Bloodbowl Liga

Find spillevenner ud fra geografiske og spilmæssige præferencer. Her kan såvel enkelte brugere som klubber annoncere efter interesserede.
Post Reply
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Bloodbowl Liga

Post by frostholm »

Jeg ved ikke lige hvor jeg skulle placere et indlæg som dette, men nu ligger det her.

Jeg prøvede første gang (og sidste gang) at spille bloodbowl turnering tilbage i 1990, og synes spillet var vildt griner. Dette skyldes nok jeg godt kan lide rollespils temaer, og NFL.

Nå men nu kom lysten og ideen om at skabe en bloodbow Liga, hvor vi skal prøve at samle 8 hold, og så spille fx ude/hjemme alle hold mod hin anden.

Da dette kun er på idestadiet, har jeg igen ideer om hvordan vi skal spille, og der er nogen der har spiller (jeg har selv intet pr), men det er alt sammen noget jeg håbede dem der var interesseret kunne finde ud af sammen.

For at det skal være nemt at mødes skal det nok være spillere spillere der bor i nærheden af KBH (bor selv i birkerød) som melder sig, alterna tivt er vi spiller over et par weekender over et år.

Håber at høre din tilbagemelding om ideen


Lidt links til spillet :

Blood Bowl på BGG
Blood Bowl på producentens hjemmeside - læs også regler her
Last edited by frostholm on Thu Dec 21, 2006 11:03 am, edited 3 times in total.
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Kan du ikke lige smide et par linjer om spillet, så vi har et lidt bredere grundlag at tage stilling på. Eller måske bare et link til Boardgamegeek? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Så er der kommet links
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Bloodbowl Liga

Post by Jesper »

Det lyder da ikke helt tosset.
Jeg har et gammelt umalet eksemplar derhjemme. Jeg har aldrig spillet med de avancerede regler, men synes alligevel det var okay sjovt - sådan lidt i risk (men bedre) egnen...

frostholm wrote:Jeg ved ikke lige hvor jeg skulle placere et indlæg som dette, men nu ligger det her.

Jeg prøvede første gang (og sidste gang) at spille bloodbowl turnering tilbage i 1990, og synes spillet var vildt griner. Dette skyldes nok jeg godt kan lide rollespils temaer, og NFL.

Nå men nu kom lysten og ideen om at skabe en bloodbow Liga, hvor vi skal prøve at samle 8 hold, og så spille fx ude/hjemme alle hold mod hin anden.

Da dette kun er på idestadiet, har jeg igen ideer om hvordan vi skal spille, og der er nogen der har spiller (jeg har selv intet pr), men det er alt sammen noget jeg håbede dem der var interesseret kunne finde ud af sammen.

For at det skal være nemt at mødes skal det nok være spillere spillere der bor i nærheden af KBH (bor selv i birkerød) som melder sig, alterna tivt er vi spiller over et par weekender over et år.

Håber at høre din tilbagemelding om ideen


Lidt links til spillet :

Blood Bowl på BGG
Blood Bowl på producentens hjemmeside - læs også regler her
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Der findes også en computer-udgave, hvor man kan spille mod hinanden over internet, som jeg på et tidspunkt spillede mod min bror. Jeg kan muligvis finde link til den igen...
Men vores indtryk af spillet da, var at stærk bliver stærkere og dem der er uheldige og miste et par stjernespillere får det ualmindeligt svært. Så det var noget vi droppede igen. Jeg håber det er noget de har taget bedre hånd om i de nyere versioner af reglerne.
User avatar
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 83
Joined: Thu May 04, 2006 12:37 pm
Location: Birkerød, nordsjælland

Post by frostholm »

Ja men hvis du kan finde et link til en computerudgave som kom endelig med det.
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
Delling
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Tue Nov 28, 2006 12:07 pm

Post by Delling »

Har et par kammerater som har deres egen liga, men desværre i Kbh... Det lyder ganske sjovt, så hvis nogle omkring lidt syd for Århus, så kunne jeg også godt være interesseret!
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 175
Joined: Mon Dec 18, 2006 8:18 am
Location: Trørød, Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Post by Jespen »

Jeg har i øvrigt et 2nd edition Blood Bowl (incl. Dungeon Bowl) til salg hvis der er nogen, der der skulle være interesseret: viewtopic.php?t=688
/Jesper
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Er der nogen kvalitativ forskel mellem versionerne af Blod Bowl? Der er åbenbart tre udgaver og en række udvidelser. Endvidere forefindes der en Living RuleBook... kan den justere alle udgaver, så udgaven ikke betyder noget eller...???
frouvne, administrator

Image
Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 175
Joined: Mon Dec 18, 2006 8:18 am
Location: Trørød, Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Post by Jespen »

Jeg fandt følgende tråd på BGG: http://www.boardgamegeek.com/thread/101087
Håber at den besvarer dit spørgsmål, Allan.
/Jesper
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Post by Stunke »

Jeg lægger lige billet ind her.
Jeg spiller blood bowl på: http://fumbbl.com/
(Når mit netkort virker... det LORT) og blood bowl er absolut et af de bedste brætspil der nogensinde har set dagens lys!

Jeg vil skrive meget meget mere om det imorgen.
Desuden er der allerede en blood bowl liga i Kbh, jeg tror med omkring 50 medlemmer.

Men mere om det imorgen :)
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Post by Stunke »

Hér er en anmeldelse af Blood Bowl fra BGG: http://www.boardgamegeek.com/thread/128829

Hvis man spiller i en liga(hvilket absolut er det sjoveste) så optjener ens spillere experience og får derfor bedre stats og egenskaber som har særdeles stor betydning for spillet.
Nu er jeg desværre ikke mega skarp til at huske det hele, så jeg har kun spillet BB en 10-15 gange som brætspil.
Når man spiller BB online husker computeren jo alle de rul man skal klare samt alle modifiers og sådan, og man slipper for at skulle holde strikst styr på hvor alle ens spillere med egenskaber er henne.

For mig er det en stor hjælp at have computeren til at huske det hele, men der er absolut noget charmerende over at spille ansigt til ansigt.

Blood bowl er skruet sådan sammen at man som regel skal rullle en enkelt d6 for at kaste, undvige en tackling, gribe og samle bolden op. Når man tackler har man en særlig d6 som man ruller og referer resultatet for at se hvem der bliver ramt og hvem der går ned efter tacklingen.
Desto stærke man er, desto flere terninger ruller man. Den spiller der har den stærkeste spiller vælger hvilken EN af terningerne der bestemmer udfaldet af tacklingen.

Hvis man fejler et terningerul i løbet af sin tur, så slutter turen, medmindre man har købt et eller flere rerolls.
Rent taktisk betyder det at man er nødt til at prioritere sine handlinger så man ordner alle de ting der ikke kræver et terningerul først. Derefter ruller man de ting man har lettest ved at klare, så beskytter man bolden så man ikke bliver løbet totalt over ende hvis man fejler nogen af de næste rul og til sidst gør man de "farligste" ting.

Problemet er at man tit har lyst til at blande alle disse ting når man spiller, så man er nødt til at holde hovedet virkeligt koldt hvis man skal spille "udenom" terningerne.
De dygtigste spillere inde på fumbbl kan sagtens vinde stort med en masse skodterningeslag fordi de er så gode til at prioritere og ordne alting i den rigtige rækkefølge, alle vi andre idioter giver terningerne skylden HELT ukritisk når vi taber ;)

Blood Bowl er er et spil med en meget simpel mekanik, men som man kan mærke at man bliver bedre til, så man får LYST til at spille oftere og oftere.

En liga skal helst indeholde en god håndfuld spillere så man undgår at en spiller mister halvdelen af sit hold mens den anden bare blivere større og større. Inde på fumbbl er det ikke noget problem da man kan skrotte sit hold som man lyster, og næsten altid kan finde et andet hold der er på samme niveau som en selv.

Hvad angår living rulebook så er det et tiltag fra Games Workshops side af, da de ikke var interesserede i at opretholde produktionen af Blood Bowl.
Living rulebook bliver vist opdateret en gang om året, eller hvert andet år (kan ikke helt huske det) og regelbogen prøver at lindre lidt på nogen af de klager eller forslag der er kommet i løbet af den foregående inkarnation af reglerne.
Det betyder at der i den nyeste udgave er dukket nye egenskaber op, samt en ny måde at udjævne forskellene imellem hold af forskellig rank på.
Et hold har en særlig ranking afhængigt af hvor dygtige spillerne er på holdet, så derfor kan man spille med et rank 130 hold imod et rank 180 hold, fordi reglerne giver det lavest rangerede hold nogen fordele (læs: Snyd) som det kan bruge i løbet af spillet til at jorde det højest rangerede hold.

Persnoligt syntes jeg at living rulebook er en fremragende ide.
Man kan gennemlæse reglerne inden man nogensinde kaster sig over et spil, og man kan altså spille online uden at skulle investere andet en den tid det tager at downloade klienten, lave og få godkendt et hold samt spille de første par spil for lige at få en bedre forståelse af spillet.

reglerne KAN virke uoverskuelige til at begynde med, men man bruger dem alle sammen så ofte at man hurtigt vænner sig til det. Der er adskillige mennesker der aldrig har læst regelbogen der er blevet dygtige coaches inde på fumbbl, så jeg vil vove den påstand at det alt sammen give ganske fin mening når først man er i gang.

Det faktum at ens hold udvikler sig fra spil til spil gør at man ikke alene skal planlægge imens man spiller, men også er nødt til at prioritere de penge man tjener samt de egenskaber ens mænd får således at holdet opbygger så meget synergi som muligt.
Når man selv bygger maler, og navngiver sit hold får man automatisk et helt særligt forhold til dem.
Det gør ekstra ondt når ens superhurtige Gutter Runner kreperer fordi en af modstanderens spillere tramper ham ihjel på banen, men det er alt sammen en del af spillet.

Det er ondt, svært og rigtigt fedt!

Et nyt spil Blood bowl er efterhånden meget svært at få fat i, især fordi GW har stoppet produktionen af det, men der er vist enkelte butikker i DK der sælger et spil for 600 kr.
Personligt hælder jeg mest til at købe eller lave mine egne block dices og templates til spillet og lave min egen spillebane i MDF, men folk der ikke er glade for DIY spil og håndværk vil måske syntes bedre om at købe spillet eller spille det online.

Jeg vil ihvertfald opfordre alle til at prøve at spille blood bowl på fumbbl inden man kaster sig ud i alt for meget.
Der er en dansk chatkanal derinde, og nogen af fumbbls dygtigste spillere er faktisk danskere, så det skulle være til at få nogen gode tips og alt den hjælp man skulle få brug for, både til at installere spilet og at spille når det kommer til det.
Der findes endda en liga derinde der hedder academy, hvor totale nybegyndere kan spille imod hinanden så man ikke bare skal lægge ryg til en omgang rockerprügl af en eller anden haj der har spillet 3 spil om dagen de sidste 3 år.

Vel mødt, Blood Bowl får 9 ud af 10 af mig.
It's about playing games, not owning games.
Post Reply