Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by BlueSwan »

Har I et nytårsfortsæt for 2014, hvad jeres brætspilshobby angår?

Jeg har besluttet mig for at jeg skal have spillet alle de spil jeg har anskaffet mig i løbet af 2013. Jeg har endda oprettet en geeklist på BBG, hvor jeg beskriver udfordringen nærmere: http://boardgamegeek.com/geeklist/16718 ... play-in-14. Det er så heldigt at det næsten lige passer med at jeg skal have spillet 14 spil i 2014, hvoraf jeg fik spillet det første - Puerto Rico - allerede i går, inden 2014 overhovedet er begyndt.

Jeg har også oprettet en geeklist hvor andre kan skrive deres nytårsfortsæt: http://boardgamegeek.com/geeklist/16743 ... s-for-2014

Men hvis I har et, så skriv det i denne tråd!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by Stunke »

Mit forsaet er at spille hex, skak 2.0 og Quangqi med mine kontorkollegaer.
Og Ars Victor naar det lander til sommer.
Jeg skal ikke koebe flere udvidelser til Netrunner efter Spin Cycle er slut (ikke foer mine spillekammerater er traette af at spille med Spin cycle i hvert fald)
og jeg skal ikke koebe, men maa godt bygge, flere spil i 2014.

Jeg skal bare have spillet dem jeg har allerede.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by Frouvne »

Jeg har de seneste år haft det som en bestræbelse at sænke raten hvormed der kommer spil ind i huset og få nogle flere ud af huset. Succesen har været til at overskue. Jeg tror faktisk raten af spil, der kommer ind er dalet en smule, men der er ikke kommet så mange ud, som jeg kunne ønske mig. Det må der gøres noget ved. Til gengæld syntes jeg, jeg har haft markant mere succes med at få spillet de spil, der kommer ind ad døren indenfor en overskuelig periode efter ankomsten. Det håber jeg, jeg kan fortsætte med.

Et meget konkret nytårsforsæt kunne for mit vedkommende være, at få spillet nogle af alle de spil, jeg i forvejen har stående. Nogle er aldrig blevet spillet og nogle bliver bare ikke spillet nok. Mit forsæt vil være at få spillet tretten af de spil. Når jeg kigger på hylderne, er det ikke svært at finde kandidater! Men når man nu skal begrænse sig for at gøre forsættet realistisk, ser udvalget således ud:

Battlestar Galactica - vi holdt meget af tv-serien og nød spiloplevelsen den ene gang vi har prøvet det. En oplagt spiloplevelse, der må gentages.
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) - en oplagt spiloplevelse for hele familien. Det er en fornøjelse, når vi alle tre kan sætte os med et spil, der mest af alt handler om oplevelsen og jeg tror, at der her er tale om en oplagt kandidat til et spil, der kunne vække begejstring.
Dominant Species - er nok min personlige favorit blandt de spil, der er kommet de seneste år. Så det burde da blive spillet.
The Guns of Gettysburg - et af de få historiske slag, jeg med interesse har læst om. Spillet så ved første øjekast meget lovende ud, men det kræver givetvis nogle gennemspilninger for at alle regler giver mening.
War of the Ring - der er vist ingen gyldige undskyldninger for ikke at have fået spillet dette spil mere end en enkelt gang. Der er stort potentiale i det og så er det jo næsten en fornærmelse at have et eksemplar af Collectors Edition, der aldrig er blevet spillet.
Reef Encounter - jeg fandt spillet utrolig elegant og benhårdt. Desværre delte alle i min omgangskreds ikke min begejstring og derfor blev det ikke dyrket tilnærmelsesvis nok.
Ursuppe - et fantastisk tema, lidt kaotisk og super-underholdende!
Keyflower: The Farmers - grundspillet var rigtig godt og blev desværre kun spillet et par gange. Udvidelsen har fået meget ros, så det håber jeg kan være med til at få spillet på bordet igen. Og med lidt held: ... og igen!
Patchistory - blev årets sidste nyanskaffelse. Med al den hype, der var omkring spillet håber jeg at få lejlighed til at dyrke det lidt, dels fordi temaet tiltaler mig og dels for at vurdere om hypen var berettiget eller ej.
Agents of SMERSH - givetvis ikke et af de bedste spil, der er lavet de seneste år men til gengæld et spil fyldt til bristepunktet med underholdende historiefortælling.
Wallenstein - et lettilgængeligt spil, der ikke i første omgang sparkede benene væk under mig, men som jeg har været rigtig godt underholdt af de gange jeg har spillet det.
Full Metal Planete - et spil jeg finder er utrolig godt tænkt. Det er i bund og grund super-simpelt og så sidder man alligevel yderst på stolekanten grundet de timede runder, der gør spillet til så uhyggelig intens en oplevelse.
The Great Zimbabwe - spil fra Splotter Spellen kan ofte dele vandene. På baggrund af gennemlæsning af reglerne ser dette spil ret simpelt ud. Det er dog aldrig blevet spillet ... men det må ske i 2014!

----------

Status:

Følgende spil er blevet spillet:

Patchistory
Ursuppe
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition)
Agents of SMERSH

Følgende spil er stadig ikke blevet spillet:

Battlestar Galactica
Dominant Species
The Guns of Gettysburg
War of the Ring
Reef Encounter
Keyflower: The Farmers
Wallenstein
Full Metal Planete
The Great Zimbabwe
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by chr88 »

Jeg har to nytårsforsætter:

Jeg ejer 213 brætspil (hvis man ikke tæller en masse udvidelser og promos med), og mit nytårsforsæt er, at jeg maksimalt må eje 200 spil. Det er jeg sikker på, jeg kommer til at overholde; jeg sælger sikkert 50 spil i løbet af året, så der er stadig masser af plads til nye spil (og jeg er da også allerede i gang med at anskaffe mig Claustrophobia, og et spil som Concept skal jeg også have, når det kommer på gaden).

Jeg vil også gerne få prøvet ~50 af mine uspillede spil (der er vel ca. 80), hvilket ikke er et heeeelt urealistisk mål i betragtning af, at jeg spillede ca. 200 nye spil i 2013 (hvoraf størstedelen var mine egne spil). Ideelt set skulle jeg gerne få prøvet alle mine uspillede spil, men det kommer ikke til at ske, når jeg stadig gerne vil spille en masse af de gode spil, jeg allerede har prøvet. :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by Frouvne »

Puha, det går meget trægt fremad... :(

Følgende spil er blevet spillet:

Patchistory
Ursuppe
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition)
Agents of SMERSH

Følgende spil er stadig ikke blevet spillet:

Battlestar Galactica
Dominant Species
The Guns of Gettysburg
War of the Ring
Reef Encounter
Keyflower: The Farmers
Wallenstein
Full Metal Planete
The Great Zimbabwe
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by BlueSwan »

Frouvne wrote:Puha, det går meget trægt fremad... :(
Til gengæld går det forrygende med mit. Af de 14 uspillede spil jeg skulle få spillet er de 13 blevet spillet. Jeg mangler kun 1989: The Dawn Of Freedom og det er jo reelt en ren formsag at få spillet det.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by Frouvne »

Jeg tror ikke, jeg når at opfylde så mange af de uopfyldte nytårsforsætter i løbet af årets sidste par uger, så jeg kan vist godt lave en kort evaluering. I forhold til at få vendt raten imellem spil der kommer ind i huset og som forlader huset, tror jeg, vi er kommet et godt stykke i den rigtige retning. Der er dels kommet færre spil ind ... jeg tror den kritiske sans har taget et lille skridt i den rigtige retning, uden at der i øvrigt er noget at blive rigtig imponeret over på den front endnu, og så tror jeg lysten til at spille nogle lidt tungere spil og at få det gjort har trukket i den retning og dels er der også kommet flere spil ud af huset i år. Vi har solgt en del spil og foræret næsten lige så mange væk. Og jeg tror samlingen vil blive yderligere reduceret i det kommende år, når jeg har fået set hele min samling lidt mere grundigt og forhåbentlig kritisk igennem.

Af den liste med 13 spil jeg ville spille har jeg stadig kun fået spillet de fire. Det er ikke imponerende. Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) blev spillet en del i starten af året og det blev så en af de få succes-oplevelser i.f.t. målopfyldelse. Jeg havde et par to-spillers spil på listen over spil, jeg gerne ville have spillet, som det ikke lykkedes mig at få spillet. Spil i den kategori gider jeg kun kaste mig over, hvis jeg ved, jeg kan få dem spillet nogle gange i træk. Det er så i stedet lykkedes med et spil som Twilight Struggle, der indtil nu er blevet spillet ti gange i år af mig. At det blev det spil der blev dyrket lidt i stedet for dem, jeg forestillede mig ved årets begyndelse, græder jeg kun tørre tårer over.

Selvom der på papiret måske ikke har været målopfyldelse på særlig mange områder, har jeg set nogle tendenser både i forhold til anskaffelse/afvikling af spil samt hvilke spil, der bliver spillet som jeg er ovenud godt tilfreds med.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by BlueSwan »

Jeg klarede mit (som beskrevet i første post). Til gengæld er jeg i tvivl om hvorvidt jeg vil lave et nyt. Det var motiverende, men også lidt stressende at have et. Jeg er typen der SKAL nå det jeg sætter mig for og så er spørgsmålet jo om der er nogen grund til at gøre det der egentlig er en sjov hobby til en pligt. Jeg har heller ikke samme mængde af uspillede spil som sidste år, selvom nogle stykker da efterhånden har hobet sig op (og mon ikke der kommer nogle flere ind til jul).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Brætspils nytårsfortsæt for 2014

Post by chr88 »

chr88 wrote:Jeg har to nytårsforsætter:

Jeg ejer 213 brætspil (hvis man ikke tæller en masse udvidelser og promos med), og mit nytårsforsæt er, at jeg maksimalt må eje 200 spil. Det er jeg sikker på, jeg kommer til at overholde; jeg sælger sikkert 50 spil i løbet af året, så der er stadig masser af plads til nye spil (og jeg er da også allerede i gang med at anskaffe mig Claustrophobia, og et spil som Concept skal jeg også have, når det kommer på gaden).

Jeg vil også gerne få prøvet ~50 af mine uspillede spil (der er vel ca. 80), hvilket ikke er et heeeelt urealistisk mål i betragtning af, at jeg spillede ca. 200 nye spil i 2013 (hvoraf størstedelen var mine egne spil). Ideelt set skulle jeg gerne få prøvet alle mine uspillede spil, men det kommer ikke til at ske, når jeg stadig gerne vil spille en masse af de gode spil, jeg allerede har prøvet. :)
Jeg må konstatere, at det gik fremragende! :)

Jeg ejer nu "kun" 149 spil (og 131 udvidelser/promos), og det var egentlig også det, jeg havde håbet på, men ikke troet ville være muligt! Næste skridt er at komme ned på ca. 100 spil, men det er næppe realistisk i 2015! Og generelt kan jeg ikke forestille mig, at jeg nogensinde kommer ned under de 100 spil! Så mit forsæt må være kun at eje 130 spil næste nytår. :)

Mit andet forsæt gik også glimrende, for jeg fik spillet over 70 af mine uspillede spil! Har stadig over 40 tilbage, men med et nyt familiemedlem er antallet af spilsessioner faldet drastisk, så det er nok kun realistisk, at jeg får spillet 20 af mine uprøvede spil...
Post Reply