Nye regler for internetkøb uden for EU

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Andrea »

"Når man handler i et land uden for EU, skal der normalt betales told og dansk moms til Skat ved indførslen af varen til Danmark. Der skal dog kun betales told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 22 euro eller omkring 160 kroner. Denne grænse bliver nu hævet drastisk til 150 euro eller omkring 1.100 kroner. Det betyder, at der fremover er toldfritagelse for alle varer der falder under dette beløb.

Den nye grænse for varens maksimale værdi for alle toldfri forsendelser fremgår af et nyt EU-direktiv, der træder i kraft den 1. december 2008.
"

Læs mere her
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Larsine »

Hvis ikke det var fordi det var 9 dage for sent, ville man jo tro at det var en løgn.

Men hold da op hvor jeg glæder mig. Bare det også virkede med tilbagevirkende kraft :-)

Det fik lige mit humør op på et 10-tal.

OK så fik jeg læst linket, og så faldt humøret ned på plads igen. Vi slipper nemlig ikke for moms, eller for at betale 150,- kr. til PestDanmark for at de fisker pakken ud af bunken.

:(

Lars
Last edited by Larsine on Thu Apr 10, 2008 11:16 am, edited 1 time in total.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Andrea »

Larsine wrote:Hvis ikke det var fordi det var 9 dage for sent, ville man jo tro at det var en løgn.
Ja. Jeg blev dog noget forvirret af de udregninger, de lavede nederst i artiklen, og ville ønske, at reglerne var noget mere klare, for der er stadig en del hokuspokus at tage hensyn til.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Gunness »

Så længe momsgrænsen er latterlige 80 kr., er der ikke meget håb forude for nethandel.
Mht. PestDK's 150 kroners gebyr - gælder det egentlig kun ved toldopkrævning eller også ved momsopkrævning? Altså, hvis jeg i dag køber en cd til 100 kr fra USA, så kan jeg blive pålagt moms, men ikke told. Koster det alligevel 150 kr. i gebyr?

Jeg kan ikke huske det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by weilmann »

Hvis de på nogen måde KAN tilægge din pakke et gebyr, så gør de det.

På lige netop det punkt er de ukarakteristisk grundige.
Mvh
Martin
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Larsine »

I følge PestDK selv, er den magiske grænsk kr. 80,-. Så alt under slipper du for både moms, told og gebyr, over kr. 80,- og du skal betale alle tre dele. Faktisk er det urimeligt at min CD til kr. 81, tillægges et gebyr på kr. 150,-, men jeg kan bare ikke gøre noget somhelst ved det.

Lars
User avatar
normann
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 79
Joined: Mon Jul 30, 2007 10:06 pm
Favoritspil: Dominion, Saint Petersburg, Settlers, Thurn & Taxis.
Location: Randers C
Contact:

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by normann »

Det nye direktiv giver ikke noget interessant for private, der køber lidt i det små. Som der skrives, skal man stadig betale moms af forsendelsen, og det indebærer, at Post Danmark forsætter med at kræve det uhyrlige gebyr på 150 kroner for at opkræve momsen. Told og punktafgifter er som regel meget lidt i forhold til moms (mellem 0 og 5 procent for de varer, jeg køber).
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Helle »

Så summa summarum ændrer de nye regler ikke noget for brætspilskøbere .....

Næh, hvis de ville droppe deres moms eller noget i den stil - eller det forbistrede gebyr hos postdanmark, så ville det hjælpe noget....
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by netsapiens »

Jeg har overvejet at prøve sådan noget som www.shopusa.com ved køb i USA, netop for at slippe for PestDK balladen. Men jeg ved ikke om det virker, og jeg er en kylling, så... :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Gunness »

Har aldrig hørt om ShopUSA før - vil da klart undersøge det nærmere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
normann
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 79
Joined: Mon Jul 30, 2007 10:06 pm
Favoritspil: Dominion, Saint Petersburg, Settlers, Thurn & Taxis.
Location: Randers C
Contact:

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by normann »

Hvis ShopUSA holder, hvad de lover, så er der penge at spare. Jeg har fx lige købt en vare hos eBay til $188, og jeg har betalt $131 for at få den sendt til Danmark. Derudover kan jeg få lov til at betale moms, told og gebyr således at forsendelsen ender med at have kostet mig ca. 2000 kroner, når jeg får den i hånden. Hvis jeg havde fået den shippet til ShopUSA og med dem videre til Danmark havde jeg kunnet slippe med godt og vel 1600 kroner. Det må da siges at være lidt af en besparelse. Det er dog muligt, jeg havde kommet til at vente længere på den op til 6 uger, men det er da værd at tage med.

Det koncept skal jeg helt sikkert prøve.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Larsine »

ShopUSA lyder rigtig godt, men det ender med at være en faktor 10 på $-prisen for de spil jeg som regel køber, og så kan Fantask altså stadig være med.

F.eks. har jeg overvejet at anskaffe mig en rollespilsbog som jeg mangler.

Den koste $35.

Sendet direkte: +$28.50 i porto = DKK 307, plus hvad PostDK nu synes jeg sklal betale oven i af gebyr og moms.

Sendt via ShopUSA: = DKK322, plus porto som min forhandler pt. ikke kunne oplyse.

Købt i Fantask: DKK 280,-

Det bliver en smule bedre hvis jeg købe mere via ShopUSA, men med Fantasks kurs på $1=DKK8 skal man altså købe ret meget før det kan betale sig.

Lars
User avatar
normann
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 79
Joined: Mon Jul 30, 2007 10:06 pm
Favoritspil: Dominion, Saint Petersburg, Settlers, Thurn & Taxis.
Location: Randers C
Contact:

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by normann »

Du har formodentlig ret i at det ikke kan betale sig at lave små indkøb via ShopUSA, jeg vil umiddelbart formode, at man skal købe for mindst 500 kroner før det begynder at rykke.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by netsapiens »

Det er nok også værd at bemærke at ShopUSA tager penge baseret på værdien af varen, ikke vægten, hvorfor tunge varer bedre kan betale sig.

Jeg selv har overvejet købe en bunke CCG spil, som jeg kan få til omkring $100. Om jeg sender dem med US Postal eller med ShopUSA ender nogenlunde samme sted, men med ShopUSA risikerer jeg ikke told og moms, så jeg "sparer" det, hvis jeg ellers ville være blevet taget.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Nye regler for internetkøb uden for EU

Post by Aratar »

Det virker som en rigtig god ide at bruge dem. Så kan det jo rent faktisk betale sig at bestille brætspil og andet i USA :)

Specielt, hvis man får gratis fragt inden for USA til shopusa's lager, men det er selvfølgelig en joker, at forsendelsen bliver 200 dollars dyrere, hvis pakken er over en halv kubikmeter.
Image
Post Reply