I gang med rollespil?

Her er der mulighed for at diskutere computerspil, rollespil, figurspil og meget mere
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

I gang med rollespil?

Post by Helle »

Jeg har en søn med en ok fantasi, og vi har nogle gange talt om, at det måske kunne være noget at lave rollespil med den lille, fordi min forestilling er, at der i modsætning til brætspil er mere fantasi og leg på spil, samtidig med at man laver noget sammen ...

Men så er det lige ... helt basalt, hvordan kommer man bedst i gang, hvad kan anbefales at gå i gang med til de mindste?

Er der nogen, der kender ét enkelt eller max to steder på nettet, hvor man kunne begynde at lede? For mange steder forvirrer sikkert bare undertegnede ... der er på vej ud på ukendt grund.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Nu er jeg ikke den store rollespiller. Jeg har stiftet bekendtskab med Dungeons & Dragons og sidenhen Advanced Dungeons & Dragons, og mit indtryk er at der er lagt vægt på kampen mod monstre m.m. og knapt så meget på rollespil-delen, hvor andre rollespil er lige omvendt, hvor rollespillet er det bærende element, og der så ind imellem kan komme noget kamp ind over. Hvad det så er man foretrækker er naturligvis personligt. Måske forummets store rollespil-entusiast Andrea har noget mere brugbart input....
Last edited by Stony on Sat Mar 01, 2008 9:41 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Stony wrote:Nu er jeg ikke den store rollespiller. Jeg har stiftet bekendtskab med Dungeons & Dragons og sidenhen Advanced Dungeons & Dragons, og mit indtryk er at der er lagt vægt på kampen mod monstre m.m. og knapt så meget på rollespil-delen, hvor andre rollespil er lige omvendt, hvor rollespillet er det bærende element, og der så ind imellem kan komme noget rollespil ind over. Hvad det så er man foretrækker er naturligvis personligt. Måske forummets store rollespil-entusiast Andrea har noget mere brugbart input....
Åh ... D&D og AD&D det havde jeg slet ikke tænkt på, jeg forestillede mig nok noget med færre monstre - jeg er nemlig slet ikke til monstre .... men faktisk er det måske ikke dumt at se på for drengen, der bliver 6 år om lidt er til Doom og den slags ....

Ja, jeg håber selvfølgelig, at Andrea putter et indlæg her, men jeg tror også, at der er andre entuitiaster ....
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg har faktisk tre grundbøger til D&D liggende på loftet. det er version 3.0, og de viser da ihvertfald grundlæggende et system. Jeg låner dem gerne ud.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Øhm... bumbum... altså nu har jeg selvfølgelig personlige preferencer til, hvad jeg synes er fedt rollespil, men det ligger et godt stykke fra, hvad en seksårig vil/bør kaste sig over.

Umiddelbart er D&D oplagt, da selve rollespilsdelen ofte er nedtonet, og mange primært spiller det for at tæve monstre, samle skatte og stige levels (og det er der som sådan ikke noget galt i - personligt er det dog ikke det, jeg søger i rollespil). På den anden side set er det også bare så traditionelt... og bare fordi mange på min alder er startet med D&D, så behøver de næste generationer jo ikke at gøre det :)

Næ, jeg tror faktisk, at jeg vil anbefale dig at tale med Heebøll - han har flere års erfaring med børn og rollespil end jeg har - det har dog været ungdomsskole-elever og ikke børn på seks år, men det kan være, han har nogle ideer. Jeg kender faktisk ikke nogen, der har startet med rollespil som seksårige - til gengæld er der nogle i den alder, der prøver en primitiv form for liverollespil, men det er jo noget helt andet.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Umiddelbart er D&D oplagt, da selve rollespilsdelen ofte er nedtonet, og mange primært spiller det for at tæve monstre, samle skatte og stige levels (og det er der som sådan ikke noget galt i - personligt er det dog ikke det, jeg søger i rollespil). På den anden side set er det også bare så traditionelt... og bare fordi mange på min alder er startet med D&D, så behøver de næste generationer jo ikke at gøre det :)
Det er et par årtier siden jeg sidst har spillet D&D, og det var vist et meget anderledes system dengang end det er i dag. Mit indtryk er, at D&D i dag er et ret regeltungt system, og jeg vil derfor gætte på at systemet er mindre egnet til mindre børn (omend man som voksen, i rollen som spilleleder for et barn, jo i princippet kan bruge så mange eller så få af reglerne som man lyster). Men der findes jo en masse systemer at vælge imellem - hvad med f.eks. det noget simplere Fudge?

Men helt principielt mener jeg at systemet der bliver brugt er mindre væsentligt end den historie der bliver fortalt, og at spillelederens evne til at bruge reglernene når, og kun når, det gavner historien alligevel dybest set trumfer de skrevne regler.

Hvad angår genren man forbinder med D&D (high fantasy) tror jeg den vil være ideel for en 6-årig: Modige riddere, farlige uhyrer, borge, skumle huler, den slags. For mindre børn vil jeg mene at den slags må være meget nemmere at forholde sig til end de mere moderne rollespil: Gem gerne vampyren-med-eksistentielle-problemer rollespillet et årti eller deromkring endnu. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Andrea wrote:Øhm... bumbum... altså nu har jeg selvfølgelig personlige preferencer til, hvad jeg synes er fedt rollespil, men det ligger et godt stykke fra, hvad en seksårig vil/bør kaste sig over.

Umiddelbart er D&D oplagt, da selve rollespilsdelen ofte er nedtonet, og mange primært spiller det for at tæve monstre, samle skatte og stige levels (og det er der som sådan ikke noget galt i - personligt er det dog ikke det, jeg søger i rollespil). På den anden side set er det også bare så traditionelt... og bare fordi mange på min alder er startet med D&D, så behøver de næste generationer jo ikke at gøre det :)

Næ, jeg tror faktisk, at jeg vil anbefale dig at tale med Heebøll - han har flere års erfaring med børn og rollespil end jeg har - det har dog været ungdomsskole-elever og ikke børn på seks år, men det kan være, han har nogle ideer. Jeg kender faktisk ikke nogen, der har startet med rollespil som seksårige - til gengæld er der nogle i den alder, der prøver en primitiv form for liverollespil, men det er jo noget helt andet.
Nu skal du huske, Andrea, at jeg overhoved ikke aner, hvad jeg taler om, jeg tænker bare kombinationen af spil og historier og god fantasi, jeg tænker ikke så meget udklædning og den slags til at begynde med .... selvom det måske sikkert faktisk kunne være et sted at starte.... suk ....
Men det handler vel også om, at det måske er noget forskelligt for forskellige personer? Der er selvfølgelig en bunke grunde til, at jeg tænker, at det kunne være en god idé ... men du lyder meget tvivlende :D

Det er vist meget populært med "rollespil" til børnefødselsdage helt ned til lidt ældre end vores .... men det er vist noget med ud i skoven og udklædning ....
Last edited by Helle on Sun Mar 02, 2008 12:54 am, edited 1 time in total.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Andrea wrote:Umiddelbart er D&D oplagt, da selve rollespilsdelen ofte er nedtonet, og mange primært spiller det for at tæve monstre, samle skatte og stige levels (og det er der som sådan ikke noget galt i - personligt er det dog ikke det, jeg søger i rollespil). På den anden side set er det også bare så traditionelt... og bare fordi mange på min alder er startet med D&D, så behøver de næste generationer jo ikke at gøre det :)
Det er et par årtier siden jeg sidst har spillet D&D, og det var vist et meget anderledes system dengang end det er i dag. Mit indtryk er, at D&D i dag er et ret regeltungt system, og jeg vil derfor gætte på at systemet er mindre egnet til mindre børn (omend man som voksen, i rollen som spilleleder for et barn, jo i princippet kan bruge så mange eller så få af reglerne som man lyster). Men der findes jo en masse systemer at vælge imellem - hvad med f.eks. det noget simplere Fudge?

Men helt principielt mener jeg at systemet der bliver brugt er mindre væsentligt end den historie der bliver fortalt, og at spillelederens evne til at bruge reglernene når, og kun når, det gavner historien alligevel dybest set trumfer de skrevne regler.

Hvad angår genren man forbinder med D&D (high fantasy) tror jeg den vil være ideel for en 6-årig: Modige riddere, farlige uhyrer, borge, skumle huler, den slags. For mindre børn vil jeg mene at den slags må være meget nemmere at forholde sig til end de mere moderne rollespil: Gem gerne vampyren-med-eksistentielle-problemer rollespillet et årti eller deromkring endnu. :D
Vampyrer med eksistentielle problemer ligger vist også milevidt fra, hvad jeg tænker .... men det lyder som om, at det ikke ville være en dårlig idé at se nærmere på D&D.... og så i øvrigt lige slå det andet du nævner op, et eller andet sted ... og så må vi jo tage den derfra, når vi er blevet lidt klogere....
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Nu har jeg ikke selv spillet AD&D siden 2nd edition, men jeg kender flere der spille D&D 3 og 3.5 med børn, også helt ned til 6 års alderen.

På Spilfestival i dag sad der i hvert fald nogen som jeg ville gætte på var omkring de 6-8 år, og på Viking-Con Junior plejer Jesper Jacobsen at spille rollespil med nogen på ca. samme alder.

Det er selvfølgelig ikke den samme slags rollespil som man spiller med et ældre publikum, men mere et der tager udgangspunkt i at udforske dungeons, løse gåder, slås med monstre, finde skatte osv. Altså lige som da jeg spillede Troldmanden fra Ildbjerget første gang.

I virkeligheden minder det blot om en slags brætspil, lidt som Descent, HeroQuest, Warhammer Quest eller Dungeon Twister, men man kan bruge det til at føre til rollespil.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: Det er et par årtier siden jeg sidst har spillet D&D, og det var vist et meget anderledes system dengang end det er i dag. Mit indtryk er, at D&D i dag er et ret regeltungt system, og jeg vil derfor gætte på at systemet er mindre egnet til mindre børn (omend man som voksen, i rollen som spilleleder for et barn, jo i princippet kan bruge så mange eller så få af reglerne som man lyster).
Ja, men nu er regler i rollespil også noget, Fanden har skabt (eller i hvert fald hans lillebror), så min holdning er, at man bruger de regler i regelbogen, der er brugbare, og så ignorerer man resten af skidtet ;)

Helle wrote: Nu skal du huske, Andrea, at jeg overhoved ikke aner, hvad jeg taler om, jeg tænker bare kombinationen af spil og historier og god fantasi, jeg tænker ikke så meget udklædning og den slags til at begynde med .... selvom det måske sikkert faktisk kunne være et sted at starte.... suk ....
Men det handler vel også om, at det måske er noget forskelligt for forskellige personer? Der er selvfølgelig en bunke grunde til, at jeg tænker, at det kunne være en god idé ... men du lyder meget tvivlende
Ikke nødvendigvis tvivlende - jeg er bare ikke før stødt på børn, der er startet som seksårig med at spille rollespil :)
Mht. liverollespil så ville den del være lettere at gå til i første omgang, fordi der allerede arrangeres liverollespil for børn helt ned i den alder. Men hvis du/I er friske på at introducere ham for rollespil, så skal I da blot kaste jer over det! Og så er jeg ellers enig i Larsine - man kan sagtens køre D&D i en mere simpel version, hvor der er fokus på at udforske dungeons og slås med monstre, og det kan jo blive helt Doom-agtigt. Når han så bliver træt af at smadre orker, så kan I jo udvide rollespillet med 'rigtigt rollespil', hvor han skal tage stilling til moralske spørgsmål og den slags ;)
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Post by ozimek »

Som de fleste andre på min alder, er jeg startet med D&D Basic. Det er ret simpelt, og så er det oversat til dansk.

Det eneste I skal bruge, er det gamle "Røde boxed set". Den danske udgave er udgivet af Fafnerspil omkring 1989.

Her er et billede af den engelske udgave af forsiden:
http://home.flash.net/~brenfrow/dd/dd-bbox.htm

Den danske udgave findes på mange biblioteker. Fx:

http://integrabib.dk/lejre/vis.php?base ... 1=06827802

Det er meget simpelt og har alle elementerne fra fantasy.

Hvis jeg husker det i aften, kan jeg lige checke ISBN-nummeret, så I er sikre på at få den rigtige. Boxen står på hylden i kælderen.. :-)

Mvh. Jan
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

billig måde at skaffe sig D&D Materiale på:

Wizards har åbenbart udgivet det meste af det materiale der findes til deres produkter i pdf form, og til blot $4 pr. "bog", så kan man hurtig få købt nok til at lege.

http://paizo.com/store/downloads/wizardsOfTheCoast/
(vælg hvilken udgave, og find rulebooks, og så ellers giv den gas derfra.)

Det skal i øvrigt nævnes at jeg igår startede på Sværd og trolddom for den mindste på 5, og den store på 8 ville ihvertfald OGSÅ være med, så jeg skal lige på loftet og finde mine D&D v3 bøger, og prøve om jeg ikke kan lave et lille scenarie for ungerne.. bare lige et lille eventyr hvor de kan lave deres figurer og så lige overleve et par situationer. Jeg tror de vil synes om det.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: I gang med rollespil?

Post by Jens_Hoppe »

Angående rollespil for/med børn, som også er et emne jeg har studeret lidt på det sidste, er jeg faldet over et par sites med links:

http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/whatis/kids.html

http://www.tlucretius.net/RPGs/kids.html

Som det kan ses, findes der faktisk mange rollespilssystemer designet til børn, ofte med interessante og anderledes settings.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply