Hvad har du spillet i dag? August 2009

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Hvad har du spillet i dag? August 2009

Post by Frouvne »

Velkommen til en ny spille-måned! 8) Håber, der bliver meget at berette om her! :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2009

Post by Frouvne »

Lørdag bød på en fabelagtig brætspilsdag.

Der blev lagt hårdt ud med Domaine, der er et af de spil, jeg med tiden kun får mere og mere respekt for. Det er godt håndværk! Forfriskende med et eurogame der spilles så aggressivt. :)

Snow Tails var et nyt bekendskab for mit vedkommende og en meget behagelig overraskelse. Umiddelbart kommer man let til at tænke på Ave Caesar men spillet har dog en del mere at byde på. Måden hvorpå man håndterer slædens hastighed og retning er simpel og alligevel rimelig fleksibel og det fungerer rigtig godt - men det er klart et spil, hvor der er risiko for at blive ramt af AP.

Efter alt for lang tids venten lykkedes det at få prøvet Space Alert. Vi overlevede begge spil - men jeg skal bestemt ikke tage æren for at det lykkedes. En potentielt frustrerende oplevelse - men samtidig med potentiale til at levere solid underholdning! Jeg glæder mig meget til at vende tilbage til det!

Endnu et underholdende møde bød Cutthroat Caverns på og denne gang var det med udvidelsen Cutthroat Caverns: Relics & Ruin. Udvidelsen ændrede ikke spillet voldsomt meget men satte alligevel lidt kolorit på spillet. Det afsluttende monster var ... Mercury. Og da ikke alle deltagere havde interesse i at slå den ihjel blev det et blodigt møde, hvor der blev bandet over dens skaber! :wink:

Aftenen blev afsluttet med Ghost Stories, hvor jeg for første gang var med til at vinde over spillet. Med til forklaringen hører, at vi har haft spillet en regel forkert. Min oplevelse af spillet var derfor også helt anderledes end den har været tidligere; spillet var nu langt mindre klaustrofobisk og jeg var ikke på noget tidspunkt voldsomt i tvivl om hvorvidt vi ville komme igennem - selvom det naturligvis endte med at være tæt på at gå galt.
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jens og jeg var forbi Helle og Allan i går, så der spillede jeg også ovenstående spil! :lol:

Mine kommentarer til spillene:

Domaine var et interessant og velproduceret spil. Oplevelsen bar dog præg af, at tre af os ikke havde spillet det før og derfor ikke altid kunne lure spillets balance mht. økonomi og udvalg i kortene, men det gik nu ok alligevel. Jeg kan godt finde på at spille det igen, men spillet er så aggressivt og nådesløst, at det ikke er hvem som helst, det er egnet til.

Snow Tails var jeg meget begejstret for. Det var første gang, vi prøvede det, men det var let at gå til. Reglerne er simple, og der er ikke 117 ting, man skal lave i sin tur. Alligevel kan man godt sidde og stirre sig (sne-)blind på, hvordan man skal manøvrere rundt, når en af de andre liiige har fået sneget sin slæde ind foran én. Af samme grund er der en brik med til spillet, som man kan give til den spiller, der nøler. Den har ingen pointmæssig værdi - det er mest for at drille lidt ;)
Jeg er allermest glad for styremekanismen i spillet. Man er ikke afhængig af at få det 'korrekte' antal drej-til-højre kort eller lignende, men kan bruge kortene ret frit til at regulere hastigheden og bremsen på slæden.

Space Alert var som sædvanlig en god oplevelse. Denne gang var det med den mest stejle indlæringskurve, vi indtil nu har brugt, men Allan tog det i stiv arm!
Endnu et underholdende møde bød Cutthroat Caverns på og denne gang var det med udvidelsen Cutthroat Caverns: Relics & Ruin. Udvidelsen ændrede ikke spillet voldsomt meget men satte alligevel lidt kolorit på spillet. Det afsluttende monster var ... Mercury. Og da ikke alle deltagere havde interesse i at slå den ihjel blev det et blodigt møde, hvor der blev bandet over dens skaber! :wink:
Ja, du kunne godt have bidraget lidt, makker ;)
Men ellers var det ganske underholdende og bestemt et spil, som jeg kunne finde på at spille i ny og næ.

Ghost Stories gik også godt, men som jeg har skrevet andetsteds, så skal den omtalte regel faktisk spilles på en anden måde, end der står i reglerne, da der er fejl i dem! Typisk :)

Sidst men ikke mindst fik vi spillet Race for the Galaxy sammen med Helle, mens Allan lavede mad. Jeg har det stadig noget blandet med det spil. Jeg kan godt lide temaet og oplægget til spillet, men det er for kompliceret til at spille med andet end gamere, og de fleste gamere, vi spiller med, vil have interaktion, og det er der for lidt af i det her spil. Jeg kan godt se charmen i at spille det, men jeg vil til enhver tid foretrække Dominion - hvor der også kan være noget mere interaktion i. Vi spillede dog med første udvidelse her, og det gjorde det mere interessant, fordi der var nogle points, som alle kæmpede om.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Frouvne wrote:....Det afsluttende monster var ... Mercury. Og da ikke alle deltagere havde interesse i at slå den ihjel blev det et blodigt møde, hvor der blev bandet over dens skaber! :wink:
Selv tak :lol:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I dag samledes en mindre del af Consims medlemmer i Valby for det månedlige spiltræf og der hægtede jeg mig på og fik dermed mulighed for at prøve et par spil, jeg ikke tidligere har haft lejlighed til at prøve.

Siena var det første spil og et af den slags spil, som jeg er glad for at have prøvet, men ikke behøver at spille igen. Efter spillets fuldendelse var min fornemmelse, at spillet var rimelig helstøbt og at de enkelte faser, hvor spillerne tidsmæssigt uafhængigt af hinanden skifter status fungerede overraskende godt.

Herefter blev det til to spil Tulipmania 1637, der faldt i rigtig god jord hos mig. Mange vil sikkert finde det alt for tørt, men det kalder på flere gentagelser for mig.
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Frouvne wrote:Siena var det første spil og et af den slags spil, som jeg er glad for at have prøvet, men ikke behøver at spille igen. Efter spillets fuldendelse var min fornemmelse, at spillet var rimelig helstøbt og at de enkelte faser, hvor spillerne tidsmæssigt uafhængigt af hinanden skifter status fungerede overraskende godt.
Jeg synes jeg bliver nødt til at være lige en tand hårdere i min vurdering af spillet. I spillets to første faser, virkede det på mig som (næsten) lotteri hvem der fik udbytte. I hvert fald for alle andre end den allerfattigste spiller. Den sidste fase var noget bedre, og blev lidt mere taktisk betonet. Overordnet synes jeg ikke de har været heldige med brættets og kortenes opbygning. Billedet som spillets grafik er bygget over var alt for dominerende, og ikke specielt intuitiv, når enkelte dele af det centrale kort også pludselig fungerede som felter man kunne stå på. Der kunne man godt have lavet en særlig markering ude ved kanten af kortet. Og de enkelte kort kunne godt have haft lidt hjælpetekst. Igen fik grafikken lov til at fylde for meget.

I det samlede indtryk kan jeg end ikke med min bedste vilje snige mig højere op end 4-5 stykker på BGG skalaen.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Stony wrote:Jeg synes jeg bliver nødt til at være lige en tand hårdere i min vurdering af spillet. I spillets to første faser, virkede det på mig som (næsten) lotteri hvem der fik udbytte. I hvert fald for alle andre end den allerfattigste spiller. Den sidste fase var noget bedre, og blev lidt mere taktisk betonet. Overordnet synes jeg ikke de har været heldige med brættets og kortenes opbygning. Billedet som spillets grafik er bygget over var alt for dominerende, og ikke specielt intuitiv, når enkelte dele af det centrale kort også pludselig fungerede som felter man kunne stå på. Der kunne man godt have lavet en særlig markering ude ved kanten af kortet. Og de enkelte kort kunne godt have haft lidt hjælpetekst. Igen fik grafikken lov til at fylde for meget.

I det samlede indtryk kan jeg end ikke med min bedste vilje snige mig højere op end 4-5 stykker på BGG skalaen.
Jeg kan kun erklære mig enig i, at kortene burde have haft en hjælpetekst. Det tænkte jeg også selv gentagne gange undervejs. Jeg vil også gerne medgive dig, at der var et strejf af lotteri i hvem der fik udbytte, men det tror jeg også hang sammen med vores urutinerede måde at spille spillet på. Umiddelbart ville jeg gætte på, at man ikke de første runder kan regne med at skulle tjene noget hver runde og at man ofte vil samle flere kort end vi gjorde for at vide, at man selv kan føre en af parametre stort set hele vejen op.

Nu giver jeg mig ikke af med karaktergivning på BGG, men min bedømmelse ville nok svare til et 6 tal.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Severin udfordrede mig fra dagens start i en Poker-variant, han har lært via et Mario-spil. Herefter tog vi et spil Lord of the Rings: The Confrontation. :)
frouvne, administrator

Image
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Jesper »

Efter al for lang tids ingenting, fik jeg i søndags hevet mit spritnye hollandske Stephenson's Rocket ud på havebordet i blæst og (næsten ingen) regn. Det fungerede rigtig godt - altså ikke blæsten men spillet, og det kommer tilbage på bordet - dog ikke nødvendigvis have-slagsen. Som sædvandig tabte jeg mit første spil til den ældste søn, men denne gang blev jeg også overhalet af den yngste. Spillet er nemt at gå til: Der er kun tre forskellige ting man kan gøre, men mange valgmuligheder, og måder at blive faldet i ryggen på (og jeg blev da også fusioneret ud af mine egne selskaber).
Jesper Rugård Jensen
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Så kom første spil i august i hus.

Lilli spurgte om jeg ville spille Space Beans, hvilket jeg ikke havde prøvet som to-personers spil før.

Men det kan ikke anbefales som to-spiller. Vi syntes ganske begge at det var kedeligt, og alt for nemt at regne ud hvad den anden samlede på. Det endte mad at jeg fik 24 point, medens Lilli endte på 40.

Lars
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

KBK i går startede for mit vedkommende med et spil Stone Age, hvor jeg og et andet medlem introducerede nogle nye folk til dette lette eurogame. Som altid er jeg godt underholdt med Stone Age, uden at det på nogen måde er en personlig favorit. Ken fra USA løb med sejren med ca. 160 points, med mig halsende 5 points efter.

Efterfølgende introducerede Tobias mig for Call of Cthulhu LCG, og det var sjovt at spille et CCG-agtigt spil igen. Mit deck var et (tematisk) sært sammensat Cthulhu/Agency deck, hvor mine forskellige agenter og djævleuddrivere kæmpede side om side med deep ones. Efter det meste af spillet at have været i defensiven (Tobias havde større monstre end mig! ;)), fik jeg til sidst stoppet hans afgørende offensiv, og kunne i min egen tur løse to stories og dermed hive sejren hjem.

Det var OK sjovt, men det var også tydeligt, at spillet i bedste CCG-stil ikke er noget man får det maksimale ud af, hvis man bare lige spiller det et par gange. Som altid belønnes man for at være godt inde i reglerne og kende kortene, ikke mindst for at få hevet spillet op i et tempo der er til at holde ud. Jeg syntes heller ikke det var specielt tematisk, hvilket nok ikke er overraskende når man ser på, hvilken slags spil det er. Endelig var inspirationen fra MtG tydelig, men CoC havde nu også nogle spændende nyskabelser som jeg satte pris på.

Hvor fristende det end må være at anskaffe startæsken, kan jeg ikke helt se mig selv spille det så meget, at det egentlig giver mening. Det kan godt være det ikke er collectible som så, men det virker stadig som en type spil man skal bruge seriøs tid på, for at få det maksimale udbytte.

Sidst på aftenen blev det så lige til et spil Dominion (med Intrigue iblandet). Efter at have vævet lidt mellem de forskellige kort der var tilgængelige, endte jeg som den one-trick pony jeg er med at forfølge den ene strategi, jeg sådan nogenlunde kan fatte - en card-drawing engine. Her var den repræsenteret med Mining Village og Torturer, og den kombination virkede godt nok til at hive en sejr hjem (og med Torturer er der jo den ekstra bonus at man både trækker 3 kort OG er onde ved de andre spillere, muahaha!). Godt nok er kortene dyre, men det var generelt et spil med dyre kort (en 3'er, resten 4 eller højere). Rasmus var næstbedst, med et Mine/masser af guld deck.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

I dag var gemalen min så flink at tæve Morten og jeg i samtlige spil, der kom på bordet! :o

Vi fik først introduceret Morten til Snow Tails, og derefter kom Agricola på bordet. Vi skulle endelig prøve I-decket, men jeg ved ikke, om jeg havde helt forkerte forventninger til decket, eller om jeg var uheldig med min hånd. Jeg syntes ikke, at kortene var videre imponerende udbyttemæssigt, ligesom de ikke var så interaktive, som jeg havde troet. Jeg må spille det en gang eller to mere, før jeg kan lure, om det har nogle kvaliteter, jeg ikke er stødt på endnu.

Som afslutning fik vi prøvet Fzzzt! - et lille auktionsspil med robotter. Ok lille filler.
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Fik prøvet Shadows over Camelot + Merlin's Company for første gang onsdag aften i Århus. 6 spillere og to spil. Det første tabte vi stort (forræderen vandt), det andet vandt vi på den halve tid (der var ingen forræder i det andet spil).

Et godt, farverigt spil, som dog ser ud til at være for let hvis der ikke er en forræder med. Spiller det gerne igen.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Andrea »

Jamenaltså - igen i går havde vi gæster, og de blev også introduceret til Snow Tails. Jens mente, at vi skulle prøve en mere kompliceret bane fra start, så der kom nogle grantræer på banen (altså - i miniformat!). Og ja - sådan en forhindringsbane kræver lidt planlægning - og held! Men det var ganske underholdende :)

Vi prøvede Unspeakable Words, der er et Chtulhu-inspireret bogstavsspil. Da ikke alle var lige stærke til engelsk, valgte vi at spille det på dansk (dvs. uden æ ø og å og hvor enkelte bogstaver blev lavet om (z = s og w = v). Det er en rimelig light filler, men spiller man med et glimt i øjet, er det ret skægt. Tre ud af fire deltagere blev til sidst så sindssyge, at de måtte lave helt uforståelige ord, men røg alligevel ud af spillet. Hehe!

Til sidst spillede vi også en omgang Fzzzt!, inden vi begyndte at tale om katte og ingeniører...
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag var der Rubi-Con, hvilket udover at møde venlige mennesker og god mad naturligvis betød en lang række spil.

Fredag forløb for mit vedkkommende som følger:

Da vi mødtes kom San Juan straks på bordet og imens der blev ventet på at de sidste ankom fik jeg spillet et par spil. Aftenens hovedspil var Das Motorsportspiel, som jeg ikke tidligere har prøvet. Spillet levede til fulde op til de forventninger jeg har haft til det - og de var høje. Efter nu at have prøvet et fuldt spil og et kortere prøvespil er der ingen tvivl om, at det suverænt er det bedste spil i den genre, jeg har prøvet.

Aftenen blev afsluttet med et spil Automobile, der ser ud til at være et rigtig solidt spil. Min begejstring var indledningsvis begrænset, men dette spil understregede i hvert tilfælde spilllets potentiale.
frouvne, administrator

Image
Post Reply