Illustreret Videnskab IQ test

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Rune Petersen wrote:Jeg kan ikke fordrage den slags sproglige tests. Har været til ansættelsesforløb hvor jeg blev testet med netop den slags spørgsmål og fejlede miserabelt. "Sol er for måne som vand er for...?" FUCK OFF! :lol:

Heldigvis fik jeg en matematisk/analytisk test bagefter og den gik fint.

Edit: Hurra, jeg fik et fint resultat. Det beviser vel at brætspillere er for seje eller hvad?
Sagen er vel, at den type test der, viser noget om, hvordan du ræssonnerer, men pointen er jo også, at der findes forskellige former for intelligens ... og det er jo fint at få et differentieret billede - især omkring skolebørn, fordi det ofte vil vise nogle styrker og svagheder, som man kan arbejde videre med ... men det hører vist ikke hjemme under brætspil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Testen virkede mere alsidig - altså som om den afprøvede flere forskellige aspekter af intelligensens virke - end klassiske IQ-tests.

Jeg ved ikke helt om jeg anerkender, at f.eks. mit ordforråd og min evne til at løse simple regnestykker siger specielt meget om hvor intelligent jeg er, men det er da en afveksling fra de sædvanlige visuelle/logiske opgaver man plejer at se i den slags tests.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Illustreret Videnskab IQ test

Post by Stony »

qute wrote:Jeg synes ikke den opgave med "råbe : true" giver nogen mening. Hvorfor blander de overhovedet sprog ind i en test om logik??
Hvis det var den del af testen, der var "lige til at sk... i", så var det jo ikke den logiske test, men en del af den sproglige test. Når det er sagt, så var der et par af spørgsmålene i den sproglige test, hvor jeg havde svært ved at se at nogen af svarene kunne være korrekte, og jeg måtte derfor svare det jeg selv anså for at være mindst forkert.
qute wrote:Dit resultat viser at det er muligt at tænke sig frem til samme svar som dem, men den slags test er ikke lige min kop the.
Er det ikke netop det der er formålet med en IQ test? At måle din evne til at ressonere dig frem til de rigtige besvarelser? Der er så nogle opgaver man straks kan se svaret på, mens man med andre må tænke sig logisk og struktureret igennem det. Om det så er sprogligt eller ej.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Testen virkede mere alsidig - altså som om den afprøvede flere forskellige aspekter af intelligensens virke - end klassiske IQ-tests.

Jeg ved ikke helt om jeg anerkender, at f.eks. mit ordforråd og min evne til at løse simple regnestykker siger specielt meget om hvor intelligent jeg er, men det er da en afveksling fra de sædvanlige visuelle/logiske opgaver man plejer at se i den slags tests.
hmm det du anser for at være simple regnestykker behøver jo ikke være det for andre :wink:

Dermed må man jo anerkende geniet, at det for andre svære synes banalt ...!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:hmm det du anser for at være simple regnestykker behøver jo ikke være det for andre :wink:
Det betvivler jeg ikke. Min pointe er blot, at løsning af den slags regneopgaver er en evne der kan tillæres af alle. Jeg tvivler på at f.eks. nogen med en videregående naturvidenskabelig uddannelse ville have nogle problemer med regnespørgsmålene - men det i sig selv gør jo ikke alle matematikere, fysikere, ingeniører, osv. intelligente, vel?

(I parentes bemærket skal jeg lige tilføje, at det at løse klassiske IQ-tests selvfølgelig også i princippet er en evne der kan tillæres - det er bare ikke en evne man normalt tillærer sig i forbindelse med f.eks. et studieforløb).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Illustreret Videnskab IQ test

Post by qute »

Stony wrote:
qute wrote:Jeg synes ikke den opgave med "råbe : true" giver nogen mening. Hvorfor blander de overhovedet sprog ind i en test om logik??
Hvis det var den del af testen, der var "lige til at sk... i", så var det jo ikke den logiske test, men en del af den sproglige test. Når det er sagt, så var der et par af spørgsmålene i den sproglige test, hvor jeg havde svært ved at se at nogen af svarene kunne være korrekte, og jeg måtte derfor svare det jeg selv anså for at være mindst forkert.
Den "logiske del er også kun ord:
mikrofon : kamera
1) Begge anvendes i nyhedsdækningen
2) Begge anvendes skjult
3) Begge opfanger information
4) Begge anvendes imellem mennesker

Alle svar er rigtige. Men det er vist meningen man skal vælge nummer 3.

rødt : blåt
1) Begge er mørke
2) Begge er stærke
3) Begge er farver
4) Begge er modsætninger

Begge er modsætninger?? Ja, så skal jeg først vide om det er maling eller lys. (Aner ikke om det er modsætninger i maling, men det er ikke som lys)


vand : lava
1) Begge er varme
2) Begge er flydende
3) Begge er dybe
4) Begge er modsætninger

De er begge relativt varme set i forhold til så mange andre ting. Flydende ja. Modsætninger? Joooh, men det vil stort set alt være i forhold til lava.



Stony wrote:
qute wrote:Dit resultat viser at det er muligt at tænke sig frem til samme svar som dem, men den slags test er ikke lige min kop the.
Er det ikke netop det der er formålet med en IQ test? At måle din evne til at ressonere dig frem til de rigtige besvarelser? Der er så nogle opgaver man straks kan se svaret på, mens man med andre må tænke sig logisk og struktureret igennem det. Om det så er sprogligt eller ej.
Det mener jeg så ikke. Hvis jeg gav dig en "IQ-test" hvor du skulle svare på spanske spørgsmål, ville der være korrekte entydige svar. Jeg synes ikke det siger noget om din IQ eller sproglige sans generelt.
Jeg synes de opgaver i den logiske del var helt hen i vejret. Det kan så skyldes 2 ting: 1: De er helt hen i vejret. 2: Jeg er ikke klog nok til at se logikken i det :D
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Illustreret Videnskab IQ test

Post by Helle »

qute wrote:
Stony wrote:
qute wrote:Jeg synes ikke den opgave med "råbe : true" giver nogen mening. Hvorfor blander de overhovedet sprog ind i en test om logik??
Hvis det var den del af testen, der var "lige til at sk... i", så var det jo ikke den logiske test, men en del af den sproglige test. Når det er sagt, så var der et par af spørgsmålene i den sproglige test, hvor jeg havde svært ved at se at nogen af svarene kunne være korrekte, og jeg måtte derfor svare det jeg selv anså for at være mindst forkert.
Den "logiske del er også kun ord:
mikrofon : kamera
1) Begge anvendes i nyhedsdækningen
2) Begge anvendes skjult
3) Begge opfanger information
4) Begge anvendes imellem mennesker

Alle svar er rigtige. Men det er vist meningen man skal vælge nummer 3.

rødt : blåt
1) Begge er mørke
2) Begge er stærke
3) Begge er farver
4) Begge er modsætninger

Begge er modsætninger?? Ja, så skal jeg først vide om det er maling eller lys. (Aner ikke om det er modsætninger i maling, men det er ikke som lys)


vand : lava
1) Begge er varme
2) Begge er flydende
3) Begge er dybe
4) Begge er modsætninger

De er begge relativt varme set i forhold til så mange andre ting. Flydende ja. Modsætninger? Joooh, men det vil stort set alt være i forhold til lava.



Stony wrote:
qute wrote:Dit resultat viser at det er muligt at tænke sig frem til samme svar som dem, men den slags test er ikke lige min kop the.
Er det ikke netop det der er formålet med en IQ test? At måle din evne til at ressonere dig frem til de rigtige besvarelser? Der er så nogle opgaver man straks kan se svaret på, mens man med andre må tænke sig logisk og struktureret igennem det. Om det så er sprogligt eller ej.
Det mener jeg så ikke. Hvis jeg gav dig en "IQ-test" hvor du skulle svare på spanske spørgsmål, ville der være korrekte entydige svar. Jeg synes ikke det siger noget om din IQ eller sproglige sans generelt.
Jeg synes de opgaver i den logiske del var helt hen i vejret. Det kan så skyldes 2 ting: 1: De er helt hen i vejret. 2: Jeg er ikke klog nok til at se logikken i det :D
Nej, jeg tror såmænd at I er rigtig kloge begge to, men spørgsmålet er om ikke denne test er inspireret af voksenudgaven af WPPSI og WISC-III som er intelligens test, som ser på forskellige dele af ens færdigheder ...
jeg prøvede noget af testen - jeg synes ligepræcis den opgave var relativt nem ... men sådan er vi heldigvis forskellige ...

Angående sprog og logik - det handler vel om, at du skal kunne ræssonnere dig frem til forholdet mellem ord ...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Illustreret Videnskab IQ test

Post by Stony »

qute wrote:mikrofon : kamera
1) Begge anvendes i nyhedsdækningen
2) Begge anvendes skjult
3) Begge opfanger information
4) Begge anvendes imellem mennesker

Alle svar er rigtige. Men det er vist meningen man skal vælge nummer 3.
Nej, alle svarene kan være rigtige. Men de er det ikke altid. Det vil kræve mere information for at kunne konkludere det. De kan benyttes i nyhedsdækningen, men ikke alle mikrofoner og kameraer bliver brugt til netop det. De kan anvendes skjult. De kan anvendes mellem mennesker. Den eneste af de fire der altid er sand er nummer 3. Hvis ikke de opfanger informationer er de i stykker.

qute wrote:rødt : blåt
1) Begge er mørke
2) Begge er stærke
3) Begge er farver
4) Begge er modsætninger

Begge er modsætninger?? Ja, så skal jeg først vide om det er maling eller lys. (Aner ikke om det er modsætninger i maling, men det er ikke som lys)
Du kan også her kun vælge en svarmulighed. Og du er jo godt klar over at begge er farver. Uanset hvilken form for farve du arbejder med. Så svaret må være 3. De øvrige kan du ikke udtale dig om, for der er ikke tilstrækkeligt med information for definitivt at kalde dem for mørke eller stærke.
qute wrote:vand : lava
1) Begge er varme
2) Begge er flydende
3) Begge er dybe
4) Begge er modsætninger

De er begge relativt varme set i forhold til så mange andre ting. Flydende ja. Modsætninger? Joooh, men det vil stort set alt være i forhold til lava.
Igen er der utilstrækkeligt med information til at kunne vælge 1. 3 giver overhovedet ikke mening. Man kan muligvis-måske kalde dem modsætninger. Men de er i hvert fald flydende 100% af tilfældende. Hvis ikke lava er flydende er det sten. Hvis ikke vand er flydende er det enten is eller damp. Så begge er altid flydende.

Jeg ved i sagens natur ikke om jeg har besvaret netop disse spørgsmål korrekt, men det vil jeg tro.
qute wrote:Det mener jeg så ikke. Hvis jeg gav dig en "IQ-test" hvor du skulle svare på spanske spørgsmål, ville der være korrekte entydige svar. Jeg synes ikke det siger noget om din IQ eller sproglige sans generelt.
Enig. Det vil nærmere sige noget om mine evner ud i det spanske. Men disse spørgsmål var angivet på dit modersmål, og så kan jeg ikke se problemet. Du kan sagtens finde nogle tåbelige tests på nettet. Men du bør først og fremmest opsøge tests der foregår på sprog du rent faktisk kan forstå. :D

Sprogafhængige tests bør altid foregå på testpersonens modersmål. Eventuelt et andet sprog personen også kender, såfremt hans/hendes evner i det sprog nærmer sig niveauet der kan forventes for et modersmål. Ellers vil der være usikkerhed i testen i.f.t. hvorvidt personen overhovedet har forstået spørgsmålet.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:hmm det du anser for at være simple regnestykker behøver jo ikke være det for andre :wink:
Det betvivler jeg ikke. Min pointe er blot, at løsning af den slags regneopgaver er en evne der kan tillæres af alle. Jeg tvivler på at f.eks. nogen med en videregående naturvidenskabelig uddannelse ville have nogle problemer med regnespørgsmålene - men det i sig selv gør jo ikke alle matematikere, fysikere, ingeniører, osv. intelligente, vel?

(I parentes bemærket skal jeg lige tilføje, at det at løse klassiske IQ-tests selvfølgelig også i princippet er en evne der kan tillæres - det er bare ikke en evne man normalt tillærer sig i forbindelse med f.eks. et studieforløb).
Nej det gør det ikke, men det betyder, at de har matematiske færdigheder ud over det niveau, som man rent faktisk forventer at befolkningen som helhed har ... men det ville man også næsten forvente, når de var på det naturvidenskabelig fakultet...

Man ville nok også blive skuffet, hvis en dansklærer ikke klarede sig bedre i de sproglige tests, men det kan jo også læres...

OK - vi kan altså konkludere at intelligens er tillært ... nej, det går alligevel ikke ...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Helle wrote:OK - vi kan altså konkludere at intelligens er tillært ... nej, det går alligevel ikke ...
Ikke helt. Du har nogle evner indenfor det som du får med ved fødslen. Så kan du udvikle disse igennem din opvækst, alt afhængigt af hvorvidt disse evner bliver stimuleret og trænet. Dertil kan du yderligere tillære dig nogle IQ-point ved at løse en masse af den type opgaver, så du på den måde bliver bedre rustet til at "tænke rigtigt".

Så noget er arvet og noget er tillært og noget kan du træne dig til. Hvis du er målrettet kan du træne dig til en hel del.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Helle wrote: OK - vi kan altså konkludere at intelligens er tillært ... nej, det går alligevel ikke ...
Eller at intelligens er en social konstruktion ;)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Ja, det er det - men hvilken konstruktion!?
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

De her tests giver mig altid det samme slutresultat, men den her var lidt mere differencieret. Jeg vidste udemærket jeg ikke ville kunne det med at huske tal f.eks. - men at jeg til gengæld var top-notch til sprog og billede-genkendelse. Men det er rart finde en test der siger det samme.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Andrea wrote: Eller at intelligens er en social konstruktion ;)
langt mere interessant er det at MANGEL på intelligens er en social konstruktion.. hvilket enhver person som har deltaget på en generalforsamling i en boligforening vil kunne bevidne.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

netsapiens wrote:langt mere interessant er det at MANGEL på intelligens er en social konstruktion.. hvilket enhver person som har deltaget på en generalforsamling i en boligforening vil kunne bevidne.
...eller en julefrokost med en masse af de øvrige medlemmer i det lokale fitness-center. Her kan den vågne (og næsten ædru) observatør konstatere at selvom mængden af Arnold-typer er stigende som aftenen skrider frem, så er den samlede mængde af IQ-point konstant. Så efterhånden som flere slutter sig til flokken, er der færre IQ-point til den enkelte Arnold.

Til gengæld kan de godtnok larme.
Post Reply