Brætspil til blinde

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Brætspil til blinde

Post by Rune Petersen »

Her i julen havde jeg besøg af et par, der begge har svære synshandicap. Snakken faldt på brætspil og jeg blev spurgt om jeg kendte til brætspil, som kunne anvendes af blinde (udover f.x. quiz-spil og skak). Jeg synes spørgsmålet var godt og da jeg måtte være dem svar skyldigt vil jeg meget gerne høre fra andre medlemmer her om I har anbefalinger i denne sammenhæng.

Da den ene er blind og den anden har et stærkt nedsat syn (men kan læse/orientere sig) kunne det for eksempel være noget man kunne spille i hold af 2 og hvor den blinde spiller vil kunne bevare et "overblik", altså have de fleste variable af spillet i hovedet. Måske er det også bedst, at spillet er lidt abstrakt og ikke kræver alt for meget rumlig orientering (eller muligvis har et meget taktilt element).

Jeg vil være meget interesseret i jeres forslag.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Brætspil til blinde

Post by Frouvne »

Det var en interessant problemstilling. Jeg skal dog blankt erkende, at jeg ikke har skænket det mange tanker. Jeg ved, at der findes en del føle- og sanse-spil til børn med forskellige typer af handicaps herunder blindhed, men hvis man udvider søgeområdet til at gælde voksne mennesker, er der i hvert tilfælde ingen klokker der umiddelbart ringer for mig i forhold til at promovere spil specielt for denne målgruppe.

Et par geeklister på BGG behandler emnet og ser ud til at kunne være interessante:

Gaming with the Blind: a story
Games for the Blind
Games for the blind
Positive Touch -- Games for the Blind
Games for the blind or non-sighted, need suggestions please

Umiddelbart ser det således ud som om, der er en del muligheder. Men det kunne da være spændende at høre fra nogle, der har gjort sig overvejelser omkring emnet eller som har første- eller andenhåndserfaringer med det.
frouvne, administrator

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Jeg har selv spillet Cash and guns med en blind. Nogle gange ramte hun lidt imellem når hun sigtede, men så spurgte vi bare hvem det var.
Desværre var hendes BANG-kort tilfældigt.
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Interessant spørgsmål.
Rune, mener du brætspil, der umiddelbart kan spilles ... eller brætspil, som med lidt modificering kan ændres til, at det kan spilles?

Jeg tænker på, at man kan beskrive setting og spil indledende ... jeg forestiller mig, at man nok må forvente, at spil skal genspilles en gang eller to for at spillet er lært ... har du nogen idé om, hvor meget man kan forvente, at personer med synshandicap kan visualisere/organisere/se for sig?

Jeg vil gå i tænkeboks ...
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg ville nok forsøge at tænke det sådan, at to blinde personer skulle være i stand til at spille mod hinanden uden deltagelse af andre. Hvis det så kræver en smule tilpasning, vil det nok være acceptabelt. Så længe det er muligt uden at skulle lave helt nye komponenter. Jeg tror desværre at det ofte vil begrænse mulighederne til abstrakte to-spiller spil, idet fler-spiller spil oftest har ensartede komponenter, der udelukkende kendes på deres farve. Dertil kommer udfordringer omkring spilleplader, hvor der "kun" er malet på, og man ikke kan føle de forskellige områder, samt eventuelle spillekort der inkluderes i spillene, som ikke kan kendes fra hinanden. Der er nogle udfordringer der skal overvindes.

Jeg tænker i første ombæring Siam.

Den næste er måske ikke helt ligeså oplagt, men hvis de hver især kan huske hvor de har placeret deres brikker, eller er villige til at lave et mærke i den ene spillers brikker, så kunne Cathedral også være en mulighed.
Sidst spillet:
Image
Post Reply