Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er netop hjemvendt fra KBK med nederlag i både Tribune, Ice Flow, og en gammel nyser, Family Business med hjem!

Tribune var som altid underholdende - vi spillede et langt 3-personers spil med obligatorisk tribun.

Vores første møde med Ice Flow var dog lidt en skuffelse, for selvom mekanismerne er sjove, var der meget "take that" og "frustrér de andre spillere" med i det. Spillet trak faktisk så urimeligt langt ud, og var vist for et par stykker så frustrerende, at en spiller til sidst valgte direkte at kingmake en anden spiller til sejren, for at få det overstået. :roll: :oops:

Family Business, som jeg ikke har spillet i mange år, var som altid sjovt. Også selvom min ellers storartede Capone Mob blev udslettet i spillets sidste vendetta...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Til aften havde jeg besøg af Stony, hvilket bragte mig igennem en håndfuld spil. Vi indledte med Odin's Ravens, der en overgang ofte så dagens lys. Det er nu lang tid siden og selvom spillet ikke helt kunne leve op til mine erindringer om det, var det et gensyn værd. Herefter var det Lord of the Rings: The Confrontation, der blev støvet af. Her skulle jeg også lige støve min egen rutine af... den var mildest talt en smule anløben. Selvom spillet selvfølgelig ikke kommer til sin ret, når en ny spiller skal introduceres for det, hersker der ingen tvivl om, at det nok skal få lov at komme til ære og værdighed igen på et senere tidspunkt. Via en gæsteoptræden fra Helles side fik vi et enkelt spil med tre spillere: Pandemic. Det var nok den letteste sejr, jeg kan huske at være kommet frem til. Det var faktisk lige før spillet var en smule kedelig, da vi meget hurtigt fik udryddet to af sygdommene og vi på intet tidspunkt følte os pressede. Så blev det tid til et to-personers spil Agricola og det er en fornøjelse at se hvor hurtigt spillet bevæger sig fremad under de forudsætninger. Måske ikke verdens bedste spil... men det er helt sikkert i eliten! Aftenen blev afsluttet med et spil Rosenkönig, som jeg hygger mig fint med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Stony »

Ja, så får folk eet gæt på hvad jeg har spillet til aften.

Jeg havde fornøjelsen af at blive introduceret for en del spil, jeg ikke før har prøvet.

Odin's Ravens. Jeg fik indtryk af et rimeligt - omend noget let - tospiller spil. Det vil uden tvivl blive spillet igen, og det vil nok også blive luftet som kæreste-spil.

LOTR - The Confrontation overraskede positivt. Et forholdvis hurtigt to-spillerspil med lige dele taktik og bluff.

Pandemic. Det har jeg spillet nogle gange før, og jeg spiller det gerne igen. Men det bliver ikke et spil der kommer på ønskelisten.

Agricola. Mit andet spil face-to-face, og det gik knapt så godt som mit første spil, hvor jeg hev sidste stik hjem foran Allan. Denne gang trak Allan det længste strå.

Til sidst blev det til Rosenkönig. Jeg har end ikke læst om spillet, så jeg havde ingen forventninger. Det var nok også godt, for jeg synes ikke det imponerede. Undervejs er spillet meget taktisk, men i spillets sidste faser, bliver heldet et væsentligt element, hvor man må håbe at trække nogle kort man faktisk kan bruge til noget. Jeg havde held med at trække nogle kort, der kunne udvide mit største område med et par felter, og det havde Allan ikke, så var det mig der trak det længste strå med et mulehår.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Så blev der taget hul på vores eksemplar af Glory to Rome. Også denne gennemspilning bekræftede mig i, at der er potentiale til et spil, der kan overgå såvel San Juan som Race for the Galaxy. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Aftenen bød på endnu et spil Glory to Rome, der nu i store træk fungerede fuldkommen gnidningsfrit. Det er et spil med stort potentiale, der kan komme til at komme på bordet rigtig mange gange hos os! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Andrea »

Dagen i dag bød på følgende spil:

1 x Power Grid med Italy-kortet, som vi ikke havde prøvet før. Det er noget anderledes end de andre, da der ikke er så meget plads på kortet, men det gav ikke så mange problemer som ventet.

2 x No Thanks! - som altid et fornøjeligt fillerspil.

1 x Bang! The Bullet - der var ikke helt enighed om, hvilke af udvidelserne vi skulle bruge fra start, så vi endte med at bruge beginner-rules - og det synes jeg gjorde spillet temmelig fladt. Der er dog ingen tvivl om, at det er godt at have enten Fistful of Cards eller High Noon med, for det strukturerer spillet mere (hvis man sammenligner med det originale spil).

1 x Mall of Horror. Bølgerne gik højt, men folk spillede overraskende høfligt. Det må være fordi, der var mange, der ikke havde prøvet det før...

1 x Duel of Ages. Spillet blev købt efter lang tids nølen og 'katten om den varme grød'. Desværre viste det sig, at det ikke var vores type spil :?

1 x Saboteur. Det giver altid en spillet et ekstra twist at spille det med nye folk... pludselig er der langt flere sabotører, end der er kort til! :D
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Helle »

Her til formiddag blev det til endnu et Glory to Rome, hvor min mand desværre vandt ved at være så lusket hurtigt at afslutte spillet med en tredobbelt craftsman aktion .... det var virkelig koordineret indsats mellem de håndværkere !!!!

Han sluttede med 14 point, hvilket vist tydeliggør, at vi ikke var ret langt inde i spillet - en interessant strategi, hvis man hurtigt vil vinde, men ikke en overbevisende spiloplevelse ....

Spillet er i øvrigt udmærket, og jeg vil da snarest foreslå, at det kommer på bordet igen....
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Larsine »

Vel hjemme efter 14 dage i sommerhus. Vejret var rimeligt, og jeg har faktisk fået mere kulør end jeg plejer at få på vores ferie i Italien. Måske fordi det ikke var ulideligt varmt, hviklet resulterede i at jeg kunne holde ud at sidde ude i solen når den var fremme.

Men der blev heldigvis også tid til at spille. Nu har vi altid både Set, Five Crowns, Settlers og Carcasonne J&S, samt spillekort i sommerhuset, men vi tog også nogle flere spil med. Vi skulle jo nødigt komme til at kede os :D

Søndag d. 6/7:
San Juan: Mig (32), Lilli (28) og Lea (19).
Alhambra: Mig (152), Lilli (130) og Lea (122).
San Juan: Mig (37) og Lea (33).
Set: Lea (16), mig (6), Lilli (2) og Lisa (1). Underligt at det er Leas favoritspil.

Mandag d. 8/7:
Five Crowns: Mig (30) og Lea (151).
Alhambra: Lea (93), Lisa (89), mig (71), svigermor (70) og Lilli (53).

Tirsdag d. 9/7:
Five Crowns: Lea (59), Lilli (74) og Mig (111).
Zooloretto: Mig (28), Lea (27) og Lilli (25). Vi spillede med "Three extra enclosures" og "Building sites", men fandt ud af at ingen havde råd til at købe de ekstre indhegninger, da byggepladserne hele tiden kostede os penge at komme af med. Det undre mig at designeren anbefaler at man kombinere disse to udviddelser, da det virker som om de modarbejder hinanden.

Onsdag d. 10/7:
San Juan: Mig 32) og Lilli (30).
Carcasonne Jægere og Samlere: Mig (178) og Lilli (155).

Torsdag d. 11/7:
San Juan: Lilli (25, 7 kort), Lea (25, 4 kort) og mig (21).
Princes of Florence: Mig (59), Lea (57) og Lilli (48). Vores først spil PoF som vi købte da GG havde ophørsudsalg. Jeg kan godt lide det, men synes det er svært at nå at gøre alt det som man gerne vil.
Alhambra: Lilli (94), mig (85), Lea (82), Lisa (82) og svigermor (78). Jeg synes at det fungere fint med 5 og 6 spillere, selvom det bliver lidt mere uoverskueligt. Den eneste ulempe, er den forholdsvise lange ventetid mellem man har tur.

Fredag d. 11/7:
Zooloretto: Mig (44) og Lilli (31). Jo mere jeg spiller dette spil, jo gladere bliver jeg for det. Jeg er overbevist om at jeg også må have Aquaretto på et eller andet tidspunkt.
Giganten der Lüften: Lilli (18) og mig (13). Hvis jeg havde tænkt mig om, kunne jeg sagtens have vundet dette spil, men jeg sluttede med at færdigbygge Hindenburg, hvor jeg skulle have taget et almindeligt luftskib :(

Lørdag d. 12/7:
Giganten der Lüften: Lilli (20), mig (16) og Lea (6).
San Juan: Mig (38), Lilli (27) og Lea (26).
Set: Lea (12), mig (8) og Lilli (4). Igen ingen overraskelse over hvem der vandt.
Princes of Florence: Lilli (55), mig (50) og Larna (39).

Søndag d. 13/7:
San Juan: Mig (33), Lilli (26), Lea (25, 7 kort) og Larna (25, 6 kort).
Five Crowns: Min far (78), Lilli (96), Larna (104), mig (110), Lisa (121), min mor (122) og Lea (206). Stakkels Larna hun havde ført hele spillet, men tabte sidste hånd stort uden at hun kunne gøre noget som helst ved det.

Mandag d. 14/7:
San Juan: Lisa (33) og mig (32).
San Juan: Lisa (35), mig (31) og Lilli (29).
San Juan: Mig (32) og Larna (23).
Giganten der Lüften: Larna (24) og mig (22).
San Juan: Lisa (32) og mig (23).
San Juan: Mig (24) og Lisa (20).
San Juan: Mig (29) og Lisa (28).

Tirsdag d. 15/7:
San Juan: Larna (33) og mig (32).
Zooloretto: Mig (41) og Larna (28).

Onsdag d. 16/7:
Zooloretto: Mig (19, 4 mønter), Larna (19), Rachel (18, 2 mønter), Lilli (18) og Lea (17). Stakkels Lea, vi havde alle talt point da jeg, Lea og Lilli stadig manglede at tage vogne. Jeg havde kun 14 point og lå bagerst. Lilli tog en vogn med et dyr på, således at hun havde sine 18 point. Jeg tog en vogn med en butik og to penge, hvilket gav mig 5 point som ingen havde talt med. Le kunne tage en vogn med et dyr og hun ville ende med 19 point og derved stå lige med Larna, men hun kunne også vælge at tage en chance ved at trække flere brikker. Dette kunen enten give hende flere dyr kun kunne bruge eller penge, men det ville samtidig vetyde at spillet ville stoppe da hun ville tage hul på de sidste 15 brikker. Lea tog chancen og trak et dyr som gav hende -2 point. Da vi endeligt talte op så vi alle at jeg havde fået 5 ekstra point og derved vandt på at have flest penge.
Zooloretto: Mig (39), Larna (30) og Rachel (25).
San Juan: Mig (38), Rachel (32) og Larna (29). Jeg havde ti produktionsbygninger, en smithy og en Guild Hall.

Torsdag d. 17/7:
Alhambra: Lilli (86), Lea (81), Lars (80), Rachel (73) og Lisa (70).
San Juan: Lars (38), Lea+Rachel (31), Lilli (29) og Lisa (27). Jeg nåede at bygge både en Guild Hall, en City Hall og et Palads.

Fredag d. 18/7:
San Juan: Lisa (30), Lars (25) og Rachel (19).

Alt i alt 36 spil på 13 dage, hvoraf jeg vandt de 19. Slet ikke så ringe en ferie.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Andrea »

I dag havde vi et par venner på besøg til - ikke så overraskende - lidt brætspil :P
Det blev til et glædeligt gensyn med Louis XIV, og så nåede både Vikings og Caylus også at komme på bordet.

Det ser i det hele taget ud til, at juli bliver en rigtig god brætspilsmåned, for måneden er endnu ikke gået, og vi har flere brætspilsaftaler lige om hjørnet. Skønt at det danske 'sommervejr' også kan bruges til noget fornuftigt!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Ja, i går blev der igen spillet Glory to Rome. Et spil der afslørede, at man allerede tidligt i spillet skal være meget opmærksom på pointfordelingen. Et enkelt point i min Vault viste sig at være 6 point værd, hvilket udgjorde næsten halvdelen af mine point i en 13 mod 6 point sejr.

Om eftermiddagen var vi i en labyrintpark, hvor der også var en del kæmpe-udgaver af spil. Der blev spillet et par spil Rush Hour og så kæmpede Helle og jeg i et spil Quoridor - også i gigant-udgave. Jeg har aldrig spillet Quoridor før og spillet imponerede ikke. Jeg kan godt se, at der er mere i det, end jeg lige kunne overskue, da jeg blev manureret rundt i manegen for alligevel at tage en sikker sejr, da Helle blev fanget i sit eget net. Efter også at have spillet et spil i almindelig størrelse med Severin, hvor mønstret gentog sig må jeg dog sige, at jeg ikke har lysten til at lede efter disse eventuelle skjulte værdier.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Helle »

Frouvne wrote:Ja, i går blev der igen spillet Glory to Rome. Et spil der afslørede, at man allerede tidligt i spillet skal være meget opmærksom på pointfordelingen. Et enkelt point i min Vault viste sig at være 6 point værd, hvilket udgjorde næsten halvdelen af mine point i en 13 mod 6 point sejr.

Om eftermiddagen var vi i en labyrintpark, hvor der også var en del kæmpe-udgaver af spil. Der blev spillet et par spil Rush Hour og så kæmpede Helle og jeg i et spil Quoridor - også i gigant-udgave. Jeg har aldrig spillet Quoridor før og spillet imponerede ikke. Jeg kan godt se, at der er mere i det, end jeg lige kunne overskue, da jeg blev manureret rundt i manegen for alligevel at tage en sikker sejr, da Helle blev fanget i sit eget net. Efter også at have spillet et spil i almindelig størrelse med Severin, hvor mønstret gentog sig må jeg dog sige, at jeg ikke har lysten til at lede efter disse eventuelle skjulte værdier.
Nej, det var dog det mest rådne spil, jeg længe har prøvet- jeg forstår godt, at folk bedømmer abstrakte spil for dybt uinteressante, hvis det er den her slags spil de prøver kræfter i ... føj hvor var det skidt - fik spillet to spil og det var mere end rigeligt ...
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by qute »

Nej, hvilken uretmæssig hetz mod et rigtig godt spil :cry:

Jeg har spillet Quoridor mange gange og synes der er meget taktik og strategi i det. Bare hvor man sætter først blokering skal man tænke over.
Og så det vigtige i altid at holde 2(eller flere) muligheder åbne for modstanderen, så man kan lukke den ene når det gør mest ondt.
Men okay, det var ikke lige jer :lol:

Hvilken park? Jeg var ude og besøge en i jylland.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

qute wrote:[...] Hvilken park? Jeg var ude og besøge en i jylland.
http://www.kalvehave-labyrintpark.dk/
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Andrea »

I dag fik jeg endelig mulighed for at prøve Space Hulk! Jeg har længe ønsket at prøve det, og for et stykke tid siden kom det så 'hjem' - dvs. at en af Jens' kammerater, som han i sin tid købte det sammen med, gav det videre til os. Vi spillede det med en masse gamle GW-figurer, som Jens fandt frem (her kan jeg så indsparke en fodnote om, at det var rigtig spændende - ikke alene var de fleste ganske pæne, men en del af dem var også pimpet af en af vores venner, der virkelig har kreative evner. Desværre tror jeg ikke, at han bruger så meget tid på den slags mere...).

Nu kan jeg jo godt lide Doom, selvom jeg samtidig også synes, det er et rimelig uretfærdigt spil. Til sammenligning vil jeg så sige, at Space Hulk er et urimeligt uretfærdigt spil - men jeg hyggede mig fint alligevel! Vi spillede to omgange (den første blev... rimelig kort :roll: ), mens den anden havde en lykkelig slutning... for mine marines... altså de tre, der overlevede... ;)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Larsine »

I aften blev det til et spil T2R: Nordic Countries med Lilli.

Det gik forrygende, jeg havde masser af billetter som passede perfekt sammen, og jeg havde masser af togkort og vogne til at bygge det hele. Men pludselig manglede jeg stort set et af hvert kort, og Lilli byggede færdig medens jeg stadig manglede at færdiggøre to af mine billetter, og ikke nok med det så manglede jeg 1 kort i at kunne score Murmansk-linien som en slag trøst (det ville have givet 20 point mere en det jeg byggede i stedet for).

Da vi talte point op, så det helt galt ud. På et tidspunkt da jeg lå på ca. 50 point, var Lilli allerede oppe omkring de 100. Men det sluttede knap så galt. Lilli fik 117 og jeg sluttede på 100.

Lars
Post Reply