Page 1 of 1
Tales of the Arabian Nights
Posted: Wed Jan 07, 2009 5:10 pm
by Gunness
Jeg har prøvet at spørge i en anden tråd, men spørgsmålet var ret off-topic og druknede nok, så derfor...
Jeg er først for nylig blevet opmærksom på Tales of the Arabian Nights, som Z-Man nu genudgiver, vist nok og måske i februar. Det ser meget lækkert og velproduceret ud, og lyder lidt som en multiplayer-variant af Sværd og Trolddom.
Hvem har prøvet originalen? Bør man holde vejret til den nye udgave kommer, eller...?
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Thu Jan 08, 2009 1:30 pm
by Mik
Der er vel ingen grund til at holde vejret, men på den anden side har jeg da også tænkt mig at købe denne
tredie udgave af spillet selvom jeg allerede har de to andre, så jeg må vel betragtes som en fan.
Der er kun små ændringer i de 3 spil, som mest er kosmetiske, rettelser af errata, samt en mindre udvidelse af oplevelserne.
Ja, man kan godt sammenligne det lidt med de gamle paragraf-bøger, dog med den forskel at spillet er mere åbent. Ellers ville det jo også hurtigt blive for kedeligt at spille.
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Thu Jan 08, 2009 1:52 pm
by Gunness
Kan du evt. skrive lidt mere uddybende - langtidsholdbarhed, hvilken type spillere passer det med o.l.
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Thu Jan 08, 2009 3:49 pm
by Mik
Tjaeee.
På en måde kan man sige at spillet burde have en begrænset holdbarhed, da man jo efterhånden lærer at håndtere de enkelte begivenheder. Men der flere forklaringer på hvorfor dette ikke nødvendigvis er korrekt.
For det første er der folk som mig som kun spiller en sjælden gang (der er jo så meget andet!), så bortset fra en længere periode i midt-80'erne, har jeg ikke haft problemer med at 'glemme' resultaterne.
Desuden indeholder reglerne forskellige måder at spille på: grundspillet, hvor man søger rigdom og berømmelse - så man kan blive kalif istedet for kaliffen. Handels-versionen hvor man forsøger at blive fabelagtigt rig før de andre, og endelig Eventyrsfortælle-versionen, som er mere ovre i det rollespilsagtige, da spillerne skal bedømme de histprier de andre finder på. Den version har jeg nu aldrig prøvet.
Spillet hører klart til den genre der hedder 'oplevelsesspil' (Experience games på engelsk). Dvs. spil som Talisman, Runebound, Arkham Horror, Lords of Sierra Madre, American Megafauna, Drageborgen (Dungeon Quest), Heroquest, Doom, Source of the Nile osv.
Dvs. spil hvor selve det at spille (oplevelsen) er (næsten) vigtigere end målet (at vinde).
Grundlæggende render man rundt på et (arabisk) verdenkort for at at samle mytiske skatte og ædelstene. Undervejs støder man på diverse hændelser taget fra 1001 nats eventyr, og alt efter hvorman man reagerer på disse hændelser kommer nærmere til eller længere fra målet. Der er flere 'rigtige' veje, og 'forkerte' veje behøver ikke at være dårlige, da de kan lede til andre endnu bedre skatte. Ofte vil de dog gøre livet lidt mere surt for den rejsende.
Selve paragraf-bogen er bygget op en sådan måde, at flere resultater leder samme sted hen, dog via flere andre paragraffer, således at man ikke umiddelbart kan 'læse' sig til resultatet. Men naturligvis kan man indprente sig en bestemt kæde. Dog er der også forbundet modifiers fra tidligere begivenheder samt terningslag, hvilket gør at man ikke altid kan gentage en tidligere succes.
Men helt klart et spil der henvender sig mere til familiespillere, end strategispillere.
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Thu Jan 08, 2009 4:55 pm
by Gunness
Jamen det lyder da tilforladeligt nok, og som en god spiltype, hvis man fx. ikke spiller med deciderede "gamere".
Mik wrote:Desuden indeholder reglerne forskellige måder at spille på: grundspillet, hvor man søger rigdom og berømmelse - så man kan blive kalif istedet for kaliffen. Handels-versionen hvor man forsøger at blive fabelagtigt rig før de andre, og endelig Eventyrsfortælle-versionen, som er mere ovre i det rollespilsagtige, da spillerne skal bedømme de histprier de andre finder på. Den version har jeg nu aldrig prøvet.
I deres forrige nyhedsbrev skrev Zev Shlasinger, at "Finally, we went straight for the adventure game only: no merchant or storytelling variant. I hope to provide both on my website that people can add if they wish."
Så i første omgang vil man kun kunne spille grundspillet, men det er vist også helt i orden.
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Thu Jan 08, 2009 6:34 pm
by Andrea
Gunness wrote:
I deres forrige nyhedsbrev skrev Zev Shlasinger, at "Finally, we went straight for the adventure game only: no merchant or storytelling variant. I hope to provide both on my website that people can add if they wish"
Hm, det er ærgerligt. Det er ellers storytelling-versionen, jeg finder mest interessant (altså - at læse om indtil videre - jeg har desværre ikke prøvet spillet endnu).
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Fri Jan 09, 2009 12:01 pm
by Mik
Gunness wrote:I deres forrige nyhedsbrev skrev Zev Shlasinger, at "Finally, we went straight for the adventure game only: no merchant or storytelling variant. I hope to provide both on my website that people can add if they wish."
Så i første omgang vil man kun kunne spille grundspillet, men det er vist også helt i orden.
Ingen grund til bekymring, Andrea. Storytelling-varianten er blot en samling regler der ikke kræver ændringer af bræt eller komponenter. Så den er let at implementere. Og skulle Z-man ikke offentligøre denne del af reglerne har jeg en kopi af designerens eget forlæg til 2nd ed. reglerne.
Det er værre med reglerne til Handelsspillet, da der i begge de tidligere versioner har været angivet en række varetyper direkte under byerne på kortet, og selvom man vel kan slå byerne op på en liste vil det alligevel gøre spillet lidt mere besværligt. På den anden side vil det så være lettere at ændre hvor de enkelte varer kan hentes, så det kan måske ligefrem være en fordel?
Handelsversionen kræver også et specialbræt samt et sæt brikker med pile til at markere handelsruter med. Men det ville ikke forbavse mig hvis Zev har besluttet sig for at komme med en udvidelse - og hvis denne så samtidig kommer med andre goodies til basisspillet, ville det jo heller ikke være så ringe.
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Fri Jan 09, 2009 12:31 pm
by Stony
Jeg fornemmer at dette kunne være et oplagt spil at få på bordet i et eventuelt fremtidigt arrangement i Valby Kulturhus?

Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Fri Jan 09, 2009 3:59 pm
by Andrea
Stony wrote:Jeg fornemmer at dette kunne være et oplagt spil at få på bordet i et eventuelt fremtidigt arrangement i Valby Kulturhus?

Jeps!
Hm... gad vide, hvornår det egentlig skal afholdes...?
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Fri Jan 09, 2009 8:19 pm
by Stony
Det må du da vide. Er det ikke dig der afholder?

Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Fri Jan 09, 2009 10:57 pm
by Andrea
Stony wrote:Det må du da vide. Er det ikke dig der afholder?

Jeg mindes ellers, at det er Tobias' tur til at afholde det

Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Sat Jan 10, 2009 2:29 am
by Tobias
Jeg mindes ellers, at det er Tobias' tur til at afholde det
What...!!!
Hvor kom den dolk fra???
Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Sat Jan 10, 2009 10:06 am
by Andrea
Tobias wrote:
What...!!!
Hvor kom den dolk fra???
Lige ind fra venstre! Godt nytår!!

Re: Tales of the Arabian Nights
Posted: Thu Jan 15, 2009 1:30 pm
by Eivind
Andrea wrote:Stony wrote:Det må du da vide. Er det ikke dig der afholder?

Jeg mindes ellers, at det er Tobias' tur til at afholde det

Andrea wrote:Tobias wrote:
What...!!!
Hvor kom den dolk fra???
Lige ind fra venstre! Godt nytår!!

det lyder da som en glimrende ide - men måske lige vente til efter Spilfestival
