Smallworld på iPad

Her anbefales og diskuteres kort- og brætspil på iOS. Endvidere gives tips om nedsatte titler m.m.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Smallworld på iPad

Post by Stony »

Jeg rodede igennem iTunes, for at finde et par spil, og rendte helt tilfældigt ind i SmallWorld. Dejligt at se en af de lidt større brætspilproducenter give sig i kast med spil til denne platform. Desværre er det - i hvert fald indtil videre - uden AI. Det er en platform, hvor to spillere kan spille mod hinanden. Enten ved at forbinde to iPads, eller ved at spille "hotseat", hvor iPad'en ligger imellem spillerne. De har dog gjort det så fikst, at den ene spiller kan læse alt fra sin side af iPad'en, mens den anden spiller får det hele vist på hovedet, så man ikke behøver vende iPad'en når det er den anden spillers tur.

Det ser pænt ud. Jeg håber dog at der på sigt bliver tilføjet en AI, så man lige kan tage et hurtigt spil om aftenen, inden man lægger sig til at sove. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Smallworld på iPad

Post by Stony »

Der er efterhånden udkommet lidt forskellige brætspil-konversioner til iPad og/eller iPhone, hvoraf SmallWorld nok er den mest interessante.

Nu er der blevet annonceret en del flere interessante titler, som vil udkomme inden for det næste års tid:

Tigris & Euphrates
El Grande
Le Havre
Ra
Medici
Tikal
Age of Industry
A Brief History of the World

...så mulighederne for lige at snuppe et hurtigt spil i sengen - bare mod computeren - lige inden man lægger sig til at sove bliver bedre og bedre. 8)
Sidst spillet:
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Smallworld på iPad

Post by larkin »

Stony wrote:
Tigris & Euphrates
El Grande
Le Havre
Ra
Medici
Tikal
Age of Industry
A Brief History of the World
... :shock: Holy Moly det var måske grunden til, at man skulle til at investere i den dersens iphone.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Smallworld på iPad

Post by Stony »

Hov, jeg glemte at nævne at Carcassonne også er udkommet på Iphone. Det fungerer upåklageligt. AI'en er næsten ligeså ondskabsfuld som mig selv.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Smallworld på iPad

Post by Stony »

...og næste opdatering af SmallWorld skulle blandt andet tilføje AI, så man også kan spille mod computeren. Sweet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Smallworld på iPad

Post by Mik »

Stony wrote:Der er efterhånden udkommet lidt forskellige brætspil-konversioner til iPad og/eller iPhone, hvoraf SmallWorld nok er den mest interessante.
Skarpt forfulgt af Carcassonne.
De blev begge flittigt brugt da iPad'en blev frigivet i USA under the Gathering.
Jeg var såmænd selv 'lige ved' at købe en iPad på grund af den flotte grafik og den nemme styresystem - men så mindede jeg lige mig selv om hvornår jeg egentlig ville få glæde af at spille på den, og hvad jeg ellers skulle bruge den til - og så sparede jeg altså de penge.

Men ingen tvivl - spillene er absolut fede! 8)
Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Smallworld på iPad

Post by MesterLars »

Hmmm ja... ku godt være man skulle overveje sådan en iPad. Det lyder jo super sprødt.

Hvis bare der kom lidt mere i den retning til min Android telefon :-(
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Smallworld på iPad

Post by qute »

MesterLars wrote:Hmmm ja... ku godt være man skulle overveje sådan en iPad. Det lyder jo super sprødt.

Hvis bare der kom lidt mere i den retning til min Android telefon :-(
Hvilken en har du?
Jeg har en desire. Det er super nemt at udvikle til den.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Smallworld på iPad

Post by Larsine »

qute wrote:
MesterLars wrote:Hmmm ja... ku godt være man skulle overveje sådan en iPad. Det lyder jo super sprødt.

Hvis bare der kom lidt mere i den retning til min Android telefon :-(
Hvilken en har du?
Jeg har en desire. Det er super nemt at udvikle til den.
Jeg har en Legend, og du er velkommen til at udvikle nogle gode brætspil til den :-)

Lars
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Smallworld på iPad

Post by MesterLars »

Jeg må nøjes med en HTC Hero.
Men hvis du har tid må du godt lige udvikle Through the Ages og Chicago Express til mig med en fornuftig AI :D
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Smallworld på iPad

Post by Stony »

MesterLars wrote:Hmmm ja... ku godt være man skulle overveje sådan en iPad. Det lyder jo super sprødt.

Hvis bare der kom lidt mere i den retning til min Android telefon :-(
Mon ikke det på et tidspunkt kommer....? iPhone har bare et forspring, da den har været ude noget længere, og der er en del flere i omløb. Altså er der en større potentiel kundebase. Men det ser ud til at Android telefoner er i fremgang, og hvis det ikke allerede er sket, så bliver det nok indenfor en overskuelig fremtid, at der sælges flere Android-baserede telefoner end iPhones.

Da jeg hverken har udviklet til iPhone eller Android, skal det følgende tages med et gran salt... Men som jeg har forstået det, er en udvikler nødt til at tage højde for de forskellige Android-modeller, for at få programmerne til at køre gnidningsløst på alle telefonerne. Der er iPhone-modellerne meget mere ensartede. I hvert fald frem til og med iPhone 3GS. Med iPhone4 og iPad sker der et spring, men udviklerne lader til hurtigt at få tilpasset deres applikationer, så det repræsenterer åbenbart ikke den store udfordring. Dertil er der en meget enkel platform til at distribuere programmer på iTunes, som til gengæld gør at Apple vil have en del af kagen. Den hage er der ikke på Android telefoner, men til gengæld skal du selv gøre en del mere selv, for at få udført salg, hente pengene, host'e filerne til download osv... Så det er nok nemmere at få udgivet applikationer på iTunes/iPhone, hvilket tiltaler de små udviklere. Og det er nok primært de mindre udgivere der gider "besvære" sig med udvikling af den slags applikationer. Der er for lidt penge at hente, til at det kan fange de store producenters interesse.
Sidst spillet:
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Smallworld på iPad

Post by qute »

Stony wrote:have en del af kagen. Den hage er der ikke på Android telefoner, men til gengæld skal du selv gøre en del mere selv, for at få udført salg, hente pengene, host'e filerne til download osv... Så det er nok nemmere at få udgivet applikationer på iTunes/iPhone, hvilket tiltaler de små udviklere. Og det er nok primært de mindre udgivere der gider "besvære" sig med udvikling af den slags applikationer. Der er for lidt penge at hente, til at det kan fange de store producenters interesse.
Jeg havde forstået det sådan at de apps der er i market ligger hos google.
De er online efter 2 minutter hvilket er lækkert, men nok ikke nok til at betyde det store holdt mod det større salg på iphone store.

Og der er færre platforme på iphone ja. På android er der ikke bare forskellige skærmstørrelser men også forskellig cpu/grafik processor osv. Til gengæld betyder det også at der findes android i billige og dyre telefoner.

Nej det jeg mente var at for mig som enkeltperson som skal lave et program er det noget nemmere. Jeg henter bare et program og går i gang. Med en iphone skulle jeg først ud og købe en mac, hvilket i min mening er skørt(sagt pænt :D ).
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 890
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Smallworld på iPad

Post by Mikkel »

Stony wrote:Der er efterhånden udkommet lidt forskellige brætspil-konversioner til iPad og/eller iPhone, hvoraf SmallWorld nok er den mest interessante.

Nu er der blevet annonceret en del flere interessante titler, som vil udkomme inden for det næste års tid:

Tigris & Euphrates
El Grande
Le Havre
Ra
Medici
Tikal
Age of Industry
A Brief History of the World

...så mulighederne for lige at snuppe et hurtigt spil i sengen - bare mod computeren - lige inden man lægger sig til at sove bliver bedre og bedre. 8)
Så vil jeg gerne tilføje "Roll Through The Ages" til din liste. Jeg har ikke før spillet det før "live", så kender slet ikke reglerne -så kan desværre ikke komme med en anmeldelse af mobil-udgaven.
http://itunes.apple.com/us/app/roll-thr ... 65408?mt=8
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Smallworld på iPad

Post by Mik »

maxell wrote:Så vil jeg gerne tilføje "Roll Through The Ages" til din liste. Jeg har ikke før spillet det før "live", så kender slet ikke reglerne -så kan desværre ikke komme med en anmeldelse af mobil-udgaven.
http://itunes.apple.com/us/app/roll-thr ... 65408?mt=8
Så vidt jeg har hørt er der flere bugs i spillet.
Men det var i foråret, så måske er de blevet rettede.
Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 890
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Smallworld på iPad

Post by Mikkel »

Hov - hold op, det er smart det der Google. Man kan søge på en masse spændene ting, og så faldt jeg over det her:
http://www.boardgamegeek.com/geeklist/2 ... oard-games
Image
Post Reply