med spil som skak, ludo og backgammon, er der et langt stykke op (kompleksitetsmæssigt) til et spil som Betrayal.

Mange af de andre spil vi snakker om her på forummet (tyske spil / eurogames) er dog langt simplere, så måske du skulle prøve at få kigget på nogle af dem? Dog skal du være opmærksom på, at mange af de spil vi snakker om trods alt er så komplicerede, at selv erfarne spillere kan have brug for at læse reglerne flere gange og prøve spillet nogle gange for at forstå det (og selv da kan man sagtens have misforstået et par regler).

Omvendt kan det blive meget værre end Betrayal: Spiller man komplicerede krigsspil er det helt normalt at man de første mange spil bruger mere tid undervejs på at sidde og prøve at finde regler i regelbogen, end på faktisk at spille... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Er det kun mig der synes at Betrayal at House on the Hil

Post by Stony »

Det kan godt være det ikke er det mest heldige valg som første spil. Så hudt jeg hvisker, var der nogle regulære fejl i regelsættet. De er så blevet udbedret med errata. Men det giver ikke det bedste udgangspunkt for at lære reglerne fra bunden.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Jeps, regelbogen samt begge "scenariebøger" er blevet kraftigt revideret og ligger til download på Avalon Hill's hjemmeside.

Her er et link : http://www.wizards.com/default.asp?x=ah/downloads

Jeg tvivler på at kompleksiteten er formindsket, men det hjælper i hvert fald at have mindre fejlbehæftede regler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jeg synes ikke, Betrayal er indviklet. Det er faktisk det spil, vi har haft lettest ved at lokke ikke-brætspillere til at spille (sandsynligvis på grund af at det oser af tema), og selve spilreglerne plejer ikke at være problematiske at forklare.

Til gengæld er scenariehæfterne ikke særlig godt skrevet og flere af dem indeholder deciderede fejl. Og det er primært der, at folk bliver frustrerede, hvis man er endt med et scenarie, hvor der er forståelsesfejl i oplægget. Derfor bliver det også anbefales at bruge de reviderede regelbøger, som Rune også linker til. Jeg har dog ikke selv prøvet dem.
Post Reply