Er der nogen katte-interesserede til stede?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Er der nogen katte-interesserede til stede?

Post by Frouvne »

Så går jeg totalt off-topic:

Er der nogen, der har forstand på katte her på forum? Anledningen er, at vi i et svagt øjeblik er kommet til at love vores søn en kat og det må vi nu til at tage konsekvenserne af. Han har i den grad sat sig ind i stofområdet, hvilket jeg desværre ikke selv kan prale af. Jeg forestiller mig, at vi skal have fat i en familievenlig kat. Da det kommer til at være en inde-kat må den udover at være omgængelig også gerne være korthåret (= ikke fælde for meget). Er der nogen idé i at kigge efter en race-kat; jeg forestiller mig, at nogle racer udmærker sig ved at have visse karakteristika, der måske kunne øge sandsynligheden for at man får en kat med et temperament, der ville matche de forudsætninger, jeg skitserer. På den anden side kunne jeg også forestille mig, at sandsynligheden for indavl er større, hvis man går efter en race-kat?! Nogle gode råd? Gode råd om hvor man søger flere informationer og hvor man skal få fat i en kat er også meget velkomne. Vi regner med at skulle have en killing, så Severin også kan have glæde af den mens den er mest legesyg.
Image

På forhånd tak! :D
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Re: Er der nogen katte-interesserede til stede?

Post by Stony »

Der er skrevet nogle artikler om emnet, hvis man googler lidt på det. Kæresten og jeg har før for sjov siddet og set på mulighederne. Men vi kigger jo også med lidt andre øjne, da vi regner med at få have, som katten kan få lov at rende ud i, så vores søgekriterier er noget anderledes.

http://www.pictures-of-cats.org/choosin ... ndoor_cats

Typisk anser man de mere stille katte som gode indekatte. Og perseren anses for lidt af en sofapude, som egentlig ikke har lyst til at rende ud. Selv om man ikke kunne tænke sig en af de "klassiske" indekatte, bør man nok gå udenom katte med et højt energiniveau. Desværre er de fleste "klassiske" indekatte også langhårede, men jeg ved ikke hvor mange nullermænd i hjørnerne du sparer, ved at få en med lidt kortere pels. De fælder alle sammen, med mindre du går helt over og vælger en af de "allergi-venlige" uden pels. :)

Perseren er desværre blevet avlet i en retning, hvor de idag fremstår som et af klodens grimmeste væsner.
http://www.pictures-of-cats.org/picture ... -cats.html
(Og billedeksemplet er endda en af de mindre grimme af slagsen) De er desværre blevet avlet op i et hjørne, hvor jeg selv ville gå langt udenom dem.

I familie med perseren er Ragdoll. Der får du mange af de samme egenskaber, men en betydeligt kønnere kat.
http://www.pictures-of-cats.org/ragdoll-cats.html

Som sagt er de desværre begge langhårede.

At vælge en kat der egner sig som indekat, er i mine øjne i høj grad et spørgsmål om at vælge en kat med det rigtige temperament. Og der kan de forskellige racer afgjort give dig en pegepind om hvordan katten kan forventes at være. (Der vil altid være afvigere.)

Et andet valg kunne være en Burmeser. Den er ikke langhåret, og er ikke en høj-energi kat som f.eks. Abyssinier og Bengal. Mine svigerforældre har to styk Burmeser. (Europæiske Burmesere. Jeg har ladet mig fortælle at man bør gå udenom de Amerikanske Burmesere) De er snaksalige og hunnen ønsker end ikke at komme ud, selv om den får muligheden. Hannen bliver af og til luftet i sele. (Noget man skal vænne dem til helt fra killing, hvis det er noget man ønsker.)
http://cat-chitchat.pictures-of-cats.or ... e-cat.html

Så er der spørgsmålet om man vil have en han eller en hun. Jeg har kendt en del katte, og dem der har passet mit temperament bedst har altid været hankattene. Jeg synes de er mere lige til. I deres teenage år kan det være nødvendigt at tage nogle magtkampe, hvor de forsøger at vinde en bedre plads i hierakiet. Hunkattene er ikke fremme i poterne på samme måde, men jeg synes de er mere tilbøjelige til at være sære på alle mulige andre måder. (Jo, det er stadig katte jeg snakker om.) :lol:

Som indekat er det nødvendigt at få hankatten kastreret. Med mindre du nyder duften af hankat der mærker sit revir af. Hunkatten kan også med stor fordel steriliseres, hvis du gerne vil være fri for natlig kattejammerrock når den kommer i løbetid.

Hvis kattens udseende også kan have betydning for jeres valg, kan du finde en del billeder her:
http://www.pictures-of-cats.org/picture ... reeds.html

God jagt.
Sidst spillet:
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

...en anden smart feature på den sidstnævnte side, er at der bliver angivet energi-niveau m.m. for de forskellige racer.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Perseren er desværre blevet avlet i en retning, hvor de idag fremstår som et af klodens grimmeste væsner.
http://www.pictures-of-cats.org/picture ... -cats.html
(Og billedeksemplet er endda en af de mindre grimme af slagsen) De er desværre blevet avlet op i et hjørne, hvor jeg selv ville gå langt udenom dem. [...]
Ja, det er i hvert tilfælde ikke svært at finde eksempler på katte, som man ikke ønsker indenfor døren. Af en eller anden grund har vi spejdet efter katte af racen britisk korthår. Lige nu er vi dog kommet i tvivl om vi ikke lige så godt kan gå på jagt efter et ikke helt race-rent eksemplar. Det lyder som om pris-niveauet på en race-ren kat er omkring 5000,- Da de fleste sælgere allerede har reservationer på flere katte i de kuld, de har til salg, kan jeg med min mangel på viden jo godt være bange for, at de tilbageblevne måske også kunne have et vanskeligt sind (det er sikker primært den ydre fremtræden de bliver valgt til på, hvis folk skal avle på dem, men vel også i en eller anden udstrækning parret med temperament etc.?!) og så er sandsynligheden måske næsten lige så stor eller større for at få en god kat, hvis man frit kan vælge i et helt kuld (og så sparer man naturligvis også 4900,-).
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Jeg har haft kat i det meste af 10 år, og er ret glad for det. Det er et fascinerende dyr, som har talent for at opdrage sine mennesker. Du kan glæde dig til at blive katteejet. Nu kender jeg jo ikke din søn, men det er ikke ualmndeligt at en sådan kat ender med at blive forældrenes protege.

Lad mig så være en smule besværlig: Som indekat (specielt) ville jeg tage to katte, ikke een. De kan underholde hinanden når der ikke er nogen hjemme, og kræver ikke meget mere pasning end een. Lidt mere, naturligvis - mere mad, mere skidt i kattebakken (men den skal tømmes med samme frekvens), lidt flere dyrlægeudgifter.

Hvis det var mig der skulle starte forfra ville jeg se efter to katte fra samme kuld, som jeg vidste havde fået en hel del kontakt med mennesker, vel at mærke kontakt af god kvalitet. Denne prægning betyder meget for deres sociale adfærd senere i livet. Jeg ville ikke gå efter racekatte - hvorfor betale flere 1000 kr for en kat, når der er så mange ganske udmærkede huskatte tilgængelige gratis eller billigt? Jeg kan finde to grunde til at tage en racekat: udseende, samt en forsikring for at dens adfærdsmønster er nogenlunde kendt.

Og husk at den/de skal være 12 uger hos moderen før du får dem. Det er vigtigt for deres sociale opdragelse. Den/de skal neutraliseres fra ca. 6 måneders alderen. Med en indekat kan man evt. undlade at neutralisere en hunkat, men ikke en hankat (med mindre du ikke har noget imod strint på møbler og vægge).

Husk at købe ordentligt foder, (ikke supermarked - find en dyrehandel, MaxiZoo el.lign.) og at en killing skal have killingefoder i en periode (læs anvisningen på foderet). Og så skal de checkes en gang i mellem hos en dyrlæge. Om ikke andet så for at checke om kløerne er blevet for lange og om der er for meget tandsten.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Både min kone og jeg er glade for katte, og vi kommer begge fra et "hjem med kat". Vi har selv ofte diskuteret "katte-spørgsmålet" (ikke mindst da børnene jo også gerne vil have sådan en), men efter at have kendt til både indekatte og udekatte er vi begge af den overbevisning, at vi ikke vil have kat, når vi bor i lejlighed. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, bevares, og katte kan sagtens have et fint liv som indekat, men for os er det mere naturligt med udekatte.

Den sidste kat jeg havde mens jeg boede hjemme (indekat) prøvede faktisk begge dele: Den var indekat en stor del af sit liv, men blev så fra den ene dag til den anden flyttet til landlige omgivelser på en gård, og selvom den altid havde befundet sig godt som indekat, var det ikke desto mindre som om den blev genfødt da den kom på landet. Gå ture om natten, fange mus, sove på høloftet, det var et helt andet liv end den havde haft som indekat.

Men det er jo heldigvis en akademisk diskussion, når I nu har besluttet jer! Givet at man vil have en indekat, er jeg i øvrigt rørende enig med Robert:
Robert wrote:Lad mig så være en smule besværlig: Som indekat (specielt) ville jeg tage to katte, ikke een. De kan underholde hinanden når der ikke er nogen hjemme, og kræver ikke meget mere pasning end een. Lidt mere, naturligvis - mere mad, mere skidt i kattebakken (men den skal tømmes med samme frekvens), lidt flere dyrlægeudgifter.

Hvis det var mig der skulle starte forfra ville jeg se efter to katte fra samme kuld, som jeg vidste havde fået en hel del kontakt med mennesker, vel at mærke kontakt af god kvalitet. Denne prægning betyder meget for deres sociale adfærd senere i livet. Jeg ville ikke gå efter racekatte - hvorfor betale flere 1000 kr for en kat, når der er så mange ganske udmærkede huskatte tilgængelige gratis eller billigt?
Det med de to katte giver god mening, så en enlig kat da ikke skal gå alene og blive helt kulret. Og det andet i særdeleshed: At gå efter (dyre?!) racekatte er noget pjat, når en almindelig huskat er lige så god. Af alle de mange katte jeg har kendt til, var det racekatten (en perser) som var mindst velfungerende.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Robert wrote:[...] Lad mig så være en smule besværlig: Som indekat (specielt) ville jeg tage to katte, ikke een. [...]
Ja, det måtte jo komme. Der er i hvert tilfælde lidt til eftertanke - det har dog været svært nok at skulle hoppe med på ideen om en enkelt...
Jens_Hoppe wrote:Både min kone og jeg er glade for katte, og vi kommer begge fra et "hjem med kat". Vi har selv ofte diskuteret "katte-spørgsmålet" (ikke mindst da børnene jo også gerne vil have sådan en), men efter at have kendt til både indekatte og udekatte er vi begge af den overbevisning, at vi ikke vil have kat, når vi bor i lejlighed. Ikke at det ikke kan lade sig gøre, bevares, og katte kan sagtens have et fint liv som indekat, men for os er det mere naturligt med udekatte. [...]
Som du selv siger, så er vi nået til det punkt, hvor det er en akademisk diskussion. Som udgangspunkt er jeg nok enig i standpunktet, men kan også tænke, at det let nærmer sig argumenter i "Hvordan skal vi dog kunne sætte et barn i denne verden"-kategorien.
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Robert wrote:Hvis det var mig der skulle starte forfra ville jeg se efter to katte fra samme kuld...
God pointe, som jeg også selv burde have nævnt. Vi har også være lidt ærgelige på vores kats vegne, hvis vi i en periode har været meget væk. Han er for gammel nu til at vi kan introducere en legekammerat, men når vi engang skal have ny kat, skal det også være to. Uanset om vi i mellemtiden har fået have eller ej.

M.h.t. racerne, kan man nogle gange være heldig at rende på nogle gadekryds, som indeholder en eller sågar to katteracer som man godt kunne tænke sig. Det giver også en kat i en helt anden prisklasse, og du kan stadig få en kat med den personlighed du leder efter. Men ja, det er en betragtelig sum penge at smide på bordet for et husdyr, og det skal man også kun gøre, hvis det er noget specifikt man søger efter. Min niece har fået sig et gadekryds. Halvt Norsk Skovkat og halvt Maine Coon. En ordentlig kleppert af en kat og et pragfuldt sind.

Og jeg vil også give Jens medhold i, at de "sære" katte jeg har mødt, har alle været racekatte. Men der er en god chance for at det kan være noget der følger netop den race. Det er absolut ikke noget der gælder alle racer. Der kan man blive nødt til at udarbejde en positiv- og/eller negativ-liste over de forskellige katteracer.
Sidst spillet:
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Robert »

Det er min erfaring at de fleste har svært ved at forstå argumentet for to katte i stedet for een. Jeg er personligt overbevist om at det er en god vej at gå, og mange katteejere vil formentlig være enig med mig.

Vi startede med een (hentede den lidt længere henne ad vejen), men den krævede så meget opmærksomhed at vi efter seks måneder brød sammen og skaffede os endnu en kat. Det viste sig så at være et uheldigt valg, da de to katte aldrig kom ud af det med hinanden - hvilket er en væsentlig grund til at jeg vil anbefale at tage to katte, der allerede kender hinanden. Heldigvis flyttede en tredje kat ind 6 måneder senere (den kom til os, det var ikke os der så efter endnu en kat), som viste sig at blive perlevenner med den første.

Tag omgivelserne med i betragtning, når du vælger kat(te). Har den fået positiv opmærksomhed og en god opvækst i starten af sit liv? Har ejeren forstand på katte? Husk i øvrigt ormekur og loppekur (jeg husker ikke helt hvornår de kan tåle den slags indgreb, men de skal formentlig over en vis alder).

Vores første kat var ikke det bedste valg - den voksede ikke op under helt så gode forhold som jeg i dag kunne have tænkt mig. Men det havde klart været bedre hvis vi havde taget hende sammen med en af hendes søskende.
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Robert wrote:Det er min erfaring at de fleste har svært ved at forstå argumentet for to katte i stedet for een. Jeg er personligt overbevist om at det er en god vej at gå, og mange katteejere vil formentlig være enig med mig. [...]
Du kan så glæde dig over, at pointen i hvert tilfælde er gået igennem her. Vi diskuterer sagen og det ser ud som om, det er den vej, vi kommer til at gå.
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Robert »

Frouvne wrote:
Robert wrote:Det er min erfaring at de fleste har svært ved at forstå argumentet for to katte i stedet for een. Jeg er personligt overbevist om at det er en god vej at gå, og mange katteejere vil formentlig være enig med mig. [...]
Du kan så glæde dig over, at pointen i hvert tilfælde er gået igennem her. Vi diskuterer sagen og det ser ud som om, det er den vej, vi kommer til at gå.
:D
Læg nogle billeder ud, når I kommer så langt.
Min profil på BGG
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jens, jeg er enig i, at jeg også ville foretrække en kat, der kunne være ude. Lige nu er det ikke en mulighed. Det er dog sådan, at der i nogle af de andre opgange er etableret kattelem i vaskekælderen, som har direkte adgang til bagtrappen, så det kan være, at det også bliver muligt her. Lige nu med vores ombygning og de problemer det har givet i forhold til ejendommen, så er det ikke nu, at vi skal begynde at presse det igennem :D

Jeg kommer også fra et hjem med kombinerede inde/udekatte og rene udekatte ... så ja, katten har et andet liv og man kan spørge sig selv, om det er rimeligt at have en ren indekat.

Jeg tror dog, at det ender med, at vi tager to katte - og så må vi se, om de på sigt får mulighed for at komme ud.

Vi er også endt med, at vi kigger efter huskatte og dermed ikke investerer i en racekat til 5000,- som de åbenbart koster ... Det vi har tænkt over i den forbindelse har meget været temperamentet ...

Så nu skal vi bare finde to små søde killinger fra samme kuld, der har været i en sød familie med børn ...
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Robert »

... en sød familie med søde børn, der ikke stikker fingre i kattenes øjne eller trækker dem rundt i halen :evil:
Min profil på BGG
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Robert wrote:... en sød familie med søde børn, der ikke stikker fingre i kattenes øjne eller trækker dem rundt i halen :evil:
Tihi, hvis nogen kender nogen med den slags søde børn, så må I sige til ... er der andet man skal spørge om????

Vi har planlagt nu i 4 måneder, at vi skulle have kat til sommer - og nu pludselig er det sommer :D
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Tillykke med den kommende familieforøgelse.

Valget af husdyr er et spørgsmål om temperament. Jeg kan godt lide (de fleste) hunde. Men jeg *elsker* katte. Jeg glæder mig til at se hvad I får.
Sidst spillet:
Image
Post Reply