Page 1 of 1
"Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Fri Nov 30, 2012 3:22 pm
by Allan Jacobsen
Jeg har fundet ud af, at spil hvor man essentielt bare skal flytte(ved hjælp af terning eller ej) og derefter lave en action, slet ikke er noget for mig.
Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -
Har den mekanisme et navn?
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Fri Nov 30, 2012 3:28 pm
by Stony
Hvis du tænker at du vil fremsøge eller alternativt filtrere dem fra, så tror jeg det bliver svært.
Hvis jeg på BGG kigger på Tannhäuser, står der kun to mekanismer:
Dice Rolling
Variable Player Powers
...og det er i hvert fald ingen af disse.
Kigger jeg på Mansion of Madness:
Area Movement
Dice Rolling
Hand Management
Modular Board
Partnerships
Pick-up and Deliver
Role Playing
Variable Player Powers
...heller ikke noget.
Jeg tænker umiddelbart
Action Point Allowance System, men det dækker tilsyneladende over noget andet. Så nej, jeg tror ikke det har et navn.
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Fri Nov 30, 2012 9:14 pm
by Andrea
Umiddelbart ville jeg kalde den
Roll and Move - det mener jeg også at have set flere steder på Boardgamegeek

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Sat Dec 01, 2012 2:28 pm
by Brichs
Andrea wrote:Umiddelbart ville jeg kalde den
Roll and Move - det mener jeg også at have set flere steder på Boardgamegeek

Men Roll & Move er lidt noget andet. Ludo og Matador har Roll & Move, hvor du ruller din terning, og bevæger dig hen hvor du skal. Descent har så vidt jeg husker ikke den funktion, der kan du bevæge dig et fast antal felter. Eller tager jeg meget fejl?
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Sat Dec 01, 2012 11:04 pm
by Andrea
Brichs wrote:
Men Roll & Move er lidt noget andet. Ludo og Matador har Roll & Move, hvor du ruller din terning, og bevæger dig hen hvor du skal. Descent har så vidt jeg husker ikke den funktion, der kan du bevæge dig et fast antal felter. Eller tager jeg meget fejl?
Det er selvfølgelig rigtigt nok - i det første indlæg spørges der ind til en mekanisme, hvor et terningeslag kan være - men ikke nødvendigvis er - det, der bestemmer hvor langt man rykker. Jeg opfattede det udelukkende som spil, hvor man bruger terningeslag til at afgøre, hvor langt man kommer

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Sun Dec 02, 2012 11:47 am
by Allan Jacobsen
Det er selvfølgelig også lidt selektivt, for i et spil som Merchant & Marauders og Fire & Axe skal man jo også bare lave sit movement og så tage nogen actions. Men de har ikke helt samme føling over sig.
Jeg tænker ikke helt på roll / spin & move, men det er der henad,
Kan faktisk heller ikke sætte ord på, hvorfor jeg ikke kan lide det, men de keder mig bare lidt. Det kan selvfølgelig også være, at de nævne spil er meget temabaseret, og at spilmekanismer i eksempelvis Descent og Mansion of Madness er mindre gennemtænkt.
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Mon Dec 03, 2012 2:03 pm
by ozimek
Move and roll?
(Roll), Move, & Act! <- fænger ikke helt.
Måske er nøglen noget med tur-strukturen; altså at en spiller tager hele sin tur (alle faser) hvorefter næste spiller gør det samme? I modsætning til typisk
role selection hvor alle gennemfører den samme fase efter tur (Puerto Rico, TI3 etc..) og fx chit-pull.
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Wed Jan 02, 2013 12:44 pm
by glorn
uden at kende dine spilpræferencer...
har du prøvet alien frontiers, kingsburg... i alle de tre spil slår du nogle terninger og så tager du et valg hvad du vil bruge dem til.
det jeg prøver at komme frem til er (rent gætværk): er det move -> action-delen der er lidt kedeligt for dig? eller er det måske i virkeligheden at de valg i de spil du nævner er kedelige/trivielle?
EDIT: slettede en referense til et spil da jeg huskede navnet forkert.
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Tue Jan 29, 2013 8:56 pm
by AnniSøren
Jeg kan se at du har "Glen More" i samlingen - det er vel også move+action (dog med et spændende tvist mht rækkefølgen af spillere). På et personligt plan forsøger jeg at holde mig fra terningespil, hvor held-faktorer gør, at man jo næsten ligesågodt kan spille Ludo... Måske kunne man kalde dem "Roll, Pray and Play"
/S
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Tue Jan 29, 2013 10:08 pm
by Jesper Amstrup
Hvis man virkelig vil, kan man vel proppe de fleste spil ned i den kasse. Flyt med/på noget og lav en handling. Jeg gætter på at det er fra et sted på brættet til et andet. Selvom man begrænser sig til det, er der stadig masser af spil det benytter sig af noget i den retning - Også nogle du har givet god rating på BBG. F.eks. Blood Bowl som du har givet 10. Jeg tror ikke man filtrere spil fra udfra så bredt et kriterie... ikke uden af gå glip af noget guld.
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Posted: Wed Jan 30, 2013 10:09 am
by Mik
Allan Jacobsen wrote:Jeg har fundet ud af, at spil hvor man essentielt bare skal flytte(ved hjælp af terning eller ej) og derefter lave en action, slet ikke er noget for mig.
Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -
Har den mekanisme et navn?
Jeg tror også at Allan fokuserer på den forkerte mekanisme.
Men de nævnte spil har i hvert fald et par fælles genrer: nemlig
AmeriTrash og
Fantasy Rollebrætspil