3D printere

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

3D printere

Post by Stony »

Det KRIBLER i mig for at købe en 3D printer, og jeg ville høre om der er andre der har erfaringer? Konkret tænker jeg en af de mere økonomiske modeller, og den skal kunne printe i plastik.

Konkret har jeg kig på CUBE. http://www.youtube.com/watch?v=-YXm3TK_rh8

Mulighederne er jo næsten uendelige.
- Spilkomponenter til en brætspil-prototype.
- Custom-made terninger.
- Hjemmelavede ekstra enheder til Space Hulk / War of the Ring / You-name-it.
- Cover til mobiltelefonen som man selv har designet.

Udfordringen ligger naturligvis i at blive habil nok til at designe de nødvendige 3D-modeller, men på sigt er jeg overbevist om at der vil dukke masser af hjemmesider op dedikeret til up/download af 3D-design til 3D-printere. (Og på den konto kan jeg godt grue for LEGO's fremtid, hvis det er billigere at printe sine egne klodser end at købe den ægte vare.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 3D printere

Post by Mik »

Jeg har kun erfaring far de printere firmaer har haft med på Essen Messen.
Og her kan jeg sige, at selv om jeg fik en smidt i nakken gratis ville jeg ikke bruge den, da kvaliteten ikke var noget at prale med. Og prisen var aldeles exorbitant.

Nu er det nogle år siden, så kvaliteten er naturligvis bedre i dag, men jeg vil stadig mene at de har problemer med det at lægge lag på lag (3D). Nu viser fyren på din video jo sjovt nok ikke maskinen lave mere en et enkelt lag...

Med hensyn til LEGO behøver du ikke at bekymre dig for dem de første mange år.
De har været udsat for konkurrence igennem mindst en menneskealder, og professionelle producenter har endnu ikke lavet en klods som er helt så god som den rigtige. Det kræver mere end som så at lave klodser, som let kan sættes sammen og skilles ad igen - og igen og... og stadig hænge solidt sammen.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 3D printere

Post by Stony »

Jeg tror tingene har rykket sig mere end du tror. Du behøver altså ikke søge ret længe på youtube, før du finder videoer hvor folk laver ret imponerende ting. Sågar i flere farver og flere materialer. Men så koster det også derefter.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 3D printere

Post by Stony »

Iphone cover med tandhjul printet i eet hug:
http://www.youtube.com/watch?v=67cev_zcXJw

Spol frem til 2:35 for at se det færdige resultat.

(TOTALT ligegyldigt med tandhjul på ens cover, men jeg er imponeret over at det kan lade sig gøre at printe elementerne så tæt sammen, men at de stadig er to forskellige elementer og ikke smeltet sammen.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 3D printere

Post by Stony »

...en række andre ting han har printet.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=3xa ... =endscreen

Men så vidt jeg kan søge mig frem til, så koster de printere han benytter sig af mindst 3 gange mere end jeg har lyst til at kaste i det.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: 3D printere

Post by Stony »

Rettelse. Jeg fik det lige blandet sammen. Han bruger selvfølgelig Objet printerne, og de er røvdyre, men kan så også printe i flere farver og med flere materialer samtidig.
Sidst spillet:
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: 3D printere

Post by Oseali »

Jeg arbejder selv med Metal Injection Molding til hverdag og har et kæmpe anlæg stående som kan producere komponenter fremstillet i traditionel sprøjtestøbning i forskellige metaller (søg MIM på google, der skal nok dukke noget op), og vi bliver tit udfordret af SLS(Selective laser sintering) folk, hvis det er et lavere styktal kunden skal have.

SLR, SLS og de andre rapid prototyping metoder er vundet rigtig meget frem i de sidste år, faktisk arbejder jeg for Grundfos, og vi har i koncernen indtil flere "printere" som kan benyttes til at fremstille plast komponenter, i rigtig høj kvalitet, der dog kun kan tåle vand en gang, så de har også et anlæg som kan fremstille det direkte i metal.

Min erfaring med modellerne er at opløsningen fortsat er relativ lav (omkring 40-100 my), hvilket gør at lagene er for tykke til at få rigtig gode detaljer frem, men industri udstyret er efterhånden så godt at vi kan fremstille emner direkte til brug, så hvis man kan få fingrene i en af dem, så er man godt kørende.

Vi har bestilt en lille bordmodel af en 3D printer på arbejdet, bare for at have noget at hygge os med i udviklingsafdelingen, og den printer i ABS plast (samme som LEGO benytter til deres sten), skal nok fortælle hvordan den fungere når den er i hus :-)

Noget helt andet er at hvis man gerne vil fremstille custom items, skal man lige huske at det tager lang tid at lave en god 3D model som skal virke på printerne, et andet lille trick kan være at fremstille sin dims som man gerne vil have den (evt i FIMO), derefter omstøbe den med noget silikone , åbne formen ret forsigtigt, udtage emneet, og voila, så har man et formrum, hvor man kan hælde en termohærder plast i (eksempelvis epoxy, selvom det er et lidt dårlig valg, men kunne ikke lige komme på andre). Alternativt kan man gøre det i sand, og så kan man støbe sine figurer i metal (tin, kobber) (husk udluftning og udstyr til at rense emnet bagefter for grater).
Image
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: 3D printere

Post by Allan Jacobsen »

Problemet med de billige printere er også, at de har en fejlmargen på op til et par mm. Det er ret meget, når man taler om små figurer til brætspil.

Men jeg er helt sikker på, at de falder stødt og bliver bedre og bedre ret hurtigt. Så måske man skal vente et par år endnu.

Der er dog ingen tvivl om, at 3D-printning vil få ret stor betydning for vores hverdag i fremtiden. Og der vil nok også opstå en helt ny form for pirat-virksomhed med 3D-printer kombineret med en 3D-scanner.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 3D printere

Post by Mik »

Kan ikke påstå at jeg ville være interesseret, men jeg er dog alligevel lidt imponeret af dette arbejde: 3D Carcassonne
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: 3D printere

Post by Brichs »

Jeg faldt lige over denne på Facebook, og tænkte på jer:

Kunne du tænke dig at printe dine egne spillebrikker eller synes du bare tanken om en 3D-printer sådan generelt er rimelig sej - og kunne du tænke dig at komme nærmere på en af slagsen. Så burde du komme forbi Valby Kulturhus d. 9 januar.

"Kultur Valby har hermed fornøjelsen at indbyde til åbning af Copenhagen Fablab. Åbningen finder sted onsdag den 9. januar 2013, kl. 16.30 og et par timer frem på 4. sal i Valby Kulturhus (Valgårdsvej 4-8, Valby).

Ved åbningen vil man med egne øjne kunne se, hvad et fablab kan – fra udvikling af design i et grafisk tegneprogram på computeren til færdig udprint i 3D-format. Programmet vil desuden byde på åbningstale ved kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev. Og der vil naturligvis være vådt og tørt til ganen.

Elektronikarbejdsplads, 3D-printer med plastiktråd, 3D-mikrofræser og scanner, folieskærer, laserskærer, og CNC-fræser. Copenhagen Fablab stiller moderne faciliteter i 3D-fabrikation til rådighed på 4. sal i Valby Kulturhus til åben og fri afbenyttelse for københavnerne – samtidig åbner vi op for, at man på en række biblioteker i København får adgang til 3D-tegneprogrammerne på bibliotekernes computere.

Copenhagen Fablab bliver det første fablab i København, og blot det andet af sin art i Danmark. Fablab-tanken er global og udspringer fra Boston i USA. Det er dermed et tigerspring for kreative vækstpotentiale i København, der på denne dag slår dørene op."
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: 3D printere

Post by Larsine »

Mik wrote:Kan ikke påstå at jeg ville være interesseret, men jeg er dog alligevel lidt imponeret af dette arbejde: 3D Carcassonne
Ja imponeret over arbejdet, men jeg synes nu at brikkeren er grimme, og jeg vil foretrække de originale Carcassonne brikker frem de plastik monstre.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: 3D printere

Post by Mik »

Det er jo en af mange årsager til at jeg foretrækker spil på den måde man lavet dem på i 100 år...
Image
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: 3D printere

Post by Johannesson »

Jeg tror heller ikke at det vil erstatte almindelig spilproduktion, ligesom printere heller ikke har erstattet trykning, men der er mulighed for at lave prototyper, fan-udvidelser eller "print-you-own"-spil.

Jeg kan tilgengæld se gode muligheder for at lave opbevaringsdimser til spil. Jeg forstiller mig at nogle af de glimrende forslag til opbevaringer i spil, som man f.eks. ser på BGG, i fremtiden blev fulgt af en download-and-print mulighed.

Jeg kiggede lidt efter på nettet efter 3D-forslag til opbevaringsdimser, og bliv lidt overrasket over det som allerede findes, f.eks. http://www.thingiverse.com/thing:31017.
Image
User avatar
shh
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 64
Joined: Sun Dec 13, 2009 11:56 am
Location: Odder - Østjylland - Danmark

Re: 3D printere

Post by shh »

Faldt over denne. Det ser udmærket ud.
http://www.thingiverse.com/thing:26979

Jeg skulle gerne inden så længe være den stolte ejer af en 3d printer. ;-)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: 3D printere

Post by Gunness »

Jeg graver lige denne aldrende tråd frem.
Vores lokale bibliotek har indkøbt et par (efter sigende) udmærkede 3D-printere.
Jeg har googlet og ledt på BGG efter modeller, man kan printe ud, men ikke rigtig fundet noget. Der er nogle forskellige modeller på Thingverse, men ikke rigtig noget imponerende. Er der nogen, der kender en god side/liste, man kan hente modeller fra?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply