Übergeek test II

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Übergeek test II

Post by Stony »

Jeg blev inspireret af Übergeek testen, og har strikket noget sammen der minder lidt om det, men ikke er helt det samme.

Nu vil jeg i første omgang lægge reglerne ud, så folk kan spørge. Så skulle reglerne forhåbentlig være på plads fra første runde.

Jeg vil lave en tabel der er 12 x 10 felter. I hvert felt er der et billede som stammer fra BoardGameGeek. Man skal gætte hvilket spil der er tale om.

Efterhånden som man gætter billederne, vil man kunne bruge forbogstaverne til at danne spilnavne. Hvis der i et felt f.eks. findes et billede fra spillet Paths Of Glory, så kan der både stå et P, O og G i det felt. (Men ikke mere end et ad gangen) Hvis spillet ved siden af så f.eks. er Graenaland, så kan der kun stå et G i det felt. De to felter vil så kunne danne navnet GO, som jo er et helt tredje spil.
Man må kun stykke navne sammen fra identificerede billeder. Det er altså ikke tilladt at finde bogstaverne TAJMAH** og så gætte på Taj Mahal før de to sidste billeder også er blevet afsløret.

Man får 1 point for hvert billede man identificerer, og man får 3 point for hver spiltitel man stykker sammen.

Man må identificere op til to billeder pr. tur. (En tur varer 24 timer)
Dertil må man identificere et enkelt spil ved at stykke forbogstaver sammen.

Hvis man har haft held med at stykke forbogstaverne sammen til en titel der findes på TOP 200 på BGG, må man desuden bede mig om at oplyse navnet på et vilkårligt billede. Jeg vil så sende svaret med en PB.

Et spil kan godt både findes som et billede, og også som en af de spil man skal finde ved at sætte forbogstaver sammen. Men er et spil først blevet taget ved at stykke bogstaver sammen, må man ikke score point for det spil igen, selv om det skulle være muligt at finde navnet igen et andet sted. (Spil som Go og Ra vil med stor sandsynlighed være at finde mere end en gang)

Hver tur går fra kl. 20.00 til kl. 19.59 den efterfølgende dag.
Hvis man kommer til at gætte to gange indenfor samme tur, vil jeg høfligt men bestemt ignorere det andet indlæg. Det tæller ganske enkelt ikke. Så lad være med at skrive før klokken er passeret 20.00 :)

Kommer man til at sende et bud på et spil der allerede er blevet gættet (eventuelt fordi to deltagere skriver næsten samtidig) laver man HELE sin tur om. Slet eventuelt det gamle indlæg. (Det kan man kun gøre, hvis indlægget er det sidste i tråden)

Man kan altså foretage sig op til tre ting i hver tur.

1. Identificere op til to billeder.
2. Stykke et spilnavn sammen ud fra forbogstaverne fra de spil der er identificeret.
3. Såfremt du har stykket navnet sammen på et spil der ligger i TOP 200 på Boardgamegeek, må du bede om navnet på spillet fra et enkelt billede.

Vi fortsætter indtil der ikke er blevet scoret nogen point i en hel runde.

Giver reglerne mening? Spørgsmål? Jeg vil gerne have letforståelige regler helt fra start af, så der (forhåbentlig) ikke opstår spørgsmål undervejs.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Übergeek test II

Post by Andrea »

Nogle spørgsmål herfra:

Bruger du de tyske eller engelske spiltitler?
Stony wrote: Hvis man har haft held med at stykke forbogstaverne sammen til en titel der findes på TOP 200 på BGG, må man desuden bede mig om at oplyse navnet på et vilkårligt billede. Jeg vil så sende svaret med en PB.
Det lader til - udfra forklaringen længere nede i dit indlæg - at svar på billederne skrives i denne tråd. Men hvad er fordelen så ved PB-finten i ovenstående? Må man så bruge det som et af sine gæt, eller må andre ikke gætte på det billede officielt?


Og ellers - spændende ini'tiv! Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jeg benytter det navn som spillet står listet under på BGG. De fleste står under deres engelske navn. Så hvis jeg f.eks. benytter et billede af Geschenkt, vil det blive listet som No Thanks. Og 6 Nimmt vil stå som Take 5.

PB finten er at få kortlagt et spil du ikke selv tror du er i stand til at identificere. Så kan du alligevel få det og benytte svaret i næste runde. Det kan være handy, hvis du har stykket et skjult spil sammen, men mangler et enkelt bogstav.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Er det korrekt forstået, at man skal afgive svarene åbent? I så fald har jeg forstået og glæder mig til at quizzen går i gang ...

Helle
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så lad os da lige tage et par forståelsesspørgsmål - vi er nogen, der skal have det skåret ud i pap... :(

Når jeg samler spiltitlerne må bogstaverne så ligge diagonalt? Jeg formoder, at hvert bogstav kun bruges én gang i hver titel!? I dit Paths of Glory-eksempel går jeg ud fra, at konsekvensen er, at selvom P er brugt den ene dag må O godt bruges den efterfølgende dag til en ny titel...

Er det ligeledes korrekt opfattet, at jeg højst må opgive ét samlet svar hver dag, d.v.s. at hvis jeg allerede har gættet på et billede tidligere på dagen, kan jeg ikke komme med et svar på en spiltitel?

Godt initiativ!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Helle wrote:Er det korrekt forstået, at man skal afgive svarene åbent? I så fald har jeg forstået og glæder mig til at quizzen går i gang ...

Helle
alle svar afgives åbent. Det eneste der ikke er åbent, er når man har vundet retten til at kigge i facitlisten for et enkelt billede. Det svar bliver sendt via PB.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Frouvne wrote:Når jeg samler spiltitlerne må bogstaverne så ligge diagonalt?
De skjulte spiltitler kan ligge i alle retninger. Også diagonalt og modsat læseretningen.
Frouvne wrote:Jeg formoder, at hvert bogstav kun bruges én gang i hver titel!?
Korrekt.
Frouvne wrote:I dit Paths of Glory-eksempel går jeg ud fra, at konsekvensen er, at selvom P er brugt den ene dag må O godt bruges den efterfølgende dag til en ny titel...
Korrekt.
Frouvne wrote:Er det ligeledes korrekt opfattet, at jeg højst må opgive ét samlet svar hver dag, d.v.s. at hvis jeg allerede har gættet på et billede tidligere på dagen, kan jeg ikke komme med et svar på en spiltitel?
Det med kun at aflevere et svar om dagen, er for at gøre det nemmere for mig at administrere hvem der allerede har svaret den dag. Så ikke noget med først at gætte et billede, og så et par timer senere gætte et billede mere, og så lige inden der er ny tur, så giver man et bud på en skjult titel. Man må lave EN besvarelse pr. tur, og den ene besvarelse kan så indeholde:
- Op til to identificeringer af billeder
- Lokalisering af en skjult spiltitel.
- Eventuelt anmodning om at få oplyst titlen for et bestemt billede.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Glæder mig til et "pusleri" ... hvornår begynder quizzen?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

GermanGames leverer en præmie af en eller anden slags, ikke nærmere defineret ...

.... det har været de samme vindere et par gange, men håber ikke at det afholder andre fra at deltage i dette gode initiativ ....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Quizzen starter om et blikøje. Jeg smider den online nu, og opretter en ny tråd til det.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så er den lagt på:
viewtopic.php?t=1167
Post Reply