Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Mik »

Torsdag var det 2-spilleraften med Martin Bernth Johannesson.
Vi var nået til Interludet vores første Descent-kampagne, og da Overlorden havde vundet de tre første akter var der ingen tvivl hvilket af to scenarier vi skulle spille. Dette vandt OL også, så vi forsatte med den første af de tre anden-akter, og her vandt Ol også med yderste lethed.

Vi er ved at være lidt trætte af at Overlorden altid vinder, uanset hvem af os der spiller helte. Nu spekulerer vi på om det er en ulempe kun at bruge to helte, og om vi skal til at bruge alle 4. Erfaringer ønskes, tak!

Ellers er vi stadig glade for at spille begge sider skiftevis. Det gør at vi begge får glæde af begge sider, og gør vores bedste for at vinde uanset hvem vi er. 8/10
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 312 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Jonezy »

Jeg havde besøg af Jesper og Carsten (Carlei) igår til en hyggelig spilaften.

Carsten kom lidt før, så vi nåede en omgang Paperback, som jeg netop samme dag havde afhentet på posthuset (med importgebyr på... :evil: ). Vi fandt så ud af, at det var noget af en udfordring at stave til lange engelske ord, men sjovt var det, selvom Carsten snød mig for sejren på målstregen (jeg havde allerede skrevet Blitz med mine kort og var klar til at købe det sidste Fame-kort, men han fik skrevet Kits og hans K gav ham en fordel, så han kunne købe det altafgørende Fame-kort).

Jesper nåede lige at få afslutningen af Paperback med, inden vi spiste noget aftensmad og gjorde klar til Dominion. Jeg havde kun spillet to spil Dominion før, hvilket var et stykke tid siden og Carsten havde ikke prøvet det før, så det var to nybegyndere mod Jesper. Det udnyttede han sørme også og gav os stryg i de to første spil, eller rettere gav mig stryg og lod Carsten få et par hæderlige 2.pladser. I vores tredje og sidste spil prøvede Jesper at være kreativ, hvilket åbnede vejen for at Carsten og jeg kunne kæmpe en hård kamp for sejren, og selvfølgelig snuppede han den sidste provins lige før min tur, hvor jeg kunne havde købt den og snød mig dermed igen på målstregen, den lømmel. :)

Jeg elsker at kigge på kortene inden man går igang og lægge en plan for spillet og jeg holder af at se den plan udvikle sig, men jeg holder ikke af al shuffleriet og hvor mekanisk og matematisk spillet egentlig bliver. Jeg vil nok aldrig sige nej til et spil og jeg stiller gerne op til prygl, hvis folk skal have afpudset deres Dominion færdigheder, men jeg kommer ikke til at investere i spillet og dets mange udvidelser selv.

Efter en solid omgang 'bland kort' træning skulle Kingsburg på bordet. Et spil, Jesper og jeg har snakket om at få på bordet længe, da det har været på min 'det vil jeg rigtig gerne prøve'- liste i flere år. Igen var det Jesper mod to nybegyndere, men denne gang var jeg ikke den suverænt ringeste. Jeg ramte dronningen et par gange i starten af spillet, hvilket gav mig en tidlig føring og et overblik over invasionerne. Jeg gik efter Embassy og det nederste tech-tree, hvilket viste sig, som en solid strategi i modsætning til Carstens bondegårde, der nærmest blev en hæmsko for ham, da han rullede seriøse meh-terninger (de gjorde vi andre nu også, men med en terning mere var det egentlig ret imponerende så dårligt han kunne slå terninger).

I sidste ene viste det sig, at mine besøg hos dronningen og en ambassade var så tæt på at give en gloværdig sejr som man kunne komme, men igen igen ville de onde spil karma guder spille mig et puds, og Jesper vandt spillet på en tie-breaker, da vi endte på samme point antal langt foran Carstens bondemænd. Jeg elskede tech-træerne (og udvidelserne giver vist endnu mere variation), mens terninge placeringerne var lidt mere hit and miss for mig. Jeg kunne egentlig godt lide puzzlen med at få så meget ud af terningerne som muligt, men der gik jo totalt AP i den, da man både skulle have så meget så meget som muligt, have de rigtige ting, undgå at blive blokeret, blokere de andre, samt tage højde hvilke modifiere til terningerne ens modstandere havde.... Arrgh hjerne smelt, men det var sjovt og jeg ville gerne spille igen, især med udvidelserne.

Vi sluttede en hyggelig aften af med to spil Splendor, hvor Carsten endte som den store juvel konge med to sejre. I første spil var spil karma guderne igen med Carsten, som fik den livsvigtige sorte mine ud lige før sin tur og dermed fik han lige netop bonuskortene som gav ham sejren. Jeg sad selvfølgelig efter Carsten og manglede også den sorte mine... I andet spil prøvede jeg at spille anderledes. Jeg brugte aldrig reservations-aktionen og havde dermed flere ture til at samle tokens i håb om at bygge de store miner, men det gik ikke godt, da der kom for mange miner, som krævede et højt antal af den samme farve, men med lidt finpudsning kan det måske blive en solid counter til bonuskort strategien. Splendor er en virkelig god filler med beslutninger, som jeg nok selv skal eje på et tidspunkt, men de to spil her til aften viste mig, at det skal tages meget light, da held kan spille en meget stor faktor.

God aften trods håbløse spil karma guder...;)
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by digter »

Jeg vil bare sige at jeg i går, havde en meget sjovere spilaften end Jonezy :)
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 312 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Jonezy »

digter wrote:Jeg vil bare sige at jeg i går, havde en meget sjovere spilaften end Jonezy :)
:lol:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Frouvne »

I går blev det til et par spil Splendor ... og det er såmænd også kommet på bordet idag, hvor det er blevet spillet tre gange.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Stunke »

American Rails 2 gange i gaar. Av for den lede hvor jeg synes det er godt spil. 2 sider med regler. 1.5-2 timer. Godt oekonomisk spil. Jeg er fan allerede og jeg glaeder mig til at spille det igen snart. Meget snart. Spillet har nu rekorden for korteste tid fra jeg modtog det, til det blev spillet. Posten landede med spillet klokken 12 og kl. 14.15 var det paa bordet...
Jeg skal dog have nogen flere poker chips for papirpenge til det spil her dutter ikke.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Larsine »

Lørdag aften var Larna på besøg, medens de to yngste var til fest. Lisa foreslog at vi spillede et spil, og vi endte med at vælge Colosseum. Jeg startede med to shows som ikke passede sammen, og med brikker der heller ikke passede til mine shows, hvilket naturligvis endte med at jeg tabte første runde. Larna var den eneste der fik noget som passede rigtig godt sammen, så hun vandt første runde, men det jeg stjal fra hende, havde ingen betydning for hendes fortsatte fremtur. Anden runde så kun marginalt bedre ud, da jeg i det mindste fik alle de brikker jeg havde brug for for at udføre mit andet show. Alligevel endte jeg sidst, med Larna langt foran os andre. I tredie runde havde jeg købt mit første mellemshow, og havde købe et show med gladiatorer, hest og vogne, som var de brikker jeg stort set havde startet med. Alligevel nåede jeg kun at blive nummer 2, medens Larna igen vandt runden. I fjerde runde købte jeg mit andet mellemshow (Cirkus Maximus), som jeg allerede havde alle brikkerne til. Jeg kunne derfor koncentrere mig om at købe de brikker som de andre havde brug for, for at lægge dem hindringer i vejen. Men det var svært at stoppe Larna, da hun også havde det hun skulle bruge, og desuden var gået over i sangere, musikere og skuespillere, som Lisa og jeg slet ikke var interesseret i. Det betød at Larna fik stjernere i de tre kategorier. Lisa og jeg sloges om Gladiatorene, men det lykkedes for Lisa at få 7, og det kunne jeg ikke hamle op med. Jeg måtte derfor nøjes med en enkelt stjerne for mine heste. Fjerde runde endte igen med at Larna vandt, med mig på en 3. plads. Nu havde Larna +12 point for hendes 4 sejre, og +12 point for hendes 3 stjerner, så hun undlod at opgradere til et stort show, og købte i stedet for sæsonbilletter. Jeg var også stoppet med at opgradere, men havde en sæsonbillet mindre end Larna. Lisa forsøgte sig med et stort show, men med Larnas mange penge fik hun ikke lov til at købe de brikker hun havde brug for, og endte med at mangle 3 brikker. Slutresultatet blev at Larna vandt femte runde med 89 point. Jeg blev anden med 81 point og Lisa tabte med 55 point. Der var slet ingen tvivl om at Larna havde valgt rigtigt ved at satse på de brikker som vi andre ikke var interesseret i, og så lade os slås om gladiatorer og heste.
Last edited by Larsine on Thu May 15, 2014 8:47 am, edited 1 time in total.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Frouvne »

Vi havde en fredelig søndag, hvor der undervejs blev tid til to spil Splendor, to spil Abluxxen og et enkelt spil Paperback.
frouvne, administrator

Image
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by 40crew »

I går fik konen og jeg hevet A Game of Thrones: The Card Game frem igen til vores 2. forsøg. Søndag var første gang nogensinde at hun har prøvet at spille et LCG/CCG, så det var noget af en mundfuld. Første spil tog os 3 timer at komme igennem.

I går tog det så kun 2 timer.

Hun spillede Stark, der sammen med Targaryen er hendes yndlingshus. Jeg spillede med Baratheon. Efter at jeg i søndags vandt 15-0, og vi til sidst både var trætte og lidt utilfredse over ikke helt at forstå reglerne, vandt jeg denne gang 15-12 efter et tæt og sjovt spil. Hvis jeg skulle have bedømt spillet efter første spil ville jeg nok have givet det 6/10, men tror vi ender på 7/10 efter andet spil.

Vi synes at der mangler lidt synergi kortene imellem, og det er åbenlyst at spillet vil have bedre af at få tilført flere nye kort. Men vi prøver lige nogle flere runder kun med kortene fra originalen.

Er sikker på at spillet vil blive mere underholdende i fremtiden, specielt efter vi udvider grunddækkene en smule.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by netsapiens »

40crew wrote:I går fik konen og jeg hevet A Game of Thrones: The Card Game frem igen til vores 2. forsøg. Søndag var første gang nogensinde at hun har prøvet at spille et LCG/CCG, så det var noget af en mundfuld. Første spil tog os 3 timer at komme igennem.

I går tog det så kun 2 timer.

Hun spillede Stark, der sammen med Targaryen er hendes yndlingshus. Jeg spillede med Baratheon. Efter at jeg i søndags vandt 15-0, og vi til sidst både var trætte og lidt utilfredse over ikke helt at forstå reglerne, vandt jeg denne gang 15-12 efter et tæt og sjovt spil. Hvis jeg skulle have bedømt spillet efter første spil ville jeg nok have givet det 6/10, men tror vi ender på 7/10 efter andet spil.

Vi synes at der mangler lidt synergi kortene imellem, og det er åbenlyst at spillet vil have bedre af at få tilført flere nye kort. Men vi prøver lige nogle flere runder kun med kortene fra originalen.

Er sikker på at spillet vil blive mere underholdende i fremtiden, specielt efter vi udvider grunddækkene en smule.
Min erfaring med ALLE LCG'erne er at grundspillet er lavet så du kan få en fornemmelse for reglerne, men spillet bliver først interessant/sjovt når man investerer i ekstra kort.

Og når det lige netop drejer sig om aGoT LCG, så er min (meget begrænsede) erfaring faktisk at spillet bliver enormt mere interessant og intrigant hvis man spiller fire personer.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Mik »

Mandag kom Eldritch Horror på bordet - naturligvis med den nye udvidelse. Spillet er stadig for langt, men i det mindste er der nu så mange kort deck, at vi slap for skulle blande bunkerne igen. Eivind var uheldig, og blev Lost in Time and Space -men det viste sig at langt mindre farligt end det lyder, og han var hurtigt tilbage igen. Nu var dog så svækket at han hurtigt blev indlagt på hospitalet, så han endte alligevel op med at starte en ny karakter. Det forhindrede ham dog ikke at give det allersidste monster nådestødet, efter at jeg havde reduceret dets liv fra 7 til 1.

Udvidelsen er absolut nødvendig. Det giver langt mere liv i spillet, and have større variation i de enkelte kortbunker. 9/10
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Stunke »

netsapiens wrote:...
Min erfaring med ALLE LCG'erne er at grundspillet er lavet så du kan få en fornemmelse for reglerne, men spillet bliver først interessant/sjovt når man investerer i ekstra kort.

Og når det lige netop drejer sig om aGoT LCG, så er min (meget begrænsede) erfaring faktisk at spillet bliver enormt mere interessant og intrigant hvis man spiller fire personer.
Netrunner er et fremragende spil uden udvidelser. Altsaa, det bliver til et ubeskriveligt godt spil med udvidelser, men stadig... grundpakken er aldeles fremragende underholdning. Man skal bare holde sig vaek fra BGG's, turneringsbegejstrede kampostede minmaxere og saa bygge det man selv synes er sjovt.
It's about playing games, not owning games.
40crew
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 273
Joined: Tue May 06, 2014 2:49 pm
Location: Brøndbyøster

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by 40crew »

Stunke wrote:
netsapiens wrote:...
Min erfaring med ALLE LCG'erne er at grundspillet er lavet så du kan få en fornemmelse for reglerne, men spillet bliver først interessant/sjovt når man investerer i ekstra kort.

Og når det lige netop drejer sig om aGoT LCG, så er min (meget begrænsede) erfaring faktisk at spillet bliver enormt mere interessant og intrigant hvis man spiller fire personer.
Netrunner er et fremragende spil uden udvidelser. Altsaa, det bliver til et ubeskriveligt godt spil med udvidelser, men stadig... grundpakken er aldeles fremragende underholdning. Man skal bare holde sig vaek fra BGG's, turneringsbegejstrede kampostede minmaxere og saa bygge det man selv synes er sjovt.
Ville meget gerne have netrunner, men tvivler på at temaet holder hos fruen
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by digter »

40crew wrote:
Stunke wrote:
netsapiens wrote:...
Min erfaring med ALLE LCG'erne er at grundspillet er lavet så du kan få en fornemmelse for reglerne, men spillet bliver først interessant/sjovt når man investerer i ekstra kort.

Og når det lige netop drejer sig om aGoT LCG, så er min (meget begrænsede) erfaring faktisk at spillet bliver enormt mere interessant og intrigant hvis man spiller fire personer.
Netrunner er et fremragende spil uden udvidelser. Altsaa, det bliver til et ubeskriveligt godt spil med udvidelser, men stadig... grundpakken er aldeles fremragende underholdning. Man skal bare holde sig vaek fra BGG's, turneringsbegejstrede kampostede minmaxere og saa bygge det man selv synes er sjovt.
Ville meget gerne have netrunner, men tvivler på at temaet holder hos fruen
Det er vel nærmere fruen der ikke holder til Netrunner? Ba-dum tssh! :)
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Maj 2014

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det først til to spil Splendor. Hurtigt, nemt, tæskelækre komponenter. Men spillet selv var altså liiidt på den lidt for simple side, og mindede mest om en slags ultrasimpelt St. Petersburg, med alle de sjove kort fjernet. :) OK var det, men så heller ikke mere.

Efter "det nye spil" blev det til gensyn med både Endeavor og Amun-Re. Begge er selvfølgelig supergode spil. Jeg klarede mig dog halvskidt i begge spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply