Anbefaling søges ... af bøger

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Andrea wrote:Har han egentlig læst Skammerens Datter? (must read inden for dansk fantasy). Jeg kom også til at tænke på Anne McCaffreys dragebøger (første bog: Dragonflight). Hendes trilogi om skjalden Menolly findes også på dansk (men er nok ikke i handlen længere).

... og så kan jeg også varmt anbefale Hunger Games-serien, Gone-serien og Everlost-serien - de to første er dystopiske serier mens den sidste mere er en form for scifi/fantasy-serie (obs - men det er forholdsvis barske bøger, da der i alle tre serier er en lang række episoder, hvor børn slår hinanden ihjel).
Super, tak.
Han her læst et par af de serier, du nævner, men ikke alle. Jeg vil vende tilbage til tråden her, når Canavan er blevet tygget :D . Jeg læser højt for tiden. Det er ellers længe siden, men vi læser Himmelherren sammen. Det er super hyggeligt!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

Foppwin wrote:Bartimæus (4 bøger) vil passe fint. Bartimæus
Aldrig hørt om den ... Vil straks undersøge mere :D takker.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by digter »

God tråd! Jeg har selv en 10-årig der læser og jeg kan se at der er meget at gå i gang med :). I øjeblikket er han i gang med Kongen vender tilbage i Ringenes Herre serien. Forleden kom jeg dog hjem med første bind i Percy Jackson serien og så blev Ringenes Herre sat på pause for en stund, som nok han nok alligevel synes er lidt for tung :). Jeg tror også den er lidt for kompliceret rent plot mæssigt. Han siger i hvert fald at han ikke helt forstår alt hvad der foregår.

Han har tidlugere læst de tre(?) bøger i Erik Menneskesøn og hele Harry Potter serien. Den sidste har jeg ikke selv læst, så aner ikke hvor upassende den er for en 10-årig, men min kone HAR læst den og hun sagde at det var noget problem.
Image
User avatar
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 233
Joined: Tue May 08, 2007 4:08 pm
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Location: Gladsaxe

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by weilmann »

Hvis han ikke rigtigt faldt for Muchamores "CHERUB", kunne forløberen "Henderson's Boys" varmt anbefales - der er 4 bind på dansk nu. Det er 2. Verdenskrig-agent-spænding for alle pengene.
John Flanagan, som har skrevet den super-populære "Skyggens Lærling"-serie, har også 4 bøger i hans "Våbenbrødre"-serie på dansk nu. Det er ligeledes fantastisk underholdning.
Garth Nix og Sean Williams skriver på deres "Kaostvillinger"-serie, men der er kun 2 bind på dansk, og Alex Scarrow skriver på "Time Riders" (tidsrejse-spænding), når han skriver for børn og unge - begge serier er gode.
Mvh
Martin
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Helle »

weilmann wrote:Hvis han ikke rigtigt faldt for Muchamores "CHERUB", kunne forløberen "Henderson's Boys" varmt anbefales - der er 4 bind på dansk nu. Det er 2. Verdenskrig-agent-spænding for alle pengene.
John Flanagan, som har skrevet den super-populære "Skyggens Lærling"-serie, har også 4 bøger i hans "Våbenbrødre"-serie på dansk nu. Det er ligeledes fantastisk underholdning.
Garth Nix og Sean Williams skriver på deres "Kaostvillinger"-serie, men der er kun 2 bind på dansk, og Alex Scarrow skriver på "Time Riders" (tidsrejse-spænding), når han skriver for børn og unge - begge serier er gode.
Jeg ved, at han har læst noget Muchamore, men det er Allan, der har styr på den forfatter - 2. Verdenskrig kunne dog være et meget stort hit. Skyggens lærling var vi begge glade for, så Våbenbrødre kunne sagtens være noget :D .
Tak for anbefalingerne - jeg synes, at vi både nu og tidligere har fået rigtigt mange gode bud, som han har taget til sig :idea:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Frouvne »

weilmann wrote:Hvis han ikke rigtigt faldt for Muchamores "CHERUB", kunne forløberen "Henderson's Boys" varmt anbefales - der er 4 bind på dansk nu. Det er 2. Verdenskrig-agent-spænding for alle pengene.
John Flanagan, som har skrevet den super-populære "Skyggens Lærling"-serie, har også 4 bøger i hans "Våbenbrødre"-serie på dansk nu. Det er ligeledes fantastisk underholdning.
Garth Nix og Sean Williams skriver på deres "Kaostvillinger"-serie, men der er kun 2 bind på dansk, og Alex Scarrow skriver på "Time Riders" (tidsrejse-spænding), når han skriver for børn og unge - begge serier er gode.
I.f.t. Muchamores CHERUB, så er det efterhånden en del år siden jeg placerede dem foran ham, hvor han afviste dem. Siden har han læst Aramov-serien (People's Republic, Guardian Angel og Black Friday (Lone Wolf er på vej hertil!)), der jo på en eller anden måde er i CHERUB-universet. Dem har han været så begejstret for, at han lokkede sin far til at læse de første og jeg var faktisk meget positivt overrasket. Vi afventer ligeledes den første bog i hans nye serie (?) Rock War ... så alt i alt tror jeg ikke jeg ville have noget problem med at få ham til at læse den oprindelige CHERUB-serie ... og Henderson's Boys foreslog jeg ham faktisk for et par dage siden, så når der bliver et hul, hvor han ikke har noget at læse, kunne det godt blive dem, jeg hiver frem. Heldigvis har han ikke noget problem med at læse engelske bøger, så jeg køber konsekvent hans bøger på engelsk. Så om de er oversat eller ej er ikke en bekymring i denne sammenhæng.

Jeg køber bøger til ham, når jeg er inspireret og det var jeg for nyligt, så vi venter i disse dage på at en række bøger dukker op. Bl.a. har jeg bestilt de bøger af Rob Grant, han ikke har læst (Colony, Incompetence og Fat). I mine ungdomsår var jeg ret glad for bøgerne i Red Dwarf serien, der i mine øjne var super-morsomme. Den indstilling til dem delte Severin heldigvis, da han for et års tid siden læste dem, så nu må han læse noget mere af Rob Grant ... og så er der jo også nogle flere af hans bøger, jeg kan låne af. :wink: Time Riders kunne tematisk meget vel være noget for ham, så den vil jeg da kigge nærmere på.

Indenfor det sidste halve års tid har jeg haft held med at introducere ham for Veronica Roths serie startende med Divergent, Kincaids serie startende med Insignia og endelig Scotte Westerfelds Leviathan. De har alle været noget, han bare har slugt. Til min overraskelse har han også slået til, når jeg har lagt bøger som Chomp af Carl Hiaasen, The Curious Incident... af Mark Haddon og The Fault in Our Stars af John Green på hans natbord. Så alt i alt føler jeg, vi har en temmelig taknemmelig opgave i.f.t. at skulle motivere til læsning. Men det gør dog også, at jeg i høj grad værdsætter input som dem du tidligere har givet, Martin og den hjælp vi i øvrigt har fået hos den lokale engelske boghandel, samt fra de lokale bibliotekarer (særligt på børnebiblioteket).
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Andrea »

Fedt at han læser så nuanceret og blandt andet har læst 'The Fault in Our Stars' - det er ellers ikke en bog, som mange drenge kaster sig over, men det er en rigtig fin ungdomsroman :)
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Stunke »

Hvad med Knud Holtens serie: Alex paa eventyr?
Min kaereste laeste dem igen for kort tid siden og de er efter sigende stadig fantastiske.

Hvilken alder er de tiltaenkt? Jeg kan simpelthen ikke lure aldersrelaterede anbefalinger.
Hvis det godt maa vaere voksent paa englesk, men ikke grafisk, hvad saa med de gamle SciFi boeger: Dune og The Moon is a Harsh Mistress? Tau Zero?
Kevin J Anderson har skrevet en 7 boegers serie (saga of the seven suns) hvor man virkelig kommer alle klichekrogene af rumopera igennem. Det er ikke hoejpandet laesning, men hvis knaegten kan lide at lade sig opsluge af et univers saa er det vel et godt bud.

Ender's Game! Enhver knaegt der er lidt begavet vil sikkert finde en del troest i den bog...

Neil Gaiman (verdens bedste forfatter) har skrevet Neverwhere, American Gods, The Graveyard Book, Anansi Boys, osv osv... hans boeger er anbefalelsesvaerdige til alle (synes jeg).

Hvis det godt maa vaere sjovt: P.G Wodehouse! Klassisk old-school british hoho-humor og lystspil. Hvis man kan lide hans stil findes der rigtigt mange af hans boeger derude, og de er alle sammen billige at koebe over Amazon saa vidt jeg ved.

Joseph Hellers: Catch 22 er klassisk laesning, og med garanti en fortaelling der rent kronologisk er strikket sammen paa en maade han ikke har set foer. Den er desuden ogsaa super sjov! Bogen benytter sig af mange virkemidler der er kendt fra film, men Heller faar det til at virke paa bog. Der er dog vidst nok en eller flere bordelhistorier relateret til bogen, saa det er ikke sikkert I vil synes det er kosher endnu.

Gung-ho Swashbuckling action: Chris Wooding! Retribution Falls, Black Lung Captain, The Iron Jackal og Ace of Skulls er en TORDNEDE fed steampunkserie og ALLE der kender alle bogstaverne i alfabetet skylder sig selv at give serien en tur. Hver bog staar selvstaendigt, men samlet set fortaeller de en enormt fed historie om en lurende borgerkrig. Serien er... overraskende fed!

SciFi: James S. A. Corey: Leviathan Wakes
Indtil videre er der udgivet 4 boeger i den officielle historiefortaelling, men alle fire boeger er skrevet med et forskelligt fokus. Den foerste er egentligt en SciFi horrorhistorie, den naeste en krigshistorie, den naeste et politisk spil om mytteri ombord paa pionerrumskibe.

Naar han bliver voksen nok til noget Rigigt serioes fucking fantasy (den her anbefaling gaar OGSAA ud til alle der kender allle bogstaverne i alfabetet): Joe Abercrombies First Law Trilogi. Den er federe end Game of Thrones. Den er lettere at hitte rede i, den er ikke et sekund mindre ubehagelig og det er rigtig fantasy. Det er maaske den bedste trilogi jeg nogensinde har laest. Men altsaa, det er altsaa kun for voksne mennesker. Den er tordnende ubehagelig til tider...
It's about playing games, not owning games.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by netsapiens »

Stunke wrote:Neil Gaiman (verdens bedste forfatter) har skrevet Neverwhere, American Gods, The Graveyard Book, Anansi Boys, osv osv... hans boeger er anbefalelsesvaerdige til alle (synes jeg).
THIS!! Jeg er også blevet kæmpe forelsket i Neil Gaimans historier. Til en knægt vil jeg sige The Graveyard Book og The Ocean at The End of The Lane som to fremragende titler at starte med.
Stunke wrote: Naar han bliver voksen nok til noget Rigigt serioes fucking fantasy (den her anbefaling gaar OGSAA ud til alle der kender allle bogstaverne i alfabetet): Joe Abercrombies First Law Trilogi. Den er federe end Game of Thrones. Den er lettere at hitte rede i, den er ikke et sekund mindre ubehagelig og det er rigtig fantasy. Det er maaske den bedste trilogi jeg nogensinde har laest. Men altsaa, det er altsaa kun for voksne mennesker. Den er tordnende ubehagelig til tider...
NOT THIS!! :)
Jeg læste hele trilogien og var monsterskuffet. Ingen interessant karakterudvikling, masser af vold, omend godt beskrevet, men bare lige meget, og lige lovlig mange litterærlige gimmicks i forfatterens måde at skrive på.

For seriøs fucking fantasy er min goto-guy Brandon Sanderson. Hans Mistborn trilogi er fænomenal, og flere af hans øvrige titler moderat interessante. især Legion synes jeg er dødinteressant (dog ikke fantasy)
I øvrigt er jeg nu halvvejs inde i bind to af Raven's Shadow, og jeg er MEGET positivt overrasket. Dejligt når man opdager en juvel uden at få den anbefalet først. Man føler sig lidt som en skattejæger :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:
Stunke wrote:Neil Gaiman (verdens bedste forfatter) har skrevet Neverwhere, American Gods, The Graveyard Book, Anansi Boys, osv osv... hans boeger er anbefalelsesvaerdige til alle (synes jeg).
THIS!! Jeg er også blevet kæmpe forelsket i Neil Gaimans historier. Til en knægt vil jeg sige The Graveyard Book og The Ocean at The End of The Lane som to fremragende titler at starte med.
Den tilslutter jeg mig. Neil Gaiman er helt fantastisk. Udover de to bøger Claus nævner kan jeg til yngre læsere anbefale eventyret "Stardust" - især den illustrerede udgave, som er dødflot.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Stunke »

netsapiens wrote:...
Jeg læste hele trilogien og var monsterskuffet. Ingen interessant karakterudvikling, masser af vold, omend godt beskrevet...
Jeg husker det som om kronologien i bogen ikke straekker sig over en periode hvor det gav mening at karakterne aendrer sig synderligt. Hvorfor skulle de ogsaa det naar de fleste af dem er staalsatte dummernikker alligevel. De prinser, konkubiner, inquisitors og troldmaend der forventeligt anskuer verden fra mere end een vinkel aendrer sig markant igennem trilogien, det er bare ikke alle karakterne der goer det. Det ville satme vaere maerkelig hvis Black Dow pludseligt holdt op med at vaere skingrende psykopat, naar nu han er en skingrende psykopat.

Tidsrammen er en helt anden en Game of Thrones hvis jeg husker ret naar man set paa karakterudviklen i GoT saa tror jeg de to boeger staar ret godt maal med hinanden.
It's about playing games, not owning games.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by netsapiens »

Jeg er faktisk ikke uenig Stunke, jeg påpeger også bare at jeg var skuffet. Og det er måske fordi jeg godt kan lide en udvikling i mine historier, og derfor forventede noget andet end jeg fik.
Demon Cycle, startende med The Warded Man har lidt af det samme problem, men her slipper forfatteren lidt om det ved at bladre rundt i hovedpersonens fortid og nutid som giver noget kontekst. Men ellers er det bare kapow, kasplat det meste af det.. men den kan jeg til gengæld stadig lide *shrug*

Jeg er også fuldt ud klar over at en person der ikke kan lide First Law er lige så sjælden som en person der ikke kan lide at spille Dominion... jeg er så bare i formand i begge foreninger :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by zutcorp »

For seriøs fucking fantasy er min goto-guy Brandon Sanderson.

Er SÅ rigtigt. Og der er hverken for meget udpenslet vold eller sex. Jeg er i øjeblikket igang med at høre Stormlight Archives som audiobook, og måtte liiige have den med ind o lytte videre på efter dagens hjemtur! Det er virkeligt klasse!

Vil også anbefale Mistborn serien, som han selv siger er mere Young Adult, men så er jeg altså også young adult :-)

Må indrømme at Sanderson har overhalet det meste andet for mig!
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by Stunke »

netsapiens wrote:... ikke kan lide First Law er lige så sjælden som en person der ikke kan lide at spille Dominion...
Min kaereste og jeg er to af dem... Det er jo et virkeligt kedeligt spil!
It's about playing games, not owning games.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Anbefaling søges ... af bøger

Post by netsapiens »

Når jeg bliver færdig med bind to af Raven's Shadow, så kommer den til at stå på The Lies of Locke Lamora som får gode ord med på vejen. I særdeleshed påvirket af Pat Rothfuss's anmeldelse (jeg synes i øvrigt at hans Kingkiller Chronicles er stærkt overvurderet.. .også selvom jeg med garanti læser tredje bind for at få slutningen med, når han engang får den skrevet :) )
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply