Ny webshop med brætspil

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Jesper Amstrup wrote:[...] Det lyder meget negativt, men jeg tror sgu det er svært at hamle op med udlandet med en webshop. Jeg kender ikke nogen der spiller, som ikke kender til muligheden for at handle i udlandet. [...]
Det er nok rigtigt, at de fleste virkelige entusiaster lægger hovedparten af deres indkøb i udlandet. De fleste af os køber dog også nok nogle af spillene herhjemme enten af ideologiske årsager (for at støtte de danske handlende, den lokale butik eller lignende) eller for hurtigt at kunne få fingrene i noget, man står og skal bruge. Til gengæld tror jeg at kontakten til den skare af mennesker alligevel er rigtig vigtig dels fordi de fungerer som ambassadører, der udbreder kendskabet til hobbyen og som dermed henviser kunder og dels for at holde fingeren på pulsen i.f.t. hvilke spil folk p.t. spiller og hvad de holder udkig med. På den måde kan de have en meget væsentlig funktion for én, hvis man forstår at gøre brug af dem.
Men igen, jeg har mødt en del brætspillere, som også var lidt skeptiske ved at handle i udlandet, selvom jeg indimellem anbefalede folk at handle i udlandet, fordi det var billigere, nemmere og de skulle have noget hjem til en eller anden begivenhed ... det har ændret sig i de sidste par år, og det kan være, at der ikke er skeptikere tilbage... men for et par år siden, var der flere, der ikke ville ud i den usikkerhed - derudover, har man også en del som ikke er rigtige brætspillere, men som bare har prøvet et spil, som de gerne vil finde på nettet - og de køber sjældent i udlandet, fordi der er det med reglerne, de ved ikke, hvor og hvordan man kan finde regler mm, så det skal helst være lokalt ....
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Jesper Amstrup »

Helle wrote:Men igen, jeg har mødt en del brætspillere, som også var lidt skeptiske ved at handle i udlandet
Det er muligt, men jeg har på fornemmelsen, at os der køber mange spil, handler der hvor det er billigst. Hvis man vil have en god forretning (økonomisk) skal der varer gennem systemet - ellers kan det jo være ligemeget.
Helle wrote:derudover, har man også en del som ikke er rigtige brætspillere, men som bare har prøvet et spil, som de gerne vil finde på nettet - og de køber sjældent i udlandet, fordi der er det med reglerne, de ved ikke, hvor og hvordan man kan finde regler mm, så det skal helst være lokalt ....
Det er en anden snak, men igen er det ikke den slags kunder der køber ret meget. Hvis det er det behov der skal dækkes, har vi vist nok onlinebutikker. Hvis man kan sælge et spil i ny og næ, til folk som har prøvet det før, er varesortimentet også et helt andet. Dér skal man ikke have de nyeste ting, men gode "gamle" spil. Det ville også blive en lidt trist shop.

Hvis man skal have en chance, skal man komme op med et unikt koncept, eller simpelthen være billigere end alle de andre, men det er jo ikke rentabelt.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i det interessante ved at lave en forretning ud af sin hobby, men hvis behovet ikke er der, ville det nok være mere fornuftigt at sælge noget helt andet. I vikeligheden skal det være forretningsdelen af det man skal finde spændende, og ikke det at sælge spil i sig selv.

Når det så er sagt lever jeg selv af min (nu tidligere) hobby, men jeg har måttet finde på noget unikt for at skille mig ud fra mængden. Hvis jeg ikke havde gjort det, ville jeg nok være gået fallit for længe siden.

Under alle omstændigheder skal man tænke det grundigt igennem, og overveje hvordan man vil lokke folk hen i sit hjørne at internettet. Det er ikke nok at åbne en shop og læne sig tilbage. Der skal være noget at komme efter, og hvad det er skal gennemtænkes meget grundigt. Vi er alle vanedyr, og folk skal have en kraftig virtuel rusketur, for at handle et andet sted end de plejer.

Der skal også være en vis omsætning, før det overhovedet giver overskud. Der er udgifter til shop, pbs, varelager osv. Det er først når de ting er betalt der er penge i lommen.

Jeg kender ikke til så mange af butikkerne, men hvis vi tager et par eksempler har vi:

Fantask - har eksisteret siden tidernes morgen, og er kendt af alle.
Games - har indbydende fysiske butikker flere steder i landet, med et varieret og spændende varesortimet.
Germangames.dk - Blandt de første rene netbutikker (i det mindste som jeg kender til). Var kendetegnet af at bagmanden (og kvinden) selv var flittige spillere, og der var aktivitet på shoppen i form af (ærlige) anmeldelser, regeloversættelser, artikler osv. Shoppen bar præg af at være drevet af ren interesse.
Awes.dk - har har jeg vist aldrig handlet. siden virker uoverskuelig og uopdateret, og det ser ud til at være besværligt at handle der.

Det er dem jeg lige kunne komme i tanke om, men jeg tror lige jeg vil checke nogle af de andre, og måske komme med mit umiddelbare indtryk.
Last edited by Jesper Amstrup on Mon Dec 21, 2009 7:13 pm, edited 1 time in total.
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Jesper Amstrup »

Så har jeg været på en (meget) hurtig rundtur, og mit umiddelbare indtryk er:

Asgaard-games.dk - Der er brætspil, men de gemmer sig mellem figur og rollespil. Der er rigtig meget der ikke er på lager, og har 1-2 ugers leveringstid. Desuden er brætspillene sorteret efter udgiver, og der er ikke mulighed for at se nyheder, katagorier eller bare alle spil i en liste - irriterende.

Boardgamer.dk - Har alt det i menusystemet jeg savner hos ovenstående. Der er ikke et kæmpemæssigt udvalg, men der er masser af fornuftige ting mellem de 110 ting der er under "alle spil" - og alt er på lager, hvis man kan regne med hvad der står på shoppen. Beskrivelserne er på dansk (stort plus), men er lidt for korte efter min smag. Til gengæld er der links til spillene på BGG.

Djinn.dk - har hele 10 brætspil på shoppen. De ser ud til at have skævet til BGG top 10. Der er ikke mulighed for dankortbetaling, og så kan det hele jo være ligemeget. Der er underlige billeder af en hund, og noget "back to school". Det er temmeligt malplaceret, og forvirrer indtrykket.

Fanatic.dk - har samme tåbelige inddeling efter udgiver som asgaard-games.dk. Der er store, store huller i lagerbeholdningen. De ser dog ud til at have en stor fysisk butik.

Faraos. dk - Siden trænger til en seriøs overhaling. Designet ligner noget fra midten af 90'erne, og det er det vidst også. Brætspil ligger laaaaangt nede i bunden af menuen. Siden inspirerer mig overhovedet ikke til at købe noget.

Goodgames.dk - smalt udvalg som bærer præg af at skulle tiltale kunder til de andre varer på siden - computer/konsolspillere. Ikke meget nyt at komme efter - men til gengæld masser af Munchkin og zombier.

kelz0r.dk - Siden er ret uverskuelig og der mangler katagoriindeling af brætspillene. Beskivelserne (hvis der er en) er på engelsk, og siderne er i det hele tager ikke særligt læsevenlige.

papspil.dk - Her kunne jeg ikke finde nogle brætspil. jeg prøvede "alle spil" og så kom de. Fint med danske beskrivelser. Jeg savner lagerstatus, katagoriinddeling og dankortbetaling - sidstnævnte kommer dog i efteråret, så der er stadig et lille års tid til ;) Forsiden kunne godt være lide mere spændende. Det er fint med nyheder så man kan se at der er liv i butikken, men de kunne godt være lidt længere nede på siden.

Fælles for alle siderne er at jeg savner flere billeder. Ja... jeg kan se alle de billeder jeg orker på BGG, men hvis jeg kan finde rundt der, kan jeg også finde ud af at handle i udlandet. Måske er det en uretfærdig opsummering, men på nettet får man jo kun 5 sek. til at gøre et godt indtryk.

Hvis jeg skal nævne Fantask og Games igen, er de som dag og nat. Fantask har sikkert en masse, men det aner man ikke, for deres shop et mildest talt elendig. Gamesweb.dk er indbydende, men jeg kunne godt tænke mig at kunne få en liste med alle spil i shoppen, og der er andre punkter hvor menuen halter. Deres beskrivelser er på engelsk - ren dovenskab. De burde have resourcer til at lave dem på dansk.

Efter at have brugt 2 min. på hver side, må jeg kåre boardgamer.dk som vinder. Det burde ikke være umuligt at lave en shop som er uendeligt meget bedre end gennemsnittet, men spørgsmålet er om markedet er til det.

Nye spillere har brug for råd og vejledning, det får man bedst i en fysisk butik, hvis ekspedienten ellers er sin løn værd. Det er vel det der er problemet. Nye spillere har brug for en fysisk butik, og gamle rotter handler på nettet, med tyskordbogen klar til opslag.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Jesper Amstrup wrote:[...] I vikeligheden skal det være forretningsdelen af det man skal finde spændende, og ikke det at sælge spil i sig selv. [...]
Det tror jeg, du har fuldkommen ret i. Jeg tror rent faktisk, at man skal være klar over, at man løber risikoen for at miste en stor del af fornøjelsen ved sin hobby, når man pludselig helt eller delvist gør det til sin levevej.
Jesper Amstrup wrote:[...] Det burde ikke være umuligt at lave en shop som er uendeligt meget bedre end gennemsnittet, men spørgsmålet er om markedet er til det. [...]
Ja, begge dele må jeg ligeledes erklære mig enig i. Det er forstemmende, at man lader sig nøjes med så ringe webshops - om det kan betale sig både økonomisk og tidsmæssigt at lave noget bedre, er til gengæld et åbent spørgsmål. Skæver man til udlandet står det næsten lige så slemt til med specielt flere af de tyske webshops (det er dem, jeg kender mest til - måske er det lige så slemt andre steder) men de har så et udbud og nogle priser der gør, at man på trods af dette vender tilbage.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 505 times
Been thanked: 559 times

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Gunness »

Frouvne wrote:
Morten wrote:[...] Jeg vil værdsætte hvis i vil bruge et par minutter på at give jeres mening til kende. [...]
Personligt ville jeg nok også vælge at indgå lidt mere aktivt i en proces som denne, hvor folk faktisk kommer med tilbagemeldinger. Hvorfor ikke gøre det til en dialog, hvor du kommenterer folks forslag og fortæller lidt om, hvordan det hænger sammen med dine planer?
Jeg tillader mig lige at hive et glimrende indlæg frem igen og nævne, at det ville være rart, hvis Morten ville komme på banen med lidt input og reflektioner over de udmeldinger, der er kommet hidtil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
Kelz0r.dk
Posts: 3
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:11 am

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Kelz0r.dk »

Hejsa :)

Jeg faldt lige over tråden her ved en hurtig google søgning.

I havde helt ret hvad brætspil angik i December - vi var simpelthen ikke kommet igang med kategoriseringen endnu - noget der nu skal ændres på.

En anden tanke jeg har tænkt kunne være et form for samarbejde med en community ala Germangames - det er simpelthen nødvendigt med nogle ildsjæle med tid og lyst hvis man skal bygge et ordenligt miljø op omkring en varegruppe.

Et spændende bud kunne være en anmelder løsninger med danske beskrivelser, billeder og anmeldelser - og så en ekstra favorabel (vi har meget lave priser allerede) pris på produkter som tak.

Det kunne gavne både fremtidige og nuværende brugere.

Jeg synes personligt at brætspil er en meget unik kategori - lidt ligesom romaner og bøger - der er en sjæl og stemning ved mange af disse varegrupper som fortjener en helt specielt behandling - problemet er blot naturligvis; konkurrencen, prisen og tiden på det Danske markede.

Noget der helt sikkert kunne overkommes med et samarbejde i stil med det jeg foreslår :)

Jeg håber at de små ændringer jeg har lavet allerede nu kan fremme et lidt mere positivt indtryk - i må endelig give tilbage melding.

Jeg har lavet en tråd på butiksforummet også - jeg håber det er ok at jeg lige kommenterer i denne tråd også :

Mvh.

Michael Keller - Kelz0r.dk
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Ny webshop med brætspil

Post by Frouvne »

Kelz0r.dk wrote:[...] jeg håber det er ok at jeg lige kommenterer i denne tråd også [...]
Naturligvis! Så længe det - som i dit indlæg - tydeligt fremgår, at der kan være nogle kommercielle interesser på spil, er der ikke noget problem forbundet med, at man ytrer sine meninger. Det kan kun være med til at kvalificere debatterne!
Kelz0r.dk wrote:[...] Jeg håber at de små ændringer jeg har lavet allerede nu kan fremme et lidt mere positivt indtryk - i må endelig give tilbage melding. [...]
Da jeg i en periode, hvor jeg dyrkede M:tG holdt lidt øje med (og handlede på) din side, har jeg en rimelig god fornemmelse for, hvordan sortimentet så ud og hvordan det var organiseret og når det gælder brætspil er der ingen tvivl om, at der er sket en markant udvikling, der bestemt gør det mere interessant for mange brugere af denne hjemmeside.
frouvne, administrator

Image
Post Reply