Risk - 21/12-06

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Risk - 21/12-06

Post by Frouvne »

Risk betyder for mig gode minder om en svunden tid... men gode minder skal ikke nødvendigvis genopleves! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

ja men jeg kan ikke være mere enig .. Risk var sammen med spiller Axis og Allies de 2 spil der fik mine øjne op for en helt ny hverden ...


De 2 spil vil altid stå som noget helt specielt, men ikke spil som jeg idag gider bruge megen tid på, til det har jeg fået en samling af spil der i gameplay og hyggeværdi langt overskrider hvad de 2 spil kan byde på.

Men dårlige er de ikke :-)
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

På spillet var der en lille undertekst, noget i stil med: "Spillet der samler familien!" Ja, på skadestuen, som en af mine venners fader kommenterede det!

Risk har jeg haft rigtig mange gode oplevelser med - for mange år siden. Jeg var dog altid en smule irriteret over, at der blev brugt så meget tid på at samle enheder, der så blev fyret af i nogle kæmpe slag. Og så passede den troløshed, der var overfor ens egen nation mig dårligt. Logikken i spillet blev let: "Nå, nu kan jeg ikke få Europa, men så napper jeg lige Sydamerika i stedet" og afsted marcherede horder af enheder. Derfor var jeg dybt begejstret, da Diplomacy dukkede op og troløshed overfor hjemlandet til hver en tid truede én med total selvudslettelse. Nu er der så Imperial, der introducerer en god grund til troløsheden - og den æder jeg rå! Men det er en helt andet historie...
frouvne, administrator

Image
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Er imperial et nyt spil i stil med Diplomacy da ?
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Nej, når du spørger så direkte. Imperial foregår i samme periode som Diplomacy og kortet, der spilles på er stort set identisk. Endvidere er der en diplomati-del... men Diplomacy er det ikke! Læs f.eks. nedenstående:

viewtopic.php?t=570
frouvne, administrator

Image
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

hmmm øv et spil mere til min ønskeliste .. lyder cool
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14622
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Min personlige favorit fra året der gik! :D Men der er selvfølgelig oceaner af spil, jeg har misset! :(
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Post by Gunness »

Med behørlige mængder øl ved hånden kan Risk stadig være ganske fornøjeligt. I hvert fald i en times tid, så har interessen det med at gå fløjten. Men det har da været en væsentlig del af ens opdragelse :)

Er Risk 2210 en væsentlig forbedring af originalen?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Jeg spillede standard risk i fredags, og med den ændring at man ikke behøver at vælge mellem at angribe eller opruste, så det gik langt hurtigere at spille. vi nåede to spil risk, og så introducerede jeg dem til et spil domaine. Det virkede ret godt selv om klokken var ved at være mange.
Men øl, god mad og risk var en okay kombination. Specielt fordi det var med folk, der kunne give masser af dårlige råd, hvilket er ret vigtigt når man spiller risk, synes jeg. Og domaine er et af mine yndlingspil. Lejligheder på speed...

jesper
Gunness wrote:Med behørlige mængder øl ved hånden kan Risk stadig være ganske fornøjeligt. I hvert fald i en times tid, så har interessen det med at gå fløjten. Men det har da været en væsentlig del af ens opdragelse :)

Er Risk 2210 en væsentlig forbedring af originalen?
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

Jeg har også spillet meget Risk, men hverken originalen, 2210 eller nogle af de andre mere eller mindre kendte varianter. Men hvad så? Jeg har spillet en undergrundsvariant, hvor man spiller på et elipseformet Danmarkskort incl. Skåne, Halland, Blekinge og Slesvig-Holsten - altså et "rigtigt" Danmarkskort. Reglerne for forsvar og angreb var justeret en lille smule, hvilket gjorde spillet mere afbalanceret. Angriber slår terninger, hvorefter forsvarende spiller på baggrund af angribers slag afgør om han/hun vil slå med 1 eller 2 terninger. Når forsvarsspiller har 1 eller 2 brikker tilbage, må denne kun slå med 1 terning. Troppesammenføring på tværs af grænser må kun udføres fra et område til et andet tilstødende område. Bortset fra det så ligner spillet det originale Risk. Endnu en force ved DanmarksRisk er at spillet har flere felter end originalen - 51 tror jeg at kunne huske. Bornholm er en "verdensdel" for sig selv og udgøres kun af et felt. At holde Bornholm giver 1 enhed i bonus. "Verdensdelene" er følgende: Jylland, Sønderjylland, Fyn, Sjælland, Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm. Min kammerat der havde fundet på idéen, jegselv og en lille håndfuld andre mødtes troligt et par gange om året igennem små ti år for at riske den. Det er dog slut nu, da vi har fået øjnene op for at brætspilverdenen er andet Risk. Men det var sjovt så længe det varede. Især de sidste par år, hvor vi fik lavet prøv-lykken-kort, som man trak hver gang angriber slog 3 ens.
Danny Rasmussen
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Gunness wrote:Er Risk 2210 en væsentlig forbedring af originalen?
Jeg har aldrig spillet originalen - ja bare brænd mig på bålet.

Risk 2210AD har jeg til gengæld spillet nogle gange. Nu kan jeg jo ikke sammenligne, men 2210AD er et fint spil, hvis man er i humør til ar rulle nogle terninger. Der er flere ting at tage stilling til, i kraft a 5 forskellige commanders. De giver nogle bonuser hvis de er med i en kamp, og kan spille commandkort, hvis de er i spil.

Man kan også bprede sig til månen og undervandsbyerne - som naturligvis eksisterer i år 2210. For at komme til månen skal man have en lunar commander, og en tilsvarende hvis man vi under vand.

Man skal bygge nogle baser (kan ikke huske hvad de hedder) for at kunne komme på månen. De giver samtidig en defece bonus.

Så vide jeg kan fornemme, er det eneste det har til fælles med det "gode" gamle Risk navnet. Der er regler med til std. Risk, men det ser ikke videre interessant ud.

Risk 2210AD er også begrænset til 5 turns. Det lyder ikke af meget, men det er rigeligt til at hærge jorden (og månen) grundigt.

Der er masser af ting at tage stiling til, og jeg kan godt lide det. De hjælper måske at jeg vandt mit første spil, og havde mere end dobbelt så mange victroy points som de to andre sammenlagt - og at jeg har fødselsdag d. 22/10 ;)

/jesper
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Hvis det skulle have interesse så jeg Risk Starwars i Føtex i går til en hundredemand.

http://www.boardgamegeek.com/game/15045
Post Reply