Tema: Imens vi venter på Le Tour

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by APK »

Så er der vist et dansk bud på et Tour de France spil på trapperne...

http://worldcyclinggame.com/

Ser ret interessant ud.
Nogen der har hørt om det er noget værd?

mvh
APK
/APK
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Mik »

Tja. Sidste et sådant spil blev lanceret var i 1995 hvor "Det officielle Tour de France spil" blev lanceret med Bjarne Riis, Jan Ulrich og samtlige andre ryttere i hele feltet, en ton a brikker (ikke blot een, men hele to(!) kasser af El Grande størrelse, fyldt til randen), og fuldfarve guide til at gendanne samtlige etaper.

Dette dansk-producerede spil udkom på flere sprog, men man skal være mere heldig for at støde på nogen som rent faktisk har set det. jeg fik tilsendt et anmelder eksempklar, men kunne desværre hurtigt konstatere at spillet var overproduceret.

Det var et simpelt 'kast-terning-og-flyt" spil der var blevet pimpet op med diverse tabeller og kort - som dog til syvende og sidst ikke ændrede på det simple faktum at man overhovedet ikke havde nogen som helst indflydelse.

Nu kan man jo kun håbe på at dette nye spil er bedre (og det kan i hvert fald ikke være værre), men vi har jo sådan set allerede fået et rigtig godt cykelspil i Leader 1 sidste år.
Image
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 335
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by APK »

Mik wrote:men vi har jo sådan set allerede fået et rigtig godt cykelspil i Leader 1 sidste år.
Det håber jeg er rigtigt, for nu er Leader 1 bestilt til levering i sommerhuset i Frankrig, hvor Tour de France skal nydes som sædvanligt - denne gang akkompagneret af vores eget lille etapeløb... Uha, det bliver en god sommer!

APK
/APK
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Mik »

APK wrote:
Mik wrote:men vi har jo sådan set allerede fået et rigtig godt cykelspil i Leader 1 sidste år.
Det håber jeg er rigtigt, for nu er Leader 1 bestilt til levering i sommerhuset i Frankrig, hvor Tour de France skal nydes som sædvanligt - denne gang akkompagneret af vores eget lille etapeløb... Uha, det bliver en god sommer!

APK
Hvis I ikke har Internet adgang fra sommerhuset, så husk at downloade dette sæt Regler fra BGG, da de trykte regler er meget mangelfulde.
Pas også på med blot at hente det første regelsæt du støder på, da flere 'oversættere' har misforstået nogle af reglene.

Ovennævnte link giver dig de korrekte officielle regler samt et par varianter (skrevet med rødt)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

APK wrote:Så er der vist et dansk bud på et Tour de France spil på trapperne...

http://worldcyclinggame.com/

Ser ret interessant ud.
Nogen der har hørt om det er noget værd?

mvh
APK

Nu har Mik jo givet et fint svar men jeg kan alligevel ikke dy mig for at gengive et reklamebillede for spillet, der selv uden Miks advarsler ville have skræmt mig væk...

world cycling game.jpg
world cycling game.jpg (315.55 KiB) Viewed 6903 times
Og så skal I da næsten også have reklameteksten:
Cykel brætspillet alle taler om, der har været vist på TV2.
Se det er jo lidt af en anbefaling...?!?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Helle »

Og med en eller anden fyr klippet ind, der ser halvglad ud ... suk ... næh, det er næppe en anbefaling.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 214 times
Been thanked: 1 time

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Kanzler »

Helle wrote:Og med en eller anden fyr klippet ind, der ser halvglad ud ... suk ... næh, det er næppe en anbefaling.
....'en eller anden fyr' er godt nok Rolf Sørensen, tidligere professionel Cykelrytter, så det er vel ganske god reklame at de har fået ham til at give spillet "thumbs up" :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Helle »

Kanzler wrote:
Helle wrote:Og med en eller anden fyr klippet ind, der ser halvglad ud ... suk ... næh, det er næppe en anbefaling.
....'en eller anden fyr' er godt nok Rolf Sørensen, tidligere professionel Cykelrytter, så det er vel ganske god reklame at de har fået ham til at give spillet "thumbs up" :)
Det ved jeg godt ... og han ved sikkert noget om cykelløb, men ved han noget om spil? Og gør han det frivilligt eller har han mon fået penge for det ????
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Kanzler wrote:
Helle wrote:Og med en eller anden fyr klippet ind, der ser halvglad ud ... suk ... næh, det er næppe en anbefaling.
....'en eller anden fyr' er godt nok Rolf Sørensen, tidligere professionel Cykelrytter, så det er vel ganske god reklame at de har fået ham til at give spillet "thumbs up" :)
For mig er det et klart minus, at de har fået den super-forkælede-jeg-vinder-VM-næste-gang Rolf Sørensen til at reklamere for spillet. Men sådan er der jo så meget... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Andrea »

Frouvne wrote: For mig er det et klart minus, at de har fået den super-forkælede-jeg-vinder-VM-næste-gang Rolf Sørensen til at reklamere for spillet. Men sådan er der jo så meget... :D
Psssh! Han har langt mere charme end skaldepanden fra Herning - men sådan er vi så forskellige, og i bund og grund er det jo lige meget, når hele feltet er på sprøjter ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Andrea wrote:Psssh! Han har langt mere charme end skaldepanden fra Herning - men sådan er vi så forskellige, og i bund og grund er det jo lige meget, når hele feltet er på sprøjter ;)
For mig slår de begge ud som havende negativ-charme - men bevares det kan da godt være, at Rolfs udslag er lidt mindre. Og han har da i det mindste hår på hovedet, hvilket vel også betyder lidt på charme-skalaen...?!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Andrea »

Frouvne wrote:For mig slår de begge ud som havende negativ-charme - men bevares det kan da godt være, at Rolfs udslag er lidt mindre. Og han har da i det mindste hår på hovedet, hvilket vel også betyder lidt på charme-skalaen...?!
Deter jo en smagssag - personligt fokuserer jeg mere på, at han fråder mindre ;)
Tim
Posts: 8
Joined: Sat Aug 01, 2009 9:26 am

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Tim »

APK wrote:
Mik wrote:men vi har jo sådan set allerede fået et rigtig godt cykelspil i Leader 1 sidste år.
Det håber jeg er rigtigt, for nu er Leader 1 bestilt til levering i sommerhuset i Frankrig, hvor Tour de France skal nydes som sædvanligt - denne gang akkompagneret af vores eget lille etapeløb... Uha, det bliver en god sommer!

APK
Hej Jeg har spillet spillet nogle gange nu og world cycling game en ret godt tænkt. Det tager lidt tid med reglerne og så fungerer det rigtig godt. Der er virkelig noget at komme efter og nu har jeg også spillet Leader 1 og det er ikke helt så gennemført. Der er helt klart også gode ting i det, men der er flere muligheder i det nye. Hvis man er god til det og tæmker sig om, så har det virkelig noget at sige i spillet. Min nabo er helt inde i reglerne og vinder næsten hver gang og det er ikke held, men hans evne til at læse spillet og se mulighederne for at vinde sekunder. Vi laver alliancer og ord mål tillid og brudte aftaler er ofte i spil. Det kan virkelig sætte sindene i kog og vi er alså fra 28 < 48 år "kald os bare drengerøve"

Det er bygget op omkring forskelligt terren hvor fladvej er normal hastighed, bjerge er langsom og nedkørsler er dobbelt hastighed. På den både er det allerede realistisk. Derefter er der forskellige ryttertyper som Kaptajn, Temporytter, Bjergrytter og Sprintere. De har så forskellige egenskaber som gør dem stærke via høj og lav terning i deres terren. Men det der gør spillet fedt er alle de taktiske muligheder der er.

Der er begynder regler med alt det grundlæggende og så er der udvidede regler og når man spiller etapeløb så vinder man taktiske kort ved at vinde etaper og point i bjergspurter og almendelige spurter. Man får også kort hvis man erobre en af trøjerne. De taktiske kort giver mulighed for angreb, forsvar og at hjælpe en rytter og de virker rigtig godt, man skal tænke sig om inden man angriber, for det er ikke helt lige meget hvor man gør det. Under etapeløbene og med de udvidede regler kan man vinde sekunder og det system virker helt fantastisk i mine øjne, det er lavet som i virkeligheden. Når en rytter kommer i mål og alle har slået færdig, stopper spillet og man tæller felter ned til den næste rytter. Et felt er et sek. osv. man tæller så kun til rytter nummer 12 eller 14 og resten får samme straf sek. på den måde bevare man spændingen.

Man kan selv bygge etaperne og det virker også rigtig godt og der er mulighed for at hente nye etaper på deres hjemmeside.

Jeg giver det: Game play 4**** - Design. 4**** - Kreativitet: 5***** - Muligheder: 5***** .
Tim
Posts: 8
Joined: Sat Aug 01, 2009 9:26 am

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Tim »

Mik wrote:Tja. Sidste et sådant spil blev lanceret var i 1995 hvor "Det officielle Tour de France spil" blev lanceret med Bjarne Riis, Jan Ulrich og samtlige andre ryttere i hele feltet, en ton a brikker (ikke blot een, men hele to(!) kasser af El Grande størrelse, fyldt til randen), og fuldfarve guide til at gendanne samtlige etaper.

Dette dansk-producerede spil udkom på flere sprog, men man skal være mere heldig for at støde på nogen som rent faktisk har set det. jeg fik tilsendt et anmelder eksempklar, men kunne desværre hurtigt konstatere at spillet var overproduceret.

Det var et simpelt 'kast-terning-og-flyt" spil der var blevet pimpet op med diverse tabeller og kort - som dog til syvende og sidst ikke ændrede på det simple faktum at man overhovedet ikke havde nogen som helst indflydelse.

Nu kan man jo kun håbe på at dette nye spil er bedre (og det kan i hvert fald ikke være værre), men vi har jo sådan set allerede fået et rigtig godt cykelspil i Leader 1 sidste år.
Hej Jeg har selv spillet World Cycling Game og det er alså ret fedt, det virker rigtig godt. Specielt hvis man spiller etapeløb som jeg kunne forstå i har spillet i sommerhuset i Frankrig. Har lige lagt en anmeldelse ind omkring det. Kender også Leader 1 og det er også ganske godt, men ikke helt så gennemført som det nye.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Re: Tema: Imens vi venter på Le Tour

Post by Frouvne »

Tim wrote:[...] Jeg giver det: Game play 4**** - Design. 4**** - Kreativitet: 5***** - Muligheder: 5***** .
Hej Tim! Velkommen til og tak for din anmeldelse af spillet. Det er altid rart at høre fra nogen, der har prøvet spillet. Mine kommentarer var jo alene baseret på reklamen for spillet, der i hvert tilfælde ikke formåede at gøre mig interesseret. Måske i er nogle 'drengerøve', men det er vi jo allesammen, når der bliver spillet den slags spil. I hvert tilfælde er det en væsentlig parameter at have med i sine overvejelser, hvis et spil skal spilles med den indstilling. Lige præcis sådan noget som et spil, der handler om cykelløb, ville jeg kunne spille med den indstilling.
frouvne, administrator

Image
Post Reply