Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Carlei »

Jonezy wrote: Splendor var som sædvanligt underholdende med en solid dosis randomness og i Mow lykkedes det Merete at hive færrest fluer hjem i dette meget randome lille ko kortspil (men det var ok for hun vandt ikke mere den dag...;)).
Næh, vi var ikke så flinke ved værtinden. Gad vide om vi bliver inviteret igen en anden gang :)
User avatar
Pejk
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Fri Jul 18, 2014 11:44 pm
Favoritspil: X-Wing, Hansa Teutonica og Euphoria.
Location: Espergærde

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Pejk »

Var på Bastard Cafe i Huset i dag, og det blev til 3 spil Splendor, som jeg ikke havde prøvet endnu. Det var rigtig godt, og jeg glæder mig til jeg selv får det.
Super fed cafe, som kun kan anbefales at man når forbi inden den lukker ned d 9/8-14
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Myde »

Carlei wrote:
Jonezy wrote: Splendor var som sædvanligt underholdende med en solid dosis randomness og i Mow lykkedes det Merete at hive færrest fluer hjem i dette meget randome lille ko kortspil (men det var ok for hun vandt ikke mere den dag...;)).
Næh, vi var ikke så flinke ved værtinden. Gad vide om vi bliver inviteret igen en anden gang :)
Helt utænkeligt er det ikke ;)
User avatar
Lyng
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Tue Jul 01, 2014 11:43 pm
Favoritspil: Inis, Race for the Galaxy, Fort Sumter

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Lyng »

Var på campingferie i sidste uge og det blev til en hel del spil overraskende nok.

Især love letter fik mange plays. Det er ganske enkelt så nemt at hive frem og spille at det er ideelt til mange situationer. Et rigtig godt fillergame. Bare ærgerligt spillerantal er så lavt fra start.

Og så fik jeg spillet Asante igen med min hustru. Fantastisk lille spil. Sad det meste af spillet på en stor margin penge if forhold til hende. Men så lykkedes det hende ved hjælp af et par fremragende trades at gå fra 40 til 60 guld på en runde.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Sir William »

Robert og jeg var forbi Merete (Myde) i går til et par timers hygge omkring bordet frem for at være uden for i den skrækkelige sol.

Aftalen var, at vi skulle spille Runebound og det blev så aftalt, at vi skulle forsøge os med "Mists of Zanaga".

Vi fik hver især 2 mulige helte at vælge mellem, valgte selv en med en ulv som makker og en på papiret sej egenskab - som jeg aldrig rigtig fik behov for.

Gik så i gang med at udforske området, selve byerne havde ikke rigtig noget at tilbyde i starten og med vores ringe formue, måtte vi i gang med at slås med monstre.

Det første grønne monster virkede rimelig hardcore med nogle høje værdier, så det lovede godt for den senere del af spillet. Men med nogle ganske pæne slag for os alle i starten, oplevede vi ikke nogen problemer.

Det var dog også her i starten, at vi lavede vores første og vist nok også eneste fejl, nemlig mistolkede "Rituals in play". Vi var vist blevet overbevist om, at de reelt fungerede som med Runer, nemlig at de først var aktive når de var completed og derfor var vi jo påpasselig med hvilken blev completed. Det var jo så lige modsat erfarede vi senere. Denne fejl fik en effekt på, hvordan vi spillede spillet og nok også interessen i, at få fjernet nogle. Gjorde så også, at vi havde nogle rimelig irriterende Rituals - som var completed - som forsinkede vores spil en del.

Fik også hurtigt fat i det store slemme monster, hvis effekt var at når et ritual med sole på blev completed, blev der lagt en Doom token i nærmeste by og efterfølgende var der skader til alle helte der var for tæt på en Doom token.

Men alle vores helte blev hurtigt stærke, men Robert var den mest modige af os og gik i gang med de gule udfordringer, som viste sig ikke at være værre end de grønne. Det samme endte også med at være gældende for de blå og de røde. Sværhedsgraden steg ikke med samme hastighed som spillet udviklede sig.

Så pludselig var vi i en situation, hvor vi reelt alle kunne gøre det af med den slemme Gud, vi skulle vare hen til "The lost city" og der havde Robert en portal som gav ham en fordel. Og Robert havde ikke nogen problemer med at nakke ham. Hans stat var kun 16/3 i alle 3 egenskaber og med kun 2 Doom tracks på bordet, var han harmløs.

Om det kan skyldes, at vi i starten spillede Rituals forkert, så virkede denne udvidelse ikke nær så udfordrende som grundspillet eller nogle af de andre udvidelser jeg har prøvet. De monstre man mødte, var ikke svære at overvinde og "The Wandering" slet ikke skræmmende plus de var meget nemme at undgå. Det samme med de ekstra hjælpemidler man kunne købe, de gjorde det nemmere at bevæge sig rundt plus det gjorde det noget nemmere at forhindre forekomsten af Doom tokens i byerne.

Skal måske prøves igen, da spillet giver muligheder for inddirekte at skade dine medspillere og det må kunne blive sværere, enten ved at fjerne eller tilføje nogle elementer.

Bagefter skulle jeg introduceres for "Splendor", meget nemme regler og rimelig simpelt at spille. Spillede ikke med nogen udtænkt strategi, men gik efter at få fat i en masse kort tidligt i spillet og så undlod jeg at reservere nogen kort.

I første spil vandt jeg lidt heldigt og i spil nr. 2 fik jeg fat i alle de 4 personer, hvormed jeg også vandt der.

Måske begynderheld, men sjovt var det og forfriskende med 2 sejre i rap. 8)
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Robert »

Sir William wrote:.... gik efter at få fat i en masse kort tidligt i spillet
Det kunne godt være nøglen til en vinderstrategi i Splendor.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Frouvne »

14 dage på Bornholm bød heldigvis på lidt mere end vandreture og løbeture op og ned ad bakkerne. Inden vi tog afsted, havde jeg fået spillet et enkelt spil Twilight Struggle, så reglerne var nogenlunde på plads. I løbet af ferien fik Helle og jeg spillet tre spil, som vi gik lidt til og fra, som det nu passede. Heldigvis var vejret så fint, at der kunne spises udenfor det meste af tiden og det derfor ikke gjorde noget, at spisebordet det meste af tiden var fyldt op med Twilight Struggle.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Mik »

Mandag blev det til en enkelt omgang Borgene i Bourgogne, som jeg desværre tabte. Om det var Torben Polack, Eivind eller hr. Ussing som vandt har jeg lykkelig glemt.
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Myde »

Jeg var hjemme hos Jesper idag til lidt spil, og vi drog nytte af at Claus havde været så flink at efterlade sit Russian Railroads hos mig i weekenden :D Ingen af os havde prøvet det før, men vi havde forberedt os rimeligt godt.

I første spil gik vi begge lidt bevist efter ikke at gå efter den strategi som vi troede den anden gik efter. Dette kombineret med at ingeniørerne var delt rimeligt ligeligt ud på industry vs rails, gjorde at jeg gik rimeligt massivt efter industry, i kombination med det midterste spor (for at få 3x "?"), hvor Jesper primært kørte efter spor, og kun en smule industry, (for at genere mig lidt). Vores slutscorer endte vist oppe omkring 360, med mig 9 point før Jesper 8) I løbet af spillet lå vores scorer ret lige.

Efter mad blev vi nødt til at tage endnu et spil RR. Denne gang var ingeniørerne tungt til at lægge spor, så det gik vi begge efter, med lidt forskellige strategier. Jeg satsede mest på det 3. spor til at starte med så jeg fik endnu en worker, og arbejdede bagefter på at score et par ? i midtersporet, samtidig med jeg fik arbejdet mig et stykke op af hovedsporet. Jeg endte med at få begge de 2 små spor i top med det sorte spor, mens hovedsporet nåede ca til svinget med spor i 3 farver - og 2X tokens på alle 8 felter. Det landede mig endnu en sejr, ca 28 pt før Jesper :) modsat det første spil lå jeg her pointmæssigt ret hurtigt foran Jesper - og holdt mig ret langt foran. I slutscoren fik han dog indhentet mig lidt - men ikke nok ;)

Efter jeg kom hjem gik det dog op for mig at vi muligvis har spillet en regel forkert. Når vi fik aktionen hvor man må "gentage" en aktion, misbrugte vi den groft til dyre aktioner - det er vist ikke helt lovligt :roll: Men tror vi var lige gode til at misbruge den :mrgreen:

Jeg synes det fungerede meget fint med 2, men vil også gerne prøve det med flere, se hvordan det fungere med flere forskellige aktioner, men med længere ml hver tur. Tænker umiddelbart at det gør spillet mere taktisk, og ikke nær så strategisk som det er som 2-p, men det må tiden vise!
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Robert »

Man kan kun genbruge aktioner med præcis 1 af sine egne workers på.
RR funger lige godt til 2, 3 og 4 efter min mening. Antallet af tilgængelige aktioner varierer, så der er egentlig ikke den store forskel, bortset fra at når man er to så tager man jo direkte en aktion fra den anden ved at vælge den. Og når man er to kan man tage startspilleren når man selv står på den - det er ikke lovligt når man er tre eller flere. Det gør en ret stor forskel for hvordan man går efter ingeniører.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Sir William »

Myde wrote:Jeg synes det fungerede meget fint med 2, men vil også gerne prøve det med flere, se hvordan det fungere med flere forskellige aktioner, men med længere ml hver tur. Tænker umiddelbart at det gør spillet mere taktisk, og ikke nær så strategisk som det er som 2-p, men det må tiden vise!
Du siger bare til! Elsker det spil.
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Myde »

Sir William wrote:
Myde wrote:Jeg synes det fungerede meget fint med 2, men vil også gerne prøve det med flere, se hvordan det fungere med flere forskellige aktioner, men med længere ml hver tur. Tænker umiddelbart at det gør spillet mere taktisk, og ikke nær så strategisk som det er som 2-p, men det må tiden vise!
Du siger bare til! Elsker det spil.
Jeg er pænt booket i August, men det burde være muligt at finde et lille hul et sted til RR :)
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Sir William »

Hvad med den 29. August? :P
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Myde »

:mrgreen:
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? - Juli 2014

Post by Andrea »

Hvis man - helt teoretisk set - er blevet tvunget til at spille Matador, mens man var på sommerhusferie med svigerfamilien, så indrømmer man det ikke her, vel? :roll:
Post Reply