Perfekte spørgsmål

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det ville jeg også gøre under normale omstændigheder - men lige for tiden, der glemmer jeg halvdelen af hvad jeg skal huske, så der skal ikke flere ting i gang ...

Enhver anden skal være velkommen til at gå i krig, og styre slagets gang...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9189
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Skal jeg bare give mine bud på hvem jeg tror der har indsendt de forskellige spørgsmål? Hvad kan jeg vinde?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Nej det skal du ikke :wink: og heller ikke deltagerne - men alle andre måske -

ingenting at vinde, udover æren af at have afluret de andre brugere deres hemmeligheder og viden! Altså en bekræftelse af din egen fornemmelse for, hvem de andre brugere er ... (hvis det så ellers er noget værd!)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9189
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Nå, folk stod ikke ligefrem i kø for at deltage. Sådan er det.
Stony wrote:1. Hvad hedder spillet, hvor spillepladen består af 6 kort med hver 6 felter på, og hvor man lægger kuber ud for at få majoritet på hver af pladerne … man kan vælge kortet, hvis man får majoritet… hvorefter nye bliver lagt ud?
Korrekt svar: Mykerinos.
Antal korrekte besvarelser: 4/5 = 80%
Stony wrote:2. Spillet om hvilket Tom Vasel skrev i sit review:
After playing it, I understand why many dislike the game. Because of the mechanics, it’s very simple for a game experience to be ruined if some players play a specific way. And yet, I really enjoyed the game. Sure, I was enamored by the components, but more than that – the negotiations were really enjoyable and a tad less cutthroat that those of the classic game Diplomacy. The theme went over like a bomb in our group – but the puzzle pieces overcame that. The game looks good, plays well, and truly is educational – if you wish.
Korrekt svar: Europa 1945-2030
Antal korrekte besvarelser: 3/5 = 60%

Stony wrote:3. Hvilket spil fra Cheapass tager længere tid at af afgøre hvem der vandt end det tager at spille? Man bruger f.eks. et elastik i forbindelse med point-givningen til sidst.
Korrekt svar: Light Speed
Antal korrekte besvarelser: 2/5 = 40%

Stony wrote:4. Hvilket spil spilles her:
http://img380.imageshack.us/img380/3280 ... 626tm7.jpg
Korrekt svar: Peep War
Antal korrekte besvarelser: 1/5 = 20%

Stony wrote:5. To tyske spil-designere både bor og arbejder sammen. De har også sammen et spil-forlag, der udgiver deres spil. Hvad er navnet på dette spil-forlag?
Korrekt svar: Doris & Frank
Antal korrekte besvarelser: 3/5 = 60%

Stony wrote:6. Hvad hedder designeren af deduktionsspillet, hvor der er koan’er er med?
Korrekt svar: Kory Heath
Antal korrekte besvarelser: 4/5 = 80%

Stony wrote:7. Findes der i Zertz en vindende strategi for modstanderen hvis man starter med at sætte en hvid kugle på kanten?
Korrekt svar: Ja
Antal korrekte besvarelser: 3/5 = 60%

Stony wrote:8. Ca. (plus minus 5 år vil jeg tro ) 20 år gammel dansk spil omhandlende skibshandel verden over med bl.a. krydderier, slaver, tekstiler mm. Pas på piraterne!!
Korrekt svar: Fuldrigger
Antal korrekte besvarelser: 1/5 = 20%

Stony wrote:9. 2-mands-spil hvor man bl.a kan reformere den prøjsiske hær vha.
Heinrich Friedrich Karl Reichsfreiherr vom und zum Stein og Østrig-Ungarns hær ved hjælp af Johann Josef Wenzel Graf Radetzky von Radetz
Korrekt svar: Age of Napoleon
Antal korrekte besvarelser: 2/5 = 40%

Stony wrote:10. I hvilket spil smider man bomber bestående enten af 4 kort med enslydende værdi eller 5 fortløbende kort af samme type – og nej det er ikke et spil, der spilles med et sæt almindelige spillekort?
Korrekt svar: Tichu
Antal korrekte besvarelser: 2/5 = 40%

Stony wrote:11. Dette spil indeholder bl.a. 52 brikker, der ligner brikkerne fra Reversi/Othello. Brikkerne adskiller sig fra dem i Reversi/Othello ved alle at indeholde en magnet. Hvad hedder spillet?
Korrekt svar: Polarity
Antal korrekte besvarelser: 3/5 = 60%

Stony wrote:12. En bruger her fra forum købte i det forløbne år en original forsideillustration til et kendt spil via en velgørenhedsauktion på e-bay. Hvem var brugeren og hvilket spil stammer illustrationen fra?
Korrekt svar: Stony / Perikles
Antal korrekte besvarelser: 4/5 = 80%


Det giver følgende scores:
Helle (spm. 1, 6 og 10) : 30 + 30 + 10 = 70 point
Frouvne (spm. 5, 11 og 12) : 30 + 10 + 10 = 50 point
qute (spm. 3, 4 og 7) : 10 + 30 + 10 = 50 point
Kanzler (spm. 2, 8 og 9) : 10 + 30 + 10 = 50 point

Det er jo ret jævnbyrdigt. Men da der er et ulige antal besvarelser, vil både 2/5 og 3/5 korrekte besvarelser give 10 point. Det havde jeg ikke lige tænkt på.

En præmie på 50 kroner delt mellem tre er måske ikke så festligt. Jeg har derfor efterfølgende fuldstændig diktatorisk tænkt på følgende tiebreaker: Jeg fjerner personens egne svar, og ser på hvad svarprocenten er for de øvrige der har besvaret. Det er forholdsvis let gjort, da alle deltagere har svaret korrekt på alle deres egne spørgsmål.

Helle : 25 + 25 + 25 = 75 point
Frouvne : 0 + 0 + 25 = 25 point
qute : 25 + 50 + 0 = 75 point * EDIT: Rettede lige en fejl. Jeg havde tildelt for mange point til qute.
Kanzler : 0 + 50 + 25 = 75 point

Så har vi pludselig en vinder. Tillykke til Frouvne, som får præmien overrakt på det stort anlagte Øbro con imorgen. :D
Last edited by Stony on Sun Apr 29, 2007 12:14 am, edited 1 time in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 463 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Post by Frouvne »

En fantastisk dommerkendelse! Nogle vil jo nok beklage sig over, at det er en teknisk knock-out... men en sejr er vel en sejr!? :D

Konkurrence-konceptet kunne have været rigtig interessant, hvis der havde været lidt flere besvarelser. Som en af dem, der laver quizzer (når ikke jeg stjæler dem fra Amelia :oops: ) kender jeg godt noget til problematikken om at ramme det rigtige niveau. En ting er at vide, at man er i blandt nørder, men ikke mindst julequizzen nærmest chokerede mig over, hvor nørdede spørgsmålene nogle gange skal være, hvis man skal udfordre til grænsen...
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Tillykke til Allan.

Jeg kan se mine 2 spørgsmål om light speed og peep war var for svære. Men det viser jo bare at jeg har rigtig meget tillid til folks evner :D

Jeg finder denne slags konkurrence rigtig sjov. Netop fordi det ikke går ud på at lave sindssygt svære spørgsmål. Plus det er folk selv der laver quizzen.

Ses i morgen.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jep - det kan godt være, at dine var for svære, men mine var for nemme!!!! Ingen af delene en fordel i denne sammenhæng - lad os prøve igen en anden gang ...
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2971
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 214 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Jeg synes bestemt også at det var en sjov konkurrence, som jeg bestemt er klar til at prøve igen på et tidspunkt. Det kunne så være sjovt hvis nogle flere kunne overtales til at være med!

I øvrigt er jeg stærkt chokeret over at ingen kender noget til Fuldrigger! Et ( i hvert fald som jeg husker det ) fremragende spil, som jeg flere gange uden held har forsøgt at finde på mine forældres loft! Men det er som sunket i jorden :cry:
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Kanzler wrote:Jeg synes bestemt også at det var en sjov konkurrence, som jeg bestemt er klar til at prøve igen på et tidspunkt. Det kunne så være sjovt hvis nogle flere kunne overtales til at være med!

I øvrigt er jeg stærkt chokeret over at ingen kender noget til Fuldrigger! Et ( i hvert fald som jeg husker det ) fremragende spil, som jeg flere gange uden held har forsøgt at finde på mine forældres loft! Men det er som sunket i jorden :cry:
Jeg kender det udemærket. Jeg er faktisk den glade ejer af det. Hvorfor kunne jeg så ikke svare korrekt? Det er på mit spil-lager i Århus, og jeg havde ikke lige tid/lyst til at hente det for at se navnet på kassen.

Et okay spil, men jeg synes der er en tendens til at man finder en rute man kan lide og så sejler man mellem 2 punkter. Det kunne brydes ved at have visse events som gør det mere interessant at købe andre varer. Det indeholder spillet da også, men gevinsten er i min mening for lille.
Måske fixet er så nemt at bare gange tallet med 3?
Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2971
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 214 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

qute wrote: Et okay spil, men jeg synes der er en tendens til at man finder en rute man kan lide og så sejler man mellem 2 punkter. Det kunne brydes ved at have visse events som gør det mere interessant at købe andre varer. Det indeholder spillet da også, men gevinsten er i min mening for lille.
Måske fixet er så nemt at bare gange tallet med 3?
.. ja det er faktisk også et af de problemer jeg husker ved spillet. Jeg fandt som regel nogle gode ruter hvor jeg så bare sejlede frem og tilbage. Nu er det godt nok længe siden jeg har spillet det, så reglerne fortaber sig lidt i hukommelsen, men man kunne vist også lave piratskibe og plyndre hinanden. Ligeledes kunne man købe fæstninger i de forskellige havnebyer og indkræve told når modspilleren handlede i byen. Så lidt forskellige strategier var der trods alt i spillet.
Tror nu desværre aldrig jeg kommer til at spille det igen ( det er trods alt en smule for simpelt ) men temaet tiltaler mig stærkt. Nogle der kender andre spil af denne genre?

Indonesia er vel en mulighed, men hvad er der mon ellers af spil?
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Kanzler wrote:
qute wrote: Et okay spil, men jeg synes der er en tendens til at man finder en rute man kan lide og så sejler man mellem 2 punkter. Det kunne brydes ved at have visse events som gør det mere interessant at købe andre varer. Det indeholder spillet da også, men gevinsten er i min mening for lille.
Måske fixet er så nemt at bare gange tallet med 3?
.. ja det er faktisk også et af de problemer jeg husker ved spillet. Jeg fandt som regel nogle gode ruter hvor jeg så bare sejlede frem og tilbage. Nu er det godt nok længe siden jeg har spillet det, så reglerne fortaber sig lidt i hukommelsen, men man kunne vist også lave piratskibe og plyndre hinanden. Ligeledes kunne man købe fæstninger i de forskellige havnebyer og indkræve told når modspilleren handlede i byen. Så lidt forskellige strategier var der trods alt i spillet.
Tror nu desværre aldrig jeg kommer til at spille det igen ( det er trods alt en smule for simpelt ) men temaet tiltaler mig stærkt. Nogle der kender andre spil af denne genre?

Indonesia er vel en mulighed, men hvad er der mon ellers af spil?
Det er rigtigt. Jeg husker også med stor glæde når man havde sparet sammen til en fæstning. Den beskytter også mod grimme pirater hvilket kan være ret nyttigt.
Man kan lave et handelsskib om til en piratskude ved at sejle ind i en hjemby(tror jeg) og betale x penge. Derefter gælder det bare om at sejle op på siden af nogle andre og plyndre :P
Styken er antallet af skibe, so travel in packs!

Ligende spil? Mange tror jeg. Folk er jo gået amok i pirat temaet. Der er 2 danskere som får udgivet et pirat spil som tyder på at blive godt. Deres skibe ser ihvertfald ret imponerende ud.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 463 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Post by Frouvne »

Præmien er på fornuftigste vis blevet investeret i et eksemplar af Knizias kortspil Thor. Indtil nu er det kun blevet spillet i basis-udgaven, hvor det er identisk med Loco! Allerede nu har det vakt lykke! Tak for gaven! :D
frouvne, administrator

Image
Post Reply