Pickomino

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Pickomino

Post by mrbulow »

Mik wrote:Copyright er et amerikansk firma som tager sig af forfatteres rettigheder. Spildesignere er ikke forfattere, så de er naturligvis ikke omfattet af dette. I Danmark er det KODA som tager sig af de danske forfattere of komponisters rettigheder, og de omfatter naturligvis heller ikke spil.

Derimod er alle europæisketekster og billeder og automatisk omfattet af Bernerkonventionens lov om ophavsret. Hvilket vil sige at man ikke blot kan kopiere reglerne til et spil, eller grafikken.

Men en ting er lov, noget andet moral.
Og da de fleste i dette forum formentlig gladeligt har piratkopieret film og computerprogrammer, nytter det nok ikke meget at forsøge at tale om moral her. Men eftersom jeg har mange personlige venner som forsøger at leve at at sælge spil (både på den ene og den anden måde) tillader jeg mig at misbillige sådanne unddragelser.

Jeg har intet imod at folk laver en kopi til eget brug. Men hvis man gør filer offentlig tilgængelige er det en anden sag.
Er træt af at denne tråd er endt i snak og ulovlig kopi og copyrigth...

Jeg er på ingen møde ude på at snyde folk der har slidt, slæbt og arbejdet hårdt for at fremstille og udgive et spil.
Hvilket man også kan se hvis man tjekker min samling på BGG :wink:

Men kan ikke se hvad der ville ske ved at ligge filer offentlig tilgængelige...

Hvis folk vil nøjes med et hjemmelavet kopi er det vel deres egen sag ?
Jeg ved at jeg har skabt en masse små brætspillere på mit arbejde og at mange af dem er begyndt at spille meget mere der hjemme med mor og far. Så de kopi spil jeg har lavet til præmier er, syntes jeg godt givet ud... og andre der ikke har tiden til at sidde og lave det hele selv kunne printe filerne (hvis jeg ligger dem op) ud og gøre noget lignende...

Hvad med de spil I/vi købet brugt af hinanden herinde ? Hvor er moralen der ? ( Jeg gør det og har ingen problem med det)
At købe brugte spil frem for et nyt, synder man så ikke forhandlere, producenter osv. osv. for deres penge ?

Jeg vil ikke starte en diskusion, tvært imod... vil bare prøve stoppe denne snak om ulovlig kopi og copyrigth...
Det var ikke det jeg postede, men et spil man kunne lave selv. :)

PS. hvor kan man købe/få det lille Mini spil Pickomino ?
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Pickomino

Post by Stony »

Det er ikke et forsøg på at blæse til den ild du forsøger at slukke, men jeg tror der med hensyn til det selv at lave et eksemplar af et udgivet spil, er en usynlig grænse nogen ikke vil overskride mellem spil der ikke længere bliver (gen-) optrykket og spil der stadig kan købes i butikkerne. Førstnævnte træder man ikke nogen over tæerne ved at lave sit eget eksemplar af. Sidstnævnte kan være en anden sag.

Jeg har ikke noget problem i at folk af den ene eller anden årsag laver et spil selv, istedet for at købe et eksemplar. Konkret gav jeg selv 7,50€ for Pickomino i Essen. Men jeg synes selv det nærmer sig røveri, når man herhjemme beder om 175,- kr. for selv samme spil. Men nu vil jeg følge din opfordring, og lade din tråd fortsætte sit liv. Men denne debat kunne stadig være interessant. Om ikke andet, så i en særskilt tråd.
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Pickomino

Post by akwlinka »

mrbulow wrote: PS. hvor kan man købe/få det lille Mini spil Pickomino ?

Jeg har 4 stk. liggende som jeg gerne skiller mig af med for kr. 35 pr. stk. + forsendelse

og jeg kan skaffe flere, måske...
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Pickomino

Post by Larsine »

Jeg køber gerne et stk mini Pickomino.

Jeg henter og betaler d. 26. hvis det er OK med dig.
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Pickomino

Post by mrbulow »

akwlinka wrote:
mrbulow wrote: PS. hvor kan man købe/få det lille Mini spil Pickomino ?

Jeg har 4 stk. liggende som jeg gerne skiller mig af med for kr. 35 pr. stk. + forsendelse

og jeg kan skaffe flere, måske...

Hvad er forsendelsen for sådan et lille spil :P ?
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Pickomino

Post by akwlinka »

mrbulow wrote:
akwlinka wrote:
mrbulow wrote: PS. hvor kan man købe/få det lille Mini spil Pickomino ?

Jeg har 4 stk. liggende som jeg gerne skiller mig af med for kr. 35 pr. stk. + forsendelse

og jeg kan skaffe flere, måske...

Hvad er forsendelsen for sådan et lille spil :P ?
Spil og prøve kuvert vejer ca. 45 gram, så det vil pestdanmark have 8,- for tror jeg nok.
Image
User avatar
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 201
Joined: Fri Apr 16, 2010 11:06 am
Favoritspil: Memoir 44
Location: Nivå

Re: Pickomino

Post by Legius »

jeg vil da gerne aftage 2 stk, hvis der er flere tilbage.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Pickomino

Post by akwlinka »

Legius wrote:jeg vil da gerne aftage 2 stk, hvis der er flere tilbage.
Hvis den er til mig, så send en pb med din adresse, så er det en aftale.
Image
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Pickomino

Post by mrbulow »

akwlinka wrote:

Spil og prøve kuvert vejer ca. 45 gram, så det vil pestdanmark have 8,- for tror jeg nok.
Så napper jeg også en hvis du har flere :D
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Pickomino

Post by akwlinka »

mrbulow wrote:
akwlinka wrote:

Spil og prøve kuvert vejer ca. 45 gram, så det vil pestdanmark have 8,- for tror jeg nok.
Så napper jeg også en hvis du har flere :D
Send en pb med din adresse. Så får du den sidste
Image
Post Reply