Hvad har du spillet i dag? Marts 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jeg har igen fået luftet et par spil - denne gang blev det til

3* Geschenkt
1* Code 777
1* Clans
1* Heck Meck am Bratwurmeck

Code 777 vinder ganske betydeligt ved nærmere bekendtskab (kan man næsten skrive det, når man var begejstret i forvejen????). Det er ganske enkelt glimrende - det eneste minus kan være, at der kan være ventetid undervejs, fordi man grifler og noterer - og det kan være problematisk, at man sidder der og mangler en oplysning, mens man TROR at man ikke får noget at vide... Men en stor del af spillet handler om at kunne håndtere forholdsoplysninger - enten har du en gul 2'er og en gul 7'er ellers har du ingen af delene .... Spillet er skønt derved, at det når ikke som i Zendo famler lidt i blinde - man får konkrete spørgsmål, som man skal svare på - udfordringen består i at gennemskue, hvad det betyder for ens egne kort OG få noteret det på fornuftig vis...

Men alt i alt en fantastisk hyggelig aften - ovenikøbet med mad!
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Et par klassikere i vores samling blev støvet af til aften: Clans, San Juan og Lost Cities. :)
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Så blev det endelig tid til lidt spil igen. Første spil, der ramte bordet, var Kill Dr. Lucky. Jeg har haft det liggende et godt stykke tid efterhånden, men nu skulle det være. Det var et ok simpelt spil, som dog bliver liiidt langt, så en anden gang vil jeg nok modificere størrelsen af kortbunken i spillet.

Derefter blev det til 2 x Heckmeck, og efter aftensmaden tog vi en gang Once Upon a Time. Det gik overraskende godt. Havde lidt frygtet, at spilgruppen ikke 'turde' give sig i kast med fortællingerne, men nej - der kom et meget mærkeligt men ganske underholdende eventyr ud af det, så det tør jeg godt finde frem til de personer igen :)
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by Erik Mejer Hansen »

De sidste dage er det blevet til et spil Warhammer 40K. Til stor overraskelse til alle vandt jeg rent faktisk det spil. Det var en ny oplevelse :lol:

Ellers er det blevet til et spil Shogun og et enkelt spil Alhambra.
Shogun kan jeg rigtig godt lide (ikke mindst pga. temaet), men det skal lige spilles et par gange mere inden det det får en rating på BGG.

Alhambra spillede vi to personer og det virkede udemærket.

Attika venter stadig på at blive prøvet, men det kommer nok
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Inden for det sidstes stykke tid er det blevet til:

Qurridor - en udmærket oplevelse, godt nok en papirbaseret udgave.
Quatro - 4 på stribe med et twist, det gjorde mig ret rundtosset.
Alias - Gæt et ord med nogle andre ord. Indeholder alt hvad jeg hader af selskabsspil. Dårlige regler, mulighed for at "snyde", eller i hvert fald gå mod spillets ånd og uendelige mængder af brok over at modstanderens ord var nemmere end ens eget (Jeg vandt selvfølgelig).
Upwords - endnu en overbevisende sejr. Det er et udmærket spil i Scrabble genren.
Railroad Tycoon - England i en rejseudgave jeg havde fremstillet med lamineret plade og tuscher, men det var desværre for småt. Ellers et okay kort.
Attika - Fire personers Attika. Det er måske lidt for kaotisk. Tror jeg foretrækker det med tre.
Skak - Det er længe siden sidst, og det er egentlig et sjovt - hurtigt - spil. Hvis man ikke analyse paralyseres.
Space Hulk - efter en uoverensstemmelse om hvorvidt en mariner skulle vedblive med at være død stoppede spillet halvvejs. Jeg er ellers ret sikker på at jeg havde vundet som Kaos. Syv årige sønner :evil:
Puerto Rico - som sædvanlig kan jeg ikke slå min ældste søn i det her (eller min kone): 46, 49 og 53 point. Og jeg var ellers så snedig undervejs...
Zombies! Nok det værste spil af dem alle - værre end Alias, hvor der i det mindste er et element af kreativitet og kommunikation. Så er det her hjernedød terningekasten. Var ved at vinde en gang med 25 zombier, da jeg løb tør for liv og måtte starte næsten forfra. Vandt alligevel til sidst. Hvis man skal spille zombiespil foretrækker jeg Zombie Plague i stedet. Måske kunne Zombies reddes, hvis der var større mulighed for at lave komboer med kortene, men som det er nu, er det alt for tilfældigt.
Last edited by Jesper on Sun Mar 04, 2007 12:57 am, edited 1 time in total.
Jesper Rugård Jensen
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Spilfestivalen nåede jeg lige ind på, men kom dog så sent så det nåede kun at blive til en hyggesludder, et slag Battlelore og en omgang Hey, That's my Fish.. men jeg har fået SPILLET!!! jubiii.. :)

Jeg sidder også og kigger længselsfuldt op på min store værktøjskasse fyldt med Heroscape.. gud ved om jeg kan hive den ned i morgen? DET ville være en god søndag.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Jeg nåede også derud, men heldigvis før lukketid og nåede et spil Werewolf og et spil Perikles. Perikles var et interessant spil. Der var mange beslutninger at tage, omend det var en smule uoverskueligt hvad der var smart. Desuden så hang de forskellige mekanismer ganske godt sammen og så var det sjov. Werewolf lod mig til gengæld lidt kold, er lidt gladere for Saboteur i stedet for.
netsapiens wrote:Spilfestivalen nåede jeg lige ind på, men kom dog så sent så det nåede kun at blive til en hyggesludder, et slag Battlelore og en omgang Hey, That's my Fish.. men jeg har fået SPILLET!!! jubiii.. :)

Jeg sidder også og kigger længselsfuldt op på min store værktøjskasse fyldt med Heroscape.. gud ved om jeg kan hive den ned i morgen? DET ville være en god søndag.
Jesper Rugård Jensen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Ups! Spilfestivalen havde jeg fuldkommen fået svedt ud! :oops: Til gengæld er det blevet til masser af kvalitetstid med min søn... og det er trods alt også vigtigere! :D
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

I dag fik jeg prøvet Munchkin med udvidelsen 'Munchkin 2 - Unnatural Axe'. Derudover fik vi introduceret vores gamebuddies for Heckmeck og Alhambra.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik prøvet GMT's Combat Commander: Europe i går.

Mit umiddelbare indtryk var lidt blandet. På den ene side er det et ret elegant system, som vha. kortene får inkorporeret en masse detaljer, uden at det bliver specielt komplekst, og det var rimeligt "sjovt" (for nu at lyde som Tom Vasel).

Spillet er faktisk ikke særligt originalt. Det låner med arme og ben fra gamle, eksisterende spil (kortkonceptet fra Up Front, hele bræt/brik/terræn/rykke-konceptet fra Squad Leader / Advanced Squad Leader). Faktisk låner det så meget, er det for mig er lige på grænsen til at virke som et plagiat.

Desværre synes jeg ikke det kommer i nærheden af at være så godt som hverken UF eller SL. Kortaktiveringen af enheder fungerede ikke så godt som i UF, og den lagde en begrænsning på aktiviteten på brættet, som gjorde at scenariet virkede langt mere statisk - og kedeligt - end et tilsvarende SL-scenarie.

Vores CCE-scenarie havde lange perioder hvor der intet skete, afbrudt af korte sekvenser hvor ekstreme terningresultater/tilfældige hændelser pludseligt ændrede alting. Spillet er nemlig fuldt af events, som ofte ændrer situationen meget mere end man selv ville have kunnet gøre ved hjælp af sine enheder.

Så jeg sad med lidt af en følelse af ikke rigtigt at styre særligt meget selv - det var som om tilfældighederne i spilsystemet stod for det meste, og jeg næsten bare var tilskuer til al tilfældigheden. Selv victory conditions er tilfældige - og de kan ændre sig i løbet af scenariet - uden at spillerne nødvendigvis ved hvad victory conditions er!

Som eksempel på tilfældigheden i spillet kan jeg bare sige, at jeg fik vendt min modstanders midtvejsføring på 18 VP til en sejr til mig på 13 VP - et 31 VP skift. Og det til trods for at jeg havde 2 squads tilbage og min modstander havde 7, og at jeg ikke syntes jeg på noget tidspunkt lavede nogen specielt begavede manøvrer for at komme igen. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I aftes kom to - for mig - nye titler på bordet: Star Wars - Epic Duels og Bootleggers. Ingen af spillene formåede at imponere. Star Wars - Epic Duels vil formentlig komme på bordet med mellemrum, da det har en stærk tematisering og er meget let at gå til. Det vil formentlig også vinde ved nærmere bekendtskab. Bootleggers kunne have været et spil, der kunne ramme mig, da jeg holder meget af area influence spil. Det formåede det desværre ikke. Det tog for lang tid i forhold til, hvad det tilbyder og havde mange tilfældigheder og for lidt kontrol til at jeg vil foretrække det fremfor andre spil af typen. Det kunne ellers være meget sjovt med de mange muligheder for at komme på tværs af hinanden, men skuffede mig.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg syntes Epic Duels var meget sjovt de første gange, men det crashede ret hurtigt derefter, da der ikke var variation nok i det. Jeg har for længst solgt mit eksemplar (billigt :(), og har ikke siden haft lyst til at spille det igen.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Der er jo også nogle meget velkonstruerede konkurrenter til Epic Duels i dag. Spillet er meget simpelt - det kan man jo så være en fordel, hvis man vil lokke nogle til at spille, der ikke normalt begår sig i denne verden. Og så har spillet et stærkt tema. Til dets fordel taler også muligheden for at spille i teams... det er ikke så ofte, jeg har lejlighed til det. Et stort spil er det dog helt sikkert ikke, det må jeg medgive dig... :)
frouvne, administrator

Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Pga. et frafald blev dagens program ændret lidt, men qute, Netsapiens og undertegnede fik spillet Doom og Tempus. Aftenen blev rundet af med lidt spas af den digitale slags i form af Guitar Hero, eftersom trætheden begyndte at melde sig.

Doom blev vundet af Helvedes repræsentant (mig), som fik skovlen under de hårdt prøvede og hårdt kæmpende marines lige før det sidste rum. En heroisk indsats fra qute og Netsapiens blev desværre forpurret af uheldige terningeslag og en lind strøm af fjender.

Vi var alle nye udi Tempus og det gav et par problemer undervejs, selvom spillet i sig selv virkede ganske fint som et "civ lite". Nu er jeg mest til Sid Meier's Civilization (i pc-udgaven, altså) og har ikke spillet så mange variationer over dette tema i brætspilsgenren. Derfor fandt jeg det ganske fornøjeligt, men det er nok et spil man skal prøve lidt mere for at få strategierne på plads. Jeg vandt ved at fremstå ret uskadelig og kunne derfor i fred og ro bygge 3-4 byer og "turtle" mig resten af vejen til sejr.
I sidste ende var der ikke så stor pointforskel mellem 1. og 2. pladsen, hvilket jeg tror kom som en overraskelse for os alle.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv Rune :)

Lige et par tilføjelser dog:
Doom er et af den slags spil man skal spille, ikke for at vinde, men for at grine af, mens man spiller.. der er masser af held involveret, som på en eller anden måde lader til at jævne sig ud alligevel. Men strategi er der ikke meget af, det er ren taktik, men underholdende som bare f-..... Jeg præsterede eks. i "beserk" (et slag dræber monsteret, uanset størrelse) at slå tre missere i træk.. og der er altså kun EN misser på en seks sidet terning :)
Omvendt lykkedes det mig at misse med en granat.. som i stedet trillede for langt og fjernede tre monstre på en gang istedet for den ene jeg prøvede at give skade. sjovt :)

Tempus tror jeg er et spil som vinder en del ved nærmere bekendtskab. Jeg tror især at de specielt opbyggede landskaber kan betyde en stor del for ens strategi i spillet. Jeg var positivt overrasket, og er glad for at det er på vej ind i min samling også.

Og så er Rune en god vært, som dog godt kunne bruge et større spisebord :wink:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply