RomerRiget på Radio24syv handler idag om brætspil

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

RomerRiget på Radio24syv handler idag om brætspil

Post by MesterLars »

hvis nogen skulle være nysgerrige.
bl.a. om guldbrikken og brætspillets historie osv.

http://arkiv.radio24syv.dk/video/707173 ... -39-2012-1
http://arkiv.radio24syv.dk/video/707191 ... -39-2012-2
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: RomerRiget på Radio24syv handler idag om brætspil

Post by Larsine »

Har lige hørt første del af udsendelsen, og jeg er både positivt og negativt overrasket.

Jeg synes at Knud Romer har tendens til at snakke alt for meget. Jeg ved godt at det er hans udsendelse, men det bærer præg af at han allerede har snakket med sine gæster, og han siger rent faktisk meget af det som man forventer at gæsterne skal sige. Det virker ikke som en helt naturlig samtale.

Ligeledes synes jeg Knud forsøger at skubbe sine gæster i bestemte retninger, og til dels også holdninger.

Jeg synes heller ikke jeg lærte noget nyt, men det er måske bare fordi jeg er alt for indspist i brætspilsuniverset.

Nu vil jeg lytte til anden del af udsendelsen, og så skal jeg kon komme med nogle flere kommentarer.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: RomerRiget på Radio24syv handler idag om brætspil

Post by Gunness »

Larsine wrote:Jeg synes heller ikke jeg lærte noget nyt, men det er måske bare fordi jeg er alt for indspist i brætspilsuniverset.
Netop, udsendelsen er jo klart møntet på ikke-brætspillere.

Edit: glemte lige at sige - ja, værten snakker alt, alt for meget :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: RomerRiget på Radio24syv handler idag om brætspil

Post by Stony »

Det virker på mig som lidt underlig omgang. Der er gode punkter der bliver berørt, men der er også en pæn portion særdeles tyndbenede konklusioner/postulater. (Dog fortrinsvis fra Romer's side.) Og jeg synes de springer en hel del rundt. Men jeg er nok bare ved at tage forskud på glæderne som gammel gnaven mand.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: RomerRiget på Radio24syv handler idag om brætspil

Post by Larsine »

Jeg fik hørt anden halvdel da jeg cyklede hjem fra arbejde, og det var hårdt arbejde. Altså ikke cykelturen, men at høre på så meget Knud Romer på en gang.

Ofte var der op til 5 minutters enetale med Knud, hvor hans gæst slet ikke fik lov til at sige noget som helst.

Og så havde Knud en tendens til at komme ud af nogle tangenter, som jeg i hvert fald havde svært ved at acceptere når de blev fremlagt som "sandheden".

Specielt i det første indslag, hvor Lauge Luchau næsten ikke fik lov til at være med. Det er måske også lidt svært når den ene er på telefon, og den anden bare bliver ved med at snakke. Når så endelig Knud stillede et spørgsmål, så var det oftest et ja/nej-spørgsmål, et meget ledende spørgsmål, eller et retoriske spørgsmål, og Lauge lod sig desværre fange i dette. Dertil komme at Knud kommer med flere faktuelle fejl. F.eks. siger han at "vi fik rollespil i 90'erne", og at alle de moderne brætspilsdesignere var unge i '90erne.

Senere i udsendelse referere Knud også noget af det Lauge har sagt, men jeg er sikker på at han både mis-referer, og referere noget af det han selv siger som om det er Lauge der siger det, bare fordi han fik Lauge til at sige ja på det rigtige tidspunkt.

Snakken med Thomas Løfgren var dog bedre, men Knud stillede igen alt for mange liniære spørgsmål. Thomas lod sig dog ikke fange af disse, og var god til at snakke videre. Nu hørte jeg Thomas i forbindelse med Guldbrikken, og det han sagde der, var dog mere interessant end det der kom frem i denne udsendelse.

Til sidst snakkede Knud med Anders Skovgaard-Petersen, som jo laver læringsspil, og de har bare ikke ret meget med brætspil at gøre. Brætspil spiller vi jo for sjov, hvorimd deres spil altid har en bagtanke, og typisk skal få os til at live bedre til nogle sociale relationer. Hvis ikke det var fordi jeg var på cykel, er jeg sikker på at jeg var faldet i søvn under denne del at udsendelsen.

Alt i alt må jeg indrømme at jeg var skuffet over udsendelsen. Alt for indspist, alt for meget Knud Romer, og alt for dårlig spørgeteknik. Men det er nok den måde udsendelsen skal være på.

Hvis det var et spill der lå på BGG, ville jeg kun kunne giver det 4/10, og så synes jeg faktisk jer er gavmild.
Post Reply