Fokus på: Variable Player Powers

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15071
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times
Contact:

Fokus på: Variable Player Powers

Post by Frouvne »

Variable Player Powers er en af de mekanikker, man nok enten elsker eller hader. Selv har jeg et ambivalent forhold til den.

Variable Player Powers er en meget effektiv måde at tilføje tema på ved at man f.eks. som i Twilight Imperium 3rd ed. styrer et folk, der adskiller sig fra alle øvrige folk på nogle bestemte karakteristika. Udover at man dermed opnår en højere grad af identifikation og dermed indlevelse er den forskellige distribution af folkeslag fra spil til spil med til at sikre, at alle spil opleves forskellige.

En af mine anker imod at anvende Variable Player Powers som i Twilight Imperium 3rd ed. er, at man skal spille spillet mange gange for at disse karakteristika bliver selvindlysende for mig som spiller. Dette overkommer man for mit vedkommende i et spil som Dune, hvor de enkelte folks spilmæssige karakteristika udspringer logisk af nogle karakteristika jeg i forvejen via fortællingen forbinder med dette folk.

En anden måde man kan indføre disse Variable Player Powers på er ved at have assymmetriske startpositioner som i Diplomacy. Jeg ved godt, at mange netop vil kalde det noget andet end Variable Player Powers men for mig er effekten stort set identisk hermed, da min startposition skal forsvares og den grundet kortets assymetriske struktur giver hver spiller nogle bestemte forcer og problemer, han delvist kan vriste sig løs af, hvis han formår at forbedre sin position på kortet.

Spiller man et spil som Twilight Imperium 3rd ed. nok gange, vil man efterhånden opnå den kobling, jeg oplever i Dune... men så mange gange får jeg sjældent spillet et spil, og derfor fungerer det ikke tilfredsstillende for mig. Personligt kan jeg så endnu bedre lide løsningen med de assymetriske startpositioner, da det jeg opfatter som et udtryk for Variable Player Powers hele tiden er synligt for alle spillere.

Det kunne være interessant at høre, hvad andre syntes om denne mekanik. Det er mit indtryk, at det er en af de foretrukne mekanikker... dog er den jo ikke voldsomt fremherskende i tyske spil, hvor man som oftest kan se aftryk af den i rollevalg som i Puerto Rico og Citadels... men det er nu ud fra min synsvinkel noget helt andet... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15071
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times
Contact:

Post by Frouvne »

Er der i øvrigt nogen, der har en god fordanskning af begrebet Variable Player Powers, hører jeg det gerne! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Fokus på: Variable Player Powers

Post by Helle »

Frouvne wrote:Variable Player Powers er en af de mekanikker, man nok enten elsker eller hader. Selv har jeg et ambivalent forhold til den.
Det giver ikke mening - det du skriver - gør det?

Enten eller, men du gør både og ... :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15071
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times
Contact:

Post by Frouvne »

De fleste enten elsker eller hader... nogle af os er så komplekst skruet sammen, at vi - øh - ikke rigtigt kan bestemme os!

OK - det er måske ikke den skarpeste formulering. Min pointe er vel, at jeg tror, at det for de fleste enten er noget de bevidst opsøger eller bevidst forsøger at undgå. Jeg kan nok godt lide grundideen i det, men spille generelt ikke spillene nok gange til at mekanikken rigtigt kommer til sin ret for mit vedkommende...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3997
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Jeg kan godt lide VPP, og min kæreste har udpeget det som en af hans favoritmekanikker, fordi det er rart at kunne noget særligt :)

Det er selvfølgelig noget af en balancegang, for der skal helst ikke være for stor forskel i, hvor brugbare disse powers er.
Post Reply