Puslerier der ikke er brætspil relaterede

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Puslerier der ikke er brætspil relaterede

Post by Stony »

Jeg stødte lige på nogle gamle puslerier, og jeg tænkte at der måske var nogen af jer der ikke allerede kendte dem, og derfor kunne få lidt sjov ud af dem.

Hvis du kender opgaven i forvejen, så lad være med at smide et svar. Lad folk gruble lidt over det. Hvis der efter en rum tid ikke er nogen svar på den enkelte opgave, så skriver jeg selv et svar.

1. Du har tolv pool-kugler. De er numererede fra 1 til 12. De er fuldstændig ens i størrelsen, men en enkelt kugle har en fejl. Den er enten tungere eller lettere end de øvrige.
Du har en gammeldags vægt, af den slags hvor man lægger tingene i vægtskålen i den ene side, og nogle lodder i den anden side, og når vægt-armen står lige, er der lige meget i begge sider.
Du kan benytte denne vægt til at finde den fejlbehæftede kugle på blot tre vejninger, og du vil tilmed kunne sige om den er tungere eller lettere end de øvrige. Hvordan?


2. Et sjældent syn. Tre orker og tre hobitter rejser sammen. Men hobitterne skal passe på, for hvis orkerne på noget tidspunkt er i flertal, vil de straks spise hobitterne.
Nu kommer gruppen til en flod som de ikke kan svømme over. Men der er en båd som har plads til to personer. (Nej, man kan ikke mokke tre hobbitter ned i båden, og sige at de kun fylder for to personer el.lign.)
Hele gruppen skal krydse floden, og på intet tidspunkt må der være orker i flertal. Hverken på den ene eller den anden bred.
Så snart en båd lægger til bredden, regnes begge personer for at være på den bred, så der er ikke problemer med at den ene skal stige ud først el.lign.
Hvordan kommer de over?


3. Du har et kvadratisk bord. Nærmest lidt som et Bob-bord. I hvert hjørne er der et hul, der er stort nok til at man kan få hånden ned i det. Og hvert hul er dybt nok til at der kan stå et glas nede i hullet. Der er et glas i hvert hul, og de kan enten stå på hovedet, eller stå helt normalt. Der er ikke plads til at lægge glasset ned, eller læne det på skrå el.lign.
Bordet kan dreje/rotere.
Glassene i hullerne er blevet stillet tilfældigt. Nogle står på hovedet og nogle gør ikke. Det eneste du med sikkerhed ved, at at de ikke alle vender samme vej, for der er en dommer som holder øje med det, og så snart alle glas er blevet vendt rigtigt - så de alle vender samme vej - vil han gøre opmærksom på det.
Nu står du ved siden af bordet med bind for øjnene.
Du har mulighed for at stikke hver hånd ned i et hul. Hverken mere eller mindre. Du stikker både højre og venstre hånd ned i hvert deres hul. Det kan være huller der ligger ved siden af hinanden, men du kan også vælge to huller der ligger diagonalt.
Du har så mulighed for at vende et eller begge glas om. Du kan også vælge at lade være med at vende nogen af dem. Det bestemmer du selv.
Når du har gjort det, tager du hænderne op, og bordet vil blive roteret. Du ved ikke hvor meget det bliver roteret. Måske en kvart omgang. Måske en halv, trekvart eller en hel omgang.
Herefter gentager du processen, og stikker hænderne ned i. Du behøver ikke vælge de samme huller. Du vælger frit hver gang.
Du gentager indtil dommeren stopper dig idet du har løst opgaven.
Hvor mange gange skal du stikke hænderne ned, før du - rent logisk - med sikkerhed har løst opgaven? Man kan være heldig at gøre det på færre træk, men hvor mange gange skal man HØJST bruge?


Opgaverne er rimeligvis svære. I må spørge, hvis der er noget jeg ikke har fået formuleret ordentligt.
Last edited by Stony on Thu Jul 26, 2007 12:35 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 505 times
Been thanked: 559 times

Post by Gunness »

Glimrende initiativ med lidt nye opgaver :D

Et afklarende spørgsmål til opgave 2: må der godt være orker i flertal på en bred, hvis der ikke er nogen hobbitter?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Gunness wrote:Et afklarende spørgsmål til opgave 2: må der godt være orker i flertal på en bred, hvis der ikke er nogen hobbitter?
Naturligvis. Hobitter der ikke er til stede, kan ikke blive spist. :D
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Hvis der er en ork på den ene bred og båden ankommer med en hobbit og en ork, så bliver hobitten spist ikke sandt?

Man kan ikke sige at hobitten bare bliver i båden?
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hmmm altså angående opgave 2, så har jeg enten ikke forstået konceptet eller også giver løsningen sig selv. Men 1 tilgengæld har jeg lidt svært ved at greje ... jeg kan ikke gennemskue om man altid kan klare det på 3 vejninger - på min måde bliver man i uheldige situationer nødt til at veje en fjerde ... så på den igen....

Bare lige for at være advaret - hvornår smider du løsningerne på?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Hmmm altså angående opgave 2, så har jeg enten ikke forstået konceptet eller også giver løsningen sig selv.
Tja, det er jo ikke raketvidenskab, men "giver sig selv" ved jeg nu ikke - der skal en del sejlen frem og tilbage til, før det går op. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:Hmmm altså angående opgave 2, så har jeg enten ikke forstået konceptet eller også giver løsningen sig selv.
Tja, det er jo ikke raketvidenskab, men "giver sig selv" ved jeg nu ikke - der skal en del sejlen frem og tilbage til, før det går op. :)
Tja, i så fald er jeg vist alligevel med - 9 gange får jeg det til ...

Men 1 ... det er straks lidt mere tricky ....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

qute wrote:Hvis der er en ork på den ene bred og båden ankommer med en hobbit og en ork, så bliver hobitten spist ikke sandt?

Man kan ikke sige at hobitten bare bliver i båden?
Den bliver spist. Som jeg skrev, så regnes de begge for at være på bredden, så snart båden lægger an.
Helle wrote:jeg kan ikke gennemskue om man altid kan klare det på 3 vejninger
Det kan man.
Helle wrote:Bare lige for at være advaret - hvornår smider du løsningerne på?
Ikke foreløbig. Folk skal jo have en chance. Om en uges tid eller deromkring.
Helle wrote:Tja, i så fald er jeg vist alligevel med - 9 gange får jeg det til ...
Det er vel også fint nok. Spørgsmålet var jo kun hvordan de kom over. Men så hudt jeg hvisker, er det muligt at gøre lidt hurtigere.
User avatar
PandaGamer
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Wed Aug 09, 2006 4:00 pm
Location: Hillerød

Post by PandaGamer »

Opgave 3 kan jeg i værste fald klare på 6 træk. Er det acceptabelt :?:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

PandaGamer wrote:Opgave 3 kan jeg i værste fald klare på 6 træk. Er det acceptabelt :?:
Du kan jo prøve at skrive dit svar, og se om nogen kan gøre det bedre. Så har jeg vel ikke sagt for meget? ;)

Du kan eventuelt skrive dit svar, så teksten har samme farve som baggrunden. Så bliver det skjult, og kun hvis man markerer teksten med musen, vil man kunne læse hvad der står.

>>>> som det f.eks. er tilfældet med denne tekst <<<<

Bemærk at baggrundsfarven skifter lidt for hver anden række.
User avatar
PandaGamer
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Wed Aug 09, 2006 4:00 pm
Location: Hillerød

Post by PandaGamer »

Okay, okay - nu har jeg klaret den på 5. Det viste sig, at det ene træk var overflødigt, da jeg kiggede efter.

Løsning på opgave 3 (5 træk):

1) Stik hænderne diagonalt ned og sæt dem i position 1.

2) Stik hænderne vandret ned og sæt dem ligeledes i position 1. Nu er minimum 3 sat ens. Hvis alle ikke står ens, betyder det, at det sidste står i position 2.

3) Stik hænderne diagonalt ned:
a) Får man fat i glasset i position 2, så vendes det.
b) Får man IKKE fat i det, vendes det ene glas. Nu er der to glas i hver position, og vi ved, at de ens glas ligger side om side.

4) Stik hænderne vandret ned:
a) Får man fat i to ens => vend begge => opgaven løst.
b) Får man fat i to forskellige, vendes begge. Nu er glassene diagonalt i samme position.

5) Stik hænderne diagonalt ned og vend begge. Opgaven løst!!!
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Beklager, men trin 3B holder ikke. Du kan IKKE være sikker på at de står ved siden af hinanden.

Eksempel:

OP NED

OP OP
x <--- Du står her.

Du stikker hænderne ned og vender eksempelvis det højre om. Men hvad nu hvis bordet havnede således:

NED OP

OP OP
x

Så vil du ved at vende det højre, vælge det "forkerte" glas mht. din ambition om at få glassene til at stå parvis den ene vej og den anden vej.
User avatar
PandaGamer
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 23
Joined: Wed Aug 09, 2006 4:00 pm
Location: Hillerød

Post by PandaGamer »

Jeg prøver at vise min teori semi-grafisk (da jeg stadig er overbevist om, at det holder :wink: ).

Efter trin to (og den ikke er gået op), er glassene placeret som følger:

OX
OO

Trin 3:
Når hænderne stikkes diagonalt ned, og man ikke får fat i glasset i position X, har man fat i følgende glas (markeret med "?"):
?X
O?

Vendes det ene, vil det ligge side om side med glasset, som i forvejen stod i position "X".
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Du har ret. Jeg fik det blandet sammen. :oops:

Det er i øvrigt en lidt anden løsning end den jeg selv kender. Samme princip, men udført i en lidt anden rækkefølge.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Så fandt jeg en løsning på problem nummer 2.

X=hobbit
O= Ork
B = båden
Håber det er tydeligt nok :D

XXXOOOB _vand_
XXOO _vand_ BXO
XXXOOB _vand_ O
XXX _vand_ BOOO
XXXOB _vand_ OO
XO _vand_ BXXOO
XXOOB _vand_ XO
OO _vand_ BXXXO
OOOB _vand_ XXX
O _vand_ BOOXXX
OOB _vand_ OXXX
_vand_ BOOOXXX
Image
Post Reply