Hvad har du spillet i dag? September 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens og jeg fik endelig prøvet Hybrid i dag!

Spillet er virkelig smukt (hvis man er til forfaldne, muterede og forvredne gangsystemer i bedste horrorstil ;)), og mange af komponenterne er godt udført - bortset fra activation-brikkerne, som var usandsynlig små og flade. Meget sært, at de ikke havde valgt at producere dem i ordentligt kvalitet, når resten var på godt, tykt pap.

Regelsystemet var til gengæld temmelig indviklet, og man skal spille det nogle gange, inden man kan huske alle specialtilfælde osv. Vi tog det dog stille og roligt, og eftersom den første mission er mindre end de efterfølgende, så blev vi heller ikke rodet ind i så mange vanskeligheder.

Jeg ved ikke, om det er gældende for resten af missionerne, men i den første har monstrene en klar fordel - eller rettere, de er noget sejere end helteholdet på den bane, og resultatet blev da også derefter.

Det er lidt irriterende, at man ikke kan skelne så let mellem figurer af samme race, men der laver vi muligvis nogle ekstra counters til eller markerer det på selve figurplatformen.

Ellers flød spillet fint, og det tog ikke så lang tid at få overblik over, hvad man kunne i de forskellige runder.

Alt i alt en ok oplevelse!


(Bonusinfo: Jeg spillede faktisk ikke blå i dag - eftersom monstrene havde det grønne hold, og det er jo klart sejest at være monsterholdet! :D).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Efter nogle dage hvor den eneste spilmæssige udfordring er kommet fra små puslerier, der til gengæld også har interesseret såvel vores søn som folk i omgangskredsen, der ellers ikke spiller spil, blev der lejlighed til et lille stort spil. :) Puslerierne skal vi nok snart vende tilbage til (undertegneder og/eller Helle) men lad dem lige hvile i denne omgang...

På min søns opfordring blev Reiner Knizias spil Bunte Runde fundet frem. Han blev brugt som våben i kampen for også at inddrage sine bedsteforældre og spillet blev indviet. Det første spil tog inklusive regelforklaring omtrent de femten minutter, der fremgår af æsken. I spilleæsken er der henholdsvis spillekomponenter til en voksenudgave og en børneudgave. I første omgang spillede vi voksenudgaven.

I voksenudgaven går spillet i al sin enkelthed ud på, at 36 trækomponenter placeres i en cirkel. Disse 36 komponenter er jævn fordelt over seks former, der hver har seks farver. En lille mand placeres på en af klodserne og i sin tur må man rykke ham 1 til 3 klodser i urets retning. Den klods man lander på, tager man. Er det den sidste klods af enten denne form eller farve uddeles der point for hver klods man har af denne form og/eller farve. Der uddeles en mønt (= et point) for hver klods man har, der matcher kriteriet. Efter seks scoringer (alternativt syv hvis den sidste scoring er en dobbeltscoring for såvel farve som form) tælles antallet af mønter op og spilleren med flest har vundet.

Et simpelt og velfungerende koncept, der virkede for samtlige deltagere. Så godt at der blev spillet tre spil i træk: to med voksenkomponenter og et enkelt med børnekomponenterne, der består af 25 brikker med fem dyresymboler og fem farver og hvor der fordeles 25 point/mønter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Her til aften havde vi besøg af en af vores venner, som medbragte San Juan. Hverken Jens eller jeg havde prøvet det før, men det var en ganske god oplevelse, og faktisk blev jeg enig med mig selv om, at jeg bedre kan li' San Juan frem for Puerto Rico.

Vi introducerede ham efterfølgende for Vikings, og denne gang tog vi også den sidste advanced-regel med, som vi ellers har undladt de seneste gange: at afholde auktion over, hvem der må starte med at placere vikinger OG starte turen. Det var ikke helt let at gennemskue, hvornår det kunne betale sig, og hvornår det ikke kunne, så jeg kan ikke helt lure, om jeg på længere sigt vil kunne li' den regel. Men så må jeg jo prøve mig frem :)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

I dag var jeg forbi en ven og introducere hende for Mr. Jack! Det var et behageligt gensyn (både med vennen og med spillet ;)), og jeg har indset, at jeg må se at få spillet det noget mere!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Bunte Runde kom igen i spil... og det bliver ikke sidste gang! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

I dag havde jeg fornøjelsen af at besøge Helle og Allan sammen med Lara og Stony/Steen. Efter at Steen på det skammeligste havde taget de blå brikker i Graenaland, kastede vi os over spillet. Vi spillede det meget diplomatisk (og var måske næsten for flinke under spillet?), så det var meget få gange, at der opstod uenighed om fordeling af ressourcerne i spillet. Det var bestemt ganske hyggeligt, men spillet som helhed var ikke så fængende, som jeg havde håbet.

Efter det stod det på Modern Art. Det er blevet lovprist af flere her på forummet, så jeg var meget spændt på, om det kunne leve op til anbefalingerne. Det var meget sært at byde på malerier i starten - uden at have føling med, om de var dyre/billige, og hvad pengene egentlig var værd, men spillet har bestemt potentiale, og jeg kan godt finde på at spille det igen.

Can't Stop kom på bordet, og selvom abstrakte spil ikke lige er min kop te, så var det ganske underholdende. En glimrende filler!

Flix Mix kom også frem en enkelt gang, og vi rundede af med Bunte Runde, som jeg til gengæld ikke var så begejstret for.

Alt i alt en rigtig hyggelig aften - og Steen var så flink at give et lift til Roskilde - tak for det :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for en hyggelig aften præget af fine spiloplevelser og en god portion hvid støj! :wink:

Jeg kom lidt skævt ind i Graenaland og syntes aldrig rigtig jeg kom i gang før spillet sluttede. På trods af dette bekræftedes det dog for mig, at der er tale om et interessant spil, der skal på bordet igen og gerne spilles nogle gange med de samme mennesker, så man kan få lejlighed til at se forskellige strategier folde sig ud.

Modern Art er et solidt auktionsspil og et af den slags, jeg får lyst til at analysere lidt på. Så måske mere om det ved en senere lejlighed... :)

Can't Stop har jeg ikke prøvet før, men er bestemt et spil, der vil blive fundet frem i familiære sammenhænge med folk der normalt ikke spiller så meget. Endvidere kunne det være interessant at se om den yngre del af familien kan lokkes til spillet...

Alt i alt en rigtig hyggelig aften!

Flix Mix stod jeg over på, da det kun er for op til fire spillere og Bunte Runde er måske en smule kaotisk med fem spillere... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Tak, for en hyggelig aften, jeg har jo naturligvis spillet de samme spil, som Andrea, men jeg er nok ikke helt enig i bedømmelsen af dem
Andrea wrote:I dag havde jeg fornøjelsen af at besøge Helle og Allan sammen med Lara og Stony/Steen. Efter at Steen på det skammeligste havde taget de blå brikker i Graenaland, kastede vi os over spillet. Vi spillede det meget diplomatisk (og var måske næsten for flinke under spillet?), så det var meget få gange, at der opstod uenighed om fordeling af ressourcerne i spillet. Det var bestemt ganske hyggeligt, men spillet som helhed var ikke så fængende, som jeg havde håbet.:)
At Stony havde taget de blå brikker er naturligvis uhørt ... men den glæde, hvormed han gjorde det - skal dog være ham vel undt :D. Jeg synes bestemt, at Graenaland har potentiale - jeg kan forestille mig, at vi nye til spillet var påvirkede af Allans introduktion, hvor han gjorde noget ud af, at man ikke skulle være for aggressiv. Men jeg tror også, at et genspil, hvor man i højere grad er klar over, hvad målet er vil hjælpe gevaldigt ... der var vel først en egentlig nedstemning af ressourcer, da Lara kom i nærheden af at afsløre, at hun måske var ved at nå de 6 points. Så jeg vil give dig ret i, at vi var for søde ...
Andrea wrote:
Efter det stod det på Modern Art. Det er blevet lovprist af flere her på forummet, så jeg var meget spændt på, om det kunne leve op til anbefalingerne. Det var meget sært at byde på malerier i starten - uden at have føling med, om de var dyre/billige, og hvad pengene egentlig var værd, men spillet har bestemt potentiale, og jeg kan godt finde på at spille det igen.:)
Jeg plejer at hygge mig meget godt med Modern Art, men jeg fik pludseligt indtrykket af, at spillet måske spilles forskelligt, så spillestilen afhænger af, hvor mange man spiller det med. Jeg sad med sådan en underlig fornemmelse af, at jeg slet ikke kom rigtigt ind i det, at der ikke rigtigt nåede at blive sat så meget til salg, og at det var svært at styre så meget - det har jeg ikke tidligere syntes.
Andrea wrote: Can't Stop kom på bordet, og selvom abstrakte spil ikke lige er min kop te, så var det ganske underholdende. En glimrende filler!:)
Abstrakte spil er sådan set min kop te, men jeg tror, at jeg havde forventet noget andet - og jeg er i tvivl om jeg har tålmodighed til den venten, som der er i spillet, men derudover, så tror jeg, at det er et udmærket spil, netop som Lara også bemærkede til nybegyndere indenfor spilverdenen - det er uden så frygtelig meget interaktion, når man sådan lige ser det første gang i hvert fald.
Andrea wrote: Flix Mix kom også frem en enkelt gang, og vi rundede af med Bunte Runde, som jeg til gengæld ikke var så begejstret for.:)
Altså Flix Mix er jo altid hyggeligt, jo mere panik, jo bedre. Men jeg syntes helt klart at Bunte Runde har potentiale, som et meget hyggeligt fillerspil ... Det geniale er, at det er så simpelt, at alle kan være med uden de store problemer og jeg tror, at et par spil mere vil gøre bedre ...
Andrea wrote: Alt i alt en rigtig hyggelig aften - og Steen var så flink at give et lift til Roskilde - tak for det :)
Ja, Stony er meget flink - selvom han altså synes, at det er sjovt at hugge blå brikker - og selvtak for en hyggelig aften.

Helle
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Post by Tobias »

I går fik jeg så prøvet Duels in the dark, som var en ret positiv oplevelse. Det havde en god stemning og det var svært ikke, at supplere sine ryk med flyver lyde. Man skulle lige acceptere det noget abstrakte point system men da det samtidigt gav mening, faldt det hurtigt på plads.
Det er et spil, som jeg helt sikkert skal spille igen og er også meget sikker på, at jeg må eje det.
Specielt muligheden for, at spille alene virker godt i dette spil, selvom jeg ikke har prøvet det.

Senere på aften blev det til et Marvel Heroes, som jeg var spændt på at prøve. Desværre faldt begejstringen hurtigt da jeg syntes, at spillet er unødigt kompliceret og med for meget downtime. Da det var første gang, blev spillet også alt for langt (4 timer), hvilket ikke gjorde sagen bedre.
Som Marvel barn var det dog sjovt, at spille med alle de gamle kendinge og lave sjove angrebs situationer.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Desværre faldt begejstringen hurtigt da jeg syntes, at spillet er unødigt kompliceret og med for meget downtime
Sjovt, jeg synes der nærmest INGEN downtime er i det spil. Men ok, man skal altså have to spil under bæltet inden man kan lave den nødvendige matematik hurtigt.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Vores gamebuddies kom forbi her til eftermiddag, så vi kunne få spillet et par spil. Først kom Power Grid på bordet, hvor vi spillede med Tyskland-boardet, og det gik ganske glimrende. Folk var generelt enige om, at det var et fint spil.

Til gengæld vakte Iliad noget irritation, da det blev introduceret bagefter. Det var første gang, Jens og jeg spillede det med mere end to personer, og spillet blev noget anderledes af det. Det trak mere ud, end jeg havde regnet med, men om det var et tilfælde, eller spillet blot er det længere, når man er flere personer, ved jeg dog ikke. Det må fremtidige spil vise...

Efter aftensmaden kom den ultimative test af vores nye spisebord - Arkham Horror med tre udvidelser (og ja, der var plads! :D). Vi brugte dog ikke alle dele fra King in Yellow. Vi nåede et godt stykke ind i første spil, indtil vi kunne se, at det gik kun ned af bakke, så vi valgte at stoppe op og starte på ny. I andet spil gik det noget bedre, og vi var kun ét sølle terningeslag fra at tæve The Great One til sidst... men nej! :shock:
User avatar
lara
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 86
Joined: Thu Aug 09, 2007 9:54 pm
Location: 2100 København Ø

Post by lara »

Tre dage med brædtspil :D

I torsdags blev det til et spil Shear Panic! og et spil Zooloretto på Øresundskollegiets "Torsdagscafe - nu med spil". Shear Panic! er et fantastisk spil alene pga. brikkerne. Zooloretto virkede som et godt spil - det skal i hvert fald prøves igen.

Fredag var jeg ude hos Helle og Allan sammen med Andrea og Steen. Mit indtryk af Graenaland var godt og det er et spil, jeg gerne vil spille igen. Modern Art derimod var ikke et spil for mig. Auktionsspil er ikke lige min kop the. Flix Mix og Bunte Runde er to små søde spil, hvor alle kan være med og som jeg gerne vil prøve igen.

I går var jeg på Efterspil og fik spillet: 2 spil Dancing Dragons - et holdspil med håndtegn - ikke verdens bedste spil, men vi morrede os kosteligt, 2 spil Hey! That's My Fish! - som jeg overvejer at købe, 2 spil Zooloretto - et spil jeg sagens kan overtales til at spille igen :), 1 spil Shear Panic!, 2 spil Fluxx og til sidst en gammel kending 1 spil Betrayal at the House on the Hill.

Det er lang tid siden jeg har fået spillet så mange spil og det har været nogle fantastiske spiloplevelser (pånær Modern Art) :).
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

I går løb så Stonys plaster-på-såret arrangement af stablen! De morgenfriske mødtes kl. 9 om morgenen til morgenkaffe.

Første spil for mit vedkommende blev Tsuro, der blev spillet med fem spillere. Tsuro tror jeg jævnligt vil komme frem som en hyggelig og iøjnefaldende filler. Det eneste minus ved det spil er - fra min synsvinkel - et katastrofalt ringe forfatteret regelsæt... og så er reglerne endda hyper-simple. Regelforklaring og første spil tog omkring et kvarter.

Perikles var et gensyn værd. Nogle lette sejre for Athen skabte pæn spredning i pointfordelingen.

Traders of Genoa forvirrer mig endnu en smule. Heldigvis pirrer det også en nysgerrighed hos mig grundet dets originale mekanismer, så det skal nok blive prøvet igen.

Princes of Florence er et super-spil, jeg fik genopfrisket lysten til i går. En besætning på tre spillere er dog i underkanten og jeg glæder mig til at prøve det med en lidt større besætning. En Gauckler-/Jester-strategi der fik frit løb skabte stor distance i pointfordelingen.

Imens middagsmaden - der var rigtig udmærket! :D - blev gjort klar, blev der lejlighed til et lille prøvespil af Hick Hack in Gackelwack.

Bridges of Shangri-La levede til fulde op til mine forventninger og jeg håber at få lejlighed til at spille det igen, så jeg kan afgøre om det er et spil, der ved lejlighed skal indlemmes i samlingen.

Sidste runde blev desværre opgivet, hvilket for mig betød, at mit første møde med Magna Grecia endnu en gang er udsat på ubestemt tid.

Lidt ventetid blev udfyldt med Packeis am Pol og Ubongo.

Afslutningsvis spillede alle tilbageblevne Seenot im Rettungsboot, der var et super-afslutningsspil. Om spillet holder i længden, ved jeg ikke, men der var tale om solid underholdning! :D

En fantastisk spilledag med mange virkelig gode spiloplevelser!

---

Dagen i dag har budt på en længere togtur, hvor der blev lejlighed til tre spil Einfach Genial. Rejseudgaven er i en fin kvalitet og udover at pointoptællingen virker en smule fnidret, er det komponenter af høj kvalitet.

Hjemme spillede vi et fællesspil Einfach Genial med Severin og hans jævnaldrende veninde.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:En Gauckler-/Jester-strategi der fik frit løb skabte stor distance i pointfordelingen.
Tsk, tsk, hvor newbie-agtigt. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

I dag nåede vi en omgang Power Grid, Vikings samt Coloretto med en af vennerne. Uha, det er godt at få spillet flere dage i træk igen! :)
Post Reply