Hjælp til at finde puslerier!

Her er små spilrelaterede opgaver velkomne.
Post Reply
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 890
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Hjælp til at finde puslerier!

Post by Mikkel »

Hej med jer

Jeg ved ikke om denne tråd skal smides i Voksenspil eller herinde:

Vi skal holde noget fest her om to uger, og og der skal indgå nogle små konkurrencer, hvor der er 4 hold a´2 mand.

Det som jeg havde i tankerne, var at hvert hold fik en udfordring som får de små grå lidt på arbejde.
Så kan man et eller andet sted på nettet finde f.eks nogle print-venlige skabeloner som man klippe ud og så skal holdene så få samlet det her form for puslespil eller andet, så hurtigt som muligt...? Jeg har søgt, men kan ikke rigtig lige finde ud af hvad jeg skal søge efter....

Eller har I andre gode ideer, så er I meget velkomne til at byde ind!

Pft :)
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by Brichs »

Det, jeg ville foreslå, var nok en gang gæt og grimasser eller lignende...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by Stony »

Du tænker opgaver i stil med de klassiske "puzzles", hvor man skal finde en løsning på et eller andet problem...?

Forestil dig at du har 9 glaskugler. De ser helt ens ud, men en af dem er enten lettere eller tungere end de andre.
Du har en gammeldags vægt af den slags med to vægtskåle, og så kan den vise om der er ligevægt, eller om indholdet i den ene skål er tungere end den anden.
Du skal finde den "forkerte" kugle med færrest mulige vejninger. Hvor mange skal du bruge?

Man kan jo så overveje muligheden for at finde de rigtige ting, og så lade dem prøve det i praksis. :)

Der er flere forskellige. Jeg må lige se om jeg kan huske dem. Og nok ligeså relevant, om jeg kan huske løsningerne til dem.
Sidst spillet:
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by qute »

Stony wrote:Man kan jo så overveje muligheden for at finde de rigtige ting, og så lade dem prøve det i praksis. :)

Der er flere forskellige. Jeg må lige se om jeg kan huske dem. Og nok ligeså relevant, om jeg kan huske løsningerne til dem.
Løsningen kan du vel bare regne ud :wink:

God ide med at have en rigtig vægt osv. :)
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by Stony »

Ovennævnte er til at løse, men jeg er også rendt på et par opgaver, jeg ikke fik løst... Jeg mener jeg har nogle af dem liggende på computeren et sted....
Sidst spillet:
Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by qute »

opgave:
Du og 99 andre er taget til fange. Vagterne vil lege en lille leg:
I bliver stillet op på række og kigger alle mod nord.
Alle får en hat på. Den er enten sort eller hvid.
Den bageste får stillet spørgsmålet: Hvad farve er DIN hat?
Rigtigt: Du må gå
Forkert: Bang!

Alle hatte kan være hvide eller sorte. Eller et mix.
Alle 100 får tid til at snakke sammen inden "legen" går i gang.


Hvor mange kan reddes?
Og hvordan?
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9158
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by Stony »

Jeg tænkte på.... Med mindre det er et selskab for særligt begavede og logisk tænkende mennesker, skal opgaverne vel være i den lidt mere overkommelige ende...? Også fordi de vel skal kunne løses relativt hurtigt...?

Der er den praktiske opgave, hvor to personer får bundet en snor om håndleddene. Disse "håndjern" er desuden bundet sammen med makkerens ditto, og de skal så komme fri af hinanden, uden at binde snoren op.

En lille logisk opgave: Et par venter gæster. Der er en halv time til gæsterne ankommer. En spøgefugl har stoppet noget i en af vinflaskerne. Det giver udslæt, men en af gæsterne er allergisk overfor det. Der er ikke tid til at købe ny vin, så de må se om ikke de kan finde ud af hvilken flaske der er tale om. De kan indsnævre det til fire flasker, men konstaterer at de bliver nødt til at drikke af flaskerne, for at finde den dårlige vin. Nu er problemet, at udslættet først viser sig efter tyve-femogtyve minutter, så de kan drikke af et antal flasker nu, og når derefter ikke flere forsøg. Hvordan skal de bære sig ad?

En anden praktisk opgave kunne være de små puzzles, hvor du skal have en bil ud fra en parkeringsplads. (Jeg kan ikke huske navnet)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3741
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 79 times

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by Jens_Hoppe »

Denne puzzle er selvfølgelig ikke raketvidenskab, men selv rimeligt begavede personer kan godt bruge et minut eller to på at løse den :oops: (så at gøre det på tid er en god idé). :)

Klip kvadratet ud i de viste fire dele. Opgaven går selvfølgelig ud på at samle kvadratet igen (det kan også gøres på en anden måde, hvor man ender med et kvadratisk hul i midten).

Image
What are you, like 80?
Senest købt: MLEM: Space Agency, Faraway, Interstellar, Medina, Storm over Jerusalem
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 890
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til at finde puslerier!

Post by Mikkel »

@ Stony: Det hedder bl.a. "Rush Hour" - et ret lille sjovt spil :)

Men jeg tror vi er kommet på en lille fin opgave, som omhandler det med at kommunikere!

Hvert hold (et hold består af to personer), får to lego-plader, hvor der på den ene er sat nogle klodser i forskellige farver og forskellige typer klodser. Den anden person får så en tom plade, men får klodser magen til i hånden, som i forvejen er sat på den anden plade. Personen som har den plade med de forud-satte klodser(Person1), må selvfølgelig ikke vise sin plade til sin partner(person2)!

De to personer skal så sidde med ryggen til hinanden - og nu skal Person2 så have sat klodserne på sin plade, så den bliver identisk med den plade som Person1 har. Så Person1 skal så forklare hvor klodserne skal sidde og det kan godt være ret svært.

Gav det mening? :D
Image
Post Reply