Tikal - skal det spilles med eller uden auktioner?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Tikal - skal det spilles med eller uden auktioner?

Post by Frouvne »

Jeg har netop spillet mit første spil af Tikal, der til fulde levede op til mine forventninger - og de var høje!!!

Vi spillede udgaven uden auktioner af brikkerne. Det fungerede fint og min umiddelbare fornemmelse var, at denne udgave var god til at bevare temaet, hvor man langsomt går på opdagelse og afdækker området.

Jeg er til gengæld heller ikke i tvivl om, at auktionerne kan være med til at gøre spillet til et spil, der er mere målrettet på mere udprægede gamere. Det vil jeg normalt vægte højest - men bliver faktisk lidt i tvivl...

Er der nogen, der har erfaringer og holdninger til, om man skal spille den ene eller den anden version?

På forhånd tak!
frouvne, administrator

Image
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Post by krasch »

Jeg har prøvet både med og uden aktioner - men vil til enhver tid vælge MED aktioner. Spillet bliver godt nok lidt længere, og en smule mere brainburner - men uden aktionerne kan det være temmelig frustrerende at trække dårlige tiles.
Ved at spille med aktioner, har de øvrige spillere også mulighed for at planlægge lidt, når de ikke har tur - da de ved hvilke tiles der er til rådighed.

Og husk at man i aktionen ikke byder på en bestemt tile, men simpelthen retten til at vælge først. Det sker ofte at man byder hindanden højt op fordi man tror man er ude efter den samme tile, men hvor det viser sig at det ikke er tilfældet.
Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Helt sikkert med auktioner. Reducerer held-faktoren betragteligt, hvilket jeg personligt synes er en god ting. Efter nogle spil lærer man hvad de forskellige tiles er værd for en selv og for de andre. Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke synes om TIKAL uden auktioner - det bliver lidt for "banalt" (ikke simpelt!!), men med dem er det et glimrende spil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Som sædvanligt (?) går jeg mod strømmen og siger at selvom jeg kan lide spillet hvad enten man spiller med auktionerne eller ej, foretrækker jeg det uden.

"Men så er der jo mere held i spillet!", vil man sikkert sige. Ja, det er der, og det synes jeg ikke nødvendigvis er en dårlig ting. At spille uden auktioner gør simpelthen spillet "lettere" på tyngde/dybde-skalaen, og de lettere spil kan jo sagtens være gode. Tikal er et glimrende "tungt" spil, spillet med auktioner, men jeg mener det er et endnu bedre "medium" spil, når man spiller uden auktioner. Og meget hurtigere, ikke mindst. :)

Så selvom jeg normalt, alt andet lige, hælder til de tunge spil indenfor genren, synes jeg faktisk Tikal gør sig bedre som en solid mellemvægter. Blandt de helt tunge spil har vi en del spil, der alle gør det bedre end Tikal (der står ofte "Knizia" på ;) ), men et mellemvægts-spil med så meget tema og "color" som Tikal har, er faktisk ret sjældent.

Så det var dagens kontroversielle indlæg på forumet. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply