Hvad har du spillet i dag? Januar 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Hvad har du spillet i dag? Januar 2008

Post by Frouvne »

Så er der gjort klar til at man kan registrere de første spiloplevelser i et forhåbentlig stort spil-år! :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Imens det nye år endnu var helt spædt blev de første spil spillet. Årets første spil for mit vedkommende blev et par spil Ave Caesar. En let og hyggelig indledning til det nye år. Årets første nye møde med et spil blev med Niagara. På trods af et par meget urutinerede brølere fra et par af deltagerne - undertegnede inklusive :oops: - er det et spil, jeg vil se frem til at få prøvet igen og forhåbentlig med lidt flere spillere end de tre vi var, i vort første forsøg! :)
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I dag blev det til et spil Zooloretto, og jeg blev slået af min 8-årige datter :-(

Senere på dagen, kom vi så endeligt hjem til vores eget hus efter 14 dag, og fandt til min overraskelse en gave fra min Secret Santa Target. Det var The Reef, som jeg tidligere har spillet, og som er en af min kones favoritter.

Lars
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Vi har sparket 2008 i gang med et spil Dracula - et lille topersoners spil fra Kosmos, som overraskede ganske positivt. Det er en fin kombination af strategi, tilfældighed, bluff samt evnen til at huske (!), der præger dette spil, og det kommer helt bestemt på bordet igen!
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

En gang starcraft, hvor jeg både kom skidt fra start og sluttede rigtig dårligt. Det er et spil, der kræver at man sætter sig ind i detaljerne. Til gengæld kan jeg stadig bedre lide det end Twillight.

Og så her til sidst i aftes en gang Antike. Hurtigt og voldsomt. Er lidt i tvivl om hvad jeg mener om det, på en eller anden måde, så endte vi alle stort set med de samme ting, selvom vi var startet forskelligt ud, men det var måske fordi vi kun var tre spillere.
Jesper Rugård Jensen
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg sluttede 2007 med nogle runder af Mall of Horror, og startede så 2008 med at spille spillet færdigt.

Med 6 personer og masser af intriger var vi for en gangs skyld på grænsen til skilsmisse, især da aftaler blev overhørt, misforstået og ignoreret blev der råbt en del. Men sjovt var det da...
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Spilåret blev skudt i gang nytårsdags-aften med et Die Säulen der Erde, med min kone (Tine) og mine svigerforældre som modstandere.

Det var vores andet spil (første gang var nytårsaften), og mens Tine kender spillet udmærket, og min svigermor hurtigt fattede det, lykkedes det overraskende nok aldrig min svigerfar at forstå noget som helst. Og han er da trods alt lidt af en brætspilsveteran, med både 1000+ spil Carcassonne, adskillige spil Zooloretto, og flere andre spil på CV'et.

Første spil (nytårsften) endte med en sejr til svigermor. Det kunne jeg selvfølgelig ikke have siddende på mig, så jeg tog mig sammen dagen efter, og vandt da heldigvis også en lillebitte sejr- med ét point mere end Tine. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Onsdag blev der spillet efter vi havde pakket ud.

Det blev først to spil The Reef med min 14 årige datter. Jeg vandt det første, men det kunne hun ikke have hængende på sig, så hun tog hævn i andet spil. Hun er helt vil med de små nuttede fisk, og kunne ikke lade være med at synge:

"Nu skal jeg fortælle jer om tre små fisk,
som nær var havnet på en fiskerhandlers disk.
De tre små fisk, de svømmede rundt,
for deres mor havde sagt, at svømning var sundt.
:/: Vigada, vugada, vigada, vugada vum bum bej :/:
De tre små fisk, de svømmede rundt
for deres mor havde sagt, at svømning var sundt."

Om aftenen dukkede der først en spiller op, så vi spillede to spil Zooloretto, hvor jeg vandt det første, og han vandt det andet. Herefter var der dukket endnu en spiller op, og vi spillede Colosseum, hvor jeg bankede dem ud af banen (86 point mod, 79 og 76).

Lars
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Årets første brætspil blev for mit vedkommende Tikal og Java. Så det stod i Wolfgang Kramer's tegn. Det var begge tospiller spil. Næppe optimalt, men nok at foretrække frem for firespiller, da det er spil hvor man godt kan gå kold i analysis paralysis. Hvis man skal vente på tre spillere, før det er ens egen tur, så bliver det nogle tunge spil. Men for en gangs skyld var jeg vist ikke den værste.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Ja, Tikal, Mexica og Java er en serie solide spil. De har hver især kvaliteter der gør, at det er svært for mig at udpege en klar favorit. I Java ser jeg dog en udpræget risiko for analyse paralyse, hvis jeg skal deltage... :oops: til gengæld er det et virkelig interessant spil! Meget til min overraskelse kan det dog godt ende med, at Mexica bliver min personlige favorit...
frouvne, administrator

Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Post by APK »

Mit første spil i 2008 var et gensyn med en gammel klassiker fra studietiden: Risk. To spil nytårsnat mellem 02.00 og 06.00 blev det til (såvidt jeg husker...). Dagen efter prøvede jeg så for første gang Bang (med seks personer). Det kan bestemt anbefales og er et lille hurtigt kortspil jeg vil anskaffe mig og tage frem når der er et par par på besøg.

APK
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

I dag blev det først til Zooloretto med min yngste datter. Vi ville gerne have spillet med en af de små udviddelser, men nåede ikke at klippe dem ud, så de må vente lidt.

Efter aftensmaden blev det så til to spil The Reef. Første et med den mellemste datter, som jeg vandt over selvom hun førte med 4-2. Herefter vandt min yngste datter over mig 5-4, selvom det var hendes første spil.

Lars
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Har fået spillet lidt i 2008:

Wabash Cannonball
6 nimmt!
Flix Mix
Reef Encounter
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

De seneste dag har også jeg spillet 6 Nimmt!, Flix Mix og Set! 6 Nimmt! er et af de spil, hvor den manglende kontrol nærmest små-irriterer mig. I tre runder fik jeg h.h.v. (minus) 1, 26 og 0 point. Dette på trods af mit jævne (middelmådige) spil... Flix Mix og Set! er til gengæld to spil, jeg er meget glad for at have. Spil jeg til gengæld også godt kan forstå, man kan blive frustreret over at spille... ikke mindst med folk, der har spillet dem mange gange før.

Endnu et møde med Reef Encounter var en fornøjelse, men naturligvis præget af, at det var et introduktionsspiller for min modstander.

Endelig fik jeg lejlighed til at prøve Wabash Cannonball, der har fået en meget fornem modtagelse blandt dem, der har haft lejlighed til at spille det. Det har jeg fuld forståelse for. Et spil med mange interessante mekanismer omkring udviklinger af jernbaner, der kan spilles på omkring en time og som alligevel har en god tyngde! 8) Håber at spillet snarest kan komme på bordet igen! :D
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Larsine »

Fredag var det igen tid til at spille. Vi var 4 "drenge" som mødtes hos præsten.

Præsten skulle lægge børn i seng, og imens blev de to andre introduceret til Zooloretto. De blev (igen) imponeret over at jeg kan blive ved med at finde gode spil. Henrik gik hen og vandt.

Herefter spillede vi Colosseum alle fire. Første en gennemgang af reglerne, hvorefter vi kastede os ud i spillet. Rune fik to shows med heste og gladiatorer, og brikkerne til det. Han holdt fast og fortsatte med at købe endenu et "Horse & Pony" show. Selvom det kun var et middelstort show var det det han holdt fast i og vandt med. Han fik dog både en kejser og to konsuler til at se hans finaleshow, og endte på 87 point. Jeg slog det eneste slag jeg ikke kunne bruge (2 x II), og fik derfor ingen af de fine på besøg, og måtte nøjes med 86 point. Ærgeligt at tabe når der var 35/36 chance for at kunne vinde.

De var så glade for spillet, at vi spillede endnu et spil. Henrik formåede at vinde med et mellemstort show og 91 point. Jeg selv kom atter ind på en andenplads med 87 point, dog ikke fordi jeg var specielt uheldig, men blot fordi Henrik havde planlagt det bedre.

De var alle enige om at Colosseum er noget af det bedste vi har spillet i lang tid.

Lørdag var vi hos nogle venner, og jeg spillede Zooloretto to gange med nogle af børnene. Jeg vandt kun det ene af spillene.

Senere på aftenen spillede alle de voksne Bohnanza, lige som vi gjorde i gamle dage, og jeg spilllede som en pose nødder og fik kun 9 point, hvilket rakte til en ydmyg 6. plads. De andre spillere fik 11, 11, 12, 13 og 13 point.

Lars
Post Reply