Mensa i USA har spiltestet en række spil, og har kåret fem spil for 2008:
AmuseAmaze (HL Games, www.hlgames. com)
Eye Know (Wiggles 3D Inc, www.eyeknowgame. com)
Jumbulaya (Platypus Games, www.platypusgames. com)
Pixel (Educational Insights, www.educationalinsights.com)
Tiki Topple (Gamewright, www.gamewright. com)
Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008
- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Re: Mensa Select Mind Games ... Vindere 2008
jeg ser intet på den liste jeg kender eller ønsker at kende.
Det er nok fordi jeg ikke er rigtig klog.

Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. Man kan ikke bare spille for at more sig, man skal lære noget - uagtet at alle der spiller spillet er ved at falde i søvn, eller allerede er gået i koma. Lidt samme tendens visse har til at nedvurdere tegneserier/science fiction/fantasy etc fordi det ikke er rigtig kultur (altså noget uden billeder, og helst 100 år gammelt).akwlinka wrote:jeg ser intet på den liste jeg kender eller ønsker at kende.
Jesper Rugård Jensen
-
- 1000+ indlæg
Dertil skal lægges at (hvis jeg ikke husker galt) så er udvælgelsesprocessen at mensa samler en gruppe mennesker i EN dag, som spiller og vælger udfra hvad der er spillet. Og der bliver kun spillet spil, som producenterne har valgt at betale for at få med i den lille klike.
Såååååå... måske ikke den mest sigende titel man kan opnå.
Såååååå... måske ikke den mest sigende titel man kan opnå.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Jeg læser dit indlæg som at du heller ikke finder Mensas liste vigtig for spilverden. Er det korrekt.Jesper wrote:
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. Man kan ikke bare spille for at more sig, man skal lære noget - uagtet at alle der spiller spillet er ved at falde i søvn, eller allerede er gået i koma. Lidt samme tendens visse har til at nedvurdere tegneserier/science fiction/fantasy etc fordi det ikke er rigtig kultur (altså noget uden billeder, og helst 100 år gammelt).
Jeg lære en masse af at spille. Fra spillenes temaer lærer jeg, og fra den naturlige nysgerrighed der opstår når man bliver konfronteret med de spændende emner/temaer (også selv om de ofte er meget tynde set i forhold til spillet) som designerne/producenterne giver os.
Jeg vil gætte på at mindst 50% af den (ubrugelige

Mensa (og nu kan det godt være jeg tager fejl) tænker for ensporet i Logiske/matematiske baner, og det er kedelig retning.
Jeg skal være den første til at indrømme at Skak nok er verdens bedste spil, bare ikke for mig. Abstrakte spil er ikke mig.
Men heldigvis findes der så uanede mange andre muligheder som jeg synes om.

- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Jeg faldt tilfældigt over listen - og syntes, at det var ret morsomt, at der ikke var et eneste spil, som jeg nogensinde havde hørt om .... ikke at jeg følger med i spilverdenen ... men alligevel .... totalt ukendte spil.
Angående de abstrakte spil ..... Heldigvis er vi forskellige ... tihi ...Jeg har haft stor fornøjelse af spillene i Gipf-serien, hvoraf flere er på deres liste .... ikke så meget tilfældighed og udenomspjat ... det kan altså også være en fornøjelse med mellemrum ...
Men jeg må indrømme, der var heller ikke noget jeg faldt i svime over på listen - dog kunne jeg godt lide farverne på Pixel!
Angående de abstrakte spil ..... Heldigvis er vi forskellige ... tihi ...Jeg har haft stor fornøjelse af spillene i Gipf-serien, hvoraf flere er på deres liste .... ikke så meget tilfældighed og udenomspjat ... det kan altså også være en fornøjelse med mellemrum ...
Men jeg må indrømme, der var heller ikke noget jeg faldt i svime over på listen - dog kunne jeg godt lide farverne på Pixel!
Det jeg prøvede på at skrive er at jeg synes at spil, der som udgangspunkt er lavet for at man skal lære noget, og ikke have det sjovt, ofte ikke er værd at spilde tid på. Det er rigtigt at man kan lære en masse af at spille, det er bare ikke mit primære formål. Lige som at man ikke nødvendigvis behøver at skulle blive klogere af at se en film eller læse en bog. Spilleaktiviteten i sig selv, er egentlig grund nok til at spille.akwlinka wrote:Jeg læser dit indlæg som at du heller ikke finder Mensas liste vigtig for spilverden. Er det korrekt.Jesper wrote:
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. [snip]
Jeg lære en masse af at spille. [Snip]
Mensa (og nu kan det godt være jeg tager fejl) tænker for ensporet i Logiske/matematiske baner, og det er kedelig retning.
Jesper Rugård Jensen
Når man ser på tidligere års winnere af Mensa select er der da flere kendte titler, der er meget forskellige og ikke nødvendigvis alle som spil der fokusere på indlæring.
Mensa Select
mvh
Jon
Mensa Select
mvh
Jon
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Jaaaa, sikke en dejlig liste .... mit yndlingsspil er på listen!!!!!!
Helle
Helle
De fleste spiller (forhåbentligt) for at have det sjovt, men der er meget forskel på hvad folk synes er sjovt.Jesper wrote:Det jeg prøvede på at skrive er at jeg synes at spil, der som udgangspunkt er lavet for at man skal lære noget, og ikke have det sjovt, ofte ikke er værd at spilde tid på. Det er rigtigt at man kan lære en masse af at spille, det er bare ikke mit primære formål. Lige som at man ikke nødvendigvis behøver at skulle blive klogere af at se en film eller læse en bog. Spilleaktiviteten i sig selv, er egentlig grund nok til at spille.akwlinka wrote:Jeg læser dit indlæg som at du heller ikke finder Mensas liste vigtig for spilverden. Er det korrekt.Jesper wrote:
Hver gang jeg ser mensa og lignendes valg af den slags ting (spil), så er der en eller anden form for indbygget læring i spillene. [snip]
Jeg lære en masse af at spille. [Snip]

Der er klart at nogen bare elsker "at spille" mere end andre, men selvom jeg er i den katagori, er det alligevel begrænset hvor mange 5-timers kryds og bolle sessioner jeg har deltaget i

Nu skrev akwlinka (annemette) at hun synes skak var et godt spil, men ikke sjovt. På samme er der mange "dårlige" spil der kan være meget sjove. Et spil "Sorteper" men min dreng, eller "mejer" f.eks.
Mvh Jørgen Greve