De største skuffelser fra Spiel 2009
Posted: Mon Dec 07, 2009 11:26 am
Op til den årlige begivenhed i Essen har forventningerne det med at stige - nogle gange urealistisk højt. Jeg spørger derfor: Hvilke(t) spil blev du særligt skuffet over i år? Bemærk, det jeg syntes der kunne være interessant at høre er ikke, hvilke spil der ikke var gode, men hvilke(t) spil du havde fået høje forventninger til og som spillet ikke formåede at leve op til.
For mit vedkommende har den største skuffelse indtil nu været - og jeg håber ikke den bliver overgået - Dungeon Lords. Designeren, Vlaada Chvátil, har tidligere skuffet mig, nemlig med Galaxy Trucker, så det burde måske ikke have været den store overraskelse for mig, at spillet ikke lige ville være min kop the. Det var det nu alligevel...
Dungeon Lords sætter sig efter min mening mellem to stole: det indeholder både meget kaotiske elementer, der gør at spillet bør spilles i et raskt tempo og så har er der samtidig mulighed for med en blanding af deduktion og indsigt i hvad de øvrige spillere har behov for, at vurdere hvordan de vil placere deres minions (arbejdere). I mine øjne modarbejder de to ting hinanden og de par spil jeg har spillet har endt med at der er blevet spillet et spil, der i mine øjne i vidt omfang er præget af held, hvor spillere i mere eller mindre grad har været præget af analyse paralyse.
For mit vedkommende har den største skuffelse indtil nu været - og jeg håber ikke den bliver overgået - Dungeon Lords. Designeren, Vlaada Chvátil, har tidligere skuffet mig, nemlig med Galaxy Trucker, så det burde måske ikke have været den store overraskelse for mig, at spillet ikke lige ville være min kop the. Det var det nu alligevel...

Dungeon Lords sætter sig efter min mening mellem to stole: det indeholder både meget kaotiske elementer, der gør at spillet bør spilles i et raskt tempo og så har er der samtidig mulighed for med en blanding af deduktion og indsigt i hvad de øvrige spillere har behov for, at vurdere hvordan de vil placere deres minions (arbejdere). I mine øjne modarbejder de to ting hinanden og de par spil jeg har spillet har endt med at der er blevet spillet et spil, der i mine øjne i vidt omfang er præget af held, hvor spillere i mere eller mindre grad har været præget af analyse paralyse.