Zendo - en klar anbefaling!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Regel 1: Alle størrelser skal indgå i formationen

Regel 2: Den største komponent må ikke røre bordet

Regel 3: Alle komponenter skal have kontakt med mindst en anden komponent.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeps, det er alle sammen gode bud, der præcis viser, at legoklodser sagtens kan bruges i stedet for pyramider - jeg dog noget mere simpelt i retning af:

Der skal være en 3'er klods med, og der må ikke være gule klodser .... så der er et væld af muligheder...

Gad vide, hvor mange muligheder der egentlig ville være!
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Helle wrote: Der skal være en 3'er klods med, og der må ikke være gule klodser .... så der er et væld af muligheder...
Jeg sidder og spekulerer på, hvor enkel reglen skal være - altså hvordan man præciserer det fra start. Jeg tænkte nemlig først på reglen om, at der ikke må være gule klodser, men forkastede den igen, da en af de 'forkerte' også var uden gule klodser.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Det er sådan, at masteren laver en regel, og laver en rigtig og en forkert opstilling - det vil sige en opstilling, som har Buddha natur og en opstilling, som ikke har.

Så laver eleverne en opstilling på skift - spørgsmålet er, om den opstilling der er lavet har Buddha natur eller ej ....

I det tilfælde du nævner, der kan det ikke være regelen, at der ikke må være gule med, for så ville (som du også selv nævner) de to andre opstillinger også have buddha natur, og det har jeg defineret, at de ikke har. Så kan masteren modbevise et gæt ved at pege på bordet og sige, at der jo heller ikke er gul med der, derfor kan det ikke være regelen. Hvis masteren ikke kan modbevise et gæt ved at pege på bordet, så skal han/hun lave en opstilling, som enten:

er falsk men overholder det der blev gættet på (har en stor med, men er falsk - hvis gættet var, at der skulle være en stor med)
er sand men ikke overholder det der blev gættet på (ikke har en stor med, men er sand, selvom der blev gættet på, at der skulle være en stor med)

En regel kan være præcis så enkel eller kompliceret, som man selv synes, men det er kun sjovt, hvis man rammer det rigtige niveau (synes jeg) det skal være lidt svært, men det skal ikke være, så man hver gang sidder og må give op... Når vi spiller med Severin, så kan regelen eksempelvis være, at noget der SKAL være - det er lettere end noget der IKKE MÅ være .... man kan således tilpasse niveauet - eksempelvis har vi haft lavet en opstilling der hed: Der skal være en stor med. Eller der skal være to pyramider, som har samme størrelse... Der skal være en der ligger ned ... ovs.
Post Reply