I perioder er det som om man ser de samme temaer og mekanikker i brætspil. Nogle gange med en vis variation, der kunne få det til at se ud som om, man forsøger at afsøge hvilke forskellige retninger disse temaer og mekanikker kan føre én i... og nogle gange virker det blot som om, det er udtryk for manglende fantasi fra designernes side. Hvilke tendenser ser I for tiden?
Umiddelbart syntes jeg at kunne lokalisere i hvert tilfælde tre tendenser.
Ægypten syntes i en årrække at have udgjort et tilbagevendende tema... og det har Italien i renæssancen vel egentlig også. Det ser for mig ud som om, det nu i stedet er Asien og måske i særdeleshed Japan, der er ved at tage over, hvilket spil som Senji, Rice Wars, Wasabi!, Bushido: Der Weg des Kriegers, Wasabi! og Cheaty Mages!, Bushido: Der Weg des Kriegers kunne være eksempler på.
Worker Placement mekanikken har været godt i brug i de senere år, hvilket vi blandt andet har set i titler som Pillars of the Earth, Stone Age, Palais Royal... og mange andre rigtigt gode spil - men nu er den mekanik også ved at være godt brugt for en periode.
Og så har der jo været en sand flodbølge af spil, der er baseret på en eller anden form for kooperation. Blandt nyere eksempler er Red November, Ghost Stories, Battlestar Galactica og Space Alert. For mig har det været et meget forfriskende pust at dette element er kommet ind i flere spil. Spændende bliver det at se om nogle formår at forny denne genre, så der fortsat kan holdes live i den.