Tendenser i brætspilsindustrien i de seneste år
Posted: Sun Jan 12, 2014 10:05 pm
Efter at have spillet brætspil i min gymnasietid, var jeg i store træk væk fra hobbyen indtil jeg pludselig fik øjnene op for det store og forskelligartede udbud der var dukket op i 2002 / 2003. I de godt og vel 10 år jeg nu lidt mere intensivt har interesseret mig for hobbyen, syntes jeg der har været en række mere eller mindre interessante udviklingstendenser. Hvis andre også syntes det kunne være sjovt, kunne vi måske i fællesskab forsøge at indkredse nogle af disse hovedtendenser. Vi behøver ikke begrænse os til de seneste ti år, så kom endelig også med tendenser der rækker udover denne periode.
Hvor jeg i min gymnasietid primært stødte ind i de amerikanske spil, var det de tyske eurogames der fyldte mest for mig i starten af årtusindeskiftet. Fra det tidspunkt frem til i dag syntes jeg der har været en klar tendens til at hhv. ameritrash og eurogames er blevet inspireret af hinanden, således at forstå at mange ameritrash er blevet væsentligt mere strømlinede end man så dem for få år siden (og med færre paragraffer i regelhæfterne) imens et gennemsnitligt eurogame er noget mere komplekst end for ti år siden. Jeg vil også vove at påstå, at temaerne (jf sidste uges snak) er blevet tydeligere i mange eurogames.
Blandt tendenserne syntes jeg også er, at visse mekanikker kommer på mode og pludselig undersøges af en række designere og derfor bliver inkluderet i deres spil. De senere år har vi blandt andet set workerplacement og deckbuilding som nye mekanismer. Samarbejdsspillet har også haft en voldsom opblomstring de senere år og en af de nyere tendenser jeg syntes har fyldt meget er en dybere integrering af historiefortællingen.
Ser man hvor spillene kommer fra var der en opblomstring i Tjekkiet for nogle år siden, så kom Polen med og de sidste par virker det som om der er nogle strømninger fra Asien.
Generelt syntes jeg også at der har været en markant udvikling, når man kigger på komponenterne. Der er væsentlig færre kuber i æskerne idag som i stedet er blevet afløst af træ- og plastikfigurer.
Hvilke tendenser ser I? Og kan vi måske i fællesskab lave en kronologi ... gerne med referencer til de spil, der satte gang i tendenserne.
Hvor jeg i min gymnasietid primært stødte ind i de amerikanske spil, var det de tyske eurogames der fyldte mest for mig i starten af årtusindeskiftet. Fra det tidspunkt frem til i dag syntes jeg der har været en klar tendens til at hhv. ameritrash og eurogames er blevet inspireret af hinanden, således at forstå at mange ameritrash er blevet væsentligt mere strømlinede end man så dem for få år siden (og med færre paragraffer i regelhæfterne) imens et gennemsnitligt eurogame er noget mere komplekst end for ti år siden. Jeg vil også vove at påstå, at temaerne (jf sidste uges snak) er blevet tydeligere i mange eurogames.
Blandt tendenserne syntes jeg også er, at visse mekanikker kommer på mode og pludselig undersøges af en række designere og derfor bliver inkluderet i deres spil. De senere år har vi blandt andet set workerplacement og deckbuilding som nye mekanismer. Samarbejdsspillet har også haft en voldsom opblomstring de senere år og en af de nyere tendenser jeg syntes har fyldt meget er en dybere integrering af historiefortællingen.
Ser man hvor spillene kommer fra var der en opblomstring i Tjekkiet for nogle år siden, så kom Polen med og de sidste par virker det som om der er nogle strømninger fra Asien.
Generelt syntes jeg også at der har været en markant udvikling, når man kigger på komponenterne. Der er væsentlig færre kuber i æskerne idag som i stedet er blevet afløst af træ- og plastikfigurer.
Hvilke tendenser ser I? Og kan vi måske i fællesskab lave en kronologi ... gerne med referencer til de spil, der satte gang i tendenserne.