Variable Player Powers er en meget effektiv måde at tilføje tema på ved at man f.eks. som i Twilight Imperium 3rd ed. styrer et folk, der adskiller sig fra alle øvrige folk på nogle bestemte karakteristika. Udover at man dermed opnår en højere grad af identifikation og dermed indlevelse er den forskellige distribution af folkeslag fra spil til spil med til at sikre, at alle spil opleves forskellige.
En af mine anker imod at anvende Variable Player Powers som i Twilight Imperium 3rd ed. er, at man skal spille spillet mange gange for at disse karakteristika bliver selvindlysende for mig som spiller. Dette overkommer man for mit vedkommende i et spil som Dune, hvor de enkelte folks spilmæssige karakteristika udspringer logisk af nogle karakteristika jeg i forvejen via fortællingen forbinder med dette folk.
En anden måde man kan indføre disse Variable Player Powers på er ved at have assymmetriske startpositioner som i Diplomacy. Jeg ved godt, at mange netop vil kalde det noget andet end Variable Player Powers men for mig er effekten stort set identisk hermed, da min startposition skal forsvares og den grundet kortets assymetriske struktur giver hver spiller nogle bestemte forcer og problemer, han delvist kan vriste sig løs af, hvis han formår at forbedre sin position på kortet.
Spiller man et spil som Twilight Imperium 3rd ed. nok gange, vil man efterhånden opnå den kobling, jeg oplever i Dune... men så mange gange får jeg sjældent spillet et spil, og derfor fungerer det ikke tilfredsstillende for mig. Personligt kan jeg så endnu bedre lide løsningen med de assymetriske startpositioner, da det jeg opfatter som et udtryk for Variable Player Powers hele tiden er synligt for alle spillere.
Det kunne være interessant at høre, hvad andre syntes om denne mekanik. Det er mit indtryk, at det er en af de foretrukne mekanikker... dog er den jo ikke voldsomt fremherskende i tyske spil, hvor man som oftest kan se aftryk af den i rollevalg som i Puerto Rico og Citadels... men det er nu ud fra min synsvinkel noget helt andet...
