Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Frouvne »

Der er taget hul på en ny kalender og vi spørger traditionen tro: Hvad har du spillet idag?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Frouvne »

Så fik jeg langt om længe spillet mit første spil i januar og det blev Fleet. I første omgang valgte jeg ikke at støtte det på Kickstarter, da jeg bedømte det til at se lidt halvkedeligt ud. Nu fik jeg alligevel fingrene i det og det er jeg rigtig glad for for det er bestemt et interessant bekendskab; det spilles hurtigt, er relativt hårdt i forhold til at få foretaget de rigtige valg herunder prisansættelse i auktionesdelen og så er der hele maskinopbygningsdelen som næsten altid er sjov. Kombinationen af de tre giver potentielt et fantastisk spil, hvilket første spil godt kunne tyde i retning af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Frouvne »

I eftermiddags fik Helle og jeg spillet Le Havre: The Inland Port. Det var en tør lille sag, men super-let at gå til og bestemt med lidt dybde i. Tematisk minder spille naturligvis lidt om Le Havre, men spil-mekanisk er det til gengæld primært Ora et Labora, der er hentet inspiration fra. I størrelse fylder spillet ikke meget mere end spil i Kosmos 2-spillers-serie. Mange af dem har stor charme, men man føler i langt højere grad, at der er tale om et rigtigt spil, når man kaster sig over Le Havre: The Inland Port.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Det blev til en meget brætspilsaktiv weekend for mit vedkommende: På hjemmefronten fik jeg både spillet Friday (en sejr i tre spil, juhuu, det kan lade sig gøre at vinde!!), og et spil Heckmeck, og vi fik også prøvet et par spil af mit nye King of Tokyo: Power Up!. Pandaen er selvfølgelig for cool (hvem kan ikke lide pandaer?) og de nye evolution-kort fungerer også godt.

Jeg fik desuden spillet lidt med en gruppe "KBK old boys" (& girls), hvor vi både fik terpet lidt Love Letter, og et par spil Escape. Aftenens hovedspil var Terra Mystica, hvor mine chaos magicians udraderede al modstand. Go chaos magicians! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by netsapiens »

Jeg er snart så tændt på at få prøvet Terra Mystica at jeg overvejer at melde mig ind i KBK bare for at stalke dig til du vil spille med mig Jens :)

Og bare for at det ikke skal løbe HELT af sporet, så spillede jeg Galaxy Trucker med broren og hans kone og min egen bedre halvdel i lørdags.
Første kommentar: Der er GODT nok mange regler, jeg kan ikke rumme mere nu
Anden kommentar: Hov, nu kan jeg jo ikke bygge mere.. det blev et meget lille rumskib.
Tredje kommentar: Bare jeg nu ikke ruller 7, så klarer jeg mig (ruller prompte 4+3)... men vent, den ene terning landede på et kort, jeg ruller den om. (Ruller prompte en 3'er igen).. latterbrøl!

Stor latter som altid. En skam jeg ikke har råd til anniversary edition, jeg synes sgu det spil er så hyggeligt :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Mik »

På Consimmødet fik jeg lært 4 andre spillere (Chr88, Søren Bugge, Affenberg og Hans ?) at spille Noblemen.
Uheldigvis glemte jeg en enkelt regel, som var temmelig vigtig, indtil at Hans påpegede problemet halvvejs inde i spillet. Men heldigvis lå vi alle ganske tæt pointmæssigt igennem hele spillet, så det gik endda.
Jeg vandt, men da jeg havde spillet det før mente Herr Bugge at hans andenplads var den moralske vinder - og det kan der da være noget om. :) 8/10
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by digter »

Fik spillet 4 omgange af Risk Legacy i weekenden og jeg fik bekræftet, efter mange års pause, at jeg stadig ikke dur til det spil. Fik gigantiske tæv i alle 4 spil :(. Det var meget sørgeligt og egentlig ikke særlig sjovt. Jeg kan dog godt lide konceptet med et kampagne-spil. Savner dog de skjulte missioner fra det oprindelige Risk 4/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Frouvne »

I aftes var der Nieuw Amsterdam på menuen og det var et interessant møde, jeg nok må indrømme, jeg ikke helt har fået fordøjet endnu. Umiddelbart var det rigtig svært at få gang i en fornuftig maskine og det virkede som om det at komme lidt skævt fra start var noget, der skulle arbejdes hårdt på at rette op på igennem spillet. Og at nå til en vinderposition, hvis man først er kommet dårligt igang kræver nok at ens modstandere spiller deres kort skidt, hvis de ellers har formået at komme igang med en fornuftig strategi. Men der er bestemt potentiale til et rigtig godt spil, det er jeg ret overbevist om. En god spiloplevelse for alle parter vil nok forudsætte, at man er nogenlunde på niveau - men det behøver jo ikke være et problem, men kan unægtelig være en hindring for at det ofte nok kommer på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Brichs »

Jeg fik overtalt konen til at spille brætspil i går, og det blev til 2-personers Power Grid med New Power Plants udvidelsen og to Robotter. Det var en interessant oplevelse, at spille med de to robotter, men det fungerede faktisk. Reglerne er lidt kringlede mht. hvornår de byder på power plants, men vi blev enige om hvordan vi gjorde. Man skal gøre sig umage for at tabe til en robot, men den ene robot holdt nu meget godt stand med os andre. Jeg kom bagud fra start, os Kamilla holdt standen hele spillet, og vandt da også i sidste ende. Snævert, men hun vandt. 7.5 til Power Grid, 6.5 til Robotterne - de virker, men det kræver at man er glad for Power Grid, før man gider kæmpe med dem.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Robert »

Jeg fik prøvet Space Alert i går hos Sir William.

Jeg skal spille på arbejde mandag aften, og een af deltagerne kom med dette spil og spurgte om vi kunne bruge det. Han havde prøvet at købe Pandemic (som jeg havde introduceret ham til), men de havde det ikke og anbefalede ham Space Alert i stedet - og det købte han så. Det er jo et meget prisværdigt initiativ af en person som ikke er vant til brætspil.

Jeg kendte det ikke, men er blevet positivt overrasket. Jeg har ret store forhåbninger til at det vil virke fint på arbejde. Jeg tror det bliver meget underholdende. Og det virker som et rigtig godt spil til team building. Vi bliver formentlig 7, så jeg tror jeg vil prøve at sætte to x to sammen - så må de blive enige om hvad de vil gøre med deres fælles besætningsmedlem. Det bliver formentlig temmelig kaotisk.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Mik »

Mandag var vi præcis 5 deltager hos Torben Ussing - hvilket jo er et rigtig dumt antal når man har posen fuld af spil til 3-4 deltagere...!
Nå, men vi spillede så Knatcsh (aka Knights), som er Michael Schachts glimrende tematiske terningspil om riddertiden. Vi spillede naturligvis med alle 5 udvidelser, og som altid var der ingen som gav sig, så det blev et l-a-n-g-t spil. Men i det mindste var der ingen som vandt på et hurtigt heldigt terningslag. 7/10

Bagefter var der så stemning for at spille Snowdonia, hvilket vi nok burde være startet med. I hvert fald nåede vi ikke at blive færdige inden folk skulle hjem. Stadig et af mine favoritspil fra 2012: 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Frouvne »

I aftes fik vi i forbindelse med et familiebesøg åbnet vores eksemplar af Timeline: Historical Events og som det gerne går, når den slags spil kommer på bordet, blev der spillet en lille håndfuld spil af det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Robert »

Så blev det tid til Space Alert på arbejde. Vi var 6, så jeg satte to af dem til at arbejde sammen om det ene besætningsmedlem. Det gik fint.

Vi nåede 5 missioner i simulatoren. 2 test runs, to simuleringer uden interne trusler, og een med det hele. Efter det var alle klar til at tackle et rigtigt rumskib som færdiguddande space cadets, men der var desværre ikke tid til det.

Jeg valgte med vilje at introducere elementerne lidt efter lidt, efter at have gjort mig nogle erfaringer med Sir William, og jeg tror det var en god beslutning. Resultatet blev da også at vi vandt de fleste af engagementerne, men vi havde nu også langt fra udnyttet spillets potentiale for at introducere besværligheder.

Jeg synes at det var meget underholdende, og ham der havde købt spillet var også meget glad for det. Det er et udmærket værktøj til teambuilding i en gruppe der kan leve sig lidt ind i rollerne.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Mik »

Når jeg nu ikke rigtig får spillet så meget om trisdagen, har jeg brudt traditionen med at kun at spille testede spil på mandagsmødet. Så derfor havde jeg i går medbragt P.I., som er et brilliant deduktionsspil fra Martin Wallace.
Det er let at lære, men tager ca 10 minutter per minispil per deltager. Så med 5 deltagere og 3 minispil blev det alligevel to en halv time. Det føltes dog ikke langt da man er involveret hele tiden, og i øvrigt har rigeligt med at gruble over sin egen sag. Kan dog ikke prale af at jeg vandt, men jeg endte dog hæderligt i midten af feltet. 9/10. Spillet nok reelt en 8'er, men jeg har en gammel vane med at give topkarakter til de bedste spil indenfor deres genre.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Mik »

Og så blev det tirsdag, og endelig kunne vi samle 3 spillere. Ikke helt nok til at jeg ville lægge et af store spil på bordet, men der er jo så meget andet nyt :)

valget faldt på Among the Stars, som ikke har fået så god kritik blandt mine amerikanske venner. Så var spændt på om jeg havde forkøbt mig. Det havde jeg heldigvis ikke!

Spillet er et læggespil med et rumskibstema, hvor kort i 6 forskellige typer lægges ved siden af hinanden for at opbygge hvert sin rumstation. Som sædvanlig gør nogle kort noget straks, medens andre først giver point når spillet er slut. Kortspilsmekanismen er taget direkte fra 7 Wonders: vælg et kort far en hånd på 6, send resten videre til spilleren tv. eller th. skiftevis i hver runde. Byg kortet eller discard det for 3 penge eller brug til at bygge en Power Station. Så den store forskel i forhold til 7W er at kortene skal bygges sammenhængede, og at der er visse kombinationer som er særlig gunstige eller forbudte. Der spilles 4 runder á 6 eller 7 kort afhængigt af om man spiller fredeligt eller med krig. Desuden er der 3 offentlige Objective-kort som man kan forsøge at få opfyldt samt særlige race-egenskaber som gør spillet varierende fra spil til spil. Desuden bruges ikke alle kort i hvert spil, og de er ikke opdelt i epoker, så man kan ikke vide om det kort man gerne vil bruge overhovedet er med.

Alt i alt var det ganske underholdene, og jeg glæder mig til at spille det igen. Vi prøvede først den fredelige version, som Martin naturligvis vandt overlegent. Derefter prøvede vi den krigeriske udgave - og den vandt han naturligvis også. Så der er definitivt strategi i spillet! 8/10

Aftenen sluttede vi af med en gang Carcassonne med den lille Røver-udvidelse, som jo forandrer spillets strategi temmelig meget: Nu vil man af og til helst ikke score for meget, for så får en anden spiller måske halvdelen af pointene i tilgift. Så hellere score en lille vej, og vente med den store by til man har rystet røveren af sig! Men måske vil røveren faktisk hjælpe en anden spiller med at lukke byen - så han selv kan nasse sig til nogle flere point. Interessant! 9/10
Image
Post Reply