Settlers

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Settlers

Post by Delling »

Hejsa,

I går, der blev til i nat, prøvede vi for første gang settlers. Har altid synes det har set lidt kedeligt ud, men det var jo supersjovt. Nu skal Risk i hvert fald slet ikke spilles mere!!

Men hvad skal man gå efter, der findes jo en del udgaver af spillet, Stonage, Starfares osv... Også de eventcards, så man ikke skal bruge terninger, hvordan er det? I sidste spil vi spillede fik jeg stort set ingenting pga terningerne havde set sig sure på mig, så det var lidt trægt...

Håber at få nogle gode indput, så jeg kan få købt mig selv en ekstra julegave. Har lige købt Mystery of the Abbey, som jeg glæder mig til at prøve.

Henrik
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Henrik

Angående Mystery of the Abbey, så vil jeg sige, at mine oplevelser har været lidt forskellige. De første oplevelser var knapt så gode, men det sidste spil [i øvrigt spillet med Anders og Kanzler, som også dukker op her på forum] var helt genialt. Anders indførte en smart spørgeteknik, som ikke bare henviste til, hvilke kort, der tidligere var udvekslet, men simpelthen beskrev ud fra det [eksempelvis] senest udvekslede kort.

Eksempelvis: det sidste kort du fik af mig.... [venter på svar fra modtageren af spørgsmålet] der er en anden munk med samme karakteristika bortset fra skægget, som er anderledes. Har du set ham/har du haft ham på hånden... eller lignende.

Det blev helt anderledes, fordi man på stort set alle spg kunne kringle den, så andre ikke fik information. De to herrer nævnt ovenfor kørte i øvrigt videre i samme rille i lang tid med udgangspunkt i den samme tidligere udvekslede mund til stor morskab.

Vi andre der så havde set filmen og genkendte karaktererne kunne stille nogle andre spørgsmål i retning af: Ham der ender i blodkarret har du set ham - eller ham der i filmen har et forstørrelsesglas [venter på svar] der er en anden munk, som har de samme karakteristika, men i en anden orden - har du set munken til højre for ham....

Jeg tror, at du har forstået :wink:

Det gør spillet helt anderledes spændende - og jo, der blev grinet en del undervejs :D

Men du spurgte til Settlers - har ikke de store erfaringer - derfor et svar på et spørgsmål, som du ikke stillede, angående Mystery of the Abbey!
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Hej Helle,

Mange tak for svaret til Settlers :wink:

Ej, jeg har godt læst en del på BGG om MotA og at en del synes det er meget kaotisk, eller ikke fungere så godt. Ud fra det jeg har læst synes jeg dog det lyder spændende, og synes spillet visuelt er meget flot. Har ledt efter et whodidit spil, og må sige at MotA er klart det der appellere mest til mig.

Nu er det i hvert fald købt, og så håber jeg at vi får det spillet her henover julen. Skal nok lige skrive efter et spil eller 2, hvordan jeg oplever det, og det bliver jo så set fra en non-boardgamers view. Har aldrig spillet andet end dem fra "alm" legetøjsforretninger.

Henrik
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Held og lykke med spillet.

Du kan jo netop nævne det der med, at man kan stille spørgsmål anderledes end: "hvor mange templars har du på hånden", "hvor mange tykke munke har du" som en del af introduktionen [eller foregå med et godt eksempel]- når kortene passerer rundt hele tiden kan det være svært at få information ellers - og især hvis man ikke vil give noget videre til andre.

Jeg må sige, at efter min sidste oplevelse, glæder jeg mig meget til at få spillet prøvet igen - gerne med indslag af spillere fra sidste spil, der mestrede spillet helt fantastisk og som sagt til stor inspiration (jeg vil dog håbe, at de stadig ikke har set filmen :D :D :D :D :D :D :D :D ).

Tak, for dit indlæg i øvrigt, jeg er lige ved at tro, at det skal frem i julen ....

Helle
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Mange tak!! :)

Netop dét, at du skal finde på nogle spørgsmål som giver dig selv svar, men ikke giver din modspillere noget svar synes jeg er fedt. Og det er klart at det "lærer" man ikke lige på første spil.

Og så har jeg en lille plan om at lave min egen spilleplade, så´n lidt i 3D, bare for at give det mere stemning. Stemningen om et givent brætspil betyder meget synes jeg.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Angående The Settlers from Catan er jeg en af dem, der desværre er kommet skævt ind på spillet, så jeg er ikke den rigtige til at komme med anbefalinger og skal følgelig afholde mig fra det. Jeg vil dog tilslutte mig din undren om de nye Event Cards. Kan man tænke sig, at de kan være med til at gøre spillet mere interessant? Jeg hører meget gerne fra nogen, der har erfaringer!

I forhold til Mystery of the Abbey vil jeg også meget gerne høre fra folk, der har forsøgt sig med at gøre det mindre kaotisk. Jeg har det ligesom dig, at det i den grad appellerer til mig med det tema (I Rosens navn...), det lækre spil og deduktionen... men, men, men... jeg har simpelthen ikke turdet kaste mig over det, så længe det ser så kaotisk ud, som det gør. Bruno Faidutti giver selv nogle tip til, hvordan man kan mindske kaos (læs dem under vores beskrivelse af udvidelsen til Mystery of the Abbey http://www.germangames.dk/Beskrivelser/ ... nicles.htm), men gør I eller andre noget mere radikalt har det min interesse... Jeg vil holde af det spil!
frouvne, administrator

Image
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Ang. eventcards til Settlers så har jeg lige læst følgende:

36 terningekort, 1 New Year kort. Der er forskellige "slag" på terningekortene, men f.eks kun én 12´er. Som udgangspunkt tages 5 kort fra og og lægges under New Year kortet der virker som shuffle kort, altså man blander kortene når man kommer dertil. Men hvis f.eks 12´en kommer med det samme, så går der mindst 28 gange til den kan igen. Duer ikke, synes jeg, dog kan man jo bruge New Year kortet tidligere.

Hvis man spiller udvidelserne er der nogle events også på terningekortene. Om de er gode eller ej ved jeg af gode grunde ikke, da jeg ikke har prøvet det.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Settlers

Post by Jesper »

Vi har spille rigtig meget settlers og det har været supersjovt. Min egen yndlings er med seafarer ekspansionen. Jeg kan godt lide udforskningselementet. Er ikke helt så vild med knights, da det føles som om det kan trække ret meget ud, men spiller det gerne allgevel. Til gengæld lod Stonage tingen mig helt kold, det føltes alt for "scriptet" for mig. Har dog kun prøvet det et par gange, så det kan være vi ikke fangede sjælen i det.
Settlers er et af de spil, hvor man skal handle før det er rigtig sjovt, og der skal være et vist tempo oven i købet, ellers bliver det alt for langtrukkent.

Delling wrote:Hejsa,

I går, der blev til i nat, prøvede vi for første gang settlers. Har altid synes det har set lidt kedeligt ud, men det var jo supersjovt. Nu skal Risk i hvert fald slet ikke spilles mere!!

Men hvad skal man gå efter, der findes jo en del udgaver af spillet, Stonage, Starfares osv... Også de eventcards, så man ikke skal bruge terninger, hvordan er det? I sidste spil vi spillede fik jeg stort set ingenting pga terningerne havde set sig sure på mig, så det var lidt trægt...

Håber at få nogle gode indput, så jeg kan få købt mig selv en ekstra julegave. Har lige købt Mystery of the Abbey, som jeg glæder mig til at prøve.

Henrik
Jesper Rugård Jensen
Post Reply