El Grande
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Ja, det er et glimrende spil. Det er i dag nærmest rollemodel som det oprindelige "area majority" spil, hvor spillerne placerer indflydelses-cubes i en række områder og hvor der gives points til den med flest, næstflest, osv. kuber i hvert område.
Skulle jeg købe det (igen) i dag, ville jeg givetvis prøve at få 10-års jubilæumsudgaven som også indeholder udvidelserne. Jeg ved faktisk ikke hvor meget de tidligere udgaver "bør" gå for, men der er ingen tvivl om at man nemt kan få 163 kr. underholdning ud af bare grundspillet.
Skulle jeg købe det (igen) i dag, ville jeg givetvis prøve at få 10-års jubilæumsudgaven som også indeholder udvidelserne. Jeg ved faktisk ikke hvor meget de tidligere udgaver "bør" gå for, men der er ingen tvivl om at man nemt kan få 163 kr. underholdning ud af bare grundspillet.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 839 times
Først og fremmest - ja, det er pengene værd! Men nu hvor du allerede har vundet auktionen er det vel for sent at spørge? 
Jeg formoder ikke, at det er Decennial-udgaven? Jeg synes ikke, at udvidelserne er de ekstra penge værd, men der er sikkert andre, der er uenige.
Sammenligningen med E&T er bestemt ikke ved siden af. Spillet har enkle, men særdeles elegante regler, og jeg kan godt lide, at temaet er lidt mere gennemført end i E&T. Min største anke er, at spilletiden nok er lidt for lang i forhold til spillets dybde, men ellers er det virkelig godt eksempel på et af de "lettere" area control-spil.

Jeg formoder ikke, at det er Decennial-udgaven? Jeg synes ikke, at udvidelserne er de ekstra penge værd, men der er sikkert andre, der er uenige.
Sammenligningen med E&T er bestemt ikke ved siden af. Spillet har enkle, men særdeles elegante regler, og jeg kan godt lide, at temaet er lidt mere gennemført end i E&T. Min største anke er, at spilletiden nok er lidt for lang i forhold til spillets dybde, men ellers er det virkelig godt eksempel på et af de "lettere" area control-spil.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
-
- 500+ indlæg
Nu har jeg kun prøvet El Grande én gang (hvilket bestemt ikke er nok at vurdere et spil på, men alligevel), og på trods af de mange anbefalinger på Boardgamegeek og diverse blog's, var jeg ikke helt imponeret. Det skyldes måske også at alle fem spillere den aften: 1) ikke havde prøvet spillet før og 2) drak øl... Måske ikke en god kombo.. Bagefter var jeg endog den, der stillede mig mest positivt overfor spillet.. Men så igen, der er andre spil (givet den knappe tid) jeg hellere vil tage frem. Men mon ikke at El Grande kommer på bordet igen på et tidspunkt - om end det nok kræver lidt overtalelse...