Jeg har for nylig tænkt lidt over det samme uden at kunne sige hvilken udvidelse jeg finder er den bedste... så lad mig nøjes med at snakke lidt udenom!
For det første har jeg det ambivalent med udvidelser, hvilket nedenstående formentlig vil vise. På den ene side tænker jeg tit: "Hvorfor kan de ikke bare sælge mig
hele spillet i første omgang?" og på den anden side kan jeg jo godt se, at der nogle gange faktisk bliver tilføjet noget, man måske ikke kunne have givet i første omgang. Måske alene af den grund, at spillet ville være blevet for omkostningsfuldt og at alle ikke nødvendigvis behøver den del for at få en udmærket spiloplevelse.
PitchCar er et godt eksempel på et spil, hvor jeg længe har spillet grundspillet og syntes det gav mig, hvad jeg havde brug for. De mere specialiserede skinner giver for nybegyndere et endnu større element af held, jeg ikke umiddelbart syntes trak i den rigtige retning. Når man så når til et vist niveau er det ikke nødvendigvis held de tilføjer men større variation og endnu en mulighed for at lade færdighederne afgøre dysten!

Udvidelser gør det selvfølgeig også muligt at lave nogle større baner, men det syntes jeg ikke i sig selv gør spillet bedre. Banerne skal i hvert tilfælde som hovedregel ikke være længere end at bilerne ind imellem klumper lidt sammen...
Puerto Rico er et eksempel på et spil, hvor jeg ganske simpelt ikke har haft behov for udvidelsen, fordi jeg ikke har spillet grundspillet så meget, at jeg har behov for den variation, den kan bidrage med. Havde jeg dyrket det indgående i en lang periode som så mange andre er jeg sikker på, at jeg med glæde havde tilføjet i hvert tilfælde nogle af bygningerne.
Age of Steam har jeg allerede alt for mange udvidelser til. I forbindelse med
Age of Steam føler jeg dog, at udvidelserne tilføjer meget mere end den gennemsnitlige spiludvidelse. Dels er det da i sig selv interessant at spille f.eks. en lokal version eller et område man finder interessant og dels så tilføjes der med alle udvidelser en eller flere nye regler, der gør at spillet ikke er helt det samme uden at grundstemningen går tabt.
Blue Moon er endnu et godt eksempel på et spil, hvor man langt henad vejen kan nøjes med grundspillet. En enkelt udvidelse giver dog lidt fornyet energi til spillet og for hver ny tilføjelse øges kombinationsmulighederne radikalt.
Lige modsat har jeg det med et spil som
Lord of the Rings: The Confrontation, hvor jeg føler at den simplicitet, der er i det oprindelige spil er en væsentlig del af fornøjelsen for mig. Netop det at jeg kender alle brikker er en væsentlig del af charmen ved spillet og en forudsætning for at kunne lave en ordentlig strategi. Så selvom jeg faktisk har spillet det en hel del tror jeg ikke at jeg har behov for den nye udgave med dobbelt så mange brikker at vælge imellem. Så den øgede kompleksitet der er en mulighed med en udvidelse vil i dette tilføje næppe øge spilleglæden for mig.
Et spil som
El Grande har jeg så meget ærefrygt for, at jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kommer til at spille udvidelserne til. Jeg tror, det kommer til at ske en dag, men det vil være med en smule bæven af den simple grund, at jeg holder så meget af det oprindelige spil, at jeg er lidt bange for at ødelægge noget af magien omkring spillet.
Ursuppe er et eksempel på et spil, hvor jeg straks investerede i udvidelsen dels for at kunne spille med lidt flere spillere og dels fordi de ekstra kort lyder som om, de kan tilføje endnu mere atmosfære til et i forvejen ekstremt godt tematiseret spil.
Se så fik jeg sagt en del om emnet uden egentlig at svare dit spørgsmål... men nogle gange må man jo starte med en indkredsning af problemfeltet. Måske jeg på et senere tidspunkt vender tilbage med et egentlig svar på dit spørgsmål!
