Din top 10!

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Din top 10!

Post by Tallens »

Listen vil egentlig ikke være så lang, men jeg kan prøve at sætte den her.

Jeg tror temaet for mine spil er Kortspil, Co Op og Terningsløst systemer... (TI3 er undtagelsen til alle mine spil)
  1. V:TES (Vampire : The Eternal Struggle) Den vokse udgave af "Magic the Gathering", fantastisk kort spil som desværre er ude at produktion siden 2010, jeg samler dog stadig og prøver at købe kort hist og her, det er et spil lavet til multiplayer, og gruppe spil, og på de punkter er det meget meget overlegen i forhold til MTG - det og så at priserne på kort til VTES er betydeligt billigere. -Der er snak om ny udvidelse som muligvis er på trapperne i år.
  2. Arkham Horror : Selv om spillet har et perverst antal udvidelser og derved også langt over 3000 dimser og kort. Det er et spil, jeg har haft flest sjove stunder med. Det er co-op så man vinder eller taber sammen. Man behøver ikke spille med alle udvidelser, men vælge de ting og elementer man bedst kan lide. og så kan man altid ændre på tingene til næste gang, der er aldrig 2 spil som er ens, med mindre man koger det helt ned til "vi vandt eller tabte", - det er dog et voldsomt tilfældigt spil, alt kan ske, og det gør det, og bedst som man tror man har styr på tingene, så kommer der et eller andet og ødelægger det, og man skal tage nogle valg om hvilken ulykke er mindst pressende.
  3. Battlestar Galactica : Super Co-Op m/traitor mekanisme - spil. jeg er helt vildt med den stemning som spillet har, som er en blanding af paranoia og "last minute saves" det har en del random elementer, men det er aldrig mere tilfældigt end at det er noget man kan klare - givet at den hjælp du regner med ikke kommer fra forræderen, som på det mest ubehagelige tidspunkt har det med at stikke en kæp i hjulet. - der kommer en udvidelse her på slutningen af året, som udvider historien med det som sker i den sidste season. Det glæder vi os til.
  4. Game of Thrones : Dette er et af de fedeste "alle imod alle, men vi kan da godt snakke om det"-spil, der må handles, købslås og der er meget lidt random element over det, det hele er super fantastisk sat sammen, og hvis man samtidig er fan af bøgerne, så er det et spil som giver den hele armen.
  5. Pueto Rico : Super hygge spil med lidt forskellige elementer af ting man kan lave, jeg kan godt lide at spillet ikke er et så meget et "held" spil, men derimod et planlægnings spil, der er ingen terninger i spillet, så det er bonus for dem som hellere vil sidder og regne ting ud end håbe på et godt rul med terningen.
  6. Gloom : Dette lille kortspil fangede min opmærksomhed for noget tid siden, og har senere haft det med til hygge aftner hvor der ofte gik lidt øl i det, det er et sjovt og fantasifuldt spil som giver en mulighed for at fortælle nogle grusomme historier - fantastisk spil.
  7. Elder Sign : et spil som er "light" udgaven af Arkham Horror, det er meget tilfældigt, og meget simpelt. men alligevel så har dette Co-op spil en charme som er svær at finde andre steder. - det er desuden en af de eneste spil jeg har kunne "sælge" til kæresten som hygge spil, hvilket jo er dejligt. der kommer en længe ventet udvidelse her om et par uger, så det glæder vi os til. :D
  8. Pandemic : et Co-op spil hvor man skal udrydde sygdomme fra verdenen inden det spreder sig for meget, hyggeligt og simpelt spil, hvor man kan ændre sværhedsgraden alt efter hvor meget man synes man kan klare, hvilket kan udfordre selv den mest hærdet gruppe. :D
  9. Twillight Imperium 3: (Med folk som kender spillet), når folk har styr på reglerne er TI3 et fantastisk spil, det tager snildt 10 timer at spille, men det er ingen hindring for en god oplevelse. Største problem ved dette spil er at finde 4-5 folk som har tid til at spille med dig - der er mange regler, der er mange muligheder, og det i sig selv gør at TI3 er en alt for stor mundfuld for nybegyndere, indlærings kurven er så stejl at man nærmest skvatter af 20-30 gange, det nemmest er at tage et hurtigt (1 time max) intro spil hvor folk lige når at se hvad det går ud på, - ryder bordret og starter forfra bagefter.
  10. Magic the Gathering (online) jeg skriver online, eftersom min samling af papkort (1400 kort) slet ikke kan hamle op med min samling online (11000), men det betyder ikke at papkort udgaven er kedelig, blot at jeg har nemmere ved at finde folk at spille med, når vi spiller online. :) Jeg er dog ikke længere fan af turnerings type spil jeg har ikke råd til at følge med, til forskel fra VTES, så er Magic i meget større grad et Trading Card Game, og det gør at de stærke standard-kort er dyre og besværlige at få fat i, til forskel fra VTES hvor de kort man skal bruge, også er de billigste at få fat i. Nyder et spil Commander/Elder Dragon i online udgaven nu og da.
Listen ændre sig lidt frem og tilbage, alt efter humør, men dette er i hvert fald de 10 spil jeg bedst kan lide at spille. - nogen af spillene bliver dog ikke hevet frem så meget, og det er primært Gloom, Pandemic og Elder Sign som kommer på bordret - da de er lidt mindre indspiste og voldsomme for "menig man" :D

//T
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 556 times

Re: Din top 10!

Post by Gunness »

Ah, det er jo håbløst med en top 10, så i komplet tilfældig rækkefølge :)...
Civilization - eneste anke er, at det tager for lang til at spille, men ellers er designet rent, enkelt og elegant, og den lange spilletid er trods alt også med til at skabe følelsen af at bygge et rige op fra bunden (og efterfølgende se det gå til grunde i en bølge af katastrofer :))
Puerto Rico - ingen over, ingen ved siden af i Euro-sammenhæng
A Game of Thrones - stramt design fra kongen af Ameritrash uden de sædvanlige 17.000 papdimser (*host* Arkham Horror *host*), så man a) faktisk kan have spillet på et almindeligt bord uden at brikkerne vælter ud til alle sider og b) ikke bruger halvdelen af dagen på opstilling og nedpakning. De hemmelige ordrer og forhandlingerne fungerer rigtig godt.
Twilight Struggle - jeg er vild med temaet og gameplay'et, der altid er intenst og engagerende. Efter 12 spil skal jeg dog gerne indrømme, at "early war"-delen godt kan være en lille smule træg at komme igennem.
Modern Art - mit yndlings-auktionsspil, som altid byder på nervepirrende budrunder. Er i gang med at pimpe en p&p-udgave, for mand, hvor er købeudgaven dog grim 8)
Imperial - let at lære, svært at blive rigtig god til. Jeg kan godt lide blandingen af aktiehandel og forhandlinger.
Dominant Species - stærk sammenknytning af tema og mekanismer.
The Resistance - tænke sig, at sådan et lille spil kan give så mange timers underholdning.
Ascending Empires - mange mulige strategier i form af de forskellige teknologitræer og sats på kamp eller fredsommelig ekspansion = mange variationsmuligheder. Og så giver dexterity-elementet altid mulighed for, at man kan være med, uanset hvor langt bagud man er.
Den sidste plads kan jeg ikke vælge, da der er for mange kandidater, men det kunne være Eclipse, War of the Ring (som jeg dog skal have prøvet nogle flere gange for at kunne bedømme ordentligt), Cutthroat Caverns (hvis man vil have en sjov aften) eller Omen: A Reign of War (som har utallige kombinationsmuligheder og kræver svære valg i løbet af en meget kort spilletid)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Din top 10!

Post by Sir William »

Det er jo rigtig svært, lidt ligesom "hvilken slik kan du bedst lide" eller "hvad har nogensinde været din bedste oplevelse".

Har forsøgt at skrive de 10 som umiddelbart er i min top altså givet mig nogle positive oplevelser. Ejer desværre ikke dem alle og nogle har jeg kun prøvet få antal gange.

High Frontier
Synes scifi er et fedt koncept, kan gode lide detaljerne i regelbogen da det vidner om, at Eklund har sat sig ind i tingene og at kortet faktisk ser imponerende ud. Plus kan jeg godt lide, at man kan vælge og designe ens egen strategi som selvfølgelig kan ødelægges af alle andres planer.

7 Wonders
Et dejligt nemt og ligetil spil, som er nemt at introducere til folk og som er sjovt at spille. Det har selvfølgelig sine fejl, men det er godt som det er.

Arkham Horror
Både grundspillet og alle dets udvidelser er med til at skabe et spil, som kan spilles igen og igen og igen og igen. Det er sjovt, fordi ingen spil er ens og i de rette omgivelser vil stemningen kunne intensiveres og man kan leve sig ind i spillet.

Terra Mystica
Har kun spillet det på DC, men kan godt lide at man kan vælge mellem så mange forskellige racer og dermed også spille spillet på så mange forskellige måde alt efter hvilken andre racer der er i spil. Dette gør det muligt, at ingen spil bliver ens og man som spiller bliver udfordret på ens strategi og taktik. Frygter dog, at kortet i længden bliver for nemt at udspille og håber der kommer et nyt kort. Men her i starten fungerer kortet godt, men de lidt mere erfarne spillere har allerede nu regnet ud hvilken steder der er bedre end andre.

Railways of the World
Giver væsentlig mere stemning end andre togspil og så er det også mere "smukt" kigge på, hvilket gør det nemmere til introduktion til nyere spillere. Stemningen når man spiller det er helt perfekt.

Settlers of Catan
Det er en klassiker som kan spilles af alle og egentlig aldrig bliver kedeligt. Selve ideen med et modulært bræt og egne husregler kan være med til, at bringe noget nyt ind i spillet fra gang til gang. Meget populært hjemme hos os.

Thunderstone inkl. advance
Med tæt ved 300 spil på Yucata og rigtige mange live også, er det et af mine favoritter. Nok mit mest foretrukne deck building spil, kan godt lide de forskellige kombier, kampen mod monstre og ens egen strategi. Desværre kunne jeg godt tænke mig, at spille det lidt oftere "live"

Kamisado
Et meget abstrakt spil, som er nemt at lære men kan være svært at mestre. Har det selv fysisk, men spiller det fortsat mest på nettet. Det er et spil, hvor man fra spil til spil udvikles og øger sine evner i spillet.

Innovation (minus udvidelsen)
Et meget spændende spil, som kræver at man både er opmærksom på sin egen hånd og også sine modstandere. Skal hele tiden kalkulere, hvad der kan ske hvis man gør a forudsat der sker b. Sjovt, men selve udvidelsen bringer ikke så meget til spillet.

RuneboundEt af mine favoritter, kan godt lidt det at man kan designe sin helt efter ens egen spillestil, kæmpe mod monstre, hyre allierede og købe seje våben eller hjælpemidler. Ideen om, at man skal tilrettelægge ens spil efter brætet og modstanderen, men ikke være for lang tid om det, gør at det er en oplevelse af spille det.

A game of ThronesKun spillet det en enkelt gang, men kan gode lide det at man åbenlyst kan lave aftaler, at det er acceptabelt at man bryder dem og stikker knive i hinanden rykke. Der er tilpas meget strategi og taktik i det, til at det blive intenst. Derfor tror jeg også, at "Diplomacy" er mig.

Spil som Ticket to Ride, 20th Century og Dominion kunne også nemt være kommet på listen, men nu skulle der jo være en begrænsning på 10 og valgte så ovenstående.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Din top 10!

Post by Mik »

Sir William wrote:Det er jo rigtig svært, lidt ligesom "hvilken slik kan du bedst lide" eller "hvad har nogensinde været din bedste oplevelse".
Det er da ellers nemt: Moppedrenge og sex.
Ikke nødvendigvis i den orden :mrgreen:
Last edited by Mik on Mon Apr 29, 2013 5:21 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Din top 10!

Post by Sir William »

Mik wrote:
Sir William wrote:Det er jo rigtig svært, lidt ligesom "hvilken slik kan du bedst lide" eller "hvad har nogensinde været din bedste oplevelse".
Det er dan ellers nemt: Moppedrenge og sex.
Ikke nødvendigvis i den orden :mrgreen:
At skrive sex, er det ikke det samme som at sige brætspil når folk spørger om hvilken spil er dit bedste?? Så det er vel generalisering, da noget jo er bedre end andet :P Selvfølgelig hvis sex kun har været den ene gang, så er det jo korrekt :lol:

Kender ikke lige "moppedrenge"!
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Din top 10!

Post by Mik »

Nu spurgte du jo om to ting som ikke har noget med spil at gøre: slik og oplevelse.
Og jeg kan da godt nævne en specifik hændelse, men regnede ikke med at det havde betydning.
Og spil af enhver slags vil være at finde langt nede på min personlige liste over de 1000 bedste oplevelser jeg har haft

Moppedrenge var en salmiaklakridstype som har været af markedet i mange mange år, og måske er det derfor at jeg har den som faborit. Men jeg kan stadig erindre smagen 100% - selvom jeg ikke formå at beskrive den.
http://slikleksikon.org/moppedrenge
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Din top 10!

Post by BlueSwan »

BlueSwan wrote:Som ny indenfor brætspil giver det ikke meget mening at forsøge at lave min egen top 10 liste over brætspil endnu, men jeg vil enormt gerne se hvad I andre tænker. Det er selvfølgelig svært/umuligt/omskifteligt/afhænger af humør/etc, men umiddelbart, hvad er de 10 bedste spil I har spillet? Meget gerne med begrundelser om muligt. :)
Jeg har så her 9 måneder og utallige spil efter, forsøgt at lave, ikke blot en top 10, men en top 20 som en geeklist på BGG. Klik her hvis det har interesse: http://boardgamegeek.com/geeklist/16857 ... f-all-time
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Din top 10!

Post by Lyng »

Inden jeg går til selve listen skal jeg nævne jeg primært spiller spil med min hustru, og en gang imellem har vi et par venner på besøg. Så jeg har ikke en decideret gaming group jeg spiller med hvilket nok også reflekterer mine valg til dels.

10) Mice and Mystics

Mice and Mystics er et story telling / dungeon crawl spil I den lette ende. Det er ikke her du finder de helt store strategier og taktiske brainburnere. Men hvis man har lyst til at tage en swip tur tilbage til barndommens eventyr, er Mice and Mystics et rigtig godt valg.
Samtidig skal det også nævnes at artwork og komponenter er af meget høj kvalitet.

9) Sentinels of the Multiverse

Det her spil er det nærmeste jeg kommer på at være superhelte i spilform. Hver spiller tager sin helt og så går man sammen i krig mod en super skurk. Personligt synes jeg det er rigtig fedt man ikke har valgt at få licenser til et af de kendte universer, men at udviklerne selv har lavet deres eget univers.
Samtidig er der en god slat strategi og ud over at være et godt superhelte spil, så er det også et rigtig godt hand management game.

8) 7 Wonders

7 Wonders er et dejlig simpelt drafting spil, som er relativt nemt at gå til. Set up tiden er minimal og måden at spille det på er meget lige til. Når man lige har fået hovedet omkring ikonerne så er det et super enkelt og hurtigt spil, der er meget velegnet til nye spillere.

7) Agricola

Agricola er nok et af de spil der skaber mest debat på diverse gaming foraer og ikke mindst på BGG. Jeg elsker det dog. For mig er det ikke et problem er det er nådesløst og forlanger at man træffer de rette valg hele tiden. For mig øger det blot tematikken at det er nådesløst, hvilket den tidsperiode der er gengivet her ofte kunne være. (Hvis man skal tro diverse historie bøger)

6: Lewis & Clark

Et helt nyt spil, men det hoppede direkte ind i min top ti. Jeg elsker måden man har implementeret en form for hand management og deck building til dette spil, og tvinger spilleren til at tænke mange ”træk” frem. At det så samtidig er forbasket flot er jo kun et stort plus.

5: Race for the Galaxy

Et hit hos mig og min hustru. Lyn hurtigt at stille op og spille igennem. Relativt hurtigt at lære, men med en helt fantastisk dybde, og føler konstant man lærer nye strategier og komboer. Er man til kortspil og scifi er det et must have i min verden.

4: Archipelago

Et ton af mekanismer, semi coop, fantastisk artwork og komponenter, alt samlet i et spil som formår at være bombastisk og fyldt til randen med ting og samtidig elegant og enkelt i sin udførelse.

3: Blue Moon Legends

Det gamle Knizia spil i en ny og lækker FFG version med alle promoer og expansions i pakken. Jeg er ret vild med Magic og Netrunner, men hader den gigant investering de kræver. I Blue Moon får man noget af den type spil, blandet med push your luck. Og det hele i en færdig pakke med timevis af underholdning. Det er såre simpelt at forklare, lynhurtigt at pakke op og spille, og samtidig gemmer det på en hel masse dybde.

2: Twilight Struggle

Den Kolde Krig i spil form. Et tons tungt spil som alligevel er imponerende enkelt at gå til. Er vel nok verdens mest veldesignede spil. Elsker man historie og ønsker dyb strategi så er her hele pakken og lidt til.
Men hvorfor er det så ikke nr 1? Fordi nr 1 bare for mig personligt er sjovere

1: Yedo

Yedo er workerplacement med masser af tema og spænding. Der er tonsvis af spillerinteraktion og man kan virkelig gøre livet surt for hinanden. Derudover kommer spillet med en masse events som konstant tvinger spillerne til at ændre strategi og tilpasse sig.
Hver mission man skal gennemføre har en lille historie og de ting man skal gøre passer tematisk med historierne.
Jeg elsker det her spil, og kan ikke anbefale det varmt nok.
Image
Post Reply