Blå - the one true colour!

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3958
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 140 times
Been thanked: 134 times

Blå - the one true colour!

Post by Andrea »

Blå er danskernes yndlingsfarve
- og det handler om farver og ikke politik, selvom artikelbilledet måske for én til at tro det modsatte ;)



(og tak til Tina for at sende mig linket :))
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14646
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 464 times
Been thanked: 666 times
Contact:

Re: Blå - the one true colour!

Post by Frouvne »

Andrea wrote:[...] og det handler om farver og ikke politik, selvom artikelbilledet måske for én til at tro det modsatte ;) [...]
Puha, jeg blev lige helt nervøs! :wink:

I artiklen hedder det sig ikke overraskende at:
Herhjemme flopper gul fælt [...]
I øvrigt kunne det være interessant at kigge nærmere på den korte artikels påstand om, at der ligger en kulturel prægning til grund for denne præference. Det er da også slående, at man på små ti linjer, kan proppe så lidt mening ind :wink: :
"Jeg tror, man instinktivt vil foretrække rød, blå og grøn, fordi de sanseceller, der opfatter farver, opfatter rød, blå og grøn," siger han.

Han mener dog også, at valget af farver er et spørgsmål om kulturel prægning.
Resumé: Vi foretrækker nogle farver grundet den måde vort sansesystem er opbygget på. Men vi foretrækker dem også på grund af en kulturel prægning?!?!

Ja, så har man da ikke sagt for meget! :D

Det foresvæver mig i øvrigt, at Tor Nørretranders i sit essay: Den blå himmel mere end antyder at præferencen for blå skulle være global. Det gør det jo alt andet lige til en temmelig uoriginal præference at have ved spillebordet, når der skal vælges brikker! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3958
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 140 times
Been thanked: 134 times

Re: Blå - the one true colour!

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Det foresvæver mig i øvrigt, at Tor Nørretranders i sit essay: Den blå himmel mere end antyder at præferencen for blå skulle være global. Det gør det jo alt andet lige til en temmelig uoriginal præference at have ved spillebordet, når der skal vælges brikker! :D
Nu skal du vidst passe lidt på - ellers rotter jeg mig sammen med Helle! Hun har nemlig en fantastisk smag hvad angår farver! :lol:
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Jeg kan huske min gamle biologilærer i gymnasiet kunne berette at mænd generelt går i mørkt tøj, fordi vores sans for farvesammensætning er dårligere end kvinders (hvilket det kunne tyde på, eftersom i virkeligheden har vi vel konsekvent en tendens til at klæde os i mørke og grålige farver). Det vil altså sige; sandsynligheden for at en mand vælger og sammensætter farver korrekt, er mindre end hvis en kvinde forsøger det samme.

Mon det er derfor der er så mange gule hættetrøjer til overs i H&M ?

(Personligt er gul min bedsteste farve)
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3958
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 140 times
Been thanked: 134 times

Post by Andrea »

stoffer wrote:Jeg kan huske min gamle biologilærer i gymnasiet kunne berette at mænd generelt går i mørkt tøj, fordi vores sans for farvesammensætning er dårligere end kvinders (hvilket det kunne tyde på, eftersom i virkeligheden har vi vel konsekvent en tendens til at klæde os i mørke og grålige farver). Det vil altså sige; sandsynligheden for at en mand vælger og sammensætter farver korrekt, er mindre end hvis en kvinde forsøger det samme.
Mja - det der med, at mænd fra naturens side skulle klæde sig mere kedeligt/mindre farverigt passer ikke, hvis man ser på det over en længere historisk periode. Kigger man f.eks. på 1600-1700-tallet holdt mændene sig absolut ikke tilbage og var yderst festligt klædt (endda ofte mere end kvinderne). Næ, fyre går nok nærmere 'kedeligt klædt', fordi normen har været sådan i mange år. Heldigvis er der kommet lidt mere spræl i moden de seneste år :)
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

men men men.. han lovede det jo.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14646
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 464 times
Been thanked: 666 times
Contact:

Re: Blå - the one true colour!

Post by Frouvne »

Andrea wrote:[...] Blå er danskernes yndlingsfarve
- og det handler om farver og ikke politik [...]
... som tingene er skruet sammen i dag, så handler det naturligvis også om politik, så snart det handler om danskernes yndlings-et-eller-andet... :?
frouvne, administrator

Image
Post Reply