Årets spil 2006 - diskussion

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Årets spil 2006 - diskussion

Post by Frouvne »

Så nærmer årets afslutning sig og det er gerne anledning til at se tilbage på det forgangne år. Og hvorfor skulle vi så ikke også gøre det?

Jeg syntes det kunne være sjovt at høre lidt om hvilke spil, der i årets løb har gjort størst indtryk på jer. Jeg syntes, vi skal lægge hovedvægten på spil, vi for første gang er stødt ind i i det forgangne år, men ikke nødvendigvis nye spil. Fik du for første gang prøvet kræfter med Die Macher, jamen så er det i min forståelse nyt for dig! Det kunne dog være interessant om vi i vores overvejelser giver de nye titler en relativt høj vægtning, således at hvis jeg for første gang prøvede to-spillers spillene Blue Moon og Medici vs. Strozzi og de gjorde stort set lige stort indtryk, ja, så er det Medici vs. Strozzi, jeg nævner her.

I første omgang vil jeg give ordet frit - så skal jeg nok selv på et senere tidspunkt vende tilbage med mit bidrag.

God fornøjelse!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Mit bud er sandsynligvis ikke særlig originalt, men jeg må tilstå, at jeg er blevet meget imponeret af Caylus. Bortset fra, at reglerne er skrevet af en japansk ingeniør på nattevagt, så er spillet en stor oplevelse. Der er så mange plusser, så hvor skal man starte:
- Spiltemaet virker særdeles godt indarbejdet i spillet.
- Komponenterne er lækkert udført, og brættet formår at opsummere samtlige centrale regler.
- Der er stor dybde i spillet, der dog stadig kan spilles på et par timer.
- Der er talrige strategier til at vinde spillet, og der er ikke nogen af disse, der er åbenlyst og suverænt bedre end andre.
- Der er ikke ret meget downtime.
- Spillere, der er bagud, har en reel chance for at komme med igen.

Jeg er især imponeret over, hvor mange muligheder der er for at variere sit spil og hvor afbalancerede disse muligheder er.

Så.... det var mit bud :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hmmmm nu husker jeg jo ikke særligt godt ... så jeg har simpelthen måtte slå det op.... ville jeg få lejlighed til at skrive "spillet" eller ....

Men i hvert fald, så er mit svar nok ikke særligt originalt, men.... altså - jo, det er fra i år - svaret er:

Zendo

Dertil kommer, at jeg også er blevet lidt imponeret over Mr. Jack. Dels spillet i sig selv, men også omstændighederne omkring erhvervelsen (dejligt at få gaver :D ) gør, at det har gjort indtryk.

Der er andre dejlige spil - også længerevarende og dybere spil, som har været spændende at stifte bekendtskab med, men altså ja... Zendo.
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Jeg har i årets løb haft mange gode spil-oplevelser.

Jeg har vært utrolig glad for Caylus. Dejligt abstrakt og med gode, funktionelle komponenter. Begejstringen skyldes ikke mindst, at det er et glimrende 2-mandsspil (så kan det spilles med kæresten).

Thurn und Taxis har jeg også haft megen glæde af. Et lille, let og hurtigt spil, der appelerer til næsten alle, jeg har spillet med. Kan med succes spilles 2 spillere.

Endnu et af de små, korte spil jeg ynder at spille med kæresten er San Juan. Jeg kan (næsten) ikke blive træt af det. Det skal ikke opfattes som Puerto Rico light/"the card game". De har meget forskellig strategi og vægt.

Men årets succes har for mig været World of Warcraft - the Boardgame. Kæesten og jeg har brugt mange mange timer på at hygge os med det. Det er meget afslappende at spille og det er - i mine øjne - bedre som 2-mandsspil end som 4-6 spillere (mindre downtime = bedre oplevelse). Med udvidelsen følger en masse nyt lir, bl.a. nye power-kort og talenter til alle 9 characters samt items, events, destinies (nyt) og "blå" quests (også nyt). Det har bestemt ikke gjort spillet mere kedeligt (læs: en succes!)

Nu mangler jeg bare at få prøvet LotR - the Confrontation og War of the Ring et par gage mere for at overbevise kæresten (og mig selv) om, at de begge er glimrende spil.

Hvis nogen er i tvivl om hvem jeg spiller mest med, så er I selv ude om det... :lol:
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Black-sea du er da selv skyld i du ikke spillere med med andre .. du kan da bare skynde dig at færdiggøre din uddannelse ... :-) TT06 rulses
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

De bedste spil jeg har prøvet i 2006 må være Blue Moon City, Railroad Tycoon og Mykerinos - ingen anelse om rækkefølgen. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Jens

Glæder mig at se, at Blue Moon City står på listen - jeg tror faktisk også, at det er det spil gemalen og jeg er enige om at ønske os :D - der er bare ingen der giver os brætspil :cry: - andre end os selv 8) , men man kan vel altid ønske :wink:

Helle
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Årets spil 2006 - diskussion

Post by Jesper »

Jeg har været mest glad for tre spil:

* Attika - det synes jeg er genialt simpel sjov

* Railroad Tycoon - mine gamle Finans/Matador/Økonomi drømme er næsten blevet indfriet, og så med små brikker til...

*Fury of Dracula - Stadig kun spillet to gange, men det var en anderledes og rigtig sjov oplevelse - helt klart over i noget temaspil.


Frouvne wrote:Så nærmer årets afslutning sig og det er gerne anledning til at se tilbage på det forgangne år. Og hvorfor skulle vi så ikke også gøre det?
...
I første omgang vil jeg give ordet frit - så skal jeg nok selv på et senere tidspunkt vende tilbage med mit bidrag.

God fornøjelse!
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Men der er jo så mange at vælge imellem... :)

Jeg har været rigtig glad for Arkham Horror, som har et solidt tema, er virkelig lækkert udført og har masser af dimser! Det er dog ikke egnet til ikke-brætspillere, og det tager lang tid at spille. Jeg har ikke spillet det nok gange til at blive træt af det, men omvendt glæder jeg mig til Dunvich-udvidelsen, da der er et par ting i spillet, der gerne må være sværere og/eller mere varieret.

Derudover er der Fury of Dracula (som også rammer bredere end AH) og Louis XIV (der primært lider under, at det er svært at forklare reglerne over for folk, der ikke har spillet det før). Mr. Jack har bestemt også potentiale, men jeg har desværre ikke nået at spille det så mange gange...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Nå, jeg havde vist også lovet at komme med mit eget bud...

Jeg vil gerne give bud indenfor et par kategorier, nemligt to-personers spil og spil for gamere. Jeg kunne egentlig også have tænkt mig at give indenfor kategorier som børnespil, familiespil, krigsspil m.fl., men det er altså ikke lige der jeg er nået til og mine erfaringer indenfor f.eks. familiespil og krigsspil er også så få, at jeg gerne overlader den tjans til andre! :wink:

Min bedste oplevelse med to-personers spil: Mr. Jack
Mr. Jack er ikke en oplagt kandidat for mig. Havde det været et deduktionsspil, som der på mange måder lægges op til, havde valget ikke været svært - men det er det alligevel heller ikke. Mr. Jack oser af tema. Det er ikke særlig tungt; et rigtig partnerspil! Samtidig gør manipulationen af karaktererne, at der er noget at tænke over. Mr. Jack er nok ikke et spil, vi spiller om fem år, hvilket der er en del af vores andre to-personers spil, jeg forventer vi vil gøre. Men det har alligvel så meget andet at byde på, at det er et af de spil, der vil blive husket fra 2006.

Min bedste oplevelse med spil for gamere: Imperial
I denne kategori vælger jeg at gamble en smule, når jeg udpeger Imperial. Jeg har først for ganske nyligt prøvet Imperial, men det har taget mig med storm. Hvor Antike efterlod mig med en lidt besynderlig smag i munden, har Imperial straks overbevist mig om, at her er noget at komme tilbage til. I Imperial får man de bedste ting fra mange forskellige typer af spil: der er en spekulationsdel, der er en diplomati-del, der er en civilisationsdel... og meget mere. Imperial er et spil, hvor ham der lige med magt har overtaget det land du hidtil har styret, kan fortsætte med at være din bedste allierede på spillebrættet, hvor det til tider vil kunne betale sig slet ikke at have kontrol over nogen statsmagt kan være en fordel, et spil hvor der både kan være mening i at bygge et land op, men også at tømme det for alle dets ressourcer... Jo, der er stof til mange interessante spil i Imperial. Igen er jeg ikke sikker på, at jeg vil spille Imperial om fem år, men jeg er til gengæld sikker på, at jeg vil kunne få nogle fremragende spiloplevelser i flere forskellige sammenhænge. Imperial er et spil, der får mine varmeste anbefalinger!
frouvne, administrator

Image
Post Reply