Bloodline Games + Regler

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Kan vi høre hvordan det gik med at prøve spillet i går?...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Ja, gerne. Jeg kan ikke nå en rapport lige nu, men den kommer senere på dagen :)
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Super, det ser jeg meget frem til.

Spillet ser jo vildt lokkende ud..

Henrik - der elsker Sid Meier´s Pirate´s
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

bump

:D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Ja, jeg har skrevet en længere fristil, men den ligger på min arbejdscomp. :) Jeg lægger mine kommentarer op i morgen tidlig!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Delling wrote:Henrik - der elsker Sid Meier´s Pirate´s
Se, det er et fremragende udgangspunkt, for begge d'herrer designere nævnt Meiers C64-klassiker som en af inspirationskilderne bag spillet :) :D

M&M oser af tema - alt fra det grafiske design af bræt og kort til de forskellige jobbeskrivelser mv. skriger af ramsaltede pirater og djærve søfolk.

Vores spil tog fire timer, inkl. første-gangs roderi med regler og slige sager, så det officielle bud på ca. tre timers spilletid virker fornuftigt.

Undertegnede brugte en stor del af spillet på at sejle rundt som købmand på brættets østlige del, som jeg i det store hele havde for mig selv.
Henrik, som vandt spillet, startede hårdt med en løbebane som pirat, og lagde sig ud med to af de fire nationer. Via et actionkort opnåede han dog benådning og kunne i stedet slå sig ned som relativt ærlig købmænd med de penge, han havde tjent på lyssky vis :) Pludselig gik spillet vildt stærkt: via et jobkort, hvor han skulle nedkæmpe franske skibe, fik han lynhurtigt skrabet 20, og så 30 guld sammen. Da man kan afslutte spillet ved at optjene 100 guld, skulle han bare tilbage til sin hjemhavn med de sammenskrabede moneter for at vinde. De to øvrige spillere prøvede at rotte sig sammen i et Wolfpack, hvor to kaptajner slår sig sammen mod en fælles fjende. Han undslap dog deres angreb, og til sidst var der kun undertegnede tilbage til at stoppe kæltringen. Vi havde to godt armede skibe, men efter at have skudt hinandens master og besætning i småstykker - i en intens kamp - vandt han og kunne sejle i mål.

Lidt vurderinger: Spillet mangler stadig nogle justeringer. Især er flere af action- og rumour-kortene for stærke, så de kan tippe balancen mere end det er hensigtmæssigt. Fx. kunne jeg stort set gratis fiske et eksemplar af spillets næststærkeste skib (galleon) op af havet som erstatning for mit absolut lusede startskib. Men begge designerne var meget opmærksomme på det og pointerede, at der skulle nogle mindre ændringer til på den konto.

Spillet indeholder mange terningeslag og træk af kort, så hvis man er allergisk over for tilfælde, er spillet nok ikke sagen. Men reglerne virkede nu så balancerede, at man stadig føler, at man har nogenlunde kontrol over sin langsigtede strategi.

I forhold til det gennemsnitlige eurogame er der relativt mange regler, og der er megen tekst på de forskellige kort. Når man først kommer i gang, er de fleste regler ganske intuitive, og der er mange små, fine finesser til at justere bl.a. kamp mellem skibe. (Det var fedt med muligheden for at købe forskellige opgraderinger og special-ammunition til til skib og så ellers skynde sig ud på havet for at skyde fjenderne til pindebrænde!).
I manualen er reglerne for NPC-skibe lettere uigennemskuelige, og de er da også ved at blive revideret, men i praksis fungerede de fint. Den megen tekst er med til at skabe stemning og sikre, at temaet er indarbejdet i spillet. I kampens hede savnede jeg personligt nogle flere ikoner og symboler, der kunne gøre de forskellige kort hurtigere at overskue, men det er sikkert en smagssag.

Alt i alt havde vi en skæg aften med M&M, et spil med glimrende dybde og mange valgmuligheder for den vordende søfarer. Med nogle regeljusteringer vil et godt spil sikkert blive endnu bedre.

Arrrrr - shiver me timbers :)

- Jacob
Last edited by Gunness on Wed Dec 20, 2006 3:00 pm, edited 1 time in total.
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Godt I hyggede jer. Det er det vigtigste! 8)

Jeg kan lige knytte to ord. Det kort der gjorde du fik Galleonen troede vi vi havde erstattet med et andet. Istedet havde vi blot lagt det andet ind i bunken uden at fjerne det oprindelige.

Dernæst var der det kort der gjorde at Henrik kunne fjerne alle sin bounties. Der var også et der skulle havde været taget ud, men som alligevel endte i bunken. :-/

Det jeg synes var fedt at se var at en pirat vandt så sikkert. Mange af vore spil har det været en handlende der løb med sejeren (primært fordi flest spillere vælger at være handlende - specielt første gang).

Det var også fedt at se at trods de mage terninger osv, at Henrik bestemt lod til at synes det var sændende når han var i kamp!

Men nu er vi i fuld sving med at gøre NPC reglerne lettere tilgængelige da de fleste ikke helt har forstået dem. :oops: Men det er jo den slags som testspil skal bringe frem...
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Vil bare lige sige at jeg synes det lyder som et super fedt spil i har gang i der, som jeg med sikkerhed vil følge, og sikkert også investere i på et tidspunkt.

Keep up the good work
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Marcussen wrote:Godt I hyggede jer. Det er det vigtigste! 8)
Bestemt, bestemt - der er efterfølgende blevet debatteret en hel del blandt alle tre deltagere :) Set i bakspejlet burde vi to andre begyndere nok have spillet mere agressivt, så herr pirat ikke var kommet så meget foran.
Marcussen wrote:Jeg kan lige knytte to ord. (klip)
Ok, jeg var ikke sikker på, om de pågældende kort var en forglemmelse eller et designproblem, men fint nok!
Marcussen wrote:Det var også fedt at se at trods de mage terninger osv, at Henrik bestemt lod til at synes det var sændende når han var i kamp!
Jeg tror især, at det er i sådan noget som kamp, at terninger mv. har deres force. Det er jo sjovt at gamble og gå i kamp, vel vidende, at man risikerer at blive udraderet :)
Marcussen wrote:Men nu er vi i fuld sving med at gøre NPC reglerne lettere tilgængelige da de fleste ikke helt har forstået dem. :oops: Men det er jo den slags som testspil skal bringe frem...
Ja, jeg skulle naturligvis have skrevet, at I var ved at revidere reglerne. My bad :) God vind med resten af designet. Ser frem til at høre om jeres spil hos KBK!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Tak Michael :)

Jacob - såvidt jeg kunne forstå såhik asper fra KBK med en overordnede positiv fornemmelse (jeg kunne ikke selv være med så jeg kender ikk edetaljerne). Regelforklaringen var gået godt - eller rettere perfekt sagde Kasper. Men der skal man jo også huske på at Jens nok er RET hardcore! :)

Spillet blev ikke færdigt da de fleste brugte penge på at opgradere frem for at stashe. Alle 4 var vidst også handelsmænd indtil sidst hvor der var et par fristelser for Jens tror jeg nok.

Såvidt jeg kunne forstå var der to der synes ret godt om det, en der ikke kunne lide den type af spil og så Jens som synes noget af det var ok sjov? (men måske heller ikke lige hans type spil)

Såvidt jeg kunne forstå på Kasper var det meste negative respons relateret til den type spil MM er, frem for egentlige problemer med MM. Vi fik et par gode hints til ting der skulle inkluderes bedre i reglerne, så det er super - bla. spørgsmålet omkring hvorvidt man må have flere skibe. Det står der, men åbenbart ikke tydeligt nok - det var også en af de ting som i ikke var helt sikre på...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Christian, i betragtning af at du ikke var der, var det sgu et meget præcist referat. :-)

Vores generelle indtryk af spillet var overordnet positivt. Det er rigtigt, M&M er ikke lige min type spil generelt - når brætspil bliver så lange, processuelle og "fortællende" (dvs. spillet prøver at skabe en historie eller handling) som M&M, sidder jeg gerne og tænker "det her vil jeg hellere spille på en computer!". Spil af denne type bliver nemlig ofte ret "multi-player solitaire"-agtige - selvfølgelig fordi virkelighedens pirater ikke havde den store daglige interaktion med hinanden - eller de introducerer nogle kunstige mekanismer til at skabe spillerinteraktion. Jeres spil har her en ganske fin balance - man laver en del solitaire, men har alligevel noget indflydelse på de andre også. Men jeg kan alligevel ikke løsrive mig fra tanken om, at jeg hellere ville sidde og spille Sid Meier's Pirates! på 'puteren, da 1) det ser bedre ud, 2) giver mig en stærkere fornemmelse af indlevelse, og 3) ikke er så bøvlet, fordi computeren håndterer alt det administrative. Jo jo, M&M er selvfølgelig et socialt spil-med-vennerne brætspil, men man sidder jo alligevel det meste af tiden og fifler med sine egne ting i spillet, med kun et halvt øje på hvad modstanderne foretager sig.

Så, som sagt er det ikke lige min type spil og det bliver aldrig noget jeg giver topkarakter på Boardgamegeek (alene pga. mine præferencer), men når det er sagt syntes jeg faktisk at spillet - på sine egne præmisser, og uden hensyntagen til hvad jeg søger i et spil - var et rigtigt godt sørøverspil. Oceaner bedre (om jeg så må sige) end den gamle "klassiker" Blackbeard fra Avalon Hill, som sammenlignet med M&M er noget makværk. Det kan ikke umiddelbart sammenlignes med de tyske sørøverspil (Pirate's Cove, Karibik, Cartagena, osv.) som selvfølgelig alle er meget mere abstrakte og generiske end M&M. En sammenligning med andre tematisk stærke multiplayer-spil synes jeg faktisk også M&M slipper udmærket fra. Fantasy Flight's store dungeon-basher Descent synes jeg f.eks. personligt var væsentligt mere kedeligt og, øh, "uinnovativt" (hvis man kan sige det) end M&M. Men det mest spændende er selvfølgelig også, hvordan M&M klarer sig i sammenligning med alle de andre nye sørøverspil der er på bedding, ikke mindst GMT's nye udgave af Blackbeard.

Her er nogle konkrete punkter jeg lige kan komme på:

- Spillet giver en fin indlevelse i sit emne, dvs. det er meget tematisk stærkt. Man er tættere på at føle sig som en rigtig pirat end i noget andet piratbrætspil jeg nogensinde har prøvet. (Men meget længere fra end i SMP! til computeren, se ovenfor).

- Reglerne er ret komplekse, men de er slet ikke så komplekse som man kunne have forestillet sig og frygtet for denne type spil. Jeg ville sagtens kunne skære regler væk som jeg personligt ikke synes bidrager til designet rent gameplay-mæssigt - men jeg ville faktisk have svært ved at fjerne noget, uden at det direkte gik ud over den tematiske dybde i spillet. Med andre ord, set fra et tematisk synspunkt har så godt som alle regler en eksistensberettigelse - og det er stor ros fra mig. :)

- Det tager lang tid. Efter regelforklaring spillede vi fra 19.30 til 23.30 (eller deromkring) - fire timer - og ingen af os var i nærheden af vores på forhånd reducerede "80 penge" sejrskriterie. Vi spillede rimeligt hurtigt, men vi valgte (intetanende) strategier der lod spillet fortsætte længe (brugte f.eks. mange penge på ship modifications). Jeg ville ønske at sejrskriterierne var lavet på en måde, så man var sikker på at spillet ville nå en ende inden for en rimeligt veldefineret tid, men jeg kan ikke komme på, hvad et sådant kriterie kunne være.

- Jeg er lidt nervøs for balancen mellem de forskellige strategier, f.eks. om det bedst kan betale sig at være handelsmand eller sørøver. Det er I også lidt nervøse for, kunne jeg forstå på Kasper, og jeg håber I, på den korte tid I har til at gøre det færdigt, når frem til et resultat I er tilfredse med - selvom det garanteret er dødsvært.

- Selvom jeg personligt godt kunne lide at man både kunne være sørøver og handlende, syntes jeg i praksis at handelsdelen af spillet var for kedelig. Modsat f.eks. mange tyske spil med et økonomielement, var der her ikke de store strategiske overvejelser at gøre sig. Jeg tør ikke sige hvor meget dyb strategi der er i at være pirat heller, men det er i det mindste sjovt at få lov til at sejle omkring og være havenes skræk.

- I vores spil stagnerede Job-decket totalt. Det første job var ikke noget, nogen ville have, så der kom aldrig flere... Det er et konkret punkt hvor jeg tror I enten skal have flere jobs fremme af gangen, eller have en mekanisme for hvordan det aktive job kan erstattes af noget andet.


Så, som du så rigtigt siger, alt i alt syntes jeg det var "ok sjovt" - særligt at få lov at hærge og slås, dog, og ikke så meget at lege handelsmand.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Post by Marcussen »

Hej Jens... Tak for din detaljeret gennemgang! :)

Vi overvejer forskellige metoder pt. at skabemere rotation i Job bunken - vi skal bare undgå at spillet ikke bliver et "job spil"...

Jeg tror at man hurtigt må indse som spil designer at man ikke kan (eller skal) gøre alle tilfredse. Uanset hvor godt et spil man laver vil der altid være folk som ikke synes om det, eller som ikke kan lide den type spil. C'est la vie 8)

Det er en meget spændende tid vi snart går i møde!
Post Reply