Space Dealer - 27/10-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Space Dealer - 27/10-06

Post by Frouvne »

Space Dealer er nok det af årets spil fra Essen, jeg har hørt mest differentierede meninger om. Selv finder jeg det meget originalt.

I Space Dealer har man hver sin rumstation, der kan producere råstoffer. Endvidere har man et rumskib, man kan transportere råstoffer med til de andre spilleres rumstationer - for så vidt at man har kunnet producere netop den kombination af råstoffer, de efterspørger. I praksis er spillet naturligvis noget mere komplekst, men det er grundtrækkene. Vil man vide mere om Space Dealer, kan man læse min beskrivelse:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... Dealer.htm

Space Dealer spilles på tid og et spil tager 30 minutter. Spillet er meget hektisk, hvorfor man skal afsætte et prøvespil, hvor alt godt kan virke lidt kaotisk. Hver spillere har to timeglas og stort set alle ting man kan gøre i spillet, kræver at man starter et timeglas og venter til det løber ud. Det giver et spil, hvor man er under konstant tidspres...

Spillets strategiske dybde er begrænset - men det er absolut et forfriskende indslag! :D
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg har kigget lidt på det et par gange, men kan simpelthen ikke lure, om det er et spil for mig eller ej. Konceptet lyder rigtig sjovt, men jeg er ikke så vild med tidspres-elementet (stress kan man jo så let få i hverdagen ;)).

Hvad var det mest fængende ved spillet?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Originaliteten i Space Dealer er for mig tæt forbundet dels med de to timere, der hele tiden kører og så det faktum at der yderligere er en ydre tidsramme på en halv time. Så har man nok tidspres i hverdagen skal man nok kigge efter noget andet... jeg ser dog frem til at spille det igen!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Se det lille tv-indslag på Tric Tracs hjemmeside og få en fornemmelse af spillet:

http://www.trictrac.net/index.php3?id=t ... ash&ref=57
frouvne, administrator

Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg er lidt fascineret af de timeglas :)
I hvor høj grad har man mulighed for at følge med i, hvad de andre laver? Er der ikke fare for, at man sidder hver især og nørkler uden at holde synderlig øje med, hvad de andre spillere har af planer?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

I mine to første spil så jeg stort set ikke på de andre. Jeg er dog fuldkommen overbevist om, at det ville ændre sig. Allerede anden gang havde jeg langt større overblik og timerne løber alligevel i noget tid, så når først man har en smule rutine er der lidt ventetid, man kan bruge på at kigge nærmere på modspillerne... tror jeg!
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Nyhedens interesse falmede hurtigt for dette ellers meget originale spil. Nu kommer der så en udvidelse til spillet i forbindelse med Spiel 2007, så hvis man har lyst til at peppe det op, skulle der være mulighed for det! Udvidelsen bærer titlen: All-Zeit:
All-Zeit contains 42 new cards in nine different categories, such as Trading Stations that improve your trading ability, Dumpsites which take the right number of goods of any color, Spy Bunkers which let you take cards from other players, and Wormholes that allow you to travel more quickly through space. The expansion also includes ten wooden cubes that fuel the Energy Shields and Chronopheres that you’ll find within the game.
Kilde:

http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... expansion/
frouvne, administrator

Image
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Danny »

Jeg har stadig ikke fået taget mig sammen til at få spillet endsige kigget på Space Dealer. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om den medfølgende cd sparer en for meget læsearbejde i reglerne?
Danny Rasmussen
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Danny wrote:Jeg har stadig ikke fået taget mig sammen til at få spillet endsige kigget på Space Dealer. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om den medfølgende cd sparer en for meget læsearbejde i reglerne?
Beklager, men det er blot et soundtrack, der fungerer som timer. Men du kan måske afspille den imens du læser reglerne og på den måde gøre læsningen mere behagelig... :wink:
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:
Danny wrote:Jeg har stadig ikke fået taget mig sammen til at få spillet endsige kigget på Space Dealer. Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om den medfølgende cd sparer en for meget læsearbejde i reglerne?
Beklager, men det er blot et soundtrack, der fungerer som timer. Men du kan måske afspille den imens du læser reglerne og på den måde gøre læsningen mere behagelig... :wink:
Der var jeg vist lidt for hurtig på aftrækkeren, Danny. Udover lydsporet må der også være en eller anden form for introduktion/regelgennemgang på CD'en; der ligger nemlig på BGG engelske undertekster hertil:

http://www.boardgamegeek.com/file/info/26822
frouvne, administrator

Image
Post Reply