OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Her er man velkommen til at poste indlæg om udsalg og tilbud man har bemærket hos forhandlere. Forhandlere er også velkomne til selv at poste indlæg her. Det er endvidere her, man har mulighed for at koordinere fællesindkøb i ind- og udland.
Post Reply
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Boardgamer.dk »

Det her er en af de nyheder som gør mig lidt varm og stolt.
Jeg har fået lov til at reservere et par stykker af den kommende OGRE: Designer's Edition fra Steve Jackson Games.
Spillet vakte stor opmærksomhed for halvandet år siden fordi spillet blev fundet på kickstarter ikke blot med de ønskede $20.000, men derimod med næsten en rund million!
Det betød at stretchgoals gik amok, og det gjorde æsken også.
Image
Æsken som rummer alt dette, måler 58*45*10cm og vejer over 10kg.
Det er mig bekendt det eneste spil til dato, hvor hver papkasse kun rummer ét spil.

Caverna, til sammenligning, har fire spil i en kasse og vejer 3,4kg!

med andre ord: OGRE er stort!

Jeg får som sagt en håndfuld af dem i midten af december, og tager imod ordrer på spillet allerede nu.
Prisen er 750,- på preorder, vejlende udsalg er 800,-
Det er jo ikke en decideret sjældenhed, men det er nok heller ikke noget der bliver genoptrykt.
Jeg har taget en til mig selv, mest fordi den SKAL jeg da eje :)

julegaveidéen til brætspilleren der har alt :)
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Stony »

Tja, for dem der gider det, er det sikkert et af de spil, der om fire-fem år sælges på ebay for det fire-fem dobbelte. Eller i hvert fald forsøges solgt til en halv bondegård.

Imponerende ser det i hvert fald ud.
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Michael_Olsen »

Hej Claus,

lige et spørgsmål... tager du imod flere ordre end dem du ved du får i december? Det jeg tænker er, nu hvor jeg har lagt en ordre vil det være ærgeligt hvis du ikke kan skaffe den alligevel.


Tak,

Michael
Image
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Boardgamer.dk »

Michael_Olsen wrote:Hej Claus,

lige et spørgsmål... tager du imod flere ordre end dem du ved du får i december? Det jeg tænker er, nu hvor jeg har lagt en ordre vil det være ærgeligt hvis du ikke kan skaffe den alligevel.


Tak,

Michael
Som udgangspunkt: NEJ. Jeg tager kun imod ordrer så længe jeg har forventede indkommende spil til at imødekomme efterspørgslen. Jeg har en fast bestilling, og hvis den bliver fyldt, så stopper festen.
Jeg kan dog ikke helt styre det i min backend, så hvis et helt fodboldhold vælger at bestille i nat mens jeg sover, så skal jeg i morgen maile nogen af dem og forklare dem at de ikke kan få :)

Når det så er sagt, så kan ting jo gå galt, det er sket før. Så der er ingen garantier på preorders, jeg kan kun videreformidle de løfter jeg selv er blevet givet :)
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Michael_Olsen »

Boardgamer.dk wrote:Når det så er sagt, så kan ting jo gå galt, det er sket før. Så der er ingen garantier på preorders, jeg kan kun videreformidle de løfter jeg selv er blevet givet :)
Ja, selvfølgelig, det er jeg godt klar over. Men jeg kan se du siger du vil maile folk hvis du får for mange bestillinger (i forhold til det forventede antal der ankommer). Det er godt nok til mig : - )

Tak
Image
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Boardgamer.dk »

Michael_Olsen wrote:
Boardgamer.dk wrote:Når det så er sagt, så kan ting jo gå galt, det er sket før. Så der er ingen garantier på preorders, jeg kan kun videreformidle de løfter jeg selv er blevet givet :)
Ja, selvfølgelig, det er jeg godt klar over. Men jeg kan se du siger du vil maile folk hvis du får for mange bestillinger (i forhold til det forventede antal der ankommer). Det er godt nok til mig : - )

Tak
Det er også først-til-mølle. Og selvom du ikke er først, så er der stadig nogen tilbage, så din kopi er sikret.
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Larsine »

Det er ellers et fint tilbud, og det ser da interessant ud... men er Ogre ikke sådan lidt 70'er agtigt?

Er der nogen der har hørt hvad de har gjort ved denne version, bortset fra at skifte alt pappet ud med plastik, og opgradere størrelsen?
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by JoelP »

Larsine wrote:Det er ellers et fint tilbud, og det ser da interessant ud... men er Ogre ikke sådan lidt 70'er agtigt?

Er der nogen der har hørt hvad de har gjort ved denne version, bortset fra at skifte alt pappet ud med plastik, og opgradere størrelsen?
Der er ikke noget plastik i det nye ogre...udover terningerne selvfølgelig
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Larsine »

JoelP wrote:Der er ikke noget plastik i det nye ogre...udover terningerne selvfølgelig
Næh, det har du helt ret i, det er jo bare pap-saml-selv-3D-brikker.

Er det så bedre? Kom nu fortæl hvorfor jeg skal investere i spillet, når det stadig minder mig om gamle dage?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Jens_Hoppe »

Mit gæt er at det stadig er det samme, gamle, simple, asymmetriske krigsspil fra 70'erne.

Jeg gætter desuden på at det er lige dele nostalgi, og fristelsen ved at få MERE AF DET HELE (hvilket om noget har vist sig at være det, som gør Kickstarter projekter populære), som sælger dette projekt.

Min erfaring er at
1) Nej, uanset at man kan føle sig nostalgisk, er det i langt de fleste tilfælde ikke umagen værd at gå tilbage til et gammelt spil, og
2) Nej, MERE AF DET HELE gør ikke et spil bedre, oftest tværtimod.

:evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Michael_Olsen »

Jens_Hoppe wrote: Min erfaring er at
1) Nej, uanset at man kan føle sig nostalgisk, er det i langt de fleste tilfælde ikke umagen værd at gå tilbage til et gammelt spil,
Det er jo så lidt en smagssag : - )

Min erfaring er at i de langt fleste tilfælde er det umagen værd at gå tilbage til et gammelt spil, og faktisk også værd at prøve gamle spil man ikke har prøvet før.

Med hensyn til Ogre har jeg faktisk aldrig prøvet det, men det ligner noget som kunne være sjovt at spille med min nevø når han lige bliver en smule ældre. Krig med en fremtidstank, hvad mere kan man ønske sig når man er 10-11 år? : - )

Og nå ja, kan jeg lokke nogle "voksne" til at spille det med mig, så viser det sig nok at være ret sjovt kunne jeg forestille mig.

At det så vejer over 10 kg., ja det er bare en bonus ; - )
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Rune Petersen »

Larsine wrote:Kom nu fortæl hvorfor jeg skal investere i spillet, når det stadig minder mig om gamle dage?
Er du tvunget til at købe det?? :wink:

Det er et klassisk wargame. Får man panikangst hvis man ikke kan placere en meeple eller hvis tilstedeværelsen af terninger medfører migræne og eksemudbrud bør man holde sig væk. Så simpelt kan det vist siges.

Nostalgi er naturligvis en vigtig faktor. Sammen med Space Hulk 1st Edition og Cosmic Encounter er det et af de spil, som fangede mig og mine kammerater i gymnasietiden. De to sidstnævnte spil har siden fået flotte opdaterede versioner og jeg skal da også have mig et eksemplar af Ogre.

Bevares ja, det er et simpelt spil. Men deri ligger noget af charmen også. Det er i sin basale form en kamp om at stoppe megatanken før den kommer for tæt på rebellernes hovedkvarter og skyder det i smadder. Ligetil og i den gamle Deluxe udgave var det ofte meget tæt løb.

Den nye udgave har masser af varianter og nye scenarier at byde på og så er den naturligvis vanvittigt pyntet op og blinget ud. Men som et blind buy vil jeg da ikke anbefale det med mindre man bare hoarder for at sælge på eBay om et par år.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by Larsine »

Rune Petersen wrote:
Larsine wrote:Kom nu fortæl hvorfor jeg skal investere i spillet, når det stadig minder mig om gamle dage?
Er du tvunget til at købe det?? :wink:
Nej, men måske kan jeg lokkes.

Jeg har spillet det tilbage i midt 80'erne, og synes da at der var meget sjovt, omend en smule skævt fordelt.

Lidt lige som Space Hulk, som jeg synes var meget bedre.
Det er et klassisk wargame. Får man panikangst hvis man ikke kan placere en meeple eller hvis tilstedeværelsen af terninger medfører migræne og eksemudbrud bør man holde sig væk. Så simpelt kan det vist siges.
Intet af dette skræmmer mig væk. Men hvis nu det var blevet forbedret, opgraderet og streamlinet (uden meeples, worker placement, deduktion og pointudligning), kunne jeg måske finde på at købe det.

Men hvis det bare er det samme, i en flottere udgave, så tror jeg at jeg springer over.
Nostalgi er naturligvis en vigtig faktor. Sammen med Space Hulk 1st Edition og Cosmic Encounter er det et af de spil, som fangede mig og mine kammerater i gymnasietiden. De to sidstnævnte spil har siden fået flotte opdaterede versioner og jeg skal da også have mig et eksemplar af Ogre.

Bevares ja, det er et simpelt spil. Men deri ligger noget af charmen også. Det er i sin basale form en kamp om at stoppe megatanken før den kommer for tæt på rebellernes hovedkvarter og skyder det i smadder. Ligetil og i den gamle Deluxe udgave var det ofte meget tæt løb.

Den nye udgave har masser af varianter og nye scenarier at byde på og så er den naturligvis vanvittigt pyntet op og blinget ud. Men som et blind buy vil jeg da ikke anbefale det med mindre man bare hoarder for at sælge på eBay om et par år.
Jeg køber aldrig spil med det formål at sælge dem igen. De skal spilles, og helst så meget at de ikke kan sælges igen.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: OGRE: Designer's Edition hos boardgamer i december

Post by netsapiens »

Jeg har aldrig spillet det oprindelige spil, men temaet, og tilliden til Steve Jackson Games har mig egentlig solgt.

Jeg tror personligt at det er vigtigt at tage nogen spil og genoptrykke dem, og det ikke er nødvendigt at opdatere dem gevaldigt i øvrigt. Der findes klassiske designs, som faktisk er rigtig gode som de er, men hvor komponenterne afholder os og nyere spillere fra at spille dem, alene fordi vi er blevet forvænte med den hastigt stigende kvalitet.
Jeg har for eksempel Kremlin i den oprindelige udgave, men har store forventninger til opdateringen, også hvis de ikke ændrer et eneste bogstav i reglerne.
Titan lavede de da vist heller ikke om i reglerne ved genoptrykket (men jeg kan huske forkert) og det spil fejler da heller ikke noget (hvis man tæller player elimination som en feature, ikke en bug :) )
Så 10kg nostalgisk brætspil, som øger sandsynligheden for at mine børn vil spille det med mig, og som fungerer fint. Det behøver de egentlig ikke lave så meget om på. Det at de har lavet nye scenarier er faktisk fint nok for mig.

Men med et prisskilt i den størrelse, og et footprint i skabet som et strygebræt, så forstår jeg godt at nogen vil betakke sig :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Post Reply