Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Sir William »

Stony wrote:
Sir William wrote:Bunken med "fatigue" var næsten tom da vi kom i mål.
...det lyder som for meget af det gode. For så langt tror jeg ikke spillet kan holde til at være.
Vores andet spil var "kun" med 5 bræt - inklusive start og slutbræt. Det var to Hard og et enkelt Medium. Men vi var stadig ret hurtigt igennem. Det vil naturligvis blive forlænget med et bræt eller to mere, og i den sidste del af spillet vil der alt andet lige blive mere interaktion, da folk har haft mulighed for at samle den slags kort op. Men jeg tænker at spillet også kan blive for langt.
Jeg havde så lige hovedparten af fatigue kortene, da jeg vist var lidt uheldig eller også var der bare nogle der gik efter mig, da jeg havde vundet første spil. De 3 sidste hænder jeg fik op, omfattede 3 x fatigue og så et eller andet kort. Selvfølgelig fint nok, da man jo kan komme af med et fatigue kort ved at spille 3 af dem, men når der så var nogle der fjernede 1 eller 2 kort fra min hånd, så jeg ikke sad med 3 fatigue kort på min hånd, så fortsatte det med at være et problem.

Synes ikke det er så slemt et spil, det er ren race med nogle tvists, hvor man hver især kan genere hinanden. At man så samtidig kan skabe forskellige baner, gør det da også hygsomt. Det er nok bare mere i den lette genre uagtet om man vælger den ene eller anden version.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Myde »

Sir William wrote:
Stony wrote:
Sir William wrote:Bunken med "fatigue" var næsten tom da vi kom i mål.
...det lyder som for meget af det gode. For så langt tror jeg ikke spillet kan holde til at være.
Vores andet spil var "kun" med 5 bræt - inklusive start og slutbræt. Det var to Hard og et enkelt Medium. Men vi var stadig ret hurtigt igennem. Det vil naturligvis blive forlænget med et bræt eller to mere, og i den sidste del af spillet vil der alt andet lige blive mere interaktion, da folk har haft mulighed for at samle den slags kort op. Men jeg tænker at spillet også kan blive for langt.
Jeg havde så lige hovedparten af fatigue kortene, da jeg vist var lidt uheldig eller også var der bare nogle der gik efter mig, da jeg havde vundet første spil. De 3 sidste hænder jeg fik op, omfattede 3 x fatigue og så et eller andet kort. Selvfølgelig fint nok, da man jo kan komme af med et fatigue kort ved at spille 3 af dem, men når der så var nogle der fjernede 1 eller 2 kort fra min hånd, så jeg ikke sad med 3 fatigue kort på min hånd, så fortsatte det med at være et problem.

Synes ikke det er så slemt et spil, det er ren race med nogle tvists, hvor man hver især kan genere hinanden. At man så samtidig kan skabe forskellige baner, gør det da også hygsomt. Det er nok bare mere i den lette genre uagtet om man vælger den ene eller anden version.
Jeg havde til gengæld ikke så mange fatigue kort :mrgreen:
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by BlueSwan »

Var i KBK idag for første gang her til aften. Vildt så mange spil de har. Desværre er det nok ikke realistisk at jeg kommer der særlig ofte, da jeg næsten er tvunget til at tage derhen direkte efter arbejde tirsdag og ikke kan blive særligt længe grundet den umulige offentlige transport til Helsinge. Det betød f.eks. idag at jeg kun nåede et enkelt spil Terra Mystica, selvom vi var færdige lige før kl.20! Da jeg allersenest skulle gå 21.50 turde jeg ikke starte et nyt spil. Ærgerligt da jeg følte mig temmelig lost i det første spil. Godt nok førte jeg hele spillet igennem kun for at blive overhalet i sidste runde, men jeg var relativt clueless omkring mine actions. Jeg må nok også desværre sige at spillet ikke helt greb mig som jeg havde håbet. Som f.eks. Bora Bora gjorde i sidste uge. Men det er nok for tidligt at vurdere efter et enkelt spil. Umiddelbart virkede det som et betydeligt mere komplekst spil end de andre halvtunge spil jeg har prøvet. Jeg spillede iøvrigt Mermaids. Mine modspillere spillede Chaos Magicians (vandt) og Auren (tabte).

Lige nu sidder jeg i toget og ærgrer mig lidt over at jeg ikke alligevel tog et spil mere. Godt nok ville jeg så nok først have været hjemme kl.00.15, men der er jo kun en dag til Kr.himmelfarts fridagen, så det var vel nok gået.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Mandag var vi fem deltagere, så Terra Mystica kom på bordet. Men så dukkede en 6. deltager op i sidste øjeblik, så jeg og de to Torbener flyttede i stedet over på Brügge. Det blev til to sejre til hr. Polack, medens at jeg måtte tage til takke med sidstepladsen begge gange. Så selvom jeg følte mig forfulgt af sort uheld, må jeg alligevel prøve at forbedre mig næste gang! 8/10
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Helle »

Havde pigegruppen på besøg til spil idag, havde ikke haft tid til at læse regler til nogetsomhelst, så vi fandt nogle gamle kendings frem: Zendo, cartegena, samurai, volcano og yinsh. Så det var noget nostalgisk. Havde også Mykerinos fremme, men blev lidt grebet af pyramiderne, så det blev til volcano og dermed andre pyramider i stedet. Imorgen ... Eller rettere senere i dag er det noget nyere spil, der skal spilles... men tror at vi skal have fat i nogle ældre spil en anden gang også...
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Tirsdag fik vi prøvet Martin Wallaces Doctor Who The Card Game, som jeg har haft liggende siden Essen, og som heller ikke var noget særligt. Det skal muligvis spilles igen førend jeg kan give en endelig dom. Du lægger Lokaliteter ned og forsvarer dem med Defenders, medens du samtidig ønsker at angribe de andres lokaliteter med Attackers. Først når spillet slutter får du point for de lokaliteter som du på det tidspunkt kontrollerer. 6/10

Bagefter tog vi endnu en omgang Brügge, hvor jeg igen ikke fik et ben til jorden. Åbenbart må jeg gøre noget forkert, men jeg giver ikke op! 8/10
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Helle »

Da nu alle spillene stod fremme, så tog Severin og jeg lige en omgang Yinsh og en omgang Volcano.....
Hyggeligt.
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Tallens »

Den stod på Zpocolypse i aftes, et vildt Semi-co-op Zombie spil med alt for meget gang i den...

Ved godt det handler om at få flest "Victory Points" men det er håbløst nådesløs at Vinde over spillet haha....
vi spillede 2 player, og målet var at overleve 2 dage til redningen kom.... det lød nemt nok på papiret. _(vi regnede kun "rå" VPs og ikke gear/survivors og sådan)

1) 2 dage til redning: Spil tabt lige før første dag var slut i 4 phase, 6 zombier tilbage og det så faktisk godt ud, jeg fik stillet mig i en dårlig position, løb tør for krudt, og "bang!" så var jeg omringet af Zombies (the end!) - Kæresten var på 15 VP imod mine 11VP
2) 2 dage til redning: Spil tabt stort set lige i starten af 4 phase (combat) på dag 1, det var en totalt fejlplacering af Defenses som gjorde at det var mere en fælde for os selv. så da vi trak "something happens" i Phase 3, sagde det smæk og så døde vi igen... Jeg var på 11 VP imod kærestens 6VP
3) 2 dage til redning: Vi valgte at spille med 2 Survivors fra starten, alting gik godt, vi fik nogle ok survivors (Kæresten fik dog nogle dumme nogen, med meget lidt smarts.) vi kom til phase 3, som gjorde at vi skulle finde et nyt sted at gemme os når dagen var omme... - vi kæmpede os igennem 1 dagen og vandt...--- og så fejlede vi begge latterligt på phase 1 (dag 2) og endte med ikke at ha nok mad til vores folk, 0 ammo og generelt bare "slut", det væltede bogstaveligt talt ind med zombier fra alle sider og så sluttede det med at vi begge blev spist... flot ... :-/ Det sluttede med at jeg var på 19VP og kæresten på 14VP.

Stadig et fedt spil, men udfordringen var godt nok betydeligt større end jeg havde forudset, skyde våben er bare skidt når de løber tør for Ammo, Helte uden mad er no-go, våben uden skills, zombies som klynger en, bunker som bliver tømt... gosh! så mange ting som kan gå galt.

//T
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Helle »

Vi havde besøg i går af et par spilleglade drenge :D og fik både Robinson Crusoe og TerrA Mystica på bordet.

Vi spillede først en gang Robinson, hvor vi var på hælene hele vejen igennem, vi fik skader og sår, så vores generelle helbredstilstand var temmelig ringe - vi boede i åbent vejr og havde ingen ly for natten til skade for vores moral. Der var ikke meget fest over vores ekspedition og da vi hverken havde træ til bål eller til tag, så endte det med generel forarmelse, død og en mislykkedes ekspedition.

I det andet spil, som blev startet straks efter, så det HELT anderledes ud. Ingen var på noget tidspunkt rigtigt i fare for at tage alvorlig skade, vi havde ressourcer nok og måtte endda trække tiden ud for at komme frem til, hvor skibene kunne hente os. Hvad var anderledes?

Først og fremmest havde vi taget en hund med ... den kunne hjælpe med at jage, men faktisk havde vi ret hurtigt arbejdere i overskud ... som vi ikke vidste, hvad vi skulle gøre med... fordi vi via kort og ting vi 'byggede' skaffede ekstra mænd. Vi havde således ud over hunden, også en grå, en grøn og to brune mænd, da spillet sluttede ... i det første havde vi ved slutningen en brun mand.

Dernæst fik vi først langt hen i første spil et sted at bo og dyr at jage. I det andet spil fik vi hurtigt dyr at jage og vi fik shelter allerede efter to runder. Det betød, at vi var i ly for natten og vi fik nem tilgængelig mad.

Som det tredje valgte vi at fokusere mindre på at eksplorere og mere på at samle træ. Dette gjorde måske lidt forskel, men i virkeligheden havde vi også meget tidligt de ting, som man skulle udforske for at finde.

For det fjerde valgte vi også at fokusere på at holde moralen oppe ... og derved fik vi flere determinationmarkører som så, som endnu en gevinst kunne bruges på at gøre livet lidt nemmere andre steder.

Som den femte og sidste store forskel jeg oplevede i mellem de to spil var taget. Dette var det første spil, som jeg har spillet, hvor det både er blevet prioriteret og er lykkes at få bygget et solidt tag. Det stod på 2-3 stykker, da det dårlige vejr satte ind.

Der var således en række forskelle mellem de to spil, både i det udgangspunkt og de ressourcer, som var til rådighed ved begyndelsen af spillet - men også i de valg, som vi tog. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt vi kunne have taget alle de fornuftige valg, vi tog, hvis det ikke også var fordi vores udgangspunkt var væsentligt gunstigere end i det første af de to spil.

Det andet spil, som kom på bordet efter maden var Terra Mystica, og det fik jeg et udmærket indtryk af - og da det står på bordet lige nu klar til spil, så ... well ... så var det ikke værre end at det kunne genspilles :D .
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by zutcorp »

Helle wrote: Som den femte og sidste store forskel jeg oplevede i mellem de to spil var taget. Dette var det første spil, som jeg har spillet, hvor det både er blevet prioriteret og er lykkes at få bygget et solidt tag. Det stod på 2-3 stykker, da det dårlige vejr satte ind.
Jeg er ret sikker på det kun var tagets skyld det hele ;-).

Tror efterhånden det der Terra Mystica det er kravlet helt op i toppen af "må have" listen af nye spil. Lige så snart de værste lockout-økonomiske dønninger har lagt sig, i hvert fald!

Robinson Crusoe har en fed historie fortælling og man føler sig "med" med det virker helt tosset balanceret, og man er ekstremt afhængig af sit held. Vil ikke have noget imod at spille det igen, meeen.....
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by DraX »

Tallens wrote:Den stod på Zpocolypse i aftes, et vildt Semi-co-op Zombie spil med alt for meget gang i den... //T
Spillet lyder interessant faktisk :) Når du har prøvet det 4 mand, vil du vende tilbage og sige hvordan det scaler mht sværhedsgrad osv?
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Helle »

Helle wrote:Vi havde besøg i går af et par spilleglade drenge :D og fik både Robinson Crusoe og TerrA Mystica på bordet.

Vi spillede først en gang Robinson, hvor vi var på hælene hele vejen igennem, vi fik skader og sår, så vores generelle helbredstilstand var temmelig ringe - vi boede i åbent vejr og havde ingen ly for natten til skade for vores moral. Der var ikke meget fest over vores ekspedition og da vi hverken havde træ til bål eller til tag, så endte det med generel forarmelse, død og en mislykkedes ekspedition.

I det andet spil, som blev startet straks efter, så det HELT anderledes ud. Ingen var på noget tidspunkt rigtigt i fare for at tage alvorlig skade, vi havde ressourcer nok og måtte endda trække tiden ud for at komme frem til, hvor skibene kunne hente os. Hvad var anderledes?

Først og fremmest havde vi taget en hund med ... den kunne hjælpe med at jage, men faktisk havde vi ret hurtigt arbejdere i overskud ... som vi ikke vidste, hvad vi skulle gøre med... fordi vi via kort og ting vi 'byggede' skaffede ekstra mænd. Vi havde således ud over hunden, også en grå, en grøn og to brune mænd, da spillet sluttede ... i det første havde vi ved slutningen en brun mand.

Dernæst fik vi først langt hen i første spil et sted at bo og dyr at jage. I det andet spil fik vi hurtigt dyr at jage og vi fik shelter allerede efter to runder. Det betød, at vi var i ly for natten og vi fik nem tilgængelig mad.

Som det tredje valgte vi at fokusere mindre på at eksplorere og mere på at samle træ. Dette gjorde måske lidt forskel, men i virkeligheden havde vi også meget tidligt de ting, som man skulle udforske for at finde.

For det fjerde valgte vi også at fokusere på at holde moralen oppe ... og derved fik vi flere determinationmarkører som så, som endnu en gevinst kunne bruges på at gøre livet lidt nemmere andre steder.

Som den femte og sidste store forskel jeg oplevede i mellem de to spil var taget. Dette var det første spil, som jeg har spillet, hvor det både er blevet prioriteret og er lykkes at få bygget et solidt tag. Det stod på 2-3 stykker, da det dårlige vejr satte ind.

Der var således en række forskelle mellem de to spil, både i det udgangspunkt og de ressourcer, som var til rådighed ved begyndelsen af spillet - men også i de valg, som vi tog. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt vi kunne have taget alle de fornuftige valg, vi tog, hvis det ikke også var fordi vores udgangspunkt var væsentligt gunstigere end i det første af de to spil.

Det andet spil, som kom på bordet efter maden var Terra Mystica, og det fik jeg et udmærket indtryk af - og da det står på bordet lige nu klar til spil, så ... well ... så var det ikke værre end at det kunne genspilles :D .
Og vi fik faktisk også lige spillet en gang Volcano mens Allan trykkede brikker ud ... Da ingen her havde tænkt så langt som, at det var vores eksemplar, der skulle i brug.
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Tallens »

DraX wrote:
Tallens wrote:Den stod på Zpocolypse i aftes, et vildt Semi-co-op Zombie spil med alt for meget gang i den... //T
Spillet lyder interessant faktisk :) Når du har prøvet det 4 mand, vil du vende tilbage og sige hvordan det scaler mht sværhedsgrad osv?
Yeah helt sikkert, få det formentlig prøvet med 4 spillere her næste weekend, så der kan du lige få en update :)

Umiddelbart så scaler det rigtig godt med flere spiller og færre spillere, faktisk er de fleste forhindringer lavet sådan at det er lige meget om det er 2, 3, eller 4 spillere.

Der er rigtig mange små ting man kan gøre for at forlænge sit liv, men i sidste ende er det jo et terningspil, så man kan også bare være møg, møg, møg uheldig, f.eks. slog jeg 3 kamp runder i træk ingen gode terninger, alt imens at zombierne omringede mig - og så var det game over.

Men hvis man søger en stemning af panik og "det her går aldrig" som ofte er hovedtema i zombie film, så har man den her, ingen tvivl. Massere af panik, og håbløse situationer. :)

/T
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Torsdag var Eivind optaget af rollespil, så vi var kun 3 mand. Krash foreslog Macao, som han kun havde prøvet en gang tidligere, og han var nysgerrig efter at finde ud af om det overhovedet var godt. Det var det naturligvis 8)
Martin B. Johannesson mente at han også havde prøvet det tidligere, og med to sådan lidt ruste spillere var det en let sag at vinde. Nå, ja. Helt let var måske nok ikke, men jeg vandt i al fald begge spil. Jeg havde ikke spillet det siden Dec. 2009, men det er stadig et kanongodt spil! 9/10
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14651
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 466 times
Been thanked: 670 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Frouvne »

Helle wrote:[...] I det andet spil, som blev startet straks efter, så det HELT anderledes ud. Ingen var på noget tidspunkt rigtigt i fare for at tage alvorlig skade, vi havde ressourcer nok og måtte endda trække tiden ud for at komme frem til, hvor skibene kunne hente os. Hvad var anderledes? [...]
Primært tror jeg også, at vi blot havde heldet med os i dette andet spil Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island; at vi så hurtigt fik tag over hovedet betød helt sikkert også noget for vores generelle velbefindende og behov for at skrabe ressourcer sammen.

Terra Mystica var en fornøjelse. Så stor en fornøjelse, at vi tog endnu et spil her til morgen. Umiddelbart føles det på mange måder som en tilbagevenden til nogle af de mange tyske spil, vi spillede for få år siden, når det gælder strømlinet-hed. De mange små ture man har giver mindelser til rondel-spillene og det betyder, at man de fleste gange bør have en rigtig god idé om hvad man skal gøre i sin tur og dermed hurtigt kan komme videre til næste spiller. Umiddelbart tyder meget på, at der på trods af den megen hype ikke er de store skuffelser i udsigt med dette spil.
frouvne, administrator

Image
Post Reply