Fler-spillers spil der egner sig udmærket for to personer...

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Fler-spillers spil der egner sig udmærket for to personer...

Post by Frouvne »

Skal spillene ramme spillebordet med jævne mellemrum, må en del af os erkende, at det oftest bliver i en to-personers udgave. En del spil for flere spillere kan spilles af to personer uden at det bliver en pinagtig affære... og så er der jo altid muligheden for at spille det med flere, når disse lejligheder byder sig. Dermed får man jo ligesom lidt mere for pengene! :wink:

Som hovedregel bryder jeg mig ikke om ideen om, at begge spillere blot kan spille for to-personer og så enten tælle pointene op for de to personer samlet eller adskilt. Så splittet er min personlighed endnu ikke... Nedenfor derfor nogle bud, hvor det ikke er løsningen.

San Juan har været en stor succes i vort hjem. Strategierne indskrænker sig noget, hvis man spiller det som et to-spillers spil, men vi har haft meget glæde af det som så. Spillet har måske en lille tendens til at virke programmeret?!

Puerto Rico har en udmærket to-spillers version, som jeg med fare for at lyde blasfemisk må erkende, at jeg har haft større fornøjelse af at spille end fire og fem personers udgaven. Puerto Rico er et utrolig elegant spil - men jeg er dog aldrig rigtig blevet tændt på det, sikkert på baggrund af nogle spil, der tidsmæssigt har overskredet den smertegrænse jeg har ved et spil af den type.

Durch die Wüste / Through the Desert er et abstrakt spil, jeg har holdt meget af - og ikke kun på grund af de pastelfarvede kameler! Personligt foretrækker jeg det med to spillere, da jeg ofte har haft fornemmelsen af, at det blev for kaotisk med flere. Flere jævnbyrdige spiller kan dog givetvis få en god dyst.

Samurai er et af de spil, der har vundet ved nærmere bekendtskab. Det er en lille brainburner og ideen med at man konstruerer spillebrætet således at størrelsen vokser med antallet af spillere er rigtig godt tænkt.

Andre ville formegentlig nævne Carcassonne og dets mange udvidelser i denne sammenhæng. Selv har jeg nok haft de bedste oplevelser med to spillere - men det har nok aldrig for alvor fået chancen med flere for mit vedkommende.

Listen kunne gøres lang. En nuværende favorit som IceHouse-spillene kunne nævnes, en nyerhvervelse som Pueblo vil nok også dukke op, hvis jeg en anden gang skal skrive noget lignende... Har du nogle bud på denne kategori af spil, er du meget velkommen til at fremkomme med dem her.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Hos os står der ofte Ticket to Ride på menuen, når vi kun er os selv.

Indimellem bli'r det også til RoboRally - gerne med 2 bots pr. spiller, startende forskellige steder og selvfølgelig på én plade (gerne egen kreation).

- BLA
Rumblebeast
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 50
Joined: Wed May 03, 2006 1:37 pm
Location: Nørrebro

Post by Rumblebeast »

Dette giver mig endnu en chance for at anbefale Struggle of Empires. Det fungere nemlig også fint som 2-player. Dog ændre det karakter og bliver mere et rent krigsspil med tendens til oprustning. Tidsmæssigt klares det på ca 1½ time + setup.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Goa og Caylus er yderligere et par eksempler på spil, der ofte fremhæves for deres to-spillers varianter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Eufrat & Tigris kan også med fordel bruges med 2 personer. Ifølge mine erfaringer er det i hvert fald langt bedre end med 3 personer, hvor det oftest er 2 spillere der kommer i konflikt og den 3. spiller der profiterer af det, og vinder spillet :?
Post Reply