Arkivering af spil: Lodret eller vandret?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Arkivering af spil: Lodret eller vandret?

Post by Stony »

Hvordan pakker folk deres spil? Jeg har et dejligt stort skab, men det er lidt langt imellem hylderne (højdemæssigt), så derfor er jeg nødt til at stable mine spil oven på hinanden. Så er jeg nødt til at sikre mig, at de nederste spil dels er i en boks der kan holde til det, men også at det ikke er de spil jeg for tiden oftest har fremme, som ligger under alle de andre. Det er pisse træls.

Jeg har gentagne gange spekuleret på at jeg skal have lavet en anden løsning, så spillene kan stå på højkant ved siden af hinanden. Som bøger i en reol. Det vil dels lette presset fra de spil der ellers ligger nederst, men også gøre det nemmere at komme til spillene generelt.

Er der andre end mig der har den slags sorger?
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Arkivering af spil: Lodret eller vandret?

Post by Andrea »

Uha Stony, nu rammer du jo et lidt ømt punkt... :?

Vi har vores stablet på en stor kommode og i en reol. Vi burde finde på et eller andet smart, men der er ganske enkelt ikke plads til særlig meget i denne lejlighed. Næ, når vi bliver millionærer og køber et stort hus, hvor vi skal have et værelse kun til spil... øh... tilbage til spørgsmålet! :)

Mht. den lodrette løsning, så tror jeg ikke, at det ville fungere særlig godt hos os, da vi har mange spil med ufattelig mange tokens til/i (og ja, de ligger i lynlåsposer... så det burde ikke være så galt... måske er jeg bare lidt konservativ på det område! :D).
Men jeg har faktisk et spil - Dread Pirate - hvis boks er udformet som en stor bog af træ og derfor egner sig glimrende til lodret arkivering.

Lider dine spil ligefrem af at blive stablet?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Arkivering af spil: Lodret eller vandret?

Post by Stony »

Andrea wrote:Lider dine spil ligefrem af at blive stablet?
Når stablerne bliver høje nok, kan jeg se at de nederste spil ser en anelse trykkede ud. Dertil er det en irriterende begrænsning, at spil med lidt tyndere æsker er nødt til at ligge øverst.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Lodret eller vandret?
Både og! Her er nogle gamle billeder fra 2005:

Image

Image

Image
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Fantastiske billeder Jens - Carcassonne på reolen ved siden af det lille hus på prærien fik mig godt nok til at grine....!!!!
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Jeg har aldrig arkiveret et spil lodret - til gengæld har jeg opbevaret alle mine spil i opretstående stilling. ;)

Det blev jeg nu hurtigt træt af. Brikker og dimser flød rundt i æskerne, og alt var kaos. Et andet problem er at jeg altid har min STOOOORE taske med til spilaftenerne. Så bliver det besværligt at få alle spillene på de rigtige pladser igen.

En tur i silvan, nogle hyldeknægte, nogle fyrtræshylder og 500 kroner senere var problemet løst. Nu ligger alle min spil vandret, på nye hylder på vægene, og ekstra hylder i mit skab. Der er 3-4 spil stablet ovenpå hinanden, og det er nu meget lettere at stille spillene på plads. Kort og brikker flyder ikke længere frit i æskerne, men til gengæld er der en smule mere besvær med at hive de nederste spil ud. Det er nu ikke så slemt, og jeg har ikke problemer med trykkede æsker.


/jesper
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

De fleste af vores spil ligger ned. Det er formentlig mest nogle pragmatiske overvejelser, der ligger til grund herfor; ønsket om at få flest mulige spil til at ligge på mindst mulig plads. Der kan være gode argumenter for både den ene og den anden løsning og vi prøver så at afværge nogle af de værste ulemper ved denne form ved at være meget opmærksom på, hvilke spil, der stables ovenpå hinanden. Der skal jo nødig opstå nogle skader på æskerne! :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply